PDA

View Full Version : staggerd locking tuners?



iwamoto
16 november 2006, 22:16
de vraag zegt het al, ik wil ze, setje van 6 voor op strat, welk merk is niet te duur, maar ook niet te slecht? en kan ik dan mn string trees er af laten?

en bestaan ze eigenlijk wel?

danku danku

bert k
16 november 2006, 22:47
Ik heb een setje van Sperzel op mijn strat, staggered en locking. Komt van Vox Humana, maar ik kon ze op de site niet vinden. FF bellen.
En ja, je stringtrees heb je niet meer nodig, werkt heel mooi.

iwamoto
16 november 2006, 22:50
Ik heb een setje van Sperzel op mijn strat, staggered en locking. Komt van Vox Humana, maar ik kon ze op de site niet vinden. FF bellen.
En ja, je stringtrees heb je niet meer nodig, werkt heel mooi.
mooi zo, weet je nog hoeveel je daarvoor hebt neergeteld? ze komen op mijn 100 euro strat project, dus het hoeven geen super dure te zijn :D
zouden ze ze ook van boston hebben?

DarknessAwaits
17 november 2006, 00:02
Degene die ik heb gezien zitten toch in de hogere prijsregionen, 50-70 euro ofzo. Waarom wil je persé deze? Je houdt dan in ieder geval wel een gaatje van waar je stringtree(s) zit, dat is ook niet echt mooi.

iwamoto
17 november 2006, 10:53
Degene die ik heb gezien zitten toch in de hogere prijsregionen, 50-70 euro ofzo. Waarom wil je persé deze? Je houdt dan in ieder geval wel een gaatje van waar je stringtree(s) zit, dat is ook niet echt mooi.
nou, ik wil zowiezo locking tuners, en het leek me wel wat om dan gelijk staggerd te nemen, vind dat iets mooier staan, maar als het erg grote prijsverschillen opleverd... en waarom dan locking? anders ontstemt de boel om de 5 minuten...zonder overdrijven

Tristan
17 november 2006, 11:19
Ik zou de staggered tuners niet nemen, de open snaren klinken daarmee minder goed...
Je gitaar zal met staggered tuners minder open gaan klinken, serieus waar!

taylor
17 november 2006, 12:44
een soort gelijk effect kun je ook zelf bereiken door gewoon telkens oplopend meer windingen te geven.

dat doe ik ook bij mij vintage strats de stringtrees verwijder ik altijd.

marter544
17 november 2006, 13:21
Wat is staggered, en wat doet het? Heb gezocht met google, maar werd er niet veel wijzer van...

DarknessAwaits
17 november 2006, 13:35
Dat ze aflopend in hoogte zijn naarmate ze verder van de topkam afstaan.

Op deze foto is het goed te zien:
http://www.garykramerguitar.com/detail%20photos/Picture%20749.jpeg

Negative K3 fan
17 november 2006, 19:07
Ik zou de staggered tuners niet nemen, de open snaren klinken daarmee minder goed...
Je gitaar zal met staggered tuners minder open gaan klinken, serieus waar!

say what???

Orpheo
17 november 2006, 19:15
Ik zou de staggered tuners niet nemen, de open snaren klinken daarmee minder goed...
Je gitaar zal met staggered tuners minder open gaan klinken, serieus waar!

sorry, dat is echt bullshit. ik ben t vaak eens met wat je zegt, maar dat je gitaar drastisch anders gaat klinken van TUNERS is echt flauwekul. Ik heb echt mijn best gedaan om 't te horen, maar t is er gewoon niet. Kijk, als je zegt 'een vintage brug heeft meer xxxxx dan een moderne brug' ok. daar ga ik nog in mee (niet eens van harte maar ok). maar van tuners?

grayfink
17 november 2006, 19:36
Ik zou de staggered tuners niet nemen, de open snaren klinken daarmee minder goed...
Je gitaar zal met staggered tuners minder open gaan klinken, serieus waar!

Ja, maar als je je gitaarkabel omdraait klinkt het opeens weer goed. Echt waar!

Dirk W
17 november 2006, 20:38
wow dat truukje ga ik proberen, wel vreemd opzich, maar als het werkt dan is het goed.
Wat ik tot nu toe deed was voor elk liedje dat ik speelde even een koprol maakte. Ik weet het, het klinkt vreemd maar het is wetenschappelijk bewezen dat het werkt!

Madcow
17 november 2006, 20:44
Ik zit eraan te denken om mijn half jaar oude 50 euro dure gotoh's te vervangen door een beter merk, de gotoh's moeten zogenaamt locking zijn maar ze gaan nog sneller uit de toon dan de oude, En die waren versleten

Tristan
18 november 2006, 03:32
@Iedereen:
Het is echt waar hoor, ik heb het zelf gehoord en er zijn meerdere gitaarbouwers die deze mening ook toegedaan zijn...
Ik zal niet zeggen dat het uitmaakt als je een gitaar hebt die al staggered tuners heeft en dan goed klinkt, maar een goed klinkende gitaar zonder staggered tuners kan een minder open klinkende gitaar worden met staggered tuners, zoals ik al zei heeft het het meeste effect op de open snaren...
Ik zou het in ieder geval niemand aanraden, veel handiger is het niet, dus waarvoor doe je het als je open snaren minder lekker gaan klinken en het ook nog eens een bom duiten kost?

sickpunk
18 november 2006, 12:32
das wel knap aangezien de trilling van je snaar ophoud bij je topkam! oftewel je tuners staan compleet buiten het gebied wat een verandering inje geluid gaat geven...

