PDA

View Full Version : Plek machine ervaringen elektrische gitaar?



Dylan61
17 november 2006, 08:50
Heeft iemand zijn gitaar wel eens laten Plek'ken?

robostrat
17 november 2006, 09:05
Heeft iemand zijn gitaar wel eens laten Plek'ken? :eek:

waz da :???:

duckman
17 november 2006, 10:08
nee, want in Nederland staat geen PLEK machine en dan moet je volgens mij naar Berlijn ofzo, plus er is een grote wachtlijst...

Noid
17 november 2006, 10:13
WTF = Plek'ken?

DarknessAwaits
17 november 2006, 10:28
Is het net zoiets als plakken? Voor als 'ie lek is? :dontgeti:

duckman
17 november 2006, 11:30
http://www.plek.com/index.php?master=FAQ%27s&rubID=19&sprache=

Elan
17 november 2006, 12:25
Hoi,

Als je eens een ge-plek-te gitaar wilt testen,
moet je eens ergens een Heritage proberen.
Heritage heeft een plek-ker, en doet het bij al haar gitaren.

Is super goed, maar je moet ook géén mirakelen verwachten.
Het is gewoon hoe een hals hoort te zijn

Groetjes

duckman
17 november 2006, 12:26
de Nieuwe Gibson VOS zijn ook "ge-plekked" ...

Nickname
17 november 2006, 14:00
Ik snap nog steeds niet echt wat het nou is :???:

Elan
17 november 2006, 14:19
Dit is the real stuff...

In actie bij Heritage

http://www.heritageguitar.com/images/Plek/Plek%20Basic%201.jpg

http://www.heritageguitar.com/images/Plek/Plek%20Basic%202.jpg

http://www.heritageguitar.com/images/Plek/Plek%20Basic%203.jpg

http://www.heritageguitar.com/images/Plek/Plek%20Basic%204.jpg


Als die mannen het gebruiken zal het wel de moeite zijn, zeker ?


Voor zover ik het begrepen heb, komt het hier op neer.

Iedereen wilt een zo comfortabel mogelijke hals, met een zo laag mogelijke actie zonder fretbuzz ed.

Elke snaar vibreert op een verchillende frequentie, een dikke of dunne snaar vibreren niet het zelfde... dus bijgevolg kan eigenlijk de kromming in je hals, de dikte van de frtes ed. niet overal hetzelfde zijn ... bij de meeste gitaren is dat wel zo.

De plek machine speurt de hals en frets af op microscopische (tot 0.01 mm nauwkeurig) en zorgt voor de juiste kromming van de hals, afgesteld op elke individuele snaartrilling. En zorgt voor een precisie-fret-dress... dus ook fret per fret, snaar per snaar.


De hals van Gibs is niet altijd hetzelfde ... ik ben bv. een 60's neck-lover.
Andere spelen graag op 50's etc.
Voor mij voelt een gib hals vaak niet zo comfortabel aan. Ik vind ze vaak te chunky, of te... gewoon niet altijd even lekker.

Bij een Heritage heb ik dat nog nooit gehad, dik of dun, breed of smal... ik vind ze altijd even lekker.

Zou dat aan de plek kunnen liggen ?

Ik weet het niet, ik weet alleen dat ze heel sweet aanvoelen.

Tristan
17 november 2006, 14:45
Erg leuk dat PLEKKEN, maar ze houden volgens mij totaal geen rekening met het feit dat een gitaar het lekkerste klinkt met de trussrod in een bepaalde positie...

Voor de mensen die dit nog nooit geprobeerd hebben...
Bij mijn gitaar heeft de hals de neiging om als zij al lang niet afgesteld is wat holler te gaan trekken, waardoor de gitaar minder open en doffer/doder gaat klinken...
Door de halspen aan te draaien en deze rechter te zetten komt de gitaar weer tot leven, tot het moment dat de halspen te ver doorgedraaid is en dan hoor je een hele plastic achtige attack die erg lelijk is en klinkt de gitaar te dun...

Een gitaar klinkt dus met de trussrod in een bepaalde positie het lekkerste, maar daar houdt de PLEK machine volgens mij geen rekening mee, omdat deze alleen de optimale stand berekent om de actie zo laag mogelijk te kunnen houden...

Suhr gitaren zijn bijvoorbeeld ook GEPLEKKED, maar die klinken over het algemeen zo dood als een pier, helemaal niet open, weinig resonantie...
Tom Anderson gitaren zijn volgens mij ook GEPLEKKED, als ik het goed heb op dezelfde machine als de gitaren van Suhr, maar Tom Anderson gitaren klinken over het algemeen erg open en resonant...
Het hangt er uiteindelijk dus af van wie dat het doet of dat het resultaat goed zal zijn, dus als die gast in Berlijn een dove kwartel is, dan zal het resultaat verschrikkelijk zijn...

Het lijkt me ook dat het resultaat van het PLEKKEN het beste is als de gitaar precies zo is afgesteld zoals jij haar het beste vindt klinken, met het merk en de dikte snaren die jij het beste vindt klinken (daar zit ook heel veel verschil tussen) en pas dan moeten de berekeningen uitgevoerd worden door de PLEK machine, anders heb je hier geen ene zak aan en is het nog steeds maar de uitval die het goed moet maken...
Ik bedoel dan niet van "zo klinkt ze goed", maar je moet het dan ook echt zelf uitgeprobeerd hebben samen met de gitaarbouwer, samen aan de truss rod draaien, spelen, draaien, spelen en pas als het echt goed is zeggen: "zo wil ik ze hebben"...
Dit maakt het verschil tussen een gewone gitaar, een goede gitaar en een geweldige gitaar mijns inziens...
Oh ja, en vooral akoestisch luisteren, elektrisch doet er in eerste instantie niet toe, dat doe je pas als de gitaar opnieuw gefret is of GEPLEKKED en dat is ook nog een hele kunst, de elementhoogte instellen...
Er zijn er maar weinig die dat echt fantastisch kunnen, vaak worden de elementen te hoog gezet en klinkt zo'n gitaar helemaal dichtgeslibt...
Weer het verschil tussen een gewone, een goede en een geweldige gitaar...
Openheid, resonantie, dynamiek, karakter, klinken alle posities lekker?
Dat zijn de sleutelwoorden...

