PDA

View Full Version : Twin Reverb Blackfacen



PeArLjAm
16 december 2002, 17:37
Weet iemand waar ik mijn fender twin reverb kan blackfacen? Het zou het handigst zijn in de regio amsterdam/haarlem voor mij, maar ik wil er natuurlijk best wat voor rijden. Ik zoek dan ook gelijk een goede amptech die mijn versterker kan reviseren. Oh ja, weet iemand ook wat dit grapje me ongeveer gaat kosten dan?

RadiuS
16 december 2002, 21:18
Ik heb net een Fender Twin Reverb gekocht, maar wat is t verschil in toon als je m blackfacet? ik heb wel gehoord dattie er beter van gaat klinken.

sash
16 december 2002, 22:35
Hij gaat er idd beter van klinken. Het geluid wordt voller en nóg strakker. Van welk jaar is jouw Twin? Silverface Twins kunnen geblackfaced worden t/m het bouwjaar '75. Oftewel de periode dat ze allemaal nog 100 watt waren.

RadiuS
17 december 2002, 11:36
De mijne is uit 1971, k heb m zondag opgehaald en ben r helemaal gek van, wat een ding zeg!!! Allen mn Boss Overdrive/Distortion OS-2 klinkt er bagger over, beetje jammer! Misschien moet ik nog wat klooien met de instellingen want nu klinkt t als bagger transistor oversturing heel ruw en schel. Ik ga m denk ik verkopen en een Tubescreamer kopen.

Al
17 december 2002, 15:23
> weet iemand ook wat dit grapje me ongeveer gaat kosten dan?

Blackfacen op zich zijn de kosten niet echt. Iets anders is wel dat er, vanwege de leeftijd van de versterker, waarschijnlijk een aantal verlopen parts moeten worden vervangen . Een algehele servicebeurt is daarbij aan te raden. Begint meestal bij 100 Euro en kan oplopen, zeker als er buizen vervangen moeten worden.

> wat is t verschil in toon als je m blackfacet? ik heb wel gehoord dattie er beter van gaat klinken.

Na blackfacen kan je je buizen gemakkelijker inregelen, zijn er overbodige hoogkillende condensatoren van je buisvoeten verwijderd (nooit problemen met oscilatie hierdoor gehad), enkele onderdelen terug gebracht naar oudere specificaties waardoor bas strakker wordt, de versterker iets meer gain krijgt en levendiger gaat klinken. Soms is het raadzaam om wat te doen aan de pinnigheid die sommige condensatoren met zich meebrengen.

> Hij gaat er idd beter van klinken. Het geluid wordt voller en nóg strakker. Van welk jaar is jouw Twin? Silverface Twins kunnen geblackfaced worden t/m het bouwjaar '75. Oftewel de periode dat ze allemaal nog 100 watt waren.

Ik denk dat ze in werkelijkheid zo'n 75 watt cleane power geven. De latere op 135 watt gespecificeerde modellen zijn moeilijker te blackfacen omdat de spanning die de voedingstrafo levert een stuk hoger is dan bij oudere Twins. Je zou die moeten vervangen, daarbij moet er een smoorspoel gemonteerd worden. De UL uitgangstrafo kan zonder problemen gebruikt blijven worden.

> De mijne is uit 1971, k heb m zondag opgehaald en ben r helemaal gek van, wat een ding zeg!!! Allen mn Boss Overdrive/Distortion OS-2 klinkt er bagger over, beetje jammer!

