PDA

View Full Version : cederhout - felle geur = niet droog ??



zonniewiw
19 november 2006, 15:11
Hoi ,

even een vraagje ,

gister een mooi stukje ceder op de kop getikt voor het bovenblad van mijn toekomstige dubbelnek archtop

Tlag onder een afdak en die man verzekerde me dat het der al een jaar of 5 lag

De kerel was ook zo vriendelijk om zijn bandzaag aan de gang te zetten en heeft me die ook nog doorgezzagd zodat ik een mooie bookmatch had

thuis neergelegd , verspeid het een sterke geur , men heel huis riekt nu naar ceder

wil dit zeggen dat het hout niet droog is ??

Enra
19 november 2006, 15:29
De geur komt niet van eventueel vocht dat in het hout zit, maar door de inhoudsstoffen. In een aantal gevallen zijn dat etherische olien. En nu je stuk hout open gezaagd is komen die stoffen weer vrij. Lang leve die prettige houtgeur!!!

Hout wat al circa vijf jaar onder een afdak ligt is - mits het onder het afdak droog was - goed luchtgedroogd. Maar de relatieve luchtvochtigheid van de omgeving speelt natuurlijk wel een rol... Laat het bij jou in de werkplaats een dag of veertien aclimatiseren. Dwz, latjes ertussen en enig gewicht erop om werken tegen te gaan. Komt helemaal goed dan.

zonniewiw
19 november 2006, 16:00
thanx , om de schrik weg te nemen

Ik heb ook dadelijk de kopse kanten ingesmeerd met parrafine zodat eventueel nog te drogen langs de zijkant uitdroogd