Ik kan me echter niet geheel aan de indruk onttrekken dat die GEPLEKTE gitaren een beetje klinisch klinken en minder ballen hebben...
Suhr gitaren, Heritage gitaren, allemaal leuk, maar het heeft niet de ballen en het karakter van een echt goede Fender of Gibson...
Tom Anderson gitaren hebben wel wat meer ballen, maar klinken toch wel klinisch...

Precies de reden waarom ik liever naar een echt goede vakman (en dan bedoel ik een echt goede, niet van die muziekwinkel snuiters) zou gaan om mijn gitaar te laten herfretten, dan dat ik naar een vaag adres in Duitsland zou gaan omdat ze daar zo'n PLEK geval hebben...

Just My 2 Cents... ;)

Elan
17 november 2006, 15:12
Let op met uitspraken over Heritage !

Dylan61
17 november 2006, 15:13
Drie gitaren van mij zijn verziekt door een zogenaamde expert set-up in de muziekzaak.

Mijn laatste gitaar een Duesenberg '49er stond erg hoog afgesteld, ik dacht makkie, twee schroeven aan de brug dus lager zetten, maar toen bleek dat er op de G eb B snaar op de 8e to 10e fret een buzz zat..dus hij kan helemaal niet laag.

Ik ben nu al drie maanden bezig tussen de Dealer en leverancier om dit gedaan te krijgen, er wordt vanalles beloofd maar de gitaar staat nog steeds hier..met buzz.

Op de site staat service, perfect afgesteld naar uw wensen enz, gelul.

Geloof dat ik deze maar eens laat plekken.

Tristan
17 november 2006, 15:28
Kijk uit met muziekzaken, daar werken de meeste prutsers!

Tristan
17 november 2006, 15:32
Let op met uitspraken over Heritage !

Hoezo?
Een goede Heritage redt het simpelweg niet t.o.v. een goede Gibson Custom Shop, simple as that...
Ze klinken wel open, opener dan veel fabrieks Gibsons, dat is een voordeel, maar ze hebben niet de ballen van een echt goede Gibson, of het nou een fabrieksgitaar of een Customshop is...
Ik heb behoorlijk wat van deze gitaren getest en dat is mijn conclusie uit die tests...

Elan
17 november 2006, 15:51
Dus... als ik het goed begrijp...

De oude Gibson mannen, in de oude Gibson fabriek en op de oude Gibson manier...

Maken slechtere Gibs dan de nieuwelingen in nashville ?

duckman
17 november 2006, 16:13
Dus... als ik het goed begrijp...

De oude Gibson mannen, in de oude Gibson fabriek en op de oude Gibson manier...

Maken slechtere Gibs dan de nieuwelingen in nashville ?

en hoeveel van die "oude" mannen werken anno 2006 nog in die fabriek?
Overigens is het ook niet de orginele Gibson fabriek ,die is al afgebroken.

Dan werken er ook oude Epiphone mannen bij Guild en Gretsch. ( check hun historie maar eens).

Tristan
18 november 2006, 03:43
Dus... als ik het goed begrijp...

De oude Gibson mannen, in de oude Gibson fabriek en op de oude Gibson manier...

Maken slechtere Gibs dan de nieuwelingen in nashville ?

Niks oude Gibson manier, ze PLEKKEN toch ook?
Bovendien zijn het toch de oude Norlin mannen?
Dat zijn niet de echte Gibsons met de long neck tenons en alles, dat zijn die gasten die van de sandwich body's gingen maken enzo, echt op de ouderwetse manier maar niet heus...

Ik zeg niet dat het minder is, het is alleen anders...
Heritage gitaren hebben naar mijn idee gemiddeld genomen gewoon minder ballen en karakter dan een Gibson, ze klinken alleen gemiddeld gezien wel weer wat opener dan de meeste Gibson fabrieksgitaren, maar de Gibson Customshops zijn wat mij betreft ongeslagen, die winnen het meestal zowel in resonantie en openheid als in ballen en karakter van zowel een fabrieks Gibson als een Heritage...

Ik moet zeggen dat ik je belerende toon, omdat je die dingen toevallig verkoopt, niet echt kan waarderen...
Het is mijn ervaring, daar moet iedereen maar mee doen wat hij of zij wil...

Samengevat:
Wil je een open klinkende Gibson voor een redelijke prijs: koop een goede Heritage...
Wil je een gitaar met ballen: koop een goede fabrieks Gibson, of een redelijke oude...
Wil je een gitaar met ballen die ook open klinkt: koop een goede Gibson Customshop, of een goede oude...

Zo zou ik voor een Britpop gitarist die een ES335 zoekt een Gibson aanraden, maar voor de Jazz/Fusion gitarist die een ES335 zoekt waarschijnlijk eerder een Heritage...

mm80
18 november 2006, 09:10
eigenlijk best wel grappig dat 99,9% van alle gitaarmuziek waar wij naar luisteren en geluisterd hebben in het verleden opgenomen is met regulier gefrette gitaren die nog nooit in de buurt van een plek machine zijn geweest.

Stel je eens voor, Clapton, Hendrix, Beck, Walsh, Wes montgomery, George Benson en al die andere grootheden speelden en spelen op niet geplekte instrumenten en wij aan de andere kant gaan ons druk maken of onze muzikale prestaties niet toe zijn aan fatsoenlijk geplekte instrumenten:)

Ik wil niet conservatief overkomen maar mischien moet dit soort dingen wel een beetje gerelativeerd worden.

Michell

Jimi Hendrix
18 november 2006, 10:10
ik heb drie geplekte gitaren (suhr), EDIT: met staggered lockingtuners zeer comfortabele instrumenten.
helaas klinken ze zo dood als een pier, hebben ze geen ballen en valt de resonantie ook tegen.
Maar goed, naast een Tyler gezet was die net zo dood, misschien was de importeur vergeten ze water te geven. Ik ben trouwens wel blij dat die suhrs zijn 'geholpen', want zoals we allen weten geeft dat minder gedragsproblemen.

piezo
18 november 2006, 10:44
eigenlijk best wel grappig dat 99,9% van alle gitaarmuziek waar wij naar luisteren en geluisterd hebben in het verleden opgenomen is met regulier gefrette gitaren die nog nooit in de buurt van een plek machine zijn geweest.