Bij deze versterkers zijn meestal de speakers hiervan de oorzaak Ook de boven aangehaalde pinnigheid kan een probleem zijn. De meest overdrive onvriendelijke speakers vind ik CTS speakers zoals die in latere UL Pro Reverbs zaten. Oxford speakers zijn wisselend. Ik ben verschillende soorten tegengekomen. Daarbij vond ik de Oxfords met de ronde gaten in het frame (Swiss Cheese) best goed. Met JBL is ook een redelijk scheurgeluid te krijgen maar dat is wat moeilijk te tunen. Deze speakers hebben een randje in het hoog wat irritant kan zijn. Vaak doen speakers alleen het clean of het scheurwerk heel goed. Zo kan het zijn dat een goede cleane speaker een lelijk scheurgeluid geeft en andersom. Een goede allrounder die m.i. de Fendersound nog redelijk in zijn waarde laat en het scheurwerk prima aankan vind ik de Celestion G12H-30. Qua vermogen wel aan de lichte kant voor een Twin hoewel het robuuste speakers zijn. Die klassieke Celestion speakers (G12H-30, G12M-25)kregen vroeger enorm op hun flikker door die 100watt Marshalls en waren in staat te overleven. Ik heb overigens een tijd een Twin met twee eindbuizen gebruikt i.c.m. een mix van Weber Alnico Blue en Weber Alnico Silver (P12B en P12S). Scheuren ging uitstekend en ook het clean was prima. Voor klassieke Fendersound zijn Weber C12N's of California momenteel het beste. Weber C12N benadert het geluid van de oude Jensen C12N uit de jaren 60. (Dit i.t.t. tot de huidige Jensen C12N RI (Italy), dat is een compleet ander speaker.) Ook de C12N is qua vermogen krap voor een Twin. Fender heeft ze zelf wel gebruikt in de blackface Twin. Speakersetup hangt dus af van de manier waarop die versterker gebruikt wordt. Met een goede Twin met de juiste speakers kan je eigenlijk alle kanten op. Een toonvolle veelzijdige bak.

Al

BLOK182
17 december 2002, 15:40
Damn, hier weet iemand heel veel van Twins af...

Rutger
17 december 2002, 16:25
Al, blijf alsjeblieft op dit forum. Jou inbreng is hier nodig!

Maar even een heel ander, simpel vraagje tussendoor. Ik heb een silverface uit 1980, en dat ding geeft 135 Watt wat eigenlijk veel teveel is voor de zaaltjes waar ik nu speel. t Is toch zonde om hem maar op 3 of 4 te kunnen gebruiken (k word uitversterkt over de PA). Nou kun je over het algemeen je uitgangsvermogen halveren door de twee binnenste of buitenste eindbuizen eruit te halen.

- Geldt dit ook voor de Twin?
- Is dat verstandig?
- Gaat je geluid ervan achteruit?

jpb
17 december 2002, 17:06
Op 2002-12-17 16:25, schreef Rutger:
Al, blijf alsjeblieft op dit forum. Jou inbreng is hier nodig!
............


helemaal mee eens!

RadiuS
17 december 2002, 18:41
AI, uhm...er zitten oranje JBL's op, lijken me toch redelijk goede speakers..?

oesp, neit goed je stukje gelezen je hebt t wel over JBL's, t klopt dat ze inderdaad een vervelend hoog geluid hebben maar ik zei al dat ik nog wat ga uitproberen enzo in ieder geval bedankt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RadiuS op 2002-12-17 18:43 ]</font>

sash
17 december 2002, 18:46
Ikzelf heb ook oranje JBL's. Persoonlijk vind ik ze erg goed klinken, het enige nadeel voor mij is dat er wat teveel hoog in zit. Dit los ik op door de kanalen op het frontpaneel door te lussen, dat trekt wat hoog weg en het geeft ook het voordeel van dubbele toon en volume regeling. Ik weet trouwens niet of dit wel op iedere Twin kan, Al zal dat vast wel weten :wink:

Al ik heb nog een vraagje voor je, m'n Twin geeft de laatste tijd een baggergeluid, waarschijnlijk een buisje, weet jij misschien een goeie amp doc in Zuid Holland?

RadiuS
17 december 2002, 19:42
Hee sash hoe lus je m door dan? doe je een kabeltje van 2 van clean naar 1 van vibrato ofzo?

PeArLjAm
17 december 2002, 20:26
Op 2002-12-17 15:23, schreef Al:
> weet iemand ook wat dit grapje me ongeveer gaat kosten dan?

Blackfacen op zich zijn de kosten niet echt. Iets anders is wel dat er, vanwege de leeftijd van de versterker, waarschijnlijk een aantal verlopen parts moeten worden vervangen . Een algehele servicebeurt is daarbij aan te raden. Begint meestal bij 100 Euro en kan oplopen, zeker als er buizen vervangen moeten worden.



