PDA

View Full Version : Welke les paul?



Orpheo
16 november 2006, 17:11
Mijn set is hier op t forum wel bekend (1 custom met p90, 1 custom met humbuckers, 1 studio met ebben toets, 1 standard), maar ik zit flink te twijfelen over mijn volgende les paul. welke zouden jullie nemen als aanvulling?

ps: GEEN goldtop of andere zwarte les paul.

The Underdog
16 november 2006, 17:13
Standard :dance:

Orpheo
16 november 2006, 17:14
Standard :dance:

heb ik al....

zoon van Piet
16 november 2006, 17:14
Junior! Met Dubbele Kut!

Orpheo
16 november 2006, 17:16
Junior! Met Dubbele Kut!

moah.... neuh. vind 'm niet lekker klinken. beetje te fel.

ik zit zelf te denken overigens aan de witte custom of supreme (liefst supreme), de ace sig, de zakk sig of de slash sig...

Luke-wannabe
16 november 2006, 17:19
Zakk Sig met EMG's? Dacht dat jij die kut vond..?

The Underdog
16 november 2006, 17:25
de ace sig, de zakk sig of de slash sig...
Die kosten wel 5000 € ;)

Negative K3 fan
16 november 2006, 17:29
uhm er is meer in het leven dan les pauls :D

gitaarspelen bijvoorbeeld :)

Harry
16 november 2006, 17:36
of een firebird

Keesz
16 november 2006, 17:41
die gozer heb toch oogkleppen op...

G.G.
16 november 2006, 17:49
die gozer heb toch oogkleppen op...

Waarom? Hij vind een les paul waarschijnlijk lekker spelen, lekker klinken en de juiste looks/imago hebben.

Heb zelf 6 strats (met humbuckers, singlecoils, combinatie ervan, floyd, normale trem, vaste brug, actief, passief, neckthrough, 2x scalloped neck, omgekeerde lefty etc....., maar de basis is een gewone strat)en speel nergens anders op.

En als ik iets nieuws zoek wordt het weer een strat. Is niet zo zeer oogkleppen op hebben, maar weten wat je wil.

Orpheo
16 november 2006, 17:56
de slash, zakk en ace kosten echt geen 5000 ;) weet je adresjes.

Orpheo
16 november 2006, 17:57
Zakk Sig met EMG's? Dacht dat jij die kut vond..?

ja, maar ik zal 'm ook weer flink gaan modden... witte bareknuckle warpigs bv... :dance:

Luke-wannabe
16 november 2006, 17:59
Hm ok..
Waarom geen Special ofzo? Of zelf één bouwen!

Josdevos
16 november 2006, 18:02
Ik ben zeer tevreden mijn mijn witte Custom! :P

Vond m'n 57RI tikkeltje beter klinken, enfin anders, maar deze heeft lekker veel bite, al wil ik er misschien toch wel eens andere pickups ingooien.

Is natuurlijk wel behoorlijk P*I*M*P :punk:

http://img172.imageshack.us/img172/8885/dsc00056ud5.jpg

Orpheo
16 november 2006, 18:03
Hm ok..
Waarom geen Special ofzo? Of zelf één bouwen!

ik vind de special niet echt lekker klinken....

nou dat zelf (laten!) bouwen is geen gek idee. Ik zit al heel lang met een gitaar in mijn hoofd die ik dolgraag wil hebben... nu even kijken welke bouwer t wil en kan (voor een schappelijke prijs). De enige hints die ik geven wil is dat het een combi is tussen de LP florentine, LP ace, LP slash, de LP van jan akkerman en de LP van Justin Hawkins.

Chrizzz
16 november 2006, 18:09
Die kosten wel 5000 € ;)
Zakk is 4000.

duckman
16 november 2006, 18:18
de Neal Schon LP signature? Met tremelo, sustainer.. Of doe helmaal gek en laat er een bouwen bij custom, f-holes erin ofzo..