Stel je eens voor, Clapton, Hendrix, Beck, Walsh, Wes montgomery, George Benson en al die andere grootheden speelden en spelen op niet geplekte instrumenten en wij aan de andere kant gaan ons druk maken of onze muzikale prestaties niet toe zijn aan fatsoenlijk geplekte instrumenten:)

Ik wil niet conservatief overkomen maar mischien moet dit soort dingen wel een beetje gerelativeerd worden.

MichellVolgens mij de meest - en misschien wel enige - zinnige bijdrage in dit topic.

drap
18 november 2006, 11:20
Ik begrijp ook dat je je gitaar "plekt" om o.a. een lage actie te verkrijgen zonder fretbuzz? Er zijn toch ook zat gitaristen (waaronder ik) die juist een wat hogere actie willen? Een lagere actie is volgens mij ook minder resonantie.

Rude Perception
18 november 2006, 11:36
Kijk uit met muziekzaken, daar werken de meeste prutsers!

Idd, gister was ik in een muziekzaak in Haarlem. Niet degene waar ik normaal kom. Komt er eentje binnen met een goedkoop stratkopietje. Ik weet niet precies waarvoor, maar die verkoper pakt die gitaar vast (1 hand in de hals, andere bij de body) en dan in een stand waarop je ermee zou kunnen spelen. Hij bekeek de hals dus vanaf de zijkant. Hij zag in 1 keer dat de snaren te hoog stonden (logisch als dat zo is, dat kun je dan zien), maar ook dat de 'stemming' niet goed was. Meneertje bedoelde natuurlijk intonatie. Ten slotte zag hij ook nog dat de hals te hol liep. Door er naar de zijkant tegenaan te kijken.
Of het is een vakman, met hele goede ogen en heel veel ervaring *ahum*. Of iemand die even snel wat uit de zak van die man wil kloppen. 'Ja meneer, deze gitaar moet afgesteld worden dat kost ongeveer 4 a 5 tientjes. (ik schatte de helft van de waarde van de gitaar;) ) Ik moet hem opsturen en dan krijg je hem over een weekje terug.

Ik ben de winkel uitgelopen en ik wist meteen weer waarom ik altijd naar de andere muziekzaak ga, waar ik m'n gitaren wel perfect afgesteld krijg.

sickpunk
18 november 2006, 12:06
"Ten slotte zag hij ook nog dat de hals te hol liep. Door er naar de zijkant tegenaan te kijken."

sorry hoor maar dat kan je ook gewoon zien...

enige wat ie dus fout zei was de intonatie, verder zijn het gewoon dingen die je op het oog kan zien, en dan dat zijn ook nog is gewoon normale prijzen voordat soort afstel werkzaamheden... dus weinig geks en gepruts aan...

Tristan
18 november 2006, 12:38
Dat was ook niet helemaal wat ik bedoelde...
Bij de meeste muziekwinkels zullen ze je gitaar wel "redelijk" afstellen, daarover maak ik me niet zo'n zorgen, maar als je over PLEKKEN begint dan moet je heel precies zijn in die dingen, omdat er 9 van de 10 keer veel en veel meer uit een gitaar te halen valt en dat weten die muziekwinkel snuiters dan weer niet...
Inderdaad, de gitaargrootheden hebben het ook niet laten doen bij hun instrumenten, dus als je het over PLEKKEN begint te hebben dan moet je wel heel precies zijn met alles, echt de maximale toon uit een gitaar willen halen en dan nog vraag ik me af of dat de toon echt beter zal zijn dan bij een goede fretjob door een echte pro...
Dat zijn dus de dingen die ik nooit bij een muziekwinkel zou laten doen, want daarin worden regelmatig fouten gemaakt, verkeerd ingesneden topkammen, waardeloos gefrette gitaren e.d, daar moet je echt mee oppassen...

@Dylan61:
Wat betreft de Duesenberg denk ik dat de gitaar het gewoon niet waard is om helemaal naar Duitsland te rijden en hem daar voor honderden en honderden euro's te laten PLEKKEN...
Probeer er eerst eens achter te komen wat er nu werkelijk aan de hand is door de gitaar naar een goede gitaarbouwer te brengen en probeer dan wat te regelen met de zaak waar je hem gekocht hebt, dat ze (een gedeelte van) de rekening betalen van de fretjob of dat je de gitaar gewoon terug kan sturen naar importeur...

@Jimi Hendrix:
Ik had het hierbij niet specifiek over jouw gitaren, die kunnen absoluut fantastisch zijn...
Het feit is echter dat ik een stuk of vijftien Suhrs in mijn handen heb gehad in de loop der tijd en dat ze naar mijn idee allemaal zo dood als een pier klonken, mijn verhaal ging dus meer over wat mijn algemene ervaring is...

piezo
18 november 2006, 12:44
Sickpunk, ik stel al ruim 20 jaar gitaren af (ook voor anderen) en je MOET over de lengte van de hals kijken om te kunnen zien of er iets aan mis is.

Overigens zijn er ook "professionele" afstellers die prutswerk leveren. En ik zal geen namen noemen, want misschien hebben ze het ook wel eens goed gedaan.

sickpunk
18 november 2006, 12:49
sorry hoor maar vanaf de zijkant kan je gewoon zien of je hals te hol of te bol staat...

sickpunk
18 november 2006, 12:50
en als dta mij super gitaar man maakt... tjah dan moet dat maar...

piezo
18 november 2006, 12:53
sorry hoor maar vanaf de zijkant kan je gewoon zien of je hals te hol of te bol staat...Als het gaat om het constateren van extremen wel. En ik zeg niet dat je niet OOK naar de zijkant moet kijken, want ook daaraan valt iets te beoordelen.

sickpunk
18 november 2006, 12:56
nou waar slaat jou "ik ben op me teentjes getrapte" opmerking dan op?

weet jij hoe extreem die hals stond? nee(ik ook niet) maar je zou dus gewoon vanaf de zijkant kunnen zien hoe je hals staat... nee het is niet de regulieren manier om het te doen, ik stel zelf ookal 5 jaar gitaren af en ik kijk nooit zo... maar dta wil niet zeggen dat het niet kan...

piezo
18 november 2006, 13:04
Je hebt gelijk, het persoonlijk maken en zeker die superman opmerking was nergens voor nodig. Excuus.

sickpunk
18 november 2006, 13:16
geen probleem ;) et is en blijft internet...