Het is al een oude versterker en er moeten zeker dingen vervangen worden. Ik denk zelfs de transformator want mijn versterker heeft niet zoveel volume meer, al weet ik net of het hier mee te maken heeft. Volumeknop staat op 4 om een normaal volume te hebben en als ik hem vol open zet is hij wel hard, maar hij is zelfs voor in huis niet enorm hard. Waar zou dit aan kunnen liggen. Buizen moeten er ook opnieuw in al met al reken ik op zo'n 300 euro toch wel om hem op te laten knappen (incl. blackfacen dan) Is dit een beetje een redelijke rekensom?

jpb
17 december 2002, 20:40
Doorlussen in reverb fenders gaat ten koste van je geluid omdat de twee kanalen bepaalde frequenties uitdoven. Dat komt dacht ik door de drie voortrappen v/h reverb-kanaal itt de twee van het normaal-kanaal. Mischien doven de die sherpe hoge tonen ook wel uit. Bij non-reverb fenders gaat het prima en krijg je een voller geluid.

SteavisSmokin
17 december 2002, 23:26
Sas, zoals jpb al zei, doorlussen op Fender versterkers met Reverb die niet op beide kanalen reverb hebben (zoals met de meeste fender bakken) klinkt vaak totaal niet. Probeer eens om gewoon wat hoog terug te draaien en midden bij te draaien, dat in combinatie met een beetje 'tweaken' met de bright switch kan je waarschijnlijk een veel betere toon krijgen.

PEarljam: verlies van volume ligt waarschijnlijk aan je buizen die echt aan vervanging toezijn, misschien dat zelfs wat eindbuizen niet meer werken en dat kan erg schadelijk zijn voor je trafos. Als ik jou was zal ik niet meer op de amp spelen totdat hij bij een techneut is geweest. Ik speelde laatst op de amp van Mike Donkers(van mike &amp; the mellotones) toen tijdens het spelen het geluid ook steeds zachter werd. Achteraf bleek 1 van de eindbuizen het te hebben begeven en die heeft ook een eindtrafo meegenomen. M.a.w. wees voorzichtig als je amp te weinig volume heeft.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-12-17 23:28 ]</font>

Mr.Jay
18 december 2002, 18:47
Die meneer AL heeft es een SuperReverb van mij geblackfeest en helemaal getjoend > WERELDAMP daarna !! echte Fender-techneut metliefde voor deze vintage amps.
Zeer aan te bevelen zo´n klus, je amp spreekt veel meer aan,toon wordt opener en dikker. Goeie speakers, zeker de Webers die hij eerder noemde, maakt je sound dan ècht helemaal af !

PeArLjAm
18 december 2002, 20:08
Op 2002-12-17 23:26, schreef SteavisSmokin:

PEarljam: verlies van volume ligt waarschijnlijk aan je buizen die echt aan vervanging toezijn, misschien dat zelfs wat eindbuizen niet meer werken en dat kan erg schadelijk zijn voor je trafos. Als ik jou was zal ik niet meer op de amp spelen totdat hij bij een techneut is geweest. Ik speelde laatst op de amp van Mike Donkers(van mike &amp; the mellotones) toen tijdens het spelen het geluid ook steeds zachter werd. Achteraf bleek 1 van de eindbuizen het te hebben begeven en die heeft ook een eindtrafo meegenomen. M.a.w. wees voorzichtig als je amp te weinig volume heeft.



Thanx Steavis, ik zal hem zo snel mogelijk eens laten checken want meer problemen wil ik niet. Ik eb nog een goede versterker dus moet ik die maar gebruiken dan.

ma_jeur
18 december 2002, 20:32
Al,
ik heb nog een vraagje voor je, weet jij misschien een goeie amp doc in Zuid Holland?


Ben ik ook naar op zoek!

sash
18 december 2002, 21:48
Hey ma_jeur, heb je Mike nog gemailed over die Red Snapper?

PeArLjAm
18 december 2002, 21:55
Op 2002-12-18 21:48, schreef sash:
Hey ma_jeur, heb je Mike nog gemailed over die Red Snapper?


Red snapper, waar waar?? Ik ben ook wel geinteresseerd naar zo een, wat kosten die hier in NL (als je ze al kan krijgen)?

ma_jeur
18 december 2002, 22:19
Op 2002-12-18 21:48, schreef sash:
Hey ma_jeur, heb je Mike nog gemailed over die Red Snapper?