Maar zoek je iets wat je al hebt of iets nieuw? Anders zijn er nog genoeg opties ( die ik wil in iedergeval..) :cheerup:

Orpheo
16 november 2006, 18:52
de Neal Schon LP signature? Met tremelo, sustainer.. Of doe helmaal gek en laat er een bouwen bij custom, f-holes erin ofzo..

Maar zoek je iets wat je al hebt of iets nieuw? Anders zijn er nog genoeg opties ( die ik wil in iedergeval..) :cheerup:

de neal schon word het zeker niet, vanwege de floyd.

ik zoek een les paul die echt origineel is. niet origineel in de zin van 'niks aan gedaan' maar 'niet eerder gedaan' of gewoon zeldzaam.

ik zit te spelen met het idee van een les paul florentine met een rosewood nek, neckthru, macassar ebben toets, custom binding,split diamond op head, maple top EN back, 3 pickups, tobaccoburst, cream plastic, gouden hardware, en een inleg die gibson alleen had op een akoestische (pijlje naar links, pijltje naar rechts, ruitje in t midden). piezo en bigsby. daar speel ik al heel lang mee...

precies dus de aspecten van de gitaren die ik net noemde eigenlijk :P

Orpheo
16 november 2006, 18:53
Zakk is 4000.


3500, iets minder zelfs. als je maar de juiste plekken weet.

JeStO
16 november 2006, 19:06
hee orpheo ik stel voor dat jij ons die plekken eens ff gaat vertellen, dan kunnen wel allemaal veel voor relatief weinig kopen? lijkt me wel een handig plan.

Orpheo
16 november 2006, 19:08
hee orpheo ik stel voor dat jij ons die plekken eens ff gaat vertellen, dan kunnen wel allemaal veel voor relatief weinig kopen? lijkt me wel een handig plan.

tis echt niet zo lastig. als je echt weigert google te gebruiken, gitaarmarkt, gitaarnet of ebay, dan ga ik je er echt niet aan helpen. zoekt en gij zult vinden zij m'n oma altijd. zo ook hier. niet omdat IK te lui ben of jullie niet wil helpen, echt geen punt hoor, maar als je gewoon niet wilt kijken bij winkels en sites, ga ik t niet voorkauwen.

Rude Perception
16 november 2006, 19:09
weet je adresjes.



als je maar de juiste plekken weet.

Ik ga bijna denken dat ze van de vrachtwagen gevallen zijn met die opmerkingen van jou als deze.;)

Orpheo
16 november 2006, 19:12
Ik ga bijna denken dat ze van de vrachtwagen gevallen zijn met die opmerkingen van jou als deze.;)

ghehe zonder dollen: ik kende een zaak, en die verkocht dus 'van de wagen gevallen' items. nogal louche zaak. is ook prachtig failliet gegaan :D een boze klant heeft ooit een hele cilinder blusschuim in de zaak gespoten door de brievenbus :D

GuitarMaster
16 november 2006, 19:18
Std Double Cut

http://www.maxguitarstore.com/products_pictures/dcgrey.jpg

zoon van Piet
16 november 2006, 19:26
moah.... neuh. vind 'm niet lekker klinken. beetje te fel.

ik zit zelf te denken overigens aan de witte custom of supreme (liefst supreme), de ace sig, de zakk sig of de slash sig...


hmmm...da's persoonlijk, natuurlijk. Maar als ik switch van m'n Lp naar mn Jr ga ik altijd uit mn dak van de heerlijke balans, het lichte gewicht en de in verhouding geweldige bereikbaarheid van de hoge noten. wat dat betreft zou een LP DC iets kunnen zijn?
in de 80-er jaren maakte G een DC met maple top en 2HB's. we noemden het het Hamermodel... nu maken ze weer een DC, maar die heeft 24 frets en da's...
wacht, ik start een nw Topic!

Herman
16 november 2006, 19:27
Er staat een Florentine op marktplaats? Hij ziet er iig te gek uit. Prachtgitaar.

