PDA

View Full Version : Op zoek naar effect, maar wat ?



Steven.
19 november 2006, 15:28
Hallo iedereen,
Ik speel al een tijdje op een elektrische gitaar (strat. kloon).
Ik ben op zoek naar een 'galm'-achtig effect, tremelo of leslie achtig...
Maar dan wel electronisch, dus zo'n blokje met input en output.

Maar ik heb met al die effect namen weinig ervaring, en ik vroeg me af
of iemand me een beetje opweg kan helpen.
Weet iemand een goed effect, of goede koopsite?
Eventueel, een goedwerkend schema van een galm-effect.

Ben benieuwd naar een antwoord...
Alvast hartelijk dank,
Groeten
Steven

amon
19 november 2006, 15:46
galm is word reverb genoemd. Zoek dus op marktplaats.nl bij 'effecten' maar eens naar reverb....

hoofd
19 november 2006, 15:56
Maar dan wel electronisch, dus zo'n blokje met input en output.

Zonde, ik had net een mooie grote kerk voor je in de aanbieding.. :seriousf:


Even serieus, wat zoek je nou precies? Galm, tremolo en leslie zijn nogal verschillende effecten.. Heb je misschien een voorbeeld van 't geluid dat je zoekt? Een lied waarin 't voorkomt bijvoorbeeld.

Steven.
19 november 2006, 16:24
Eigenlijk vind ik het zelf moeilijk te zeggen, Het gaat voornamelijk om de hoge klanken, deze worden weinig tot bijna niet versterkt door mijn versterker (vox pathfinder 10w) In vele songs hoor je duidelijk de hoge snaren erg lang na klinken, o.a. bij de 'red hot chilli pepers', maar eigenlijk bijna bij elke pop/rock groep...

In ieder geval hartelijk dank voor de snelle reacties,
Groeten
Steven

MaxR
19 november 2006, 16:27
betere versterker kopen?

Steven.
19 november 2006, 17:26
Hoi, ik heb ondertussen een nummer gevonden waarmee ik het gezochte effect kan laten horen...
Misschien zijn er wel betere voorbeelden, maar bv. in het nummer "Something" van 'The shadows'.
Niet het begin, maar de solo die erna volgt.

Zoals ik al zei, er zullen wel betere voorbeelden zijn, maar zoiets bedoel ik dus.
Alvast bedankt voor de moeite

Groeten
Steven

Di Stefano
19 november 2006, 17:50
Ik heb het nummer niet beluisterd maar ik heb zelf ook lang zitten sukkelen aan het lang naklinken, sustainen van je geluid. Er zijn vele factoren zoals goede versterker (moet luid staan), goede gitaar met goede pickups, nieuwe snaren, goed van overdrive op zetten, eventueel compressor. En met een goede speeltechniek kan je het ook allemaal net langer laten duren.

MaxR
19 november 2006, 19:48
een the shadows geluid krijg je met reverb en je brugpickup. reverb is the key.

het soort reverb dat je bij the shadows hoort is spring reverb. (veren)

Steven.
19 november 2006, 20:42
een the shadows geluid krijg je met reverb en je brugpickup. reverb is the key.
het soort reverb dat je bij the shadows hoort is spring reverb. (veren)

bedankt voor je reactie, een spring reverb. is dat via een pedaal, of regeling via potmeters ?

Alvast bedankt, groeten
Steven

hoofd
19 november 2006, 23:14
Een spring reverb zit, normaal gesproken, in een versterker ingebouwd.. Je kan ook een pedaal aanschaffen waarmee je het effect kan krijgen, zoals bijvoorbeeld de Holy Grail van Electro Harmonix. Maar ik denk niet dat dat erg lekker zal klinken op je versterker.. Maar misschien ook wel, weetikveel. Maar een reverb is wel wat je zoekt als je het over het Shadows geluid hebt.

DiscoFreq
20 november 2006, 10:42
Of je kunt je een kleine aparte spring reverb aanschaffen, ik kocht deze voor iets van een 25 euro:
http://filters.muziq.be/model/monacor/rev25