PDA

View Full Version : Schroefjes in elementen



Nocki
17 november 2006, 22:21
Hoi allemaal,

vast een hele stomme vraag en ik vind het echt heel stom dat ik het niet weet maar ik vraag het toch maar zodat ik het later niet hoef te vragen... :)

op mn humbucker elementen zitten 6 schroefjes. waar zijn die dingen voor? kan ik er iets aan afstellen? moet ik ervanaf blijven? wat is het?

alvast bedankt

(oja zoek funtie heb ik gebruikt maar kon niks vinden. waarschijnlijk heeft het een naam die ik niet ken waardoor ik niks vond.)

piezo
17 november 2006, 22:27
Naam: poolschroefjes
Ze geleiden het magneetveld van de magneet die plat onder de spoelen ligt naar de snaren. Je kunt ze een beetje in hoogte verstellen als je veel volumeverschil tussen de snaren onderling hebt. Meestal is het effect daarvan vrij beperkt.

Nocki
17 november 2006, 22:30
Kijk! heel erg bedankt. Ik had dat idd in gedachten maar wist het niet zeker en wou er niet aan draaien eer ik het zeker wist. erg bedankt.

heb "het" boek van Ralph Denyer er even bij gepakt maar kwam niet verder dan dat ze poolstaafjes heten. meer stond er niet over in helaas. jammer. maar gelukkig hebben we dit mooie forum waar gitaarnoobs als ik ook nog eat kunnen leren... :)

bedankt

vulvasonic
17 november 2006, 23:34
Hahaha...., nou ik ben geen NooB en ik wist wel waar de schroefjes voor dienen. Maar ik ben er nooit aangekomen omdat ik ergens de vrees heb dat ik de schroefjes uit de magneten draai.

Mijn vraag dus; Kan dit?
Kan ik de schroeven te ver aandraaien of losdraaien zodat de magneetstaafjes los komen te liggen?

Tsja sorry, hele domme vraag voor iemand die al een kwart eeuw gitaar speelt... :D

Helter Skelter
17 november 2006, 23:36
Hahaha...., nou ik ben geen NooB en ik wist wel waar de schroefjes voor dienen. Maar ik ben er nooit aangekomen omdat ik ergens de vrees heb dat ik de schroefjes uit de magneten draai.

Mijn vraag dus; Kan dit?
Kan ik de schroeven te ver aandraaien of losdraaien zodat de magneetstaafjes los komen te liggen?

Tsja sorry, hele domme vraag voor iemand die al een kwart eeuw gitaar speelt... :D

wahaaaaa die vulvasonic!!! :D








:nervous: ik heb geen flauw idee eigenlijk

Orpheo
17 november 2006, 23:39
Hahaha...., nou ik ben geen NooB en ik wist wel waar de schroefjes voor dienen. Maar ik ben er nooit aangekomen omdat ik ergens de vrees heb dat ik de schroefjes uit de magneten draai.

Mijn vraag dus; Kan dit?
Kan ik de schroeven te ver aandraaien of losdraaien zodat de magneetstaafjes los komen te liggen?

Tsja sorry, hele domme vraag voor iemand die al een kwart eeuw gitaar speelt... :D

de magneet zit onderin je pickup, die zit vastgeklemd tussen de spoelen, die op hun beurt weer vast geschroefd zijn op de bodemplaat.

die polepieces veranderen het magnetisch veld iets (het zijn zelden echte magneten) en daarmee veranderen ze de sound ook iets.

voorbeeld: de warpig met 2 rijen allen screws hebben meer en dikker laag dan met 1 screw. ook al hebben ze dezelfde spoel en magneet. Tim (eigenaar Bareknuckle Pickups) heeft 't zelf geprobeerd. Lijkt me redelijk legitiem dus.

dus: als je die dingen eruit schroeft, kan wel, schroef je ze gewoon terug. Niks bijzonders. tis wel een priegelwerk.

vulvasonic
17 november 2006, 23:40
:seriousf:

Ja toch?
Dat zijn van die dingen die gewoon blijven liggen in de opvoeding van een gitarist. :D

vulvasonic
17 november 2006, 23:41
dus: als je die dingen eruit schroeft, kan wel, schroef je ze gewoon terug. Niks bijzonders. tis wel een priegelwerk.

Dat stemt me niet echt gerust.... :nervous:

Orpheo
17 november 2006, 23:52
Dat stemt me niet echt gerust.... :nervous:

je kan ze redelijk ver schroeven hoor. maar het effect is verwaarloosbaar. beter gewoon het hele element omhoog schroeven. ik kijk altijd wel hoever t kan. ik heb maar 2 keer ooit de polepieces hoger gedaan. een keer omdat m'n b te zacht was, en een keer omdat ik wilde dat m'n A meer volume had. ik maak de meeste pinches op mn a snaar, vandaar...

Punt
18 november 2006, 01:21
Koop het boek van Dan Erlewine, zeer leerzaam en behandelt ook de instelling van de poolpieces.

Je kan de kromming van je brug volgen met die schroefjes.
Er zijn zelfs mensen die de stand van de schroefkop van belang vinden in veband met de massa daarvan. Kruiselings ten opzichte van de snaren.