Orpheo
16 november 2006, 19:38
hmmm...da's persoonlijk, natuurlijk. Maar als ik switch van m'n Lp naar mn Jr ga ik altijd uit mn dak van de heerlijke balans, het lichte gewicht en de in verhouding geweldige bereikbaarheid van de hoge noten. wat dat betreft zou een LP DC iets kunnen zijn?
in de 80-er jaren maakte G een DC met maple top en 2HB's. we noemden het het Hamermodel... nu maken ze weer een DC, maar die heeft 24 frets en da's...
wacht, ik start een nw Topic!

tja, de juniors missen vaak wat dikheid in het laag, en zijn wat te fel voor mijn smaak. en ik houd gewoon heel erg van de LPcustom...

@ herman: jep i know. maar even geen geld voor die ;)

zoon van Piet
16 november 2006, 19:39
tja, de juniors missen vaak wat dikheid in het laag, en zijn wat te fel voor mijn smaak. en ik houd gewoon heel erg van de LPcustom...



Maar dat is toch ws wel verholpen met een maple top, dikke mahonie body en twee vette humbuckers?

Orpheo
16 november 2006, 19:51
Maar dat is toch ws wel verholpen met een maple top, dikke mahonie body en twee vette humbuckers?


juist. het felle van een junior word idd verholpen door 2 dikke hummies, meer mahonie en esdoorn ;)

een optie is natuurlijk ook eens NIET een les paul te nemen maar zo'n ubergeile Gretsch Reverend horton heat.....

Bigfoot414
16 november 2006, 20:08
3500, iets minder zelfs. als je maar de juiste plekken weet.
Das nog steeds een hoop geld.

Orpheo
16 november 2006, 20:10
Das nog steeds een hoop geld.

tis een half jaar sparen. maar veel geld? valt mee toch?

Agent_Smith
16 november 2006, 20:12
tja, de juniors missen vaak wat dikheid in het laag, en zijn wat te fel voor mijn smaak. en ik houd gewoon heel erg van de LPcustom...


Huh? Plug een oude Junior in een Marshall en draai die open. Dat dondert de tent uit!

Orpheo
16 november 2006, 20:20
Huh? Plug een oude Junior in een Marshall en draai die open. Dat dondert de tent uit!

t is zo schel, t scheurt me de oren van 't hoofd. en das niet grappig bedoeld, maar serieus.

DarknessAwaits
16 november 2006, 20:41
Ik ben zeer tevreden mijn mijn witte Custom! :P
http://img172.imageshack.us/img172/8885/dsc00056ud5.jpg

Wat een ontzettend geile set zo... echt schitterend zo'n witte custom. Way to go Joris!

edit: Vergeet ik helemaal iets inhoudelijks te vertellen...

@ Orpheo; het lijkt wel alsof je een gitaar zoekt omdat je momenteel niets op het oog hebt? Dat is denk ik niet helemaal de goede beweegreden, alhoewel je natuurlijk vrij staat om die keuzes zelf te maken. Maar is het niet leuker om je geld in de pocket te houden en dan als je toevallig eens die ene gitaar tegen komt die je écht wilt en moet hebben gewoon kan kopen?

JacksonBas
16 november 2006, 20:53
wrm geen black beauty? ok hijs wel zwart.. maar wel super mooie gitaar :p

Lennert
16 november 2006, 21:20
Jah, black beauty's zijn de bom! ;-)

Maar behalve dat, alpine white's weten mij ook altijd te bekoren, ik heb ook een droom in die richting :) Maar ik ben meer n metalfiguur, en er zou allerlei zwarte hardware opkomen, wat ik ubergeil vind, maar daarin sta ik waarschijnlijk alleen ;-)

Deze tekening maakte ik ooit *zucht* maar dan met zwarte locking tuners, en evt een stetsbar :-)

http://img130.imageshack.us/img130/5654/lp8zz.png

Veekeren
16 november 2006, 21:32
Jah, black beauty's zijn de bom! ;-)

