PDA

View Full Version : Graaierige douanehaaien! Piraten zijn het!



Picker
19 november 2006, 11:50
Nou, het was weer feest vanochtend op Schiphol. Kom ik uit Chicago terug met mijn Taylor in mijn hand, brak als een gekookt konijn natuurlijk, ik loop door het groene doaunepoortje ("niets aan te geven"), komt er zo'n uniform-mijnheer naar voren:

- "Zo mijnheer, waar komen wij vandaan"?
- "Nou, waar u vandaan komt weet ik niet, maar ik kom net uit Chicago."

Les 1: geen grapjes maken met de doauneambtenaar.

Want ik werd dus meteen helemaal binnenstebuitengekeerd omdat de goede man dacht dat ik de gitaar net gekocht had in de USA. Ik was al voorbereid op de piratenzucht van de Nederlandse douaneambtenaren, dus had ik keurig netjes mijn aankoopbewijs bij me, compleet met serienummer en kassabon, maar mooi dat dat de rijksbeambte niet overtuigde. Mijn hele koffer binnenstebuiten, alle bonnetjes in mijn portemonnee en andere bagage één voor één gecontroleerd!

- "Er zitten geen stikkers op die koffer. Dat is verdacht!"
- "Dat komt omdat ik hem mee de cabine ingenomen heb. Een gitaar wil je niet met de bagage inchecken."
- "Er zitten geen extra snaren in de koffer! Dat is verdacht!"
- "Nee, gisteren heb ik het laatste setje erop gezet. Kijk maar, gloednieuw!"
- "Maar hij ziet er nog zo nieuw uit! Dat is verdacht!"
- "Allicht, hij is amper een jaar oud. Kwestie van zuinig zijn op je spullen. Maar hier zitten wat gebruikssporen, kijk maar!"
- "Ja maar je kunt hem 2e hands hebben gekocht."
- "Ja zeg, hoe zit het nou? Ziet hij er nou nieuw uit of heb ik hem tweedehands gekocht?"
- "Ja, toch denk ik dat u hem net gekocht hebt."
- "Toe nou zeg. Als ik nou zeg van niet. Ik heb hier het aankoopbewijs. Wat kun je redelijkerwijs nog meer van mij verwachten?"
- "Mag ik nog even in uw achterzakken kijken?"

Pffff....

Vroeger had je op deze route piraten die hardwerkende, eerlijke burgers van hun rechtmatige eigendommen beroofden. Tegenwoordig zijn ze beter georganiseerd en hebben ze een ander pakkie aan... Kortom: http://www.eltjohaselhoff.com//HTMLobj-2091/aniGif.gif!!!
Welke politieke partij gaat de BTW afschaffen? Die krijgen direct mijn stem!

LaurentB
19 november 2006, 12:03
Nou, het was weer feest vanochtend op Schiphol. Kom ik uit Chicago terug met mijn Taylor in mijn hand, brak als een gekookt konijn natuurlijk, ik loop door het groene doaunepoortje ("niets aan te geven"), komt er zo'n uniform-mijnheer naar voren:

- "Zo mijnheer, waar komen wij vandaan"?
- "Nou, waar u vandaan komt weet ik niet, maar ik kom net uit Chicago."

Les 1: geen grapjes maken met de doauneambtenaar.


Hahaha!

Les 1 a.) en vooral geen grapjes maken waaruit direct blijkt dat je intelligenter bent dat de betreffende beambte.




(...)

Welke politieke partij gaat de BTW afschaffen? Die krijgen direct mijn stem!

Wat is toch ooit de rechtvaardiging voor die belasting geweest??
Zo van: "Aha, u verkoopt iets! Doe mij ook even 20 procent ja?"

Wist je trouwens dat dat bijna de helft van de inkomsten van de overheid vertegenwoordigt? Zag ik laatst in een overzicht.

LaurentB
19 november 2006, 12:04
(...)
- "Mag ik nog even in uw achterzakken kijken?"


