PDA

View Full Version : Beginner vraagt advies



iron_maiden
16 december 2002, 15:42
Na jaren luisteren naar gitaar-muziek vond ik de tijd rijp om ook zelf maar eens een gitaar te kopen. Ik heb besloten om eerst maar eens eentje 2e hands te kopen en vervolgens (als ik er iets van bak) een nieuwe te kopen.
Maar nu heb ik een paar vraagjes waarvan ik hoop dat de intelligente bewoners van dit foum :wink: er een antwoord op hebben.

1 Wat is het verschil tussen een telecaster en een stratocaster?

2 Hoeveel wat is normaal voor een versterker (als je begint)?

3 Ik heb al een aantal advertenties bekeken. Op dit moment heb ik de keuze tussen een stratocaster van "Squier" een eentje van "Amuse", oftewel wat is een goede gitaar voor een beginner en wat zijn goede merken (En dan niet zon gitaar van 3000 euro bitte)?

Bij voorbaat dank!

Negative K3 fan
16 december 2002, 15:50
Telecaster en stratocaster zit veel verschil, maar gebruik daarvoor de SEARCH.

amuse is een kutmerk en squier is acceptabel als beginnersgitaar (veel van de experts hier hebben er nog 1, van hun prille begin oid :smile:).

Mitchel_12000
16 december 2002, 15:56
Ik zou ook kiezen voor de squier. Al ben ik zelf niet zo weg van stratocasters (maar dat is heel persoonlijk).

BLOK182
16 december 2002, 16:00
En het aantal watts qua versterker, tja het maakt niet zoveel uit hoeveel watt een versterker heeft, zo kunnen bepaalde 30-watters veel harder dan 100-watters, maar daar zal ik je niet mee lastig vallen. Aangezien je wilt beginnen, denk ik zo aan het beetje redelijk 30 watt transistorversterker, bijv. Roland Cube 30, kost 250 euro en ik heb er veel goeds oer gehoord. Zitten trouwens ook nog wat effecten op, dan kan je een beetje experimenteren met sounds voor als je wat verder bent.

Negative K3 fan
16 december 2002, 16:01
dus je hebt je advies binne, een 2e hands squier en een roland cube zoveel, dit topic kan op slot.

(voorbeeld van dee snelle afhandeeling van newbies).

hoofd
16 december 2002, 16:50
nu nog leren tikken...

domie
16 december 2002, 17:22
verschil tussen stratocaster en telecaster?
qua geluid zit er een groot verschil tussen, maar ook qua uiterlijk:

klik is op deze link: http://www.gitaar.nl/gitaren.htm

DixHammett
17 december 2002, 14:14
Ben zelf ook met Squire Strat begonne, izzz wel vet... en goedkoop!!!!!! En Roland Kube is ook aan te raden, zitte vette efecten op als chorus en metal... en is ook niet zo duur.

iron_maiden
17 december 2002, 19:24
Oke mensun,

Ik heb op marktplaats deze te koop gezien.

Samick Jaguar(Model bijna identiek), serienummer 7090343
Slecht ca. 7 maanden oud, krasvrij, nieuwstaat.
Klinkt als een Fender Jaguar,warm & vol geluid. Goeie sustain.
Kwalitatief zeer goed.
Goeie stemmechanieken
(ontstemd niet snel), stevige tremelo.
Nieuwe snaren en incl. draagband.
Dubbele humbuckers.
kwaliteit doet niet onder duurdere gitaren.
Stevig.
Reden voor verkoop: ik ga over op een ander model van Fender.

Dat dit ding niet onder doet voor een duurder merk lijk me bullsh*t maar voor de rest vond ik (beginner he) het wel redelijk klinken. Hij vraagt er 250 euro voor, dus reken erop dat ik hem voor 200/220 euro kan kopen.

Wat is jullie mening??????