Dylan61
18 november 2006, 14:39
Het verbaasd mij te horen dat het plekken een gitaar 'dood' kan maken. Daar schrik ik wat van terug.

Mijn Duesenberg heeft meer power en ballen dan alles wat ik heb aan gitaren, perfect geluid dus daar wil ik niet teveel aan rommelen.

Alleen de buzz is niet weg te krijgen, ik denk zelf dat er een verlaging zit op ongeveer de 9e - 10e fret, G en B snaar.

Is er iemand in Nederland die een hele goede reputatie heeft op het gebied van afstellen van gitaren?

Tristan
18 november 2006, 14:55
Ik zeg niet dat je gitaar er zeker doder van zal gaan klinken hoor, het zou alleen zo kunnen zijn en dan hangt het er nog met name vanaf wie dat het gaat doen, dus zou ik gewoon naar een echt goede vakman gaan...

Een fretjob, of een refret lijkt me dan wel de moeite waard als de gitaar je zo goed bevalt...

Ik zal eens rondvragen wie er allemaal als goed bekend staan...
De namen van Hans Pluut en Piet Visser hoor ik vaak vallen, ik heb een gitaar in mijn handen gehad die was gerefret door Piet Visser en die klonk echt ontzettend goed...
Helaas heb ik zijn telefoonnummer niet, ik moet het nog aan die maat van me vragen, maar ik vergeet het iedere keer...

vulvasonic
18 november 2006, 15:08
Dus... als ik het goed begrijp...

De oude Gibson mannen, in de oude Gibson fabriek en op de oude Gibson manier...

Maken slechtere Gibs dan de nieuwelingen in nashville ?

Ik heb maar één keer een 1 op 1 vergelijkende test kunnen doen tussen een jaren 80 Gibson Les Paul en een vroege Herritage. Tot mijn eigen verbazing degradeerde de laatste die Gibson tot een opgepoetste drol.

Dit gezegd hebbende denk ik toch dat het 'perfect' maken van gitaren (bijvoorbeeld dmv PLEKKEN, maar ook door het aanbrengen van een Buzz Feiten - zeg ik dat goed? - systeem). Ze maken het instrument aan alle kanten gelijkmatiger. Iedere toon klinkt als de ander.
Ik kan me voorstellen dat je hier je voordeel mee kan doen. Aan de andere kant merk ik dat je juist ook op een geweldige manier gebruik kan maken van de onvolkomenheden van een 'mindere' gitaar. Het gaat om subtiliteiten.

Voor beide vormen van aanpak valt iets te zeggen.

Het grote nadeel van PLEKKEN vind ik dat je zelf heel precies moet weten (en over kunnen brengen naar degene die het moet gaan uitvoeren) wat je wilt. Daarna kun je niet meer terug. Het is een precisiewerk. Dat betekent dat je zelf ook met veel precisie je instrument moet BLIJVEN afstellen, liefst na iedere avond spelen.
En dan kan het PLEKKEN zelf ook nog verkeerd uitvallen.

Zelf zou ik mijn gitaren niet graag onder die machine laten leggen.

dopey
18 november 2006, 16:36
Hoezo?
Een goede Heritage redt het simpelweg niet t.o.v. een goede Gibson Custom Shop, simple as that...
Ze klinken wel open, opener dan veel fabrieks Gibsons, dat is een voordeel, maar ze hebben niet de ballen van een echt goede Gibson, of het nou een fabrieksgitaar of een Customshop is...
Ik heb behoorlijk wat van deze gitaren getest en dat is mijn conclusie uit die tests...

Ik heb je weleens pedalen zien testen. Zo van pedaaltje aansluiten, twee akkoorden. 'Neen dit is ruk. Helemaal niks.' Nieuw pedaalje. Een akkoord. 'Wauw dit is een veelzijdig pedaal!' Volgende.... Allemaal oordelen binnen 15 seconden. En dan 12 pedalen achter elkaar. En dan nog het idee hebben dat je precies kunt onthouden wat je gehoord hebt. En dan de volgende dag ergens op een forum met alle arrogantie die erbij hoort uiteenzetten wat goed en wat niet goed was. Als dat met die gitaren net zo is gegaan (wat mij niet onwaarschijnlijk lijkt) dan weten we dus wat jouw oordelen waard zijn...

en alles wat je schrijft over PLEKken geeft aan dat je er geen moer, maar dan ook helemaal niks van snapt. Je snapt niet wat PLEKken is. En je weet niet wat maakt dat een gitaar goed klinkt of niet. Alle gitaren van Suhr (gePLEKt) klinken 'dood', zeg je. Maar die van Anderson (ook gePLEKT) zijn dan weer 'levendig en resonant'. Dan is er toch maar een conclusie mogelijk: PLEKKEN op zichzelf heeft geen echte invloed op de klank. En zo is het ook. Hooguit op de bespeelbaarheid, aanwezigheid van fretbuzz, etc.
Met een PLEK-machine kun je oa heel precies frethoogtes, halscurves, etc. opmeten en bijwerken, terwijl de snaren erop zitten en de als onder spanning staat. Dat heeft voordelen, zoals iedere gitaarbouwer je kan vertellen. Klinken gePLEKTE gitaren altijd beter. Neen natuurlijk niet. Net zo min als een gitaar met nitrocellulose lak altijd beter klinkt dat een met poly. Net zo min als Fralin elementen altijd beter klinken dan Suhrs of Fenders. Zo klinken ook Gibsons niet altijd beter dan Heritage of Heritage beter dan Gibsons. Onzin allemaal. Zou dit aankomen bij Tristan en zijn maatje? Vast niet. Tegen dovemansoren immers.

