PDA

View Full Version : Versterkers inruilen voor cube?



Kasper
17 november 2006, 20:31
Mijn eerste gitaarversterker was k*t, ik was daarom ook heel blij toen ik mijn Fender Performer 650 combo 2ehands had gekocht voor zo'n €250. Best een krachtige versterker en een heel mooie clean vind ik nog altijd. Enkel de overdrive was nooit mijn ding.

Daarom had ik een Boss GT-8 gekocht (nieuw) om wat meer mogelijkheden te hebben en een wat lekkerdere zware distortion. Dat viel goed tegen!!! De distortion kwam echt niet goed over op die Fender vond ik.

Een tijd later kocht ik voor €250 een Marshall Valvestate VS100 (100Watt) combo waar de Boss GT-8 al veel beter tot zijn recht kwam. Na een beetje prutsen met de controls vond ik een aangename distortion. De clean van de VS100 trekt op weinig, maar met wat chorus en delay kon ik er via de GT-8 best nog iets moois uithalen. Ik was dan ook van plan om de GT-8 helemaal te exploreren. Dat is er echter niet van gekomen. Na een tijd was ik het beu om op de grond te zitten en met die instellingen te prutsen. Ik gebruikte uiteindelijk maar een paar zelfgemaakte patches op den duur. Het meeste wat ik gebruik is een distortion + chorus + delay en dan nog niet heel erg overdreven. Het is wel leuk om te weten dat je erg veel kan experimenteren met zo'n Boss, maar ik heb er het geduld en de motivatie niet voor.

Nu speel ik met de gedachte om terug wat geld in te winnen. Ik gebruik de Fender eigenlijk enkel nog om af en toe eens akoestisch versterkt op te spelen (klinkt echt nog mooi vind ik). Maar om eerlijk te zijn staat er hier nu €500 aan versterkers + €300 à €350 aan Boss GT-8 (2ehands waarde) dat ik amper gebruik.
Ik gebruik mijn materiaal hoofdzakelijk in de huiskamer zoals dat heet, maar moet dus nooit mijn volume verder zetten dan 2-3. Nogal zonde dus.

Zou het een goed idee zijn om al dit materiaal (2x verseterker + Boss GT-8 in te ruilen voor een Roland Cube 30 of 60? Daar zit immers ook een CMOS in met (voor zover ik van samples kan horen) toch nog een mooie distortion. Zou akoestisch spelen op een Roland Cube ook nog lekker helder en sprankelend zijn, of leunt de clean ervan meer aan tegen een Valvestate?

Graag jullie meningen. Het is misschien veel in één keer, maar ik ben iemand die niet makkelijk afstand doet van zijn spulletjes, zelfs al gebruik ik ze niet meer. Ik heb hier nog gitaarmateriaal dat ik ook niet durf te koop zetten, vanwege de moeite die er inkruipt om kopers te vinden en het zaakje correct af te handelen.

heavy-metal-thunder
17 november 2006, 21:03
ach, dan ga je van de regen in de drup.

De cube 30 vind ik echt niet zo gaaf. Als je dan toch in dat segment zou gaan, dan vind ik de vox valvetronix stukken beter. En ik hoor wekelijks de cube 30 en speel dagelijks over de vox valvetronix vt30.

Misschien dat je dan toch kan doorsparen voor iets beter? ANderzijds blijf ik erbij dat er maar weinig versterkers zijn die én goed zijn op slaapkamerniveau én goed voor in een band. Ik heb zelf behoorlijke lampenversterkers voor in groep, maar thuis speel ik ALTIJD met de vox.

De fender Performer ken ik eigenlijk niet. Maar ik heb al een aantal Fender transistorversterkers gehoord en telkens vond ik het clean wel goed, maar overdrive en disto niet (vind ik trouwens van de blues/hot rod deluxe).

Misschien die Fender bijhouden voor clean. Voor overdrive/disto bestaat er wel wat beters dan de VS100. Ik hoor hier ook veel goeds van vb. de Epiphone valvejunior. Kost echt niet veel. Heeft natuurlijk niet veel toeters noch bellen, maar is wel volledig lampen.