Tristan
18 november 2006, 12:58
Het gaat om de druk waarmee de snaren naar beneden gehouden worden, die is bij staggered tuners volgens mij minder groot en daarom klinken voornamelijk de open snaren minder open, minder resonant...

sickpunk
18 november 2006, 12:59
als ik mijn snaren aansla, dan trilt er na de topkam niets meer hoor...(ja net nog uitgeprobeert)

Rewind
18 november 2006, 22:30
Maar als er hier gezegd wordt dat je snaar qua toon ophoud bij de topkam, wat is dan het nut van staggered tuners?


(gewoon als vraag, niet kritisch, ben gewoon benieuwd naar het effect van staggered tuners)

sickpunk
18 november 2006, 22:48
volgens mij nemen ze de rol van je stringtrees over, dus je snaren onder de juist hoek laten lopen...

bert k
18 november 2006, 22:58
Tamelijk onzinverhaal lijkt me. Door die staggeres tuners is de hoek min of meer gelijk aan gewone tunets met een stringtree. Je kan ovberal wel een speciale sound in gaan horen. (En ja, ik heb een gitaar met staggeres tuners.)


@Iwa: ik weet de prijs niet precies meer, ik dacht 70 of 80 euro, vrij duur dus.

Tristan
19 november 2006, 22:07
Tamelijk onzinverhaal lijkt me. Door die staggeres tuners is de hoek min of meer gelijk aan gewone tunets met een stringtree. Je kan ovberal wel een speciale sound in gaan horen. (En ja, ik heb een gitaar met staggeres tuners.)


@Iwa: ik weet de prijs niet precies meer, ik dacht 70 of 80 euro, vrij duur dus.

Ik zeg ook niet dat het geldt voor een gitaar waar die staggered tuners al op zitten en die dan lekker open en resonant klinkt...
Ik denk echter wel dat het een teleurstelling zou kunnen zijn als je gitaar eerst geen staggered tuners heeft en na het installeren van de staggered tuners minder open gaat klinken...

bert k
19 november 2006, 23:54
Maar op een gitaar zonder staggered tuners heb je dan toch stringtrees zitten? Dan is die hoek weer gelijk. (Ik ga er vanuit dat we hier praten over een standaard Fenderkop.)

Tristan
20 november 2006, 00:06
Ja, ik heb het over een Fender kop met stringtrees inderdaad...
Zonder stringtrees zou het geluid minder zijn dan met staggered tuners denk ik, omdat de druk dan lager is, maar ik heb het idee dat de druk met staggered tuners i.p.v. gewone tuners met string trees ook marginaal lager is, vandaar het verschil denk ik...
Misschien hangt het er ook weer vanaf hoeveel windingen je op het mechaniek legt, maar ik meende in ieder geval wel verschil te kunnen horen tussen een aantal vrijwel identieke gitaren met en zonder staggered tuners...

Luke-wannabe
20 november 2006, 14:42
Gast denk je nou echt dat je sound anders word als je snaren onder een 2 graden grotere hoek staan? En als het zo zou zijn is het amper hoorbaar denk ik..

blademan
20 november 2006, 14:50
probeer de Wilkinson staggered locking tuners eens, die schijnen erg goed te werken.

Negative K3 fan
20 november 2006, 15:03
Gast denk je nou echt dat je sound anders word als je snaren onder een 2 graden grotere hoek staan? En als het zo zou zijn is het amper hoorbaar denk ik..

hoo! zoiets zeg je niet tegen tristan :D

Tristan
20 november 2006, 15:16
Ja, ik ben een mierenneuker hoor... :D
Een verschil, hoe minimaal ook, blijft een verschil dus als ik verschil hoor en het ene beter vind dan het andere dan zal ik altijd voor datgene gaan wat voor mijn gevoel beter klinkt...

Ach, ik zal jullie verder niet vermoeien met mijn gemierenneuk, als het je wat lijkt probeer dan gerust die staggered tuners, als je (al of niet terecht) geen verschil hoort en je bent er blij mee dan is dat alleen maar fijn...
Ik ga er in ieder geval nooit aan beginnen... :D

Rewind
20 november 2006, 20:12
:) lijkt me vrij vervelend, als je dingen kan horen waarvan anderen menen dat ze niet te horen zijn :p Och, zo heeft iedereen z'n puntjes

artnaz
25 november 2006, 18:52
Ik denk er ook over om Locking Tuners te installeren op mijn Fender Strat ('70 large headstock). De gitaar ontstemt de laatste tijd erg snel, helemaal als ik de tremolo gebruik... Zijn die spring trees echt van belang, of is dat maar een kleinigheidje? Ik zie ze zelden op een Strat, bovendien is het jammer van mijn mooi gelakte head...:D

En ik heb weinig namen gehoord... Welke worden als goed ervaren? Ik heb er namelijk geen enkele ervaringen mee.
- Schaller (wordt ook op de Strat Deluxe gebruikt)
- Sperzel
- Wilkinson
- Planet Waves - met auto-trim: ze snijden de snaren automatisch af. Klinkt leuk, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk werkt. Ik vraag me af of ze de bass-snaren na 20 keer ook moeiteloos kunnen snijden?