Elan
18 november 2006, 16:47
@vulvasonic

Wij hebben de test al vele malen gedaan.
Je moet toch met een redelijk vette gib afkomen om een Heritage te overklassen hoor.
En dan bedoel ik zeker niet een dure of nieuwe
Burstbuckers tegen seymours ... i don't think so !
We hebben wel al een paar keer een oudere lekkere Les Paul gehad die toch net iets meer ziel had dan een nieuwe Heritage.
Maar de meeste nieuwe gib's laten het qua soul al snel afweten.
Zeker diegene met Bucht-buckers. (not my favourite pick)
De Heritage hebben zoieso enkele graden meer in de headstock, dat geeft ze iets meer sustain.
En dan zijn ze gewoonlijk uitgerust met seymour duncans die het volgens mij bijna altijd goed doen.

@dopey

Ik durfde het al niet zeggen

drap
18 november 2006, 18:08
Is er iemand in Nederland die een hele goede reputatie heeft op het gebied van afstellen van gitaren?

Jazeker. Ik ga voor het afstellen altijd naar Don Hofstee van Muziekhuis Westerhaven. Wellicht dat dat in jouw geval wat ver weg is, gezien Westerhaven in Groningen zit. Maar die man neemt echt de tijd voor je, luistert naar wat je wil, gaat 'm dan zeer precies voor je afstellen en laat 'm je proberen. Als je dan nog niet helemaal tevreden bent, gaat ie precies dat voor je aanpassen wat je nog niet helemaal bevalt. En dat alles met een zeer zuivere intonatie. En het is nog een aardige kerel ook. Wat wil je nog meer.

Dylan61
18 november 2006, 18:25
Toeval wil dat vandaag bestelde Mac Stewart spullen uit de USA met de post arriveerde, waaronder een straight ruler, zeg maar een vlakke liniaal.

Gelijk geprobeerd en ik heb het gevonden denk ik,

ter hoogte van de bas zijde 8e tot 10e fret hebben de hals/frets een kromming van ongeveer 3/10 op de EAD snaren, dit lijkt mij goed maar nu komt het,

op gelijke hoogte, 8e tot 10e fret op de G B en e snaar ligt de lineaal vrijwel vlak op de frets..

ik heb heel de tijd naar de E gekeken naar de kromming van de hals, en dacht die is goed maar ondertussen lagen de dunne snaren heel laag op de frets..

wat nu?

piezo
18 november 2006, 18:37
@Dylan61.
Je hoeft niet helemaal naar Groningen of Gatzonderhond-op-de-heide. Misschien zijn daar wel afstel-tovenaars, maar je kunt heus ook gewoon naar Sander de Gier (Schiedam) of VoxHumana (Vlaardingen) gaan voor een behoorlijke afstelling/bewerking van je gitaar.

Of je gaat leren het zelf te doen, natuurlijk op een goedkoop ding.

Heb je overigens al gekeken of niet de frets waar je snaar op zoemt een beetje los/omhoog zijn gekomen? In dat geval kun je met wat dunne superlijm al een heel eind komen.

Dylan61
18 november 2006, 18:41
Ik zou het inderdaad graag zelf willen leren.

piezo
18 november 2006, 19:04
Dan moet je meerdere bronnen gaan raadplegen en het gewoon veel doen. Je hebt de mazzel in Rotterdam te wonen, want dan kun je ook in de Centrale Bibliotheek behoorlijk wat informatie vinden, bijvoorbeeld de Guitar Player Repair Guide van Dan Erlewine, maar ook diverse andere dergelijke boeken.

Al die bronnen geven vaak net weer even andere truukjes en meningen, dus je moet die naar eigen inzicht en mogelijkheden toerpassen.

Heb je al gekeken naar losse frets?

drap
18 november 2006, 19:10
Ik zou het inderdaad graag zelf willen leren.

Kijk anders eens op www.donhofstee.nl. Dat is de site van die Don Hofstee waar ik het over had. Daar wordt stap voor stap uitgelegt hoe je moet afstellen. Wie weet kan je er wat mee.

Jimi Hendrix
18 november 2006, 22:52
@Jimi Hendrix:
Ik had het hierbij niet specifiek over jouw gitaren, die kunnen absoluut fantastisch zijn...
Het feit is echter dat ik een stuk of vijftien Suhrs in mijn handen heb gehad in de loop der tijd en dat ze naar mijn idee allemaal zo dood als een pier klonken, mijn verhaal ging dus meer over wat mijn algemene ervaring is...

Misschien vind je wel hetzelfde van mijn gitaren :cheerup:
Ik word in elk geval blij van mijn gitaren en ik zal 't het merk suhr eerder aanraden dan fender (als je een fender in dezelfde prijsklasse zoekt althans). Ook omdat je dan een klein bedrijf sponsort (ben zelf ook zelfstandige) ipv dat je het pak van de manager betaalt. Wat voor mij ook meespeelt is het customaspect: je bestelt er een zoals je 'm wilt hebben ipv dat er later nog aan gemod moet worden.
Een gitaar is maar een gitaar, zoek er een die bij je past (dat is in mijn geval nu suhr) en maak er mooie muziek mee. Op elk instrument is wel wat aan te merken. Ik beslis liever snel ipv dat geëmmer waar sommigen aan doen en verwacht geen wonderen van een instrument, omdat ik weet dat je 't daar toch niet moet zoeken... baas van eigen Tone ipv dat je de 'schuld' geeft aan 'anderen'.

Vraag ik me nog af hoe een stuk hout weet dat ie door een machine wordt geplekd of door een timmerman wordt bewerkt....

woutB
18 november 2006, 23:58
Tristan,
Zou het gemis aan ballen, wat jij ervaart bij een Heritage misschien komen door het gebruik van 250k pot ipv 500?
Het vervangen van de pots is een redelijk vaak uitgevoerde "mod" bij een Heritage om m' meer "Gibson" te laten klinken.
Het schijnt zo te zijn dat bij de oprichting van Heritage, Gibson heeft bedongen om een aantal kenmerken van een Gibson te verbieden voor de fabricage van Heritage gitaren.
Of het een broodje aap verhaal is. wie weet. maar het klinkt wel plausibel.

frekie
19 november 2006, 09:49
Weer zo'n heerlijk "mix topic" van 3 a 4 onderwerpen door elkaar :cheerup:

1. Afstellen van je gitaar: snaarhoogte, intonatie, element hoogte, halspen moet je ZELF doen, het hoort gewoon bij het gitaar spelen, je weet zelf het beste hoe je het wil hebben. Afstelling maakt idd zeer veel uit voor bespeelbaarheid en geluid vd gitaar. Topkam vervangen en zelf invijlen is een precies karweitje maar is te leren. Frets vlakken is vakwerk, moet je laten doen.