Tot slot: veel van je geluid komt uit de vingers.

Kasper
17 november 2006, 22:01
Ah, het hoeft niet zo goed/luid te zijn zoals in band. Ik speel ook basgitaar in een band en heb daarvoor een 300Watt combo (die al een tijd binnen is voor reparatie) + cabinet. Ik heb niet nog meer bruut geweld nodig aangezien ik toch geen electrische gitaar speel in bandverband, maar wel iets wil waar ik thuis wat van kan genieten.

Ik heb wat samples van de valvetronix gezocht op YouTube en moet zeggen dat ik best verrast ben. Ik ga ze zeker eens verder bekijken!

Zino Z
18 november 2006, 12:32
is het misschien een idee om alles te verkopen en een leuke buizenversterker met een paar pedaaltjes te kopen?

LCH
18 november 2006, 14:05
is het misschien een idee om alles te verkopen en een leuke buizenversterker met een paar pedaaltjes te kopen?
Ik denk het niet. Kasper zoekt iets leuks voor thuisgebruik en dan heb je meer aan veelzijdigheid dan aan de brute power van zo'n buizenbak. Eerlijk is eerlijk: een échte buizenbak klinkt 100% goed terwijl de COSM-simulatie misschien 90% zo goed klinkt, maar dan nog heb je voor thuisgebruik meer aan 9x een goed geluid dan 1x een uitstekend geluid.

Kasper, je hebt volkomen gelijk: je moet niet over één nacht ijs gaan betreffende je materiaal. Even een paar opties, waar je aan zou kunnen denken:
-Vox AD30 VT
-Vox AD60 VT
-Line6 POD 2.0 + Peavey Bandit

De Vox AD30 VT heeft méér dan genoeg vermogen voor thuisgebruik en is gewoon een ontzettend leuk modelling-ampje. Als je echter op een AD60 VT hebt gespeeld (ik zou niet de VTX nemen: veel duurder en je krijgt er een closed back + iets andere speaker die niet eens zozeer beter klinkt voor terug) wil je niets anders meer. De AD60 VT is een mooi stukje materiaal, veel opties, klinkt super voor in de huiskamer! Mocht het nodig zijn kun je ook nog een stukje bandwerk doen met een AD60 VT. Voordeel van de AD30 VT is dat ze nieuw niet zo duur zijn (euro of 250). AD60 VT's worden nieuw niet meer gemaakt, als je ze nog wel in een winkel vindt zul je snel 600 euro kwijt zijn. Maar dan heb je ook echt wel een fantastische versterker met een overduidelijke meerwaarde. De AD60 VT is namelijk van een andere serie dan de AD30 VT.

Tot zover de modelling-versterkers. Je kunt ook een Line6 Flextone III kopen o.i.d, maar die is nóg weer duurder. De Valvetronix-serie is wat betreft thuisgebruik-modelling het beste dat je kunt kopen.

Je kunt ook een beetje een 'neutrale' transistor-versterker kopen zoals de Peavey Bandit. Ding heeft 80 watt en kan dus knalhard. Voor thuis is het niet echt nodig, maar zoveel watt hebben ze nu eenmaal ;) Daar kun je dan een modelling-dingetje zoals de Line6 POD 2.0 op aansluiten. Dan ben je ongeveer 180 euro voor een POD 2.0 kwijt en 300 euro voor een nieuwe Bandit (200 voor een 2e-hands. Dingen zijn supersterk, dus 2e hands is geen probleem). Je kunt echter ook je GT8 houden en daar zo'n Bandit bij nemen (ipv je huidige amps.) Een POD is echter wel een stukje simpeler. De duurdere POD's zijn ook leuk, maar zoals gezegd, je staat er niet wekelijks mee op het podium en 't is vooral voor thuisgebruik. Succes :)

Kasper
18 november 2006, 14:21
Bedankt voor de erg volledige info LCH.

Ik heb effe gezocht en gevonden dat er ook een Vox AD-50 VT bestaat. Maar die is waarschijnlijk in dezelfde lijn van de AD-30 VT, maar dan met 50Watt. De AD-60 VT waar jij het over hebt had misschien nog meer mogelijkheden?

