PDA

View Full Version : 24? Nee, dank u!



zoon van Piet
16 november 2006, 19:28
hartstikke leuk, die 24 frets, voor als je bij die heeel hoge noot moet kunnen. zo eens in de drie jaar...
de rest van die jaren it die 24e fret precies op de ideale plek waar je nekpikkup moet zitten, en da's helemaal kut.

of zie ik dat verkeerd, soms?

Lithium
16 november 2006, 19:30
is het niet zo dat je gewoon meer frets op hetzelfde stukje hout propt?

Danny Drug
16 november 2006, 19:31
HELEMAAL mee eens

21 is ZAT...

tja ik kom bijna noit boven de 12de fret dus heb zelf een 21ste niet nodig......

Veekeren
16 november 2006, 19:35
is het niet zo dat je gewoon meer frets op hetzelfde stukje hout propt?

Dat is niet zo volgens mij.

En neck pickup... wie gebruikt dat nou joh, bridgepickup all the way, rock on http://10.38.22.3/www.gitaarnet.nll/forum/images/smilies/guitar.gif!!!

;)

zoon van Piet
16 november 2006, 19:38
is het niet zo dat je gewoon meer frets op hetzelfde stukje hout propt?

Nee, dat is niet zo. de pooltjes van je halspu zitten op de plek van die fret. porbeer maar, door het 2oktaafs flageoletje te zoeken. En dat is de magic spot voor de halspu.

Negative K3 fan
16 november 2006, 19:39
ik heb hem nooit gemist, maar ik vind dat sweet spot voor het nek element geneuzel ook een beetje onzin.

bass blom
16 november 2006, 19:39
heerlijk 24 frets :D weemoedig denk ik terug aan mijn peavy met superslank halsje en ebben toets..

sickpunk
16 november 2006, 19:39
is het niet zo dat je gewoon meer frets op hetzelfde stukje hout propt?

nee dat kan niet... dan kloppen de afstanden tussen de frets niet meer->valse noten... dus je fretboard zelf word langer(niet je hals) wat inderdaad op een lastige plek uitkomt :P

olaf reijnders
16 november 2006, 19:39
Ik vind het wel fijn om 24 frets ter beschikking te hebben. Een beetje headroom dus. Een bas met 21 vind ik net genoeg en 20 vind ik 1 te weinig. Overigens kom ik wel eens bij de 24e fret.

Eerlijk gezegd vind ik deze discussie een beetje onzinnig want het blijft smaak.

Lithium
16 november 2006, 19:40
naja, dan weet ik dat ook weer ^^

Negative K3 fan
16 november 2006, 19:41
En dat is de magic spot voor de halspu.

een soort van fabeltje dat wordt toegekend aan het feit dat er op die plek precies een knoop zit (BIJ EEN OPEN SNAAR!!), je weet wel die dingen voor een flageolet. Maar aangezien dat alleen geldt bij een open snaar is het erg vergezocht, als je een barré in de 5e of 7e positie pakt dan schakel je toch ook niet snel over naar het middelste element omdat dan daar die zogenaamde sweet spot zit?

Orpheo
16 november 2006, 19:56
ik mis de 24e fret niet echt. mijn vingers zijn te dik om lekker die 24e te pakken :)

Veekeren
16 november 2006, 19:59
Nou moet ik ook eerlijk toegeven, ik gebruik die top frets op mn PRS CU24 ook nooit... Maar verder speelt ie gewoon het beste van alle gitaren die ik ooit in mn handen gehad heb, das eigenlijk het enige wat telt voor me.

Agent_Smith
16 november 2006, 20:06
HELEMAAL mee eens

21 is ZAT...

tja ik kom bijna noit boven de 12de fret dus heb zelf een 21ste niet nodig......

idd. 21 of 22 is zat.
Nuff said.

BS
16 november 2006, 20:12
een soort van fabeltje dat wordt toegekend aan het feit dat er op die plek precies een knoop zit (BIJ EEN OPEN SNAAR!!), je weet wel die dingen voor een flageolet. Maar aangezien dat alleen geldt bij een open snaar is het erg vergezocht, als je een barré in de 5e of 7e positie pakt dan schakel je toch ook niet snel over naar het middelste element omdat dan daar die zogenaamde sweet spot zit?

Magie vind ik ook een groot woord. Maar feit is wel dat het verlagen van de positie van de neck pu absoluut zorgt voor een andere klank. Dit hoeft op zich niet erg te zijn maar als je gek bent op de klank van een strat op de neckpup en je zou een 24 fret variant laten bouwen ben je een deel van die typische klank wel kwijt.