Moet ik nog doen. Ben nog druk aan klooien met de amp.
Heb nog wel wat soundfiles geluisterd op http://www.musictoyz.com/
De sparkle drive van Voodoo Lab en de Route 66 vind ik wel lekker klinken!

jpb
18 december 2002, 23:11
Op 2002-12-18 22:19, schreef ma_jeur:
Heb nog wel wat soundfiles geluisterd op http://www.musictoyz.com/
De sparkle drive van Voodoo Lab en de Route 66 vind ik wel lekker klinken!


Ik heb een Sparkle drive, ben zeer tevreden; komt binnen paar dagen terug met Keeley-mod, is 'ie helemaal goed. Als je info wilt hoor ik het wel.

Al
19 december 2002, 00:35
> Al, blijf alsjeblieft op dit forum. Jou inbreng is hier nodig!

Thanks! Ik zal wat vaker langskomen.

> Ik heb een silverface uit 1980, en dat ding geeft 135 Watt wat eigenlijk veel teveel (…………) Nou kun je over het algemeen je uitgangsvermogen halveren door de twee binnenste of buitenste eindbuizen eruit te halen.

>- Geldt dit ook voor de Twin?

Ja! Je krijgt dan wel een mismatch, 8 in 4 ohm. Dit levert op zich ook weer minder vermogen op. Je kan als je twee buizen verwijdert evt. ook een speaker loskoppelen.

> - Is dat verstandig?

Die mismatch geeft meer stress op je buizen. Ik heb er geen slechte (lees goede) ervaringen mee, toon heeft zijn prijs en buizen zijn best tolerant. Zo’n mismatch ontstaat trouwens ook bij gebruik van de extra speaker aansluiting met een tweede cab.

> - Gaat je geluid ervan achteruit?

Ik vind van niet. De buizen gedragen zich iets anders (heter) want ze kijken tegen een lagere impedantie aan. Geluid is levendig. Mijn Twin gaf met gezonde buizen 36Watt clean met die 8 in 4 match.

Een mismatch de andere kant op (te hoge speakerload) vind ik qua geluid wel nadelen hebben. Gaat meestal ten koste van helderheid, transparantie en levendigheid. Amp kan stug gaan aanvoelen. Kan een amp die pinnig is ten goede komen. Ik hou er niet zo van. Sommigen vinden het wel mooi en horen het als vetter en voller. Ik weet dat er ampbouwers zijn die deze lijn volgen en gebruiken om te tunen of het gewoon niet zo nauw nemen. Amp levert dan meestal niet het opgegeven vermogen. Dit type mismatch kan stress opleveren voor de output trafo (OT) wat fataal kan zijn als je hard speelt. Marshalls zijn daar met name gevoelig voor. Heeft er mee te maken dat EL34’s een stuk verder doorpakken vergeleken met 6L6GC’s.

> (….) Dit los ik op door de kanalen op het frontpaneel door te lussen, dat trekt wat hoog weg en het geeft ook het voordeel van dubbele toon en volume regeling. Ik weet trouwens niet of dit wel op iedere Twin kan, Al zal dat vast wel weten.

Is al genoemd hier, het reverb kanaal is uit fase met Normal. Het zal je hoog en laag kosten, geluid wordt dozerig. Of dat werkt is persoonlijk à misschien i.c.m. bepaalde scheurpedalen.

> Al ik heb nog een vraagje voor je, m'n Twin geeft de laatste tijd een baggergeluid, waarschijnlijk een buisje, weet jij misschien een goeie amp doc in Zuid Holland?

Schijnt in den Haag wat te zitten. Weet niet precies wie of wat. Weet iemand hier vast wel.

> Het is al een oude versterker en er moeten zeker dingen vervangen worden. Ik denk zelfs de transformator (…….) is zelfs voor in huis niet enorm hard. Waar zou dit aan kunnen liggen. Buizen moeten er ook opnieuw in al met al reken ik op zo'n 300 euro toch wel om hem op te laten knappen (incl. blackfacen dan) Is dit een beetje een redelijke rekensom?

Denk dat je daar ongeveer op uitkomt. Ik stem trouwens ook op gare eindbuizen.

> Die meneer AL heeft es een SuperReverb van mij geblackfeest en helemaal getjoend > WERELDAMP daarna !!

Bedankt Mr Jay! 74 was een uitstekend Super Reverb jaar.

Al

Rutger
19 december 2002, 08:40
Bedankt Al voor je antwoorden.