Met die 50Watt heb ik dan misschien ook nog iets over voor in bandverband, alhoewel ik me geen illusies maak, wil je echt hard gaan, moet je een halfstack nemen. Maar da's dus hier niet de bedoeling.

heavy-metal-thunder
18 november 2006, 19:41
Zelf heb ik het niet geprobeerd, maar heb het gelezen in een Engels gitaarmagazine. Deze mensen hadden eerst de vt60 en 120 getest en een paar maanden later de vt30. Zij vonden de vt30 merkelijk minder en waren hierover toch wel verbaasd omdat in principe het inwendige min of meer hetzelfde zou moeten zijn. Waaruit ze afleiden dat de speaker toch een grote rol moet spelen.

De VT 50 is de grotere broer van de vt30, heeft wat meer power en heeft een grotere speaker. De VT 50 zal m.i. toch een trapje onder de vt60 zitten denk ik. Maar ik baseer me eigenlijk enkel op wat ik gelezen heb en ook op basis van de prijs.

Maar, nogmaals, ik speel dagelijks met veel plezier thuis op mijn vt30. En een jaar na de aankoop ben ik er nog tevreden mee, ondanks dat ik nog verschillende meer dan behoorlijke lampenversterkers heb.

Maar ik ben het niet met LCH eens, liever 2-3 klanken die echt goed zijn dan 10 half-en-half.

LCH
18 november 2006, 20:26
Bedankt voor de erg volledige info LCH.

Ik heb effe gezocht en gevonden dat er ook een Vox AD-50 VT bestaat. Maar die is waarschijnlijk in dezelfde lijn van de AD-30 VT, maar dan met 50Watt. De AD-60 VT waar jij het over hebt had misschien nog meer mogelijkheden?
Dat klopt ja. De AD30/50/100 zitten in dezelfde reeks. Alles met die bbq-grille is dezelfde reeks. De AD60 en AD120 zitten daar een stapje boven, zowel kwalitatief als qua mogelijkheden. Maarja, daar betaal je dan ook voor uiteraard. De AD60 heeft inderdaad een pak meer mogelijkheden. Zoek op google maar eens naar plaatjes van het controlepaneel van een AD60 en die van een AD30 of AD50.

@ Heavy-metal-thunder: ik heb die hele Valvetronix-reeks aan de tand gevoeld en ik moet zeggen dat een AD30 gewoon een prima ding is. Uiteraard is het minder dan een AD60, de AD60 zou te allen tijde mijn voorkeur hebben, maar je kunt niet zomaar voorbij gaan aan de honderden euro's prijsverschil.


Maar ik ben het niet met LCH eens, liever 2-3 klanken die echt goed zijn dan 10 half-en-half.
Dat zei ik ook niet hè ;). Natuurlijk heb je meer aan drie klanken die super zijn dan aan tien die eigenlijk bagger zijn. Maar naar mijn mening heb je meer aan tien klanken die gewoon goed zijn dan aan één klank die daar nét een marginaal beetje boven zit. Als ik m'n ogen dichtdoe moet ik zeer goed luisteren om de AC30-simulatie op de AD60VT van echt te onderscheiden.

Een verschil tussen een AD30 en een AD60 zou ook de modelling-technologie zélf kunnen zijn. In de AD60 zit de REMS-technologie van Korg, of dat bij de AD30 ook het geval is weet ik niet. :D

heavy-metal-thunder
18 november 2006, 20:30
oké, we zijn het eens. Je hebt gelijk dat de vt60 (ik heb de head met 2*12 gehoord) nauwelijks van een echte ac30 verschilt. Zeker niet op slaapkamerniveau.

LCH
18 november 2006, 20:55
Precies, en verder zijn het gewoon zeer goede versterkers. Ik ben zelf ooit begonnen met een Cube30, maar zo'n Vox AD30 VT als jij hebt is echt een klap beter! Meer opties, betere klank en zo'n AD30 ziet er iig ook nog fatsoenlijk uit. Een Cube30 ziet eruit als een... tsja... kubus :P;)