Maar behalve dat, alpine white's weten mij ook altijd te bekoren, ik heb ook een droom in die richting :) Maar ik ben meer n metalfiguur, en er zou allerlei zwarte hardware opkomen, wat ik ubergeil vind, maar daarin sta ik waarschijnlijk alleen ;-)

Deze tekening maakte ik ooit *zucht* maar dan met zwarte locking tuners, en evt een stetsbar :-)

http://img130.imageshack.us/img130/5654/lp8zz.png

Goh... Bedoel je dit:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/LPCustom1.jpg

Orpheo
16 november 2006, 21:34
wrm geen black beauty? ok hijs wel zwart.. maar wel super mooie gitaar :p

omdat ik al een black beauty heb....

@ darknessawaits: zit ook wat in...maar ik heb eigenlijk alle gitaren die ik ECHT wil. ik zit natuurlijk ook te spelen met de gedachte van 'veelzijdigheid'; stratje, tele, gretsch.

tenzij ik een mccarty met rosewood hals vind :D dan neem ik die eerst. die had ik NOOIT weg moeten doen (evenals mijn allereerste strat en gretsch).

Lennert
16 november 2006, 22:26
Goh... Bedoel je dit:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/LPCustom1.jpg

Nee.. ;-) Niet echt... Die knoppen bevallen me echt niet, voorderest misschien liever n stetsbar dan n floid, maargoed.

Maar is dat een standaard productiemodel dan? Is dat dan een van die signature modellen?

Veekeren
16 november 2006, 22:31
Nee.. ;-) Niet echt... Die knoppen bevallen me echt niet, voorderest misschien liever n stetsbar dan n floid, maargoed.

Maar is dat een standaard productiemodel dan? Is dat dan een van die signature modellen?

Ja op de knoppen na lijkt ie toch wel enorm :D Maar ik heb em al een tijd niet meer hoor. Tis niet echt een standaard modelletje, hij is wel origineel, maar een Gibson LP Custom Lite met een tremelo zie je eigenlijk nooit. Mij is verteld dat hij door Gibson als endorsement gemaakt is.

Josdevos
16 november 2006, 22:50
Wat een ontzettend geile set zo... echt schitterend zo'n witte custom. Way to go Joris!


Thanks thanks! Ben zeer tevreden met m'n Alpine White...

offtopic: Is je Bogner kast ondertussen al verkocht?

Luke-wannabe
16 november 2006, 23:46
tis een half jaar sparen. maar veel geld? valt mee toch?
:o


....(evenals mijn allereerste strat en gretsch).
Heb jij een Gretsch gehad?

vulvasonic
17 november 2006, 00:59
Koop een keer iets anders. Zo iets bijvoorbeeld:

http://www.gibson.com/Files//USA/2006products/LPDCROCH1_p.jpg

Heb je TOCH een Les Paul, met een waanzinnig goed geluid en een HEEL andere manier van spelen (je gaat automatisch de hoogte in. De laatste frets zijn zo makkelijk te bereiken!).

Dude
17 november 2006, 01:04
Std Double Cut

http://www.maxguitarstore.com/products_pictures/dcgrey.jpg


hahaha die wilde ik net posten, exactie die foto van die site... zit te gassen...

vulvasonic
17 november 2006, 10:22
hahaha die wilde ik net posten, exactie die foto van die site... zit te gassen...

Deze is NET even iets anders. Dit is de opvolger van die plank van mij, alleen heeft deze een gebonden nek, andere inlays en andere stemmechanieken. De gitaar op de foto die ik hierboven heb neergeplempt is dáár weer de opvolger van. Deze is (volgens mij, maar dat weet ik niet zeker) iets dikker en heeft een gebonden body en twee fretjes minder.

Maar het model blijft natuurlijk super! :cooler:

schizo910
17 november 2006, 10:30
Hou je geld in je zak man... Je hebt zoals je zegt alle gitaren die je écht wilt hebben. Ga lekker spelen op die spullen en wacht eens langer dan een paar weken, ontdek wat je wilt door te spelen en te luisteren.
Speel je eigenlijk in een band, Orph?

