PDA

View Full Version : vraagje over bolt-ons.



orreltak
18 november 2006, 13:06
algemeen misschien bekent dat bolt-ons te kort komen met neckthru.helemaal als ik de prijsverhouding moet geloven.
maar tot hoeveel kan ik daar in meegaan?neem nou bijv. een fender.
dat zijn toch ook b-o`s?maar toch met prijzen van +1000 euro.

mijn vraag is:als ik nou een goedkope gitaar(koreaans of iets uit die richting) van ±350 euro zou kopen en vervang de pups met seymour duncans of emg`s,hoeveel en wat zou het kwalitatief dan schelen met zo´n loeidure fender?

gewoon een vraagje wat mij bezig houdt.

Menneskedyr
18 november 2006, 13:14
Bolt-ons komen imo niks tekort in vergelijking met doorlopende halzen. Bij een nech through heb je meer het geluid van het hout wat je voor je hals gebruikt.

Misschien dat neck through wat lastiger te maken is. Weet dat niet zeker hoor.

"mijn vraag is:als ik nou een goedkope gitaar(koreaans of iets uit die richting) van ±350 euro zou kopen en vervang de pups met seymour duncans of emg`s,hoeveel en wat zou het kwalitatief dan schelen met zo´n loeidure fender?"

Geen idee, maar ik denk dat een gitaar met EMG's wel anders gaat klinken dan een Fender.

Tho
18 november 2006, 13:17
met een Neck-thru gebouwde gitaar heb je veel meer sustain dan een bolt on. Dat is omdat de snaren aan beide kanten aan hetzelfde stuk hout zijn bevestigd. Als je heel veel sustain wil kan je er een sustainiac in plaatsen of zo. Bolt on is overigens niets mis mee hoor.

orreltak
18 november 2006, 14:34
oke,qua neck thru of bolt-ons is het een kwestie van sustain.

gooi ik het over een andere boeg....
neem bijv. een fender telecaster van 1000/1200 euro.

stel....je koopt een mex telecaster,zet er bijv. een hot-en coolrails of zo`n lipstick op van seymour duncan.
dan ben je toch het mannetje voor 500/600 euro of is er dan nog zoveel verschil qua kwaliteit aan hout/hardware?

want dat merknaampje op de headstock kan toch niet die andere 600 euro compenseren.

Tho
18 november 2006, 14:38
Ja dat merkje kan het vaak wel. Een Fender USA is over het algemeen gewoon beter dan een Mexicaan. Maar ben je een beginner? dan zal je er weinig van merken

Eko
18 november 2006, 15:33
Er zit inderdaad meer verschil in dan alleen beter metaal. De betere toonhoutsoorten zitten helaas op de duurdere modellen. Of het allemaal het geld waard is mag je gelukkig zelf uitzoeken.
Ik heb Squiers staan ( oude) maar recent ook een American Vintage Tele gekocht ( Custom). Deze kost een berg meer, maar hij speelt en klinkt ook een heel eind beter.

LaurentB
18 november 2006, 15:39
Er zit inderdaad meer verschil in dan alleen beter metaal. De betere toonhoutsoorten zitten helaas op de duurdere modellen. Of het allemaal het geld waard is mag je gelukkig zelf uitzoeken.
Ik heb Squiers staan ( oude) maar recent ook een American Vintage Tele gekocht ( Custom). Deze kost een berg meer, maar hij speelt en klinkt ook een heel eind beter.

Toch denk ik dat een deel van het prijsverschil ook wel in de naam zit, hoor. Ik heb eens in een band gezeten met iemand die een Squier Stratocaster had, en die had een wat dikkere hals (die gitaar dus, hè), maar voor de rest klonk en speelde die even goed als mijn US Stratocaster. Hij bleef zelfs beter op stemming, als je een duikvlucht met de vibrato maakte.
Ik heb het idee dat het vooral bij de Fenders niet zo'n groot verschil maakt omdat het gewoon niet zo'n duur, luxueus type gitaar is.

The Underdog
18 november 2006, 15:55
Hout is ook natuurlijk niet alles. Een gitaar van 'slecht' hout met goede elementen zal beter klinken dan een gitaar van 'goed' hout met slechte elementen.

Negative K3 fan
18 november 2006, 16:25
er wordt een belangrijk aspect van neck thru vergeten, als je hals neck thru is heb je een veel betere bereikbaarheid bij de hoge frets, kijk maar:

http://www.musicyo.com/docs/Tpro47L.jpg

verder moet jij gewoon zelf de keuze maken wat je goede gitaren vindt, wat je ervoor wilt betalen en wat voor muziek je maakt... dat kunnen anderen niet echt bepalen lijkt me.

ik heb bijvoorbeeld een koreaan met betere elementen, tuners enzo en daar kan ik prima mee uit de voeten.

piezo
18 november 2006, 18:45
Ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat de topicstarter met "neckthrough" eigenlijk een gelijmde hals bedoelt.

Tho
19 november 2006, 13:06
Ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat de topicstarter met "neckthrough" eigenlijk een gelijmde hals bedoelt.

Aah.. okey.. Als dat het geval is, dacht ik dat een gelijmde hals nog altijd wat meer sustain had dan een bolt-on. Ook steviger dacht ik

zoon van Piet
19 november 2006, 13:47
Steviger? Dat betwijfel ik. Althans niet per definitie. Ik heb nog nooit een afgebroken geschroefde hals gezien en ettelijke doormidden geknakte gelijmde - allemaal SG's.