Dat was natuurlijk om te controleren of ze hier niet met een achterbakse plectrumsmokkelaar te maken hadden!

Tho
19 november 2006, 12:30
Picker, ik vind je een held! :D Wat heb je in Chigago gedaan eigenlijk? Had het iets met je nieuwe Taylor te maken?

Dirkdewaard
19 november 2006, 12:43
Mooi verhaal!

Je hebt een gitaar en een bon. Zo moeilijk kan het niet zijn. :???:

HenryCrun
19 november 2006, 13:09
Er staat een klachtenformulier op de site van de Douane:
http://www.douane.nl/overig/klachten/

Spitfire
19 november 2006, 14:36
Je hebt een gitaar en een bon. Zo moeilijk kan het niet zijn. :???:

dat dacht ik ook toen ik het las, denken ze dan aan bonvervalsing ofzo :???:

Picker
19 november 2006, 14:58
Wat is toch ooit de rechtvaardiging voor die belasting geweest??Dat doet me denken aan een oude aflevering van Zorro. Eén van de arbeiders komt bij Don Diego melding maken van een nieuw plan dat de Commandante heeft bedacht: alle boeren moeten voortaan 1% van hun opbrengst aan het stadsbestuur geven. Ze noemen dat "belasting".
Don Diego: "What a ridiculous idea!"

Picker
19 november 2006, 14:59
Picker, ik vind je een held! :D Wat heb je in Chigago gedaan eigenlijk? Had het iets met je nieuwe Taylor te maken?Daar heb ik op gespeeld ja. Maar ik had hem eerlijk al in mijn bezit voordat ik naar Chicago ging! Hij staat nota bene op mijn website (had ik ook nog tegen die douanemijnheer gezegd).

Ik had overigens enorm geluk want ik mocht hem zowel op de heen- als de terugreis mee in de cabine nemen. En het was zelfs een Grand Auditorium! De tips:

- Niet om toestemming vragen. Gewoon bij de self-check-in aan het werk en alleen maar een bagagelabel voor je koffer vragen. Als ze verder vragen stellen bij het afgeven van de koffer gewoon zeggen dat je verder niks hebt. Zorg dat de gitaar niet al te veel in het zicht staat.

- Security: haal de batterijen eruit. Anders denken ze dat er een bom in zit en dat kost je ook weer drie uur (echt gebeurd!)

- Bij het boarden: koffer een beetje vertikaal dragen, dan lijkt hij minder groot. Gewoon met ferme pas het vliegtuig inlopen, niet blijven dralen bij de ingang.

- Belangrijk: check van te voren met wat voor vliegtuig je vliegt. Met Airbus 300 en 330 (Northwest) zit je goed, die hebben hele grote bagagebakken.

- En zorg dus dat je de papieren bij je hebt voor de douanepiraten bij terugkomst in grijpgraag Nederland!

kornelius
19 november 2006, 20:50
Ja met een onbeschadigde mooie gitaar langs de douane, kan ik me voorstellen dat dat lastig is. Ik heb al een een keer 10 minuten oponthoud gehad met een afgeragde ibanez met marktplaatswaarde 75 euro maximaal. "zo meneer, heeft u daar de kassabon bij?". huh?
Maar inderdaad, als het prijsverschil tussen USA en NL niet zo belachelijk groot zou zijn, met dank aan al die belastingen, zouden de petten bij de douane er ook niet zo door geobsedeerd zijn.

Die les 1) is wel een belangrijke trouwens. Humor wordt daar inderdaad niet gewaardeerd. Ook geen grappen over bommen maken bij het inchecken.