2. De plekmachine. Interessant apparaat. De aloude strijd tussen de vakman en de computergestuurde machine. De eerste heeft jarenlange ervaring en kan op basis daarvan per gitaar beoordelen wat er moet gebeuren. De machine kan tot op de 0.01 mm nauwkeurig telkens hetzelfde trucje doen, 24 uur per dag 7 dagen per week. Lijkt me perfect voor de massa fabriek in China, kunnen ze goedkope gitaren bouwen die WEL goed fretwerk hebben....

3. Heritage vs. Gibson enz. enz. Gaaaaaaappp Zzzzzzzzz :nervous:

Tristan
19 november 2006, 21:26
Ik heb je weleens pedalen zien testen. Zo van pedaaltje aansluiten, twee akkoorden. 'Neen dit is ruk. Helemaal niks.' Nieuw pedaalje. Een akkoord. 'Wauw dit is een veelzijdig pedaal!' Volgende.... Allemaal oordelen binnen 15 seconden. En dan 12 pedalen achter elkaar. En dan nog het idee hebben dat je precies kunt onthouden wat je gehoord hebt. En dan de volgende dag ergens op een forum met alle arrogantie die erbij hoort uiteenzetten wat goed en wat niet goed was. Als dat met die gitaren net zo is gegaan (wat mij niet onwaarschijnlijk lijkt) dan weten we dus wat jouw oordelen waard zijn...

en alles wat je schrijft over PLEKken geeft aan dat je er geen moer, maar dan ook helemaal niks van snapt. Je snapt niet wat PLEKken is. En je weet niet wat maakt dat een gitaar goed klinkt of niet. Alle gitaren van Suhr (gePLEKt) klinken 'dood', zeg je. Maar die van Anderson (ook gePLEKT) zijn dan weer 'levendig en resonant'. Dan is er toch maar een conclusie mogelijk: PLEKKEN op zichzelf heeft geen echte invloed op de klank. En zo is het ook. Hooguit op de bespeelbaarheid, aanwezigheid van fretbuzz, etc.
Met een PLEK-machine kun je oa heel precies frethoogtes, halscurves, etc. opmeten en bijwerken, terwijl de snaren erop zitten en de als onder spanning staat. Dat heeft voordelen, zoals iedere gitaarbouwer je kan vertellen. Klinken gePLEKTE gitaren altijd beter. Neen natuurlijk niet. Net zo min als een gitaar met nitrocellulose lak altijd beter klinkt dat een met poly. Net zo min als Fralin elementen altijd beter klinken dan Suhrs of Fenders. Zo klinken ook Gibsons niet altijd beter dan Heritage of Heritage beter dan Gibsons. Onzin allemaal. Zou dit aankomen bij Tristan en zijn maatje? Vast niet. Tegen dovemansoren immers.

Sorry, ik heb echt geen idee wie je bent (lastig met die Nicknames) en waar ik jou en jij mij dan gezien zou moeten hebben...
Dus jij hebt me weleens pedalen zien testen in 10 seconden, dat kan, maar waarschijnlijk was dat de tweede of derde testronde, dan ken ik het karakter van het pedaal al en hoef ik alleen maar te luisteren of dat dat karakter in tweede instantie hetzelfde blijft...
Ik weet gewoon goed wat ik wil horen en kan vrij snel bepalen of iets naar mijn idee goed is of niet, als je een gitaar niet weg wil leggen en er op blijft spelen dan is het altijd een goede gitaar, meestal vind je dan ook op dat moment geen betere, ook al test je dan alle gitaren in de hele winkel...

Het klopt dat ik niet helemaal weet wat PLEKKEN is, wat ik echter wel met absolute zekerheid kan zeggen is dat het er ontzettend veel toe doet wie dat het doet, vandaar ook dat ik liever een gitaar laat fretten bij een fantastische gitaarbouwer, dan dat ik mijn gitaar zou laten PLEKKEN bij iemand waarvan ik niet weet of dat hij het goed kan...
Het hele PLEK gedoe gaat mijns inziens een beetje voorbij aan wat het belangrijkste is, namelijk de klank...
Zoals ik al zei is die klank bij iedere stand van de truss rod weer anders, dus de gitaar moet eerst perfect worden afgesteld alvorens ze de PLEK machine ingaat en daar heb je een fantastische gitaarbouwer voor nodig en die is volgens mij dan ook bepalender voor de uitkomst dan het PLEKKEN zelf...
Ik heb het idee dat de meeste mensen gewoon de gitaar in de PLEK machine zullen schuiven en die machine dan laten berekenen wat het beste zou moeten klinken of werken, maar ik geloof dus niet dat die machine dat beter kan dan een geoefend oor van een gitaarbouwer en jijzelf tezamen...

Ik haalde er een aantal merken bij, omdat deze gitaren GEPLEKKED worden en een algemene deler wat betreft mijn ervaring is dat deze gitaren een beetje klinisch en/of een beetje balloos klinken...
Ik vroeg mij hierbij af of dat dat met het PLEKKEN te maken zou kunnen hebben...
Let wel, ik zeg ook niet dat het voor alle gitaren van die merken geldt, maar mijn ervaring zegt mij echter wel dat de gitaren van bepaalde merken een verschillend karakter hebben en daar had ik het over...
Het was een generalisering, een beschrijving van het karakter van bepaalde merken gitaren, conform mijn ervaringen met die merken en de meeste merken (Suhr, Heritage, Anderson) kwamen op mij over als redelijk uniform in deze karaktereigenschappen die ik omschreven heb (zou dat met het PLEKKEN te maken kunnen hebben?)...
Natuurlijk heb je betere en mindere exemplaren, maar de karaktereigenschappen blijven vaak toch in zekere zin wel overeind, wat natuurlijk heel erg goed is en juist te waarderen in een merk...
Oh ja, deze en de meeste van mijn uitspraken over elektrische gitaren zijn trouwens volledig gebaseerd op het akoestische klankkarakter van de geteste gitaren, dus niet versterkt, maar als je akoestisch goed test en daarna de gitaren versterkt gaat bespelen kan je het akoestische klankkarakter er altijd wel weer in terughoren...