Jopie
17 december 2002, 19:36
Ik zeg maar suh ik heb laatst een geweldige Ibanez sa-160 QM bij Feedback gekocht voor 299 eurootjes en kan melden dat het een topgitaar is alleen de tremelo-arm zit los en valt er uit als je de gitaar naar voren richt is dit normaal? Hij is toch normaal geschroefd of vast toch? Is trouwens een goede gitaar voor weinig geld kijk maar ff bij hun op de site

Bins
17 december 2002, 19:48
Op 2002-12-17 19:24, schreef iron_maiden:
Oke mensun,

Ik heb op marktplaats deze te koop gezien.

Samick Jaguar(Model bijna identiek), serienummer 7090343
Slecht ca. 7 maanden oud, krasvrij, nieuwstaat.
Klinkt als een Fender Jaguar,warm & vol geluid. Goeie sustain.
Kwalitatief zeer goed.
Goeie stemmechanieken
(ontstemd niet snel), stevige tremelo.
Nieuwe snaren en incl. draagband.
Dubbele humbuckers.
kwaliteit doet niet onder duurdere gitaren.
Stevig.
Reden voor verkoop: ik ga over op een ander model van Fender.

Dat dit ding niet onder doet voor een duurder merk lijk me bullsh*t maar voor de rest vond ik (beginner he) het wel redelijk klinken. Hij vraagt er 250 euro voor, dus reken erop dat ik hem voor 200/220 euro kan kopen.

Wat is jullie mening??????



Blijf alsjeblieft uit de buurt van Samicks, vooral voor die prijs. Voor 250 eur kan je van de meeste merken een starters-pakket kopen. Ibanez/Dean/Squier/Epiphone hebben bovendien relaxte instap-modelletjes voor rond de 200 nieuw.

iron_maiden
17 december 2002, 19:54
OK thanx,

ik had al een beetje zo'n voorgevoel.

Omdat ik trouwens voornamelijk metal wil gaan spelen ben ik nu een beetje bij Ibanez aan het rondkijken. En ik kom idd tot de ontdekking dat 250 euro vrij veel is voor een tweedehands van een vrij onbekend merk.

Electrical Storm
18 december 2002, 19:27
Ik heb zelf een Marshall MG30DFX versterker.
30 watt, 4 digitale effecten (Delay, Reverb, Chorus & Flanger) en twee kanalen. Echt een perfect bakkie voor een beginner. Ik heb er 290 euro voor betaald.
Verder zou ik inderdaad een Squier strat of tele aanschaffen, of anders een Epiphone G-310 of een goedkope Les Paul.

domie
18 december 2002, 21:36
ik zou ook niet voor de samick gaan.

JustRockin
2 maart 2003, 18:44
Hee Electrical Storm. Ik denk er ook over om een Marshall MG 30 DFX te kopen. Ben jij er tevreden over? En waar heb je hem vandaan, want 290 euro is niet zo duur, aangezien meestal rond de 350 wordt gevraagd.

Shay
2 maart 2003, 18:56
Ga voor een Squier want er veel gevorderde gitaristen die nog steeds voor een Squier gaan!! En qua versterker moet je je nog niet zo druk maken .. enige waar je op moet letten is dat de versterker 2 kanalen heeft ==> clean en distortion.. en dat de versterker reverrb (galm) heeft. Wattage is niet van belang !!

bovenstaande is genoeg om te leren spelen en kennis te maken met gitaar en versterker!!

strat of tele:

Als je allround gitaar wilt kun je het beste een strat nemen maar een tele voldoet ook wel min of meer..

persoonlijk zou ik voor een Ibanez (G)RX40

Neals
2 maart 2003, 19:53
Gezien zijn nickname is er maar een mogelijkheid voor deze meneer... een strat :smile:

Izegrim
3 maart 2003, 15:01
...maar wel een met humbuckers! (of zie ik dat verkeerd?)

Neals
3 maart 2003, 15:03
Iron maiden speelt op strats met een floyd rose, humbuckers/hotrails