Picker
19 november 2006, 21:04
Toch is het eigenlijk wel triest. Ik draag al direct 52% af van wat ik verdien. Dan betaal ik nog een hele santekraam aan omslagen, vastgoedrechten, ecorechten, mileuheffingen, bewoners- en bezittersdelen van mijn zelfgekochte huis, belasting omdat dat huis ergens staat, belasting over mijn auto, belasting als ik in mijn auto wil rijden, parkeergeld als ik er niet in wil rijden, allerlei sociale premies waar ik nooit gebruik van maak, en als ik dan van die paar schamele centen die ik uiteindelijk overhoud een gitaar wil kopen dan krijg ik gelijk weer een heel leger ambtenaren over me heen die volgens democratische wetten 20% daarvan van me af wil pakken, TWEE KEER ACHTER ELKAAR!

Hoezo demokratie? Welke gekken hebben dit bewind in het zadel geholpen?!! ;)

piezo
19 november 2006, 21:32
Een goede tip:
Bij mijn weten zijn alle met (uitvoerende) handhaving belaste overheidsdienaren verplicht zich met een functioneel identiteitsbewijs te identificeren, als een door hen aangesproken burger daarom vraagt.

Blijf vriendelijk, maar vraag naar die kaart, als ze het je belachelijk lastig maken zoals met die aankoopbon.

*********************

Politielegitimatiebewijs

Politiemensen hebben altijd een bewijs bij zich dat ze bij de politie werken. Dat is een kaart met naam, functie en pasfoto. Als u bijvoorbeeld gevraagd wordt mee te gaan naar het bureau, dan mag u altijd vragen naar dit bewijs. Zo kunt u controleren of u met een echte politieman of politievrouw te maken hebt. Bron: http://www.politie.nl/Overige/PolitieABC/U_en_de_politie/Politielegitimatiebewijs.asp

Makor1966
19 november 2006, 22:00
Arme Picker, ze hebben je lekker op de kast...
denk maar zo, over een tijdje heb je er een leuke anekdote aan
;)

zjanke
19 november 2006, 22:30
Een goede tip:
Bij mijn weten zijn alle met (uitvoerende) handhaving belaste overheidsdienaren verplicht zich met een functioneel identiteitsbewijs te identificeren, als een door hen aangesproken burger daarom vraagt.

Blijf vriendelijk, maar vraag naar die kaart, als ze het je belachelijk lastig maken zoals met die aankoopbon.



Dat identiteitsbewijs hebben ze aan hun riem hangen en dit soort "wijsneus"akties zal alleen maar olie op het vuur zijn ;) .
Vraag even na bij de belastingdienst of je bij vertrek een tijdelijke uitvoervergunning kunt krijgen, voor grote bedrijven werkt het officieel zo (gereedschappen, tentoonstellingsmaterialen, televisiecamera's, maar ook bij bijvoorbeeld een wereldtour van "grote" bands) maar ik weet niet hoe dit voor particulieren of kleine zelfstandigen precies werkt. je krijgt dan een officieel document met serienummers etc en bij binnekomst hoef je dat alleen maar te laten afstempelen.

future2future
20 november 2006, 01:15
Ik denk dat ik dan geluk heb gehad, ben met mijn gitaar naar de states niet xtra decontroleerd ofzo, werden ook geen vragen gesteld!

terrasbeest
20 november 2006, 09:02
Dat identiteitsbewijs hebben ze aan hun riem hangen en dit soort "wijsneus"akties zal alleen maar olie op het vuur zijn ;) .
Vraag even na bij de belastingdienst of je bij vertrek een tijdelijke uitvoervergunning kunt krijgen, voor grote bedrijven werkt het officieel zo (gereedschappen, tentoonstellingsmaterialen, televisiecamera's, maar ook bij bijvoorbeeld een wereldtour van "grote" bands) maar ik weet niet hoe dit voor particulieren of kleine zelfstandigen precies werkt. je krijgt dan een officieel document met serienummers etc en bij binnekomst hoef je dat alleen maar te laten afstempelen.

Een Carnet ATA dus, ik denk dat je daarvoor bij de Kamer van Koophandel moet zijn.

