PDA

View Full Version : Advies gevraagd



Timotio
17 november 2006, 17:37
Beste gitaristen.

Ik speel sinds afgelopen juni elektrische gitaar, en dat bevalt me goed :) Ik heb als versterker een Roland Cube 15, die het goed doet en waar aardige effecten op zitten, maar de opties zijn vrij beperkt en ik zit toch te denken om wat meer effecten aan te schaffen. Dus vandaar even een paar vragen. Ik ben nogal een groentje op dit gebied.

Op mijn versterker zitten al effecten (en een clean kanaal), kan ik dan wel gewoon andere externe effecten erop aansluiten of moet ik daar eerst een andere versterker voor hebben?

Wat voor effecten raden jullie me aan? aangezien ik beginner ben op dit gebied lijkt het me niet handig om al meteen met multi-effecten te beginnen, of denken jullie daar anders over?

en wat is het verschil tussen de (multi-)effecten en modelers?

Alvast bedankt!

Timo

Hector_Tsolodimos
17 november 2006, 19:15
Beste gitaristen.

Ik speel sinds afgelopen juni elektrische gitaar, en dat bevalt me goed :) Ik heb als versterker een Roland Cube 15, die het goed doet en waar aardige effecten op zitten, maar de opties zijn vrij beperkt en ik zit toch te denken om wat meer effecten aan te schaffen. Dus vandaar even een paar vragen. Ik ben nogal een groentje op dit gebied.

Op mijn versterker zitten al effecten (en een clean kanaal), kan ik dan wel gewoon andere externe effecten erop aansluiten of moet ik daar eerst een andere versterker voor hebben?

Wat voor effecten raden jullie me aan? aangezien ik beginner ben op dit gebied lijkt het me niet handig om al meteen met multi-effecten te beginnen, of denken jullie daar anders over?

en wat is het verschil tussen de (multi-)effecten en modelers?

Alvast bedankt!

Timo
nee, je hebt geen nieuwe versterker nodig om daar effecten op aan te sluiten

tja, wat ik jou aanraad, dat is natuurlijk ERG persoonlijk
wat speel je zoal?
een wah wah pedaal is igg erg leuk..
en vergeet niet, de meesten kunnen zich niet zomaar ´en paar effecten´ veroorloven, ga er maar van uit dat een goed pedaal, gemiddeld toch wel zo rond de 100 euro zit..
de een 150, 200, 250, de ander 50, 80, 120
ik zou zeggen: (zeker omdat je een beginner bent)
spaar je geld, en koop een goede versterker!
en mocht je nou tóch effecten willen hebben:
koop een mooie vervorming (distortion, ´rock-scheur sound´)
koop wel een goede, zoals die van Boss, de DS-1 (rond de 50-60 euro)

en verschil tussen multi effecten en modlers, weet ik wel ongeveer, maar ik durf je niet te garanderen wat het verschil precies is

wel weet ik dat deze leuk kunnen klinken, en als je ziet hoeveel effecten je er voor krijgt, dat ze dan relatief goedkoop zijn, dus zeker een aanrader
(wat dachten jullie van een Zoom multi effecten pedaal?, je hebt er een goede voor 100 euro..schijn je echt heel veel mee te kunnen doen..)

succes ermee

Timotio
17 november 2006, 19:56
nee, je hebt geen nieuwe versterker nodig om daar effecten op aan te sluiten

tja, wat ik jou aanraad, dat is natuurlijk ERG persoonlijk
wat speel je zoal?
een wah wah pedaal is igg erg leuk..
en vergeet niet, de meesten kunnen zich niet zomaar ´en paar effecten´ veroorloven, ga er maar van uit dat een goed pedaal, gemiddeld toch wel zo rond de 100 euro zit..
de een 150, 200, 250, de ander 50, 80, 120
ik zou zeggen: (zeker omdat je een beginner bent)
spaar je geld, en koop een goede versterker!
en mocht je nou tóch effecten willen hebben:
koop een mooie vervorming (distortion, ´rock-scheur sound´)
koop wel een goede, zoals die van Boss, de DS-1 (rond de 50-60 euro)

en verschil tussen multi effecten en modlers, weet ik wel ongeveer, maar ik durf je niet te garanderen wat het verschil precies is

wel weet ik dat deze leuk kunnen klinken, en als je ziet hoeveel effecten je er voor krijgt, dat ze dan relatief goedkoop zijn, dus zeker een aanrader
(wat dachten jullie van een Zoom multi effecten pedaal?, je hebt er een goede voor 100 euro..schijn je echt heel veel mee te kunnen doen..)

