PDA

View Full Version : wiring - welk soort draad???



Ibanez RuleZ
18 november 2006, 20:57
mijn gitaren (strat en charvel) zijn beiden toe aan een goede overnieuw bedrading, met shielding en alles wat er bij kan komen. heel leuk allemaal, maar wat gebruiken jullie daarvoor? ik heb ooit eens bij TAGS een meter zwart en creme spul gekregen dat je niet hoefde te strippen, maar waarbij je de cloth die er omheen zat gewoon kon wegtrekken; solderen en klaar is harrald.

wat gebruiken jullie hiervoor, waarom precies dat spul en waar halen jullie dat??

harrald

B_2_the_a
18 november 2006, 21:12
www.newtone-online.nl

assortiment draad

SimonS
18 november 2006, 21:35
een paar kilometer oud draad dat mn pa in de afgelopen 35 jaar heeft verzameld. let je wel op de richtingsgevoeligheid?

piezo
18 november 2006, 21:38
Of wat meer keus http://www.tonefactory.nl Daar hebben ze dan weer geen montagedraad, maar dat kun je bij iedere electronicaboer kopen.

Gearjunkie
19 november 2006, 23:41
In elk geval draad met een metalen mantel. Kan je meteen als aarde gebruiken.

B_2_the_a
20 november 2006, 00:09
hoeft niet voor interne wiring tussen de pots hoor

vester86
20 november 2006, 13:10
hoeft niet voor interne wiring tussen de pots hoor

doe maar wel, alle beetjes helpen, ZEKER als je electronicaruimte niet goed is afgeschermd

B_2_the_a
20 november 2006, 16:26
dan is het een ander verhaal, maar ik ging er niet van uit

vester86
20 november 2006, 19:27
klets dan niet

B_2_the_a
20 november 2006, 19:32
er staat in de eerste post dat de gitaar gelijk ook geshield wordt ;) dus dat zou ook opgelost zijn

Ibanez RuleZ
20 november 2006, 22:30
de reden dat ik dit vraag, is dat ik het ooit eens met montagedraad heb gedaan (heel dun) en later eens met dik draad. noem me gek, maar het verschil was best wel bizar, vandaar dat ik het vraag. zou (bijvoorbeeld) goed audiospeaker snoer - het spul dat ze bij een goede zaak per meter verkopen - een optie zijn of is dat nu juist een afrader?

Harrald

pimmedoris
20 november 2006, 23:17
Ik ben ook wel benieuwd... Ik wil over een tijdje mijn pickups vervangen en dan de boel meteen eens goed bedraden en shielden...

Bij mijn laatste pickup-wissel heb ik gewoon (goedkoop) soldeerdraad van de electroboer gebruikt. Ben wel benieuwd of dit echt zo veel scheelt. En hoe kun je je electronica holte shielden? Volgens mij is hij nu zwart geverfd. Is dat speciale verf?

ernieman
20 november 2006, 23:33
Pim, kijk hier eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82139

pimmedoris
20 november 2006, 23:43
Dank je.
Ja sorry, ik had nog niet gezocht. Ik wilde ook wat weten over die draden en dat shielden kwam er als vanzelf bij.

Ik zal volgende keer beter mijn huiswerk doen :D

SimonS
21 november 2006, 00:53
@Harrald, dat dikke speakersnoer is nogal verrot te solderen in de gitaar electronica (denk aan de (5way) switch met van die kleine soldeer ogen etc)

maar het zou inderdaad wel aan te bevelen zijn om fatsoenlijk en afgeschermd snoer te gebruiken. als je ziet wat een troep in sommige gitaren zit ...

pimmedoris
21 november 2006, 19:40
Goed, dus niet de draad gebruiken die ik gebruikt heb? Gewoon 1 kern (geen koper ook) met een kunstof mantel...

Toch heb ik er niet heel veel last van...

Ibanez RuleZ
21 november 2006, 20:28
@Harrald, dat dikke speakersnoer is nogal verrot te solderen in de gitaar electronica (denk aan de (5way) switch met van die kleine soldeer ogen etc)

maar het zou inderdaad wel aan te bevelen zijn om fatsoenlijk en afgeschermd snoer te gebruiken. als je ziet wat een troep in sommige gitaren zit ...

daarom, je ziet overal best redelijke onderdelen aangeboden (pots enzo), maar goede bedrading, ho maar. ik had een klein beetje gehoopt dat iemand mij zou kunnen helpen aan dat spul met dat cloth dr omheen. soldeert niet zo super, maar is in ieder geval degelijk en je zal er geen verlies mee hebben.

Harrald

SimonS
21 november 2006, 20:59
dat draad met "push back cloth", kun je krijgen bij de webwinkels voor zelfbouw buizenversterkers.

piezo
21 november 2006, 21:08
ik had een klein beetje gehoopt dat iemand mij zou kunnen helpen aan dat spul met dat cloth dr omheen. Bedoel je "krijgen", dus gratis en voor niets? Of bedoel je "kopen"?

Ibanez RuleZ
22 november 2006, 00:52
ben ik zo'n cheap ass mofo? :p

nee, ik bdoel waar ik dat spul zou kunnen bestellen of tegen betaling kon verkrijgen.

harrald

piezo
22 november 2006, 10:40
ben ik zo'n cheap ass mofo? :p

nee, ik bdoel waar ik dat spul zou kunnen bestellen of tegen betaling kon verkrijgen.

harraldDat vermoedde ik al, maar ik wilde je niet meteen op je falie geven.
Als ik je behulpzaam ben door je een link naar Tonefactory te geven, is het dan misschien teveel gevraagd om even op die site te gaan zoeken?
Bijvoorbeeld onder gitaar- en bas parts >> electronica >> draad? Daar vind je namelijk "push back cloth" draad.

Ibanez RuleZ
22 november 2006, 11:40
ik heb op die site gekeken... maar zag dat niet. de omschrijving klinkt overigens wel precies wat ik zoek :p

thanx!

Harrald

E-J
27 december 2006, 15:10
Hey,

even een vraagje in dit relatief oude topic.

Is dit een beetje goed om de pickups met de potmeters en dergelijke te bedraden?

Tonefactory | Single Coil Cloth Cable (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=2213)

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/E9SCW.jpg