Ik heb het intussen eens uitgeprobeerd, maar ik merkte eigenlijk geen volumeverschil.

De buizen klonken idd wel "heter". Hetzelfde als wanneer je amp al een uur aanstaat, dan gaat ie ook iets anders (en iets harder) klinken.


Die amp reparateur is A-Design in de Regentesselaan, Den Haag. zelf nog niet geweest maar veel goede berichten over gehoord!

Negative K3 fan
19 december 2002, 13:54
Al, jij roelt, heb je ook icq of iets dedrgelijks?

sash
19 december 2002, 14:12
Heeft A-design ook een website, e-mail adres of telefoonnummer zodat ik ze ff kan bellen? Kheb nieuwe buisjes nodig voor m'n Twin

Rutger
19 december 2002, 14:18
ze hebben geen site

check anders ff op de telefoongids.nl

sash
19 december 2002, 17:23
Op 2002-12-18 22:19, schreef ma_jeur:


Op 2002-12-18 21:48, schreef sash:
Hey ma_jeur, heb je Mike nog gemailed over die Red Snapper?

Moet ik nog doen. Ben nog druk aan klooien met de amp.
Heb nog wel wat soundfiles geluisterd op http://www.musictoyz.com/
De sparkle drive van Voodoo Lab en de Route 66 vind ik wel lekker klinken!



De soundfiles op musictoyz.com klinken niet zoals dat pedaal klinkt. Toen ik die soundfiles hoorde was ik niet bepaald onder de indruk, totdat je het ding echt kan uitproberen. Echt DE overdrive voor mij.

sash
19 december 2002, 17:25
Hey Al, waar woon je ergens? Aangezien m'n Twin een opknapbeurtje heeft :smile:

Negative K3 fan
19 december 2002, 18:08
Op 2002-12-18 22:19, schreef ma_jeur:


Op 2002-12-18 21:48, schreef sash:
Hey ma_jeur, heb je Mike nog gemailed over die Red Snapper?

Moet ik nog doen. Ben nog druk aan klooien met de amp.
Heb nog wel wat soundfiles geluisterd op http://www.musictoyz.com/
De sparkle drive van Voodoo Lab en de Route 66 vind ik wel lekker klinken!



Ik heb zelf de route 66 ook geprobeerd, zelf vond ik dat hij te weinig gain had en dus ook neit zo veelzijdig was, de jekyll and hyde daarentegen gaf me alles wat ik nodig had, die heb ik toen ook maar gekocht :smile: Maar ik kan me erg goed voorstellen dat veel mensen de route 66 geweldig vinden. Maar de prijs is wel wat aan de hoge kant voor een overdrive. Misschien kun ej ook eens 2e hands gaan kijken op internet.

sash
20 december 2002, 23:43
Op 2002-12-19 14:18, schreef Rutger:
ze hebben geen site

check anders ff op de telefoongids.nl


Geen vermeldingen van a-design op de regentesselaan op telefoongids.com...

Rutger
21 december 2002, 09:44
Nee, echt vaag, k had het van een paar jongens hier op het net, maar ik kan ze zelf ook niet vinden.

HE! Iemand hier het juiste adres van A-design?

Mitch
21 december 2002, 10:36
Deze gegevens heb ik een keer opgeschreven van een reply of topic van iamyou geloof ik:

A-design
Regentesselaan 158
2562 EG
Den haag
070-3630723


Service van de niet-Fender bezitter :wink:

sash
21 december 2002, 13:27
Dank u :smile: Best handig, m'n drummer woont op de Regentesselaan, dus daar kom ik toch vaak zat.

Kan het trouwens zijn dat ze niet in de telefoongids vermeld worden, omdat ze helemaal niet meer bestaan? Kzal het eens navragen bij m'n drummer.

Rutger
22 december 2002, 00:06
het zijn gewoon illegalen :smile:

Al
22 december 2002, 00:07
Op 2002-12-19 13:54, schreef Negative K3 fan:
Al, jij roelt, heb je ook icq of iets dedrgelijks?


Thanks
Ik heb geen ICQ

Al

Al
22 december 2002, 00:08
Op 2002-12-19 17:25, schreef sash:
Hey Al, waar woon je ergens? Aangezien m'n Twin een opknapbeurtje heeft &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Ik ben meestal in Utrecht te vinden.

Al