PDA

View Full Version : delay waar plaatsen?



stebru
17 november 2006, 19:58
mensen,

ik zit met een aantal vragen:

1) wat is het verschil tussen een analoge en een digitale delay?
2) waar kun je een delay 'het beste' plaatsen?

- gitaar --> overdrivepedaal --> delay --> amp
- gitaar --> overdrivepedaal --> amp (delay in fx-loop)

zijn er nog no-no´s rondom dit effect? en dan doel ik met name op de plaatsing op een fx-board in combinatie met versterker..

alvast bedankt, grt. M

yellowsun
17 november 2006, 20:12
1) ze zeggen dat een analoge delay doorgaans warmer klinkt, en dat is ook zo... wat niet uitsluit dat er een aantal heel goeie digitale zijn die niet verschrikkelijk koud klinken ofzo. (Ik heb een DD-3 van Boss en een Delay Modeler van Line 6 en daar ben ik geweldig tevreden mee. Ik heb ook een paar dagen een analoge van Ibanez gehad (AD-9), en hoewel ik die heel goed klinken vond, kan ik die (mijn inziens) perfect nabootsen met de Delay Modeler (en heb ik meer delaytijd)). (*)

2) de plaatsing van de delay gebeurt doorgaans altijd na alle andere effecten, dacht ik. Enfin, toch na de overdrive/distortion alleszins. Ik speel op een Twin, dus ik heb geen FX-loop, maar ik dacht dat delay inderdaad ook uiterst geschikt was om in de FX-loop te steken.


(*) Ok, verwijt mij gerust dat ik nagenoeg doof ben

Dirk_Hendrik
17 november 2006, 20:23
Het verschil tussen analoge en digitale dely zit in de beperkingen van de analoge vertragingslijn, een chipje. Om een beetje lange delaytijd te krijgen betekent dat dat de bandbreedte, zeg maar de laagste tot de hoogste frequentie die hi doorlaat, nogal beperkt is. Daar ook zo'n chip wordt aangestuurd met een klok moeten de resten van dat kloksignaal uit het uitgangssignaal van de chip worden gefilterd. Daarom zit er achter zo'n chip een filter dat meestal op een frequentie van een kilohertz of 3 echt wel klaar is. Door dat beperkte frequentiebereik ervaren mensen dat als warm.

Dit bovenstaande betekent dat als de vertragingslijn digitaal is maar die filterin er achter hetzelfde het geheel nagenoeg hetzelfde klinkt. De klank van een delay wordt dus veel meer door die filtering bepaald dan door het eigenlijke vertragende gebeuren. Klank van de vertragingslijn is, afgezien van een hoop ruis, verwaarloostbaar t.o.v. die filtering. Op die manier heb je dus ook delay's die "analog voiced" zijn wat er in feite op neer komt dat het frequentiebereik beperkt wordt.

Omdat je met een digitale delay veel gemakkelijker langere delaytijden kunt realiseren (je hoeft alléén maar samples in geheugen op te slaan) kun je veel gemakkelijker een delay bouwen die een groter frequentiebereik heeft. Daarmee ervaren veel mensen dat als "kil".

Persoonlijk heeft delay vooraan in de signaalketen keten mijn voorkeur.

Butcher
20 november 2006, 07:27
Zoals gezegt werd, een delay zet je normaal gesproken ergens aan het eind van de chain. Ik heb de mijne na een volume pedaal zitten zodat je smoothere volume-swells kunt krijgen. (Mijn volume pedaal zit trouwens na mijn overdrives zodat ik volume-swells met full distortion kan doen)