JanB
20 november 2006, 11:37
Toch is het eigenlijk wel triest. Ik draag al direct 52% af van wat ik verdien. Dan betaal ik nog een hele santekraam aan omslagen, vastgoedrechten, ecorechten, mileuheffingen, bewoners- en bezittersdelen van mijn zelfgekochte huis, belasting omdat dat huis ergens staat, belasting over mijn auto, belasting als ik in mijn auto wil rijden, parkeergeld als ik er niet in wil rijden, allerlei sociale premies waar ik nooit gebruik van maak, en als ik dan van die paar schamele centen die ik uiteindelijk overhoud een gitaar wil kopen dan krijg ik gelijk weer een heel leger ambtenaren over me heen die volgens democratische wetten 20% daarvan van me af wil pakken, TWEE KEER ACHTER ELKAAR!

Hoezo demokratie? Welke gekken hebben dit bewind in het zadel geholpen?!! ;)

Asociaal inderdaad. Stem SP, die zeggen dat het socialer kan ! ...

LaurentB
20 november 2006, 11:59
Toch is het eigenlijk wel triest. Ik draag al direct 52% af van wat ik verdien.
(...)


Ik wou dat ik ik een salaris had waarvan ik 52% moest afdragen....

johantipker
20 november 2006, 14:14
Asociaal inderdaad. Stem SP, die zeggen dat het socialer kan ! ...

...denk dat topicstarter beter richting VVD kan gaan denken......
...vrij ondernemen en zo zonder gezeur...overigens heeft de CU dat momenteel ook hoog op de agenda staan...

LaurentB
20 november 2006, 14:27
...denk dat topicstarter beter richting VVD kan gaan denken......
...vrij ondernemen en zo zonder gezeur...overigens heeft de CU dat momenteel ook hoog op de agenda staan...

Ja, zonder zorgen, totdat jezelf of iemand van je naasten ineens gedwongen bent/is gebruik te maken van een door diezelfde VVD uitgekleed verpleeghuis of zorgvoorziening...

Harald
20 november 2006, 16:23
- Security: haal de batterijen eruit. Anders denken ze dat er een bom in zit en dat kost je ook weer drie uur (echt gebeurd!)


Moet even denken aan een verhaal dat Tommy in Raalte vertelde tijdens het middagconcert op zondag afgelopen jaar. Hij was een gitaar ophalen bij een Gibson fabriek, en stapte de volgende dag behoorlijk vroeg op het vliegtuig. De dame van de beveiliging was nogal kortaf, om niet te zeggen bot, en bleef dat ondanks pogingen haar op te vrolijken. Gitaartas gaat door het rontgen ding, en Tommy moet aan de kant, tas openmaken. Ze pakt de rode keyser capo eruit (dat ding met die enorme krul die boven de hals uitsteekt) en begint het uitgebreid van alle kanten te bekijken. Tommy kan het niet laten en zegt na een tijdje heel discreet 'it's a sexual device...'

In Spinal Tap zit trouwens ook ergens zo'n vliegveld scene...

Een van mijn gitaren ging in Griekenland door zo'n apparaat, ik vraag of we daar een foto van mogen maken (fototoestel werd vreemd genoeg weer niet gecontroleerd...) beamte zegt ja, om vervolgens hard te schrikken als we daadwerkelijk een foto van het scherm willen maken... mocht helaas toch niet. Ziet er best apart uit. Had hem graag voor een cd hoes gebruikt. Weet toch zeker dat de verwarring niet aan mijn engels lag :)

johantipker
20 november 2006, 20:06
Ja, zonder zorgen, totdat jezelf of iemand van je naasten ineens gedwongen bent/is gebruik te maken van een door diezelfde VVD uitgekleed verpleeghuis of zorgvoorziening...

...en waarom ik als ondernemer dus nog steeds geen VVD stem :D

zjanke
21 november 2006, 20:33
Een Carnet ATA dus, ik denk dat je daarvoor bij de Kamer van Koophandel moet zijn.