DarknessAwaits
16 november 2006, 20:16
Inderdaad, de positie van het element maakt wel degelijk verschil en dan komt het erop aan of je het echt wat uit maakt.

Persoonlijk heb ik tegenwoordig liever 21 frets, zowel voor het geluid als voor de looks. Klinkt iets warmer/romiger en oogt net wat ruimer/netter dan 2 humbuckers bij elkaar geprakt.

Das Schaap
16 november 2006, 20:18
Heerlijk 24 fretten, heb ze zowel op gitaar als op bas. En dan gebruik ik het ook, ik miste het eerst ook echt gewoon. Ik vind het toch wel fijn dat complete octaaf te hebben.


24 frets tot in de eeuwigheid. :cheerup:

sjoerd5
16 november 2006, 20:21
Ik kom niet veder dan 19.
Dat is mijn maxi.

iwamoto
16 november 2006, 20:36
bij mij is de 24e fret vooral op de B en de E een vaste plek, hell, soms doe ik zelfs E ladders vanaf de 24e, dus ja, voor mij voegt die 24e fret zeker wat toe! :D

Hector_Tsolodimos
16 november 2006, 20:44
HELEMAAL mee eens

21 is ZAT...

tja ik kom bijna noit boven de 12de fret dus heb zelf een 21ste niet nodig......
ik vind 21 eigenlijk te weinig..
op mijn tele heb ik er 21, op mijn USA strat 22,
22 is perfect, zeker als je E pentatonisch speelt (wat bij mij veel voor komt)

en 24.. tja
ik ben TOTAAL geen metal gitarist.. en ik ehb die 24ste ook niet echt nodig..maar zou opzich ook wel handig kunnen zijn, het heeft namelijk met meerdere dingen te maken:
als je meer frets hebt, heb je voor het gebied 17-22 meer ruimte om fijn te kunnen spelen
bij mij is dat nogal lastig, omdat je dan gelijk met je hand tegen de body aan zit, als de body iets verder zat (dus meer frets) dan had je dat probleem bij de ´niet extreem hoge vakjes´ niet of minder..
en ook is het bij een solo, in welke stijl dan ook, altijd leuk om (heel af en toe) heel hoog te gaan..

Kim Wilson
16 november 2006, 20:50
Als je nog hoger moet, druk je hem gewoon nog een nootje verder op. 22 is meer dan zat voor mij.

Ik weet trouwens niet eens hoeveel ik er heb. Als de frets op zijn, kan ik niet meer hoger...

hendrix2
16 november 2006, 20:53
21 vind ik ook te weinig (hoewel 3 van m'n 4 elektrische er maar 21 hebben).
Al dikwijls in 'de problemen gekomen' als ik soleer, maar tegenwoordig soleer ik minder dus stoort het me minder.

24 vind ik dus best wel ok, als je ermee overweg kan kan het echt een 'uitbreiding' van je gitaar zijn.

Een van m'n mandolines heeft 29 frets, allemaal perfect bespeelbaar, maar je moet er verdomt handig voor zijn! (De 2puntjes zijn fret 12)
http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/bodyFM.jpg

Noid
16 november 2006, 21:51
hartstikke leuk, die 24 frets, voor als je bij die heeel hoge noot moet kunnen. zo eens in de drie jaar...
de rest van die jaren it die 24e fret precies op de ideale plek waar je nekpikkup moet zitten, en da's helemaal kut.

of zie ik dat verkeerd, soms?
Zit het je hoog soms en wil je er even over praten? :D

Nou ... persoonlijk vind ik die 24 frets wel prettiger, omdat het het 1e octaaf spiegelt: is voor mij minder "zoeken" in de hoge posities. En ja, ik speel niet veel in die posities, maar af en toe wat lekker hoge noten is wel even lekker. Die 24e frets op de B en hoge E zijn dan erg prettig. Ik heb 2 gitaren met 24 frets en kan dat zeer waarderen. Ik mis ze soms ook echt bij 21 frets en 22 frets.

Maar het kan nog gekker:
http://storage.msn.com/x1pGg9EMswqL-9NjVnnR7aBZQKdsXSORt0W6cf9uQ4QWl7Nr7n4r6XrJb4zEbwK B67J3L87HKQHYr3POvDzCFNRgm1ZSgO_TqQvU78SIR80SVS_yz xbvHwYxgUaZYmOZDxPC2fUNvHgq4hBKdEK418e_TvWOf_dW4MP

Die 27 frets zijn ook allemaal te bereiken, door de cutaway die zo ver doorloopt. Die 27 frets voegen verder niet veel meer toe en de toon wordt door de krappe ruimte om de snaar nog in te drukken zo dun, dat ik daar vrijwel nooit speel.

jorrit
16 november 2006, 23:41
ik vind 22 frets gitaren lekkerder klinken als 24 frets, wat losser en lomper in het laag..

iwamoto
16 november 2006, 23:45
27 frets....ik merk soms wel, als 24e fret net niet krijsend genoeg voor me is, ik maar gewoon mn vinger op de hals PU pool zet, welke fret zou dat zijn?