Nergens zeg ik ook dat Heritage gitaren minder goed zijn dan Gibson gitaren, hooguit voor mijn smaak, omdat voor mijn smaak een gitaar die open klinkt en ballen heeft het lekkerste is, maar dat hoeft voor anderen natuurlijk helemaal niet zo te zijn...
Ik kan me voorstellen dat als je specifieke stijlen speelt en ook zo'n soort sound zoekt, je dan voor een strakker en gelijkmatiger klinkende gitaar zal gaan...
Als je sound meer afgepast moet zijn of zoiets, maar daar gaat mijn gitaristenhart in ieder geval niet sneller van kloppen...

Het spijt mij als mijn gepassioneerde verhaal op sommige mensen arrogant overkomt, dat is helemaal niet mijn bedoeling, zoals ik al zei zijn het mijn ervaringen en iedereen moet daar maar mee doen wat ze willen...
Als je mij niet serieus wil nemen dan moet je dat vooral niet doen, natuurlijk kan iedereen gewoon het beste zijn of haar eigen gang gaan en doen wat ze zelf denken dat het beste is voor hen, ik denk dat ik in ieder geval een duidelijk karakterbeeld heb weten te schetsen van bepaalde gitaren, voor mij klopt het, als het voor anderen niet klopt so be it, het blijft natuurlijk een subjectief onderwerp...

Tristan
19 november 2006, 21:44
Misschien vind je wel hetzelfde van mijn gitaren :cheerup:
Ik word in elk geval blij van mijn gitaren en ik zal 't het merk suhr eerder aanraden dan fender (als je een fender in dezelfde prijsklasse zoekt althans). Ook omdat je dan een klein bedrijf sponsort (ben zelf ook zelfstandige) ipv dat je het pak van de manager betaalt. Wat voor mij ook meespeelt is het customaspect: je bestelt er een zoals je 'm wilt hebben ipv dat er later nog aan gemod moet worden.
Een gitaar is maar een gitaar, zoek er een die bij je past (dat is in mijn geval nu suhr) en maak er mooie muziek mee. Op elk instrument is wel wat aan te merken. Ik beslis liever snel ipv dat geëmmer waar sommigen aan doen en verwacht geen wonderen van een instrument, omdat ik weet dat je 't daar toch niet moet zoeken... baas van eigen Tone ipv dat je de 'schuld' geeft aan 'anderen'.

Vraag ik me nog af hoe een stuk hout weet dat ie door een machine wordt geplekd of door een timmerman wordt bewerkt....

Ik begrijp je verhaal, maar wat jij beschrijft is in zekere zin het feature gerichte denken waar ik in ieder geval geen voorstander van ben...
Voor mij is alles ondergeschikt aan de toon van een gitaar, de bespeelbaarheid komt op de tweede plaats en die moet natuurlijk ook gewoon goed zijn...
Misschien dat deze kijk op gitaren wel behoorlijk radicaal is en dat ik daarom zoveel verschil van mening met andere mensen, ik weet het niet...
Prijsklasse bepaalt natuurlijk ook een hoop, dat ben ik met je eens en wat ik erg knap vindt aan Suhr gitaren is dat ze naar mijn idee zeer consistent gebouwd worden en een zeer consistent karakter hebben, als dat voor jou werkt dan is dat natuurlijk harstikke mooi...

Voor mijn gevoel ben je over het algemeen meer baas over je eigen toon op een goede Fender of Gibson dan op een goede custom kopie van zo'n gitaar, de goede Fenders en Gibsons hebben naar mijn idee over het algemeen meer range en kunnen akoestisch echt agressief en fel klinken als je heel hard aanslaat en custom copy's hebben dat over het algemeen gewoon minder, die zijn wat gebalanceerder en daarbij mis ik een deel van die range gewoon, tsja, het is mijn ervaring maar en ik heb natuurlijk niet elke gitaar van elk merk bespeeld...

Het blijft vreemd inderdaad dat er zoveel verschil zit in gitaren, ongeacht of ze van hetzelfde of een ander merk zijn, het blijft iets magisch hebben...
Het totaalplaatje is in het geval van een gitaar echt meer en in sommige gevallen zelfs minder dan de som der delen, heerlijk! :D

Tristan
19 november 2006, 21:46
Tristan,
Zou het gemis aan ballen, wat jij ervaart bij een Heritage misschien komen door het gebruik van 250k pot ipv 500?
Het vervangen van de pots is een redelijk vaak uitgevoerde "mod" bij een Heritage om m' meer "Gibson" te laten klinken.
Het schijnt zo te zijn dat bij de oprichting van Heritage, Gibson heeft bedongen om een aantal kenmerken van een Gibson te verbieden voor de fabricage van Heritage gitaren.
Of het een broodje aap verhaal is. wie weet. maar het klinkt wel plausibel.

Nee, dit verhaal zegt mij niet echt veel, wel interessant om te horen, ik zou het weleens willen checken...
Mijn karakterbeschrijvingen beperken zich echter voornamelijk tot de akoestische klankeigenschappen van de gitaren...

piezo
19 november 2006, 21:51
....... het blijft natuurlijk een subjectief onderwerp...Daar zit denk ik het probleem, Tristan. Je beschrijft je queeste ervaringen namelijk meestal alsof het een uitgebreid wetenschappelijk (lees: objectief) onderzoek betrof.

Tristan
19 november 2006, 21:58
@vulvasonic

Wij hebben de test al vele malen gedaan.
Je moet toch met een redelijk vette gib afkomen om een Heritage te overklassen hoor.
En dan bedoel ik zeker niet een dure of nieuwe
Burstbuckers tegen seymours ... i don't think so !
We hebben wel al een paar keer een oudere lekkere Les Paul gehad die toch net iets meer ziel had dan een nieuwe Heritage.
Maar de meeste nieuwe gib's laten het qua soul al snel afweten.
Zeker diegene met Bucht-buckers. (not my favourite pick)
De Heritage hebben zoieso enkele graden meer in de headstock, dat geeft ze iets meer sustain.
En dan zijn ze gewoonlijk uitgerust met seymour duncans die het volgens mij bijna altijd goed doen.