Een carnet is leuk als je op wereldtour gaat een een halve band meesleept, voor een retourtje USA volstaat een ED69. Een carnet is voor meervoudige in-, uit- en doorvoer.

terrasbeest
21 november 2006, 21:26
Een carnet is leuk als je op wereldtour gaat een een halve band meesleept, voor een retourtje USA volstaat een ED69. Een carnet is voor meervoudige in-, uit- en doorvoer.

( het zal de anderen waarschijnlijk niet kunnen schelen) maar wat is een ED69 ?
vroeger had je van die dingen in allerlei kleuren, maar dat is toch al weer een jaar of dertig geleden.

zjanke
21 november 2006, 21:38
ED staat voor "enig document", dit is bedoeld voor (bijna) alle standaard in- en uitvoerprocedures in de EU. De cijfercombinatie geeft aan waarvoor het document is ingevuld, 69 staat voor tijdelijke uitvoer.

terrasbeest
21 november 2006, 22:40
ED staat voor "enig document", dit is bedoeld voor (bijna) alle standaard in- en uitvoerprocedures in de EU. De cijfercombinatie geeft aan waarvoor het document is ingevuld, 69 staat voor tijdelijke uitvoer.
Oh, een EX2....

zjanke
22 november 2006, 20:39
correct me if i'm wrong, maar het document wordt toch nog steeds aangeduid met ED69 en de aard van het goederenverkeer wordt aangegeven met de code EX2?

Ik werk er niet meer dagelijks mee, dus een update is welkom :dontgeti:

terrasbeest
22 november 2006, 21:14
correct me if i'm wrong, maar het document wordt toch nog steeds aangeduid met ED69 en de aard van het goederenverkeer wordt aangegeven met de code EX2?

Ik werk er niet meer dagelijks mee, dus een update is welkom :dontgeti:

Nou het is dus ondertussen weer aan het veranderen :
http://www.douane.nl/download/27.html

Maar zelf geef ik de voorkeur aan het carnet ATA omdat je dat ook kan gebruiken in het land van bestemming, zonder tussenkomst van een douane-expediteur, dus zonder geld- en tijdsverlies.

Eko
23 november 2006, 09:22
Bij het vliegen met een Airbus even zorgen dat je bij de nooduitgang kunt zitten. Als er weinig tot geen plek is in de bagagabakken kun je hem onder je stoel kwijt. De rijen bij de nooduitgangen hebben n.l. bredere openingen. Onder je stoel mag je bagage doen.

Mattia
23 november 2006, 10:04
Bij het vliegen met een Airbus even zorgen dat je bij de nooduitgang kunt zitten. Als er weinig tot geen plek is in de bagagabakken kun je hem onder je stoel kwijt. De rijen bij de nooduitgangen hebben n.l. bredere openingen. Onder je stoel mag je bagage doen.

Euh...nee. Onder de stoel voor jouw mag je baggage neerzetten, TENZIJ je in een nooduitgangrij zit. Die is breeder, en moet wettelijk juist open blijven. Oudere passagiers/passagiers die slecht ter been zijn, of gezinnen met kleine kids zetten ze daar ook liefst NIET neer.

Eko
23 november 2006, 11:00
Ik heb een paar keer gezeten met zeer weinig mensen in het toestel. Misschien dat het daarom mocht. Laatste keer was met 8 mensen in een Airbus A320. Volgens mij waren er meer stewardessen dan klanten.

Picker
23 november 2006, 12:06
Volgens mij waren er meer stewardessen dan klanten.
Gezellig! (Behalve als je met Northwest vloog dan ;))

Dirk_Hendrik
23 november 2006, 14:04
Gezellig! (Behalve als je met Northwest vloog dan ;))
:D :D
Geweldig! Dat was precies de gedachte die ik ook had!

evilpompie
25 november 2006, 22:19
Wat verwacht je? Nederland is een bananenrepubliek.