PDA

View Full Version : afgevlakte frets



STW
18 november 2006, 21:39
een ouwe gitaar die sinds kort mijn bezit is heeft dat

wat zijn daar in godesnaam de voordelen van?

mm80
18 november 2006, 21:50
Als het goed is zijn de frets na het vlakken allemaal weer 'level', dus op gelijke hoogte waardoor je gitaar met een goede actie is af te stellen.

Bij dit klusje hoort eigenlijk ook dat de frets na het vlakken weer gerecrowned moeten worden, dit betekent dat ze weer mooi rond moeten worden gemaakt. dit gebeurt met een speciale vijl.

Het lijkt erop dat dit laatse bij jouw gitaar niet gebeurt is .

sickpunk
18 november 2006, 21:56
wat bovenstaande zegt... scheelt je wat fretbuzz en maakt je gitaar in het algemeen wat beter bespeelbaar...

STW
19 november 2006, 04:48
hm
bij mij zijn de fretten niet bepaald rond :D
maar de gitaar speelt wel lekker

mm80
19 november 2006, 09:42
Officieel moet het zo zijn dat als je een noot fret, dat de snaar precies het midden van de volgende fret raakt. Als je platte frets hebt kan het zijn dat de snaar niet precies op het midden van de volgende fret rust. Dit kan ervoor zorgen dat je niet helemaal zuiver speelt.

Mischien valt het mee en is je gitaar prima bespeelbaar en voldoende zuiver maar het is mischien iets om eens naar te kijken.

Zijn het echt afgevlakte frets of is het mischien een frettype wat van origine al vrij vlak en wijd is?

Michell

DaveItUp
19 november 2006, 11:07
Op mijn oude ibanez artists zaten ook vlakke frets. Speelde goed.

STW
19 november 2006, 17:22
in mijn geval is het duidelijk handwerk, met een vlakke vijl gedaan
het leek mij ook niet bevordelijk voor de toonzuiverheid
maar deze gitaar kostte me 32 euro, dus het zit me wel gebakken

bedankt voor de reacties!

wietse
19 november 2006, 17:23
hm
bij mij zijn de fretten niet bepaald rond :D
maar de gitaar speelt wel lekker

oude cheapo met vierkante fretten zeker?
zag je vroeger vrij veel bij oude jappen, gewoon compleet vlakke fretten, vandaag toevallig een jazzer gekocht die dit ook heeft, en die gaat dus ook gelijk weer de verkoop in.(heb geld nodig voor een andere auto)
speelt nog prima maar alleen de toonzuiverheid laat te wensen over, en vaak valt het nog wel mee ook.

STW
19 november 2006, 17:29
een oude cheapo japanse jazzer inderdaad (die 'net-geen-teisco' die ik eerder postte)
zou het zo horen? het ziet er best slordig uit, maar dat kan natuurlijk ook slijtage zijn, ze is al een jaar of 40

wietse
19 november 2006, 17:53
oh die!

lijkt me slijtage want bij die kay van me die bijna identiek is aan die van jou zijn de fretten wel normaal.
is de ene fret ook platter dan de andere?
meestal zie je die slijtage vooral bovenaan en naarmate je naar onderen gaat wordt het minder.

STW
20 november 2006, 03:44
het lijkt me iets te regelmatig voor slijtage

moet je trouwens die slagplaat nog maken voor je kay?
ik heb sinds vandaag nl. een digitale camera; hier heb je een close up foto: (met flitser helaas, t is donker)
http://stw.herejezus.nl/beats/DSCN0842.JPG

(het lijkt net of de snaren verroest zijn.. maar dat is helemaal niet zo..raar)