Je kan ook gewoon je oren gebruiken als je die hebt, dan kom je een heel eind denk ik.

piezo
18 november 2006, 10:18
Je kan de kromming van je brug volgen met die schroefjes.Het gaat om de verschillende respons van de snaren. Die varieert niet alleen met afstand, maar vooral ook met gewikkeld<>glad en dik<>dun. En die onderlinge verschillen zijn weer anders bij snaren van een ander soort materiaal: nickel<>stainless.

Je kan ook gewoon je oren gebruiken als je die hebt, dan kom je een heel eind denk ik. Dat is altijd een goed idee.

Bij gewone humbuckers is het effect van het element als geheel in hoogte afstellen veel groter dan dat van de individuele poolschroefjes. Als je dat verandert, kun je opnieuw beginnen met poolschroefjes afstellen. En àls je poolschroefjes gaat afstellen, dan altijd met een hélemaal cleane versterkerinstelling, de voor jou normale EQ instelling en een gemiddelde aanslagsterkte. Daarna eventueel de versterker EQ een beetje corrigeren voor je crunch.


die polepieces veranderen het magnetisch veld iets (het zijn zelden echte magneten) en daarmee veranderen ze de sound ook iets. Sorry Orpheo, maar dat is echt onzin.
- Ze veranderen het magnetisch veld niet "iets" maar juist heel veel. Ze veranderen namelijk een "blokveld" in een "hoefijzerveld". Dat is zo ongeveer de grootste vervorming die je een magneetveld kunt geven.
- Het zijn op een normale humbucker nóóit magneten. Sterker nog, het materiaal mag eigenlijk geen enkele magnetische remanentie hebben. Om dat nu te verklaren voert te ver.


voorbeeld: de warpig met 2 rijen allen screws hebben meer en dikker laag dan met 1 screw. ook al hebben ze dezelfde spoel en magneet. Tim (eigenaar Bareknuckle Pickups) heeft 't zelf geprobeerd. Lijkt me redelijk legitiem dus. Bij Allenscrews (=inbus-) poolschroeven is de magnetische aperture (veldscherpte zou een goed Nederlands woord zijn) anders. Daarnaast zouden ze ook van iets ander materiaal kunnen zijn.
Het grootste voordeel van humbuckers met 2 rijen inbusschroefjes is echter dat je de genoemde respons verschillen iets beter kun corrigeren, omdat je van béide spoelen een schroefje omhoog kunt draaien.

Verstellen van poolschroefjes heeft sowieso het meeste zin bij humbuckers zonder kapjes. Bij zwaar verchroomde kapjes is het vrijwel zinloos.

ACSlater
18 november 2006, 13:05
Op het Gretsch forum hebben ze de volgende opvatting:

pickup omhoog schroeven= meer volume
polepieces omhoog= meer bite

Met mijn Filtertrons klopt dit toch aardig en met mijn Gibson heb ik nog nooit aan de schroefjes gedraaid.

omni
18 november 2006, 13:29
Mijn dank gaat uit naar de heer Piezo voor zijn heldere uitleg.

Orpheo
18 november 2006, 13:44
Sorry Orpheo, maar dat is echt onzin.
- Ze veranderen het magnetisch veld niet "iets" maar juist heel veel. Ze veranderen namelijk een "blokveld" in een "hoefijzerveld". Dat is zo ongeveer de grootste vervorming die je een magneetveld kunt geven.
- Het zijn op een normale humbucker nóóit magneten. Sterker nog, het materiaal mag eigenlijk geen enkele magnetische remanentie hebben. Om dat nu te verklaren voert te ver.

er word mij wel eens verweten dat ik niet genuanceerd genoeg ben ;) ben ik dat, is t weer niet goed :D

De polepieces zijn toch van weekijzer? ze worden zelf toch ook magnetisch in het mag. veld van de magneet in de pup zelf?

piezo
18 november 2006, 14:03
Het was niet kwaad bedoeld, Orpheo (Ik heb je naam in de quotes trouwens aangepast, er stond Orpeo, oeps) Je bent altijd hulpvaardig maar je uitleg deugt wel eens niet.

Poolschroefjes (en slugs) zijn doorgaans niet van weekijzer maar van een legering. Weekijzer is weliswaar een hele goede magnetische geleider, zonder remanentie, maar heeft ook nadelen (en roest is daarvan nog de minst vervelende).

piezo
18 november 2006, 14:13
Op het Gretsch forum hebben ze de volgende opvatting:

pickup omhoog schroeven= meer volume
polepieces omhoog= meer bite

Met mijn Filtertrons klopt dit toch aardig en met mijn Gibson heb ik nog nooit aan de schroefjes gedraaid.Dat kan wel kloppen. Filtertrons en vergelijkbaar zijn overigens anders gewikkeld dan gewone humbuckers.

Negative K3 fan
18 november 2006, 15:10
hey piezo jij hebt redelijk wat verstand van dit soort dingen, wat heb je daarvoor gestudeerd??

Orpheo
18 november 2006, 15:37
Het was niet kwaad bedoeld, Orpheo (Ik heb je naam in de quotes trouwens aangepast, er stond Orpeo, oeps) Je bent altijd hulpvaardig maar je uitleg deugt wel eens niet.

Poolschroefjes (en slugs) zijn doorgaans niet van weekijzer maar van een legering. Weekijzer is weliswaar een hele goede magnetische geleider, zonder remanentie, maar heeft ook nadelen (en roest is daarvan nog de minst vervelende).

there you've got me. ik heb geen idee wat remanentie is.... :(