Tho
16 november 2006, 23:46
Op mijn Jackson USA heb ik 24 frets, en daarvoor op mijn Les Paul 22. Ik heb die extra 2 frets absoluut niet nodig, maar zo hoog kom ik niet, maar ik heb echt nergens last van of zo, dus wat is het probleem? Als je een vette gitaar ziet, knap je dan af als hij 24 frets heeft? mag het niet hopen voor je :p

Orpheo
16 november 2006, 23:47
de 22 is top. kan je benden naar de 24e. maar de 21e is NET te weinig.

DarknessAwaits
16 november 2006, 23:49
ik vind 22 frets gitaren lekkerder klinken als 24 frets, wat losser en lomper in het laag..

Ik denk niet dat daar echt een relatie tussen bestaat, maar als je er een theorie erover hebt ben ik zeer benieuwd.

Noid heeft wel een goed punt, de 24 frets maken de oriëntatie wat makkelijker.

zoon van Piet
17 november 2006, 09:26
een soort van fabeltje dat wordt toegekend aan het feit dat er op die plek precies een knoop zit (BIJ EEN OPEN SNAAR!!), je weet wel die dingen voor een flageolet. Maar aangezien dat alleen geldt bij een open snaar is het erg vergezocht, als je een barré in de 5e of 7e positie pakt dan schakel je toch ook niet snel over naar het middelste element omdat dan daar die zogenaamde sweet spot zit?

De flageolet noemde ik zodat iedereen bij zijn eigen gitaar kan vaststellen dat zijn hals-pu daar zit. Op gitaren met minder dan 24 frets (<24) zit dat ding in 99% van de gevallen daar (uitzonderingen: Lp special dc, sommige dano's). Zo'n beetje alle fabrikanten gebruiken dat als maatstaf, Gibson en fender voorop.
De hals-pu zit daar niet voor niks, want...


Op mijn Jackson USA heb ik 24 frets, en daarvoor op mijn Les Paul 22. Ik heb die extra 2 frets absoluut niet nodig, maar zo hoog kom ik niet, maar ik heb echt nergens last van of zo, dus wat is het probleem? Als je een vette gitaar ziet, knap je dan af als ik 24 frets heeft? mag het niet hopen voor je :p

Tja, ik kreeg een hartstikke vette valley Arts strat in handen. Speelde en klonk geweldig, tot ik naar standje 1 schakelde. Het typische vette stratnekpikkupsoundje komt er dan gewoon niet meer uit - geen SRV meer, om maar een voorbeeld te noemen.
Of het nu komt omdat dit qua tone de beste plek is, of omdat we gewnd zijn aan het stratsoundje met de pu op die plaats, laat ik in het midden. Feit is dat bijvoorbeeld de Texassound heel anders zou klinken met 24 frets...

Philippe
17 november 2006, 09:33
de 22 is top. kan je benden naar de 24e. maar de 21e is NET te weinig.

Hier ben ik het volledig mee eens.

vulvasonic
17 november 2006, 10:06
Hier mijn uitzondering op de regel, de Les Paul Standard Lite DC.

Deze plank klinkt geweldig!
Het is zelfs de enige gitaar waarvan ik met zekere regelmaat het halselement gebruik, gewoon omdat ie goed klinkt. En deze gitaar nodigt uit om hoog op de hals te spelen. Als je je linker arm laat hangen zoals op alle gitaren, zit je automatisch al een kwint hoger. Vanuit daar is het maar een klein stukje tot de 24ste fret, die heel makkelijk te pakken is.

Dit stuk hout behoort tot mijn grote favorieten. Helaas zijn de mechanieken ruk (ratio 1:1 - bij wijze van spreken dan) en moet de topkam nodig worden bijgevijld.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/LesPaulStandardLite.jpg

jorrit
17 november 2006, 10:31
[QUOTE=DarknessAwaits]Ik denk niet dat daar echt een relatie tussen bestaat, maar als je er een theorie erover hebt ben ik zeer benieuwd.
QUOTE]


nee toen ik het typte was ik daar ook al over aant nadenken... mss de lengte van de hals, iets lossere snaarspanning.. dus iets vettere tone...