PDA

View Full Version : Weer een vraagje over buizen.



kunk
17 november 2006, 20:03
Ik ben sinds een paar maanden in het trotse bezit van een laney vc50 combo.
Maar nu wil het geval dat ik begin te twijvelen aan de staat van de eindbuizen. Dit omdat ik merk dat bij het repeteren, als het volume hoger is als thuis, mijn solo geluid erg slecht begint te worden. Speel ik akkoorden dan blijft het geluid nog prima. Ligt natuurlijk ook aan mijn eigen slechte spel maar thuis op lager volume is het toch beter. Mijn vraag is nu zijn dit de voortekenen van slechter wordende eindbuizen??

Vanmiddag nog oude el34 buizen geprobeerd en het geluid was beslist niet slechter terwijl deze volgens de vorige eigenaar behoorlijk af waren.

Dit alles maakt mij aan het twijvelen over de originele buizen, dus wie goede adviezen heeft. Graag en alvast bedankt.

Kunk

jonesd
17 november 2006, 20:18
Zou aan buizen kunnen liggen, doch ik denk eerder dat het met je instellingen te maken heeft.

Op een hoog (repetitie)volume moet je je eq anders instellen dan op een laag volume.

Goed luisteren tijdens repetities en durven tweaken aan je instellingen...

ateng
17 november 2006, 20:28
Inderdaad, thuis klinkt het meestal anders dan op de bühne of in de repetitiehok.

Je kan altijd andere buizen ingooien en afwachten hoe het dan gaat klinken.

rinaldo
19 november 2006, 19:19
welke buizen heb je er inzitten? de originele sovtek 6l6 buizen? die heb ik er een tijdje geleden vervangen door el34 van jj, en dat klinkt aanmerkelijk beter

wel even op letten dat je de bias schakelaar omgooit, ik zit er aan te denken om de preamp buisjes ook te vervangen door jj's, word ie vast nog mooier van.

kunk
19 november 2006, 22:43
Rinaldo:

Heb inderdaad nog de originele 6l6 van Sovtek. De biasswitch is bekend want heb al een keer oude el34 buizen uit een oude marshal geprobeerd. Dus schakelaar al gebruikt! Hoewel die volgens de vorige eigenaar al afgeragd waren klonken die niet echt slechter als de 6l6 buizen.

Is het omzetten van de bias schakelaar trouwens het enigste wat je hebt gedaan of is de bias ook nog verder opnieuw afgeregeld?

Kunk

rinaldo
20 november 2006, 22:39
ik heb aleen de bias schakelaar omgezet, en vind het verder goed klinken, mischien is het beter om er wel iemand naar te laten kijken, maar ik heb het idee dat het wel redelijk goed is.

maar ik heb wel het idee dat die sovteks niet de beste buizen zijn, vond ze nogal kil klinken, vandaar dat ik ze vervangen heb door jj's el34, maar ik denk ook dat de amp een stuk beter zal klinken als er andere speakers in zouden zitten

ik vind dat er erg veel hoog zit in die dingen, mischien is een beamblocker hier een goede optie.

ateng
21 november 2006, 09:26
Gelijk vervangen die originele buizen want die klinken echt bagger. 6L6 vind ik persoonlijk zowiezo niet lekker klinken in de Laney's buizenversterkers.
Doe er EL34 in en zelf vind ik JJ E34L (en geen EL34) hele goeie buizen maar je kan er inderdaad ook wel Svetlana's of EH erin gooien maar geen Sovteks want die klinken nergens naar.
E34L heeft wat meer laag dan een gewone EL34 en hebben niet dat schelle top hoog zeg maar waardoor je sound warmer en ronder klinkt. Maar hé...dat is mijn smaak.
Je versterker afstellen bij nieuwe buizen is bij die Laney niet echt noodzakelijk maar zou niet verkeerd zijn. Ik heb het wel gedaan.

kunk
30 december 2006, 23:11
Heb de versterker uiteindelijk toch maar van nieuwe buizen voorzien en nu een paar weken later ook nog maar eens opnieuw afgesteld. Moet zeggen dat het een slok op een borrel scheelt. Had ik dus veel eerder moeten doen!!

ateng
30 december 2006, 23:17
Heb de versterker uiteindelijk toch maar van nieuwe buizen voorzien en nu een paar weken later ook nog maar eens opnieuw afgesteld. Moet zeggen dat het een slok op een borrel scheelt. Had ik dus veel eerder moeten doen!!
Wat voor buizen heb je erin gedaan dan?

kunk
30 december 2006, 23:55
JJ EL34 dus de normale uitvoering.