@dopey

Ik durfde het al niet zeggen

Sommige dingen die je hier zegt ben ik het ook zeker mee eens... :)
Je moet een goede Gibson hebben wil deze de openheid van een Heritage benaderen, dat vind ik ook en daarom vind ik de meeste Heritages, tevens rekening houdend met de prijs dan ook betere gitaren dan de meeste Gibsons...
Heritages zijn naar mijn idee over het algemeen consistenter van kwaliteit dan Gibsons, maar bij Gibsons zitten er uitschieters tussen die naar mijn idee dan weer lekkerder klinken dan Heritages...
De Gibson Customshops zijn naar mijn idee weer wat consistenter gebouwd dan de gewone Gibsons en waarschijnlijk zitten er daardoor naar mijn idee ook wat meer van die hele goede uitschieters tussen, het prijsverschil tussen sommige Gibson Customshop en gewone Gibson modellen is ook niet zo groot, vandaar dat ik persoonlijk dan ook altijd voor een Customshop zou gaan...

Seymour Duncans vind ik over het algemeen vrij saai klinkende pickups, ze doen het over het algemeen inderdaad wel goed, maar klinken naar mijn idee een beetje vlak...
De hogere output Burstbuckers (Burstbucker Pro alnico 5) genieten ook niet mijn voorkeur, maar de elementen die in de Customshops zitten (een ander type Burstbucker) vind ik dan wel weer erg lekker klinken...

Tristan
19 november 2006, 22:04
Zullen we er verder maar niet nog een veel langere discussie van maken?

Het was helemaal niet mijn bedoeling een hele discussie over verschillende gitaarmerken te ontsteken, het was alleen maar bedoeld als voorbeeld van het feit dat sommige gitaren naar mijn idee misschien wat klinischer en/of minder resonant zouden kunnen gaan klinken als ze GEPLEKKED zijn, zeker weten doe ik dit natuurlijk niet, maar ik zou er in ieder geval voorzichtig mee zijn, dat was hoofdzakelijk wat ik ermee wilde aangeven...

dopey
20 november 2006, 16:44
Dus jij hebt me weleens pedalen zien testen in 10 seconden, dat kan, maar waarschijnlijk was dat de tweede of derde testronde, dan ken ik het karakter van het pedaal al en hoef ik alleen maar te luisteren of dat dat karakter in tweede instantie hetzelfde blijft...


Neen hoor de pedalen werden net aangesleept. Na één akkoord en twee licks wist jij zelfs al aan te geven dat sommige pedalen 'veelzijdig' waren en andere 'helemaal niks'. Datzelfde schrijf je vervolgens ook in deze fora. Zonder enige nuance en zonder enige twijfel. Je kan best lekker spelen en je enthousiasme is aanstekelijk, maar bescheidenheid en relativeringsvermogen is ver te zoeken.

Tristan
20 november 2006, 17:20
Ik kan het me niet echt voorstellen hoor en kan me ook niet voor de geest halen wanneer dat geweest moet zijn...
Dat moeten dan pedalen geweest zijn die ik al eerder getest had (misschien ergens anders) en toen al niet lekker vond en heb ik deze uit beleefdheid nog even aangesloten omdat iemand ze erbij had gelegd, zoiets zou ik me nog kunnen voorstellen...
Toch vraag ik me nog steeds af waar en wanneer je het meent gezien te hebben, want ik kan het me namelijk helemaal niet herinneren...

Nuance is er altijd wel, want ik zet er altijd bij dat het mijn mening is, bescheidenheid en/of arrogantie heeft hier niets mee te maken, ik vind gewoon sommige dingen ronduit kut en andere dingen te gek, daar kan ik ook niets aan doen...
Mijn beschrijvingen van het karakter zijn over het algemeen ook redelijk gedetailleerd heb ik het idee, wat doet het in de midrange?
wat doet het hoog? wat doet het laag? hoe werken de controls?
Soms vergeet ik echter dit soort dingen erbij te zetten in de review, maar daar let ik wel degelijk op, als ik bij een pedaal niet de gewenste toon erin kan draaien, bijvoorbeeld als deze te schel wordt met de toonknop open en te ongedefinieerd met de toonknop dicht, of als er in een of beide van die gevallen een irritante (klinische) frequentie bijkomt dan vind ik het niets en hoef ik het pedaal niet verder te testen, hetzelfde geldt voor de gain control...
Als ik er niet de gewenste dikheid en definitie in kan draaien dan vind ik het niks (voor lead sounds)...
Sommige pedalen geven een lekkere sound voor leads en ook voor akkoorden, dus dan zou je ze in die zin veelzijdig kunnen noemen...
De Big D bijvoorbeeld is echt veelzijdig omdat deze van een overdrive/distortion achtige lead sound tot bijna een Fuzz achtige sound kan gaan en omdat deze ook lekker blijft klinken met akkoorden, ook is het inmiddels mijn ervaring dat het pedaal op veel verschillende amps erg goed werkt...

Dylan61
20 november 2006, 17:23
Dopey neem een joint en relax of donder anders op, kinderachtige gedoe.

Betreft dat plekken is het mij wel duidelijk, bedankt allemaal.

Tristan
20 november 2006, 18:25
Wat heb je besloten, heb je al iets kunnen regelen?

Tristan
20 november 2006, 19:43
Daar zit denk ik het probleem, Tristan. Je beschrijft je queeste ervaringen namelijk meestal alsof het een uitgebreid wetenschappelijk (lees: objectief) onderzoek betrof.

Vindt je? :confused:
Ik zet er volgens mij wel vrijwel altijd bij dat het mijn mening is, maar misschien dat het bij sommige mensen overkomt zoals jij omschrijft, vanwege mijn gepassioneerde/geengageerde verwoordingen...
Ik zal er wat meer op proberen te letten... :)