Ik heb ook mijn twijfels ten aanzien van een per definitie betere sustain igv gelijmd/necktru. Puur theoretisch gezien zou het misschien moeten, maar in de praktijk? Daarnaast wordt vaak gezegd dat het erg moeilijk is om kwalitatief goed hout te vinden in de voor neckthru vereiste lengte.

Bovendien is er wat te zeggen voor de toneshaping van bolt-ons. Ze zijn niet voor niks populair. Ik heb ooit een necktrhu strat gehad. Erg leuk ding, maar het klonk nooit als een strat...

Tenslotte nog even de grote voordelen van geschroefd: makkelijk afstellen! En het maakt je gitaar modulair: je kunt je favo-hals op je favo-body zetten en zo je eigen favo-gitaar samenstellen...

Danny Drug
19 november 2006, 14:08
houtlijm is sterker dan schroeven

ik heb juist liever bolt on omdat ik JUIST geen sustain wil... allemaal strak in het pak die noten

up-guitarman
19 november 2006, 14:26
Steviger? Dat betwijfel ik. Althans niet per definitie. Ik heb nog nooit een afgebroken geschroefde hals gezien en ettelijke doormidden geknakte gelijmde - allemaal SG's.

Mwa, het gelijmde stuk op zich zal wel steviger zijn op zich.
We heb ik vooral al veel gibsons met kopbreuk e.d. gezien, nog nooit bij een Fender o.i.d. ...

Tho
19 november 2006, 14:28
Mwa, het gelijmde stuk op zich zal wel steviger zijn op zich.
We heb ik vooral al veel gibsons met kopbreuk e.d. gezien, nog nooit bij een Fender o.i.d. ...

Ik snap sowieso niet hoe mensen het voorelkaar krijgen om een headcrack te krijgen.
Gelijmde hals is trouwens inderdaad sterker dan een geschroefde

piezo
19 november 2006, 14:31
Hallo, mensen, zullen we aub even geen appelen met peren vergelijken?
Esdoorn is véél taaier dan mahonie, en een recht doorlopende kop veel minder kwetsbaar dan een geknikte.
Dat heeft met geschroefd of gelijmd niets te maken.

Tho
19 november 2006, 14:37
Hallo, mensen, zullen we aub even geen appelen met peren vergelijken?
Esdoorn is véél taaier dan mahonie, en een recht doorlopende kop veel minder kwetsbaar dan een geknikte.
Dat heeft met geschroefd of gelijmd niets te maken.

Nee het was ook niet m'n bedoeling om ze met elkaar te associëren

piezo
19 november 2006, 14:40
Nee het was ook niet m'n bedoeling om ze met elkaar te associërenNee, jij niet Tho, maar er zijn hier mensen die gelijmd mahonie/geknikte kop en geschroefd esdoorn/rechte kop met elkaar vergelijken en daaruit de verkeerde conclusies trekken.

zoon van Piet
19 november 2006, 14:41
Hallo, mensen, zullen we aub even geen appelen met peren vergelijken?
Esdoorn is véél taaier dan mahonie, en een recht doorlopende kop veel minder kwetsbaar dan een geknikte.
Dat heeft met geschroefd of gelijmd niets te maken.

Precies - het verschil in stevigheid is puur theoretisch. En ik met even verduidleijken dat ik het had over 'doormidden' gebroken - de hele hals van de body. Nooit gezien bij geschroefd - maar dat heeft meer te maken met hoe de hals in de body steekt dan met lijm of schroeven. Headcracks zijn een ander verhaal, natuurlijk...

up-guitarman
19 november 2006, 14:43
Nee, jij niet Tho, maar er zijn hier mensen die gelijmd mahonie/geknikte kop en geschroefd esdoorn/rechte kop met elkaar vergelijken en daaruit de verkeerde conclusies trekken.

Het enige wat ik wil zeggen is dat een gelijmde verbinding op zich steviger is (mits goed gedaan) dan een geschroefde verbinding. Moet je idd wel bekijken met dezelfde houtsoort dan.

BLOK182
19 november 2006, 15:51
Yeps, op het punt vd verbinding is dat zo. Maar goed, neckcrack op de plek van verbinding zijn volgens mij ècht zeldzaam:-) Verder zijn bolton verbindingen wel vaak dominant bij echt goedkope gitaren, dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat het principe erachter minderwaardig is. Waarschijnlijk is het bij goedkope gitaren makkelijker / minder arbeidsintensief om zo de verbinding te maken. Op die manier zie je nogal wat LP en SG kopietjes met een geschroefde hals.

sregor
19 november 2006, 17:19
waarom maaken ze die halsen niet gewoon van lijm dan :chicken:
als ie dan breekt is ie al gelijmd ofsoiets (lol)

Mijn SG had zo'n mooie breuk, maar nu hij gelijmd is lijkt hij wel nog meer sustain te henbben dan daarvoor. Ik weet niet of ik het me inbeeld (ik kan ze niet meer naast elkaar proberen want eenmaal stuk is stuk) maar het lijkt wel of hij echt meer sustain heeft.

verder heb ik ook een PRS ce24 maar qua bereikbaarheid op de hals vind ik geen verschil terwijl die PRS bolt on is en de SG gelijmt.

Volgens mij boeit het geen reet en moet je gewoon rammen op die planken tot het rockt!!

PS die PRS is een stukkie duurder dan de SG, maar qua neck vind ik het geen issue

BLOK182
19 november 2006, 17:28
Ik heb een PRS CE22, ook bolt on dus, en 2 Gibson LP's die gelijmd zijn. Ach, het zijn allemaal lekkere gitaren, met heel andere karakters, ben blij:d