succes ermee

Thnx voor de info :)

Wat ik zoal speel, tja nog niet zo veel eigenlijk. mijn smaak varieert nogal, van rock tot dance/trance regio.
Ik heb zat rock-nummers die ik leuk vind, maar echt spelen wordt lastiger omdat ik net een paar maanden speel zonder lessen en dus met de techniek aan de gang moet (vooral aanslag wordt nog leuk). Bands die ik goed vind klinken zijn breaking benjamin, sonata arctica en RHCP

ik heb inderdaad al zitten kijken naar zo'n multi-effecten ding van zoom, zag er wel leuk uit. Een wah- en distortion pedaal had ik ook al in gedachten, maar zitten dat soort effecten dan bij die multi-effecten inbegrepen of zou ik die er apart bij moeten kopen. Daarnaast hoeft het voor een beginner niet te uitgebreid te zijn omdat ik toch nog aan het verkennen ben op dit gebied.. ik wacht jullie reacties en adviezen wel af 8-)

yellowsun
17 november 2006, 20:19
Ik vind multi-effecten best geschikt voor beginners omdat je dan meteen kennis kan maken met bijna het hele gamma aan effecten. Zo leer je toch heel snel wat er allemaal mogelijk is, en hoe je door de effecten te com-bi-ne-ren aan een specifiek geluid komt.
Ik heb een Zoom 505 gehad, en daar heb ik mij wel mee geamuseerd, maar optreden zou ik er zeker niet mee gaan doen, omdat de kwaliteit van de effecten toch vrij ondermaats is.
Maar ik zou eens uitkijken naar bv een GT5 van Boss... die kan je tweedehands toch krijgen voor 200/250 euro, denk ik... en daar zit je én met een heleboel effecten en mogelijkheden, én een vrij degelijke kwaliteit van de effecten zelf.

patricia
17 november 2006, 20:29
Ik vind multi-effecten best geschikt voor beginners omdat je dan meteen kennis kan maken met bijna het hele gamma aan effecten. Zo leer je toch heel snel wat er allemaal mogelijk is, en hoe je door de effecten te com-bi-ne-ren aan een specifiek geluid komt.
Ik heb een Zoom 505 gehad, en daar heb ik mij wel mee geamuseerd, maar optreden zou ik er zeker niet mee gaan doen, omdat de kwaliteit van de effecten toch vrij ondermaats is.
Maar ik zou eens uitkijken naar bv een GT5 van Boss... die kan je tweedehands toch krijgen voor 200/250 euro, denk ik... en daar zit je én met een heleboel effecten en mogelijkheden, én een vrij degelijke kwaliteit van de effecten zelf.

idd daar ben ik het helemaal mee eens!
een boss gt3 bv. heb je al voor een slordige 150 euro.
en die zijn goed hoor!!
succes timo!

Timotio
17 november 2006, 21:17
Echt mooi hoe gitaristen onder elkaar mekaar helpen, goed sfeertje :). bedankt voor de tips tot nu toe, die zal ik onthouden. Wat dachten jullie dan dit soort dingetjes? Ik weet niet hoeveel effecten er in zo'n apparaat zitten maar Digitech schijnt wel goed te zijn...
feedback (http://feedback.nl/?id=55&b=URRP80)

Oh ja en hier een foto van mijn setje ;)

http://img75.imageshack.us/img75/613/gitaarsetww9.jpg (http://imageshack.us)

patricia
17 november 2006, 21:20
mooi gitaartje!

heel mooi zelfs.

boss
17 november 2006, 22:39
Wat dachten jullie dan dit soort dingetjes?Dat zijn leuke apparaatjes voor iemand zoals jij Timo. Lekker veel geluidjes, allerlei fratsen aan boord.
En een expressie pedaal ingebouwd. Voor dat geld kon je 10, 15 jaar terug net 1 pedaaltje kopen. Met 1 geluidje....
En er zit ook nog een drumcomputer in, dan kan je die aanslag waar je het zelf over had ook ritmisch oefenen! ;)

Timotio
18 november 2006, 12:58
Dan denk ik dat ik binnenkort zo'n digitech ga aanschaffen :) kost niet bar veel geld dus is goed te doen.



ik zou zeggen: (zeker omdat je een beginner bent)
spaar je geld, en koop een goede versterker!

Wat versta je daaronder? ben nog maar een scholiertje met een schamel loontje in de maand dus veel geld heb ik niet. Maar wat heeft goeie geluidskwaliteit en hoeveel watt? of maakt dat laatste niet bar veel uit