PDA

View Full Version : pickup experimentje



glacius
17 november 2006, 20:12
hallo,

ik heb pas geleden een oude strat gekocht voor 10 euro .. een echte multiplex body haha

nu heb ik hem puur om mee te experimenteren ..

nu wil ik proberen om 2 single coil pickups in 1 humbucker raampje te hangen
maar hierbij wil ik de 2 singles in serie schakelen door de plus van de ene aan de min van de andere te solderen .. mischien met een schakelaartje ertussen waarmee ik er 1 kan uitschakelen en gewoon een single gebruik waneer ik dit wil .. het gaat hier om een neck pickup situatie..

mijn vraag is nu: wat kan ik hiervan verwachten ? en gaat dit werken ?

het kan zijn dat dit bericht beter in b.v. werkbank had kunnen staan, correct me if i'm wrong..

G.G.
17 november 2006, 20:49
hallo,

ik heb pas geleden een oude strat gekocht voor 10 euro .. een echte multiplex body haha

nu heb ik hem puur om mee te experimenteren ..

nu wil ik proberen om 2 single coil pickups in 1 humbucker raampje te hangen
maar hierbij wil ik de 2 singles in serie schakelen door de plus van de ene aan de min van de andere te solderen .. mischien met een schakelaartje ertussen waarmee ik er 1 kan uitschakelen en gewoon een single gebruik waneer ik dit wil .. het gaat hier om een neck pickup situatie..

mijn vraag is nu: wat kan ik hiervan verwachten ? en gaat dit werken ?

het kan zijn dat dit bericht beter in b.v. werkbank had kunnen staan, correct me if i'm wrong..

Tsja... ik weet het niet, maar houd er rekening mee dat sc's een schuine kant hebben en dat dat bij de hals krap kan worden ivm het hout bij de neckpocket.

drap
17 november 2006, 21:05
Volgens mij wordt het sowieso geen humbucker, maar gewoon twee losse singlecoils naast elkaar. Een humbucker is natuurlijk niet appart van elkaar omwonden en twee singlecoils wel. Wellicht dat je zelfs alleen maar meer ruis gaat krijgen, omdat de twee elementen elkaar met de spoelen gaan raken.

glacius
17 november 2006, 21:06
geloof me er is genoeg ruimte in de body ;) zoniet dan zorg ik daarvoor .. dat is het hele probleem niet . en btw 1 van de 2 pickups heeft niet die schuine kant dus dat komt mooi uit ...

glacius
18 november 2006, 11:20
Volgens mij wordt het sowieso geen humbucker, maar gewoon twee losse singlecoils naast elkaar. Een humbucker is natuurlijk niet appart van elkaar omwonden en twee singlecoils wel. Wellicht dat je zelfs alleen maar meer ruis gaat krijgen, omdat de twee elementen elkaar met de spoelen gaan raken.

ze raken elkaar niet letterlijk omdat ik 2 element kapjes om de spoelen heb zitten ..

koennie
18 november 2006, 11:46
Ik zou zeggen; proberen! ik wil t ook wel weten, experimenteren is tof hehe. Als het niet past kun je altijd nog zelf een raampje maken.
De meeste humbuckers zijn wel apart gewonden, je kan ze immers meestal ook splitten. t geval met humbuckers is dat ze 'hum' of storing tegen gaan, dit wordt gedaan door een van de spoelen de andere kant op te wikkelen. als jou single's allebei dezelfde kant op gewikkeld zijn buckt jou element dus geen hum, maar misschien klinkt t wel tof!

give it shot :)

up-guitarman
18 november 2006, 11:51
Ik heb het ooit eens gedaan met mijn yamaha. Ik had toen de nek en midden elementen in serie gezet.

Was er niet wild van ...
1) Nogal dik, bruut maar vooral heel modderig.
2) Weinig definitie. Voor niets geschikt eigenlijk => voor jazz te bruut, voor rock te onstrak, ... (heel veel bas en lage mids, weinig hoog)
3) De hum was wel weg !!!

Het kan ook aan mijn speciefieke pickups hebben gelegen natuurlijk. Dus ik zou zeggen, test het toch, maar hou dit in je achterhoofd dat het best wel eens kan tegenslagen.

glacius
18 november 2006, 11:58
qua afmeting past het gewoon in het raampje..

het gaat om twee verschillende single's en ik verwacht er ook vooral niet veel van..
maar ik denk dat als je de neck en middle in serie zet dat het dan inderdaad modderig klinkt door de afstand tussen de pickups.. het lijkt me dan gewoon logisch ..

ik ga het gewoon proberen en ik zal de resultaten laten weten .. mischien met een sound clipje erbij ..

maar moet eerst nog de body refinischen etc etc ..