Luke-wannabe
17 november 2006, 10:33
Volgens mij niet.
Maar ik vind die DC ook heel mooi. Zeker die die Vulva postte. Net iets mooier dan die andere..

almarvk
17 november 2006, 10:36
Hou je geld in je zak man... Je hebt zoals je zegt alle gitaren die je écht wilt hebben. Ga lekker spelen op die spullen en wacht eens langer dan een paar weken, ontdek wat je wilt door te spelen en te luisteren.
Speel je eigenlijk in een band, Orph?

Kan er nix meer aan toevoegen...

llahsraM
17 november 2006, 10:40
Een vriend van mij wilt ook een les paul kopen. Hij heeft niet zo een groot budget. Is het beter om een Richwood les paul te kopen en die helemaal te upgraden (nieuwe elementen en elecktronica, stemechanieken en de brug+tailpiece misschien?) of een standaard Epiphone les paul zonder upgrades?

Orpheo
17 november 2006, 10:52
Hou je geld in je zak man... Je hebt zoals je zegt alle gitaren die je écht wilt hebben. Ga lekker spelen op die spullen en wacht eens langer dan een paar weken, ontdek wat je wilt door te spelen en te luisteren.
Speel je eigenlijk in een band, Orph?

zit wat in natuurlijk


ja ik speel in een band. niet vast, maar soms. dan is t 'ey, we hebben nog iemand nodig vanavond, kan je' en dan speel ik mee. ik heb te weinig tijd om iedere week met n band te oefenen :(

schizo910
17 november 2006, 11:10
Laatst vertelde je dat je geen opname mogelijkheden had, misschien dat je daar eens in kan investeren. Kost je minder dan een nieuwe LP, hou je lekker wat geld in je zak en je kan lekker opnames maken, een van de meest prettige bezigheden in de vrije uurtjes is klooien aan je eigen opnames. En doordat je steeds je eigen spel terug hoort leer je beter spelen en luisteren!

Orpheo
17 november 2006, 11:26
Laatst vertelde je dat je geen opname mogelijkheden had, misschien dat je daar eens in kan investeren. Kost je minder dan een nieuwe LP, hou je lekker wat geld in je zak en je kan lekker opnames maken, een van de meest prettige bezigheden in de vrije uurtjes is klooien aan je eigen opnames. En doordat je steeds je eigen spel terug hoort leer je beter spelen en luisteren!

dat zeggen er wel meer.... maar nog steeds voelt dat aan als een nutteloze uitgave. ja ik weet dat dat heel raar klinkt uit mijn mond (vingers) maar toch... het is minder tastbaar, minder tot de verbeelding sprekend dan een gitaar...

schizo910
17 november 2006, 11:30
dat zeggen er wel meer.... maar nog steeds voelt dat aan als een nutteloze uitgave. ja ik weet dat dat heel raar klinkt uit mijn mond (vingers) maar toch... het is minder tastbaar, minder tot de verbeelding sprekend dan een gitaar...

Hmm, nutteloos is 't allerminst. Je kunt op maar één gitaar tegelijk spelen, maar wel tegelijkertijd opnemen en gitaarspelen, en vooral beter gaan spelen. Dus wat tastbaarheid betreft is opnamespul een verlengstuk van al je gitaren! En serieus, minder tot de verbeelding spreken? Misschien nu, maar zodra je begint met opnemen, dan valt dat kwartje echt wel!

Orpheo
17 november 2006, 11:53
Hmm, nutteloos is 't allerminst. Je kunt op maar één gitaar tegelijk spelen, maar wel tegelijkertijd opnemen en gitaarspelen, en vooral beter gaan spelen. Dus wat tastbaarheid betreft is opnamespul een verlengstuk van al je gitaren! En serieus, minder tot de verbeelding spreken? Misschien nu, maar zodra je begint met opnemen, dan valt dat kwartje echt wel!


we zien wel :)

renier
17 november 2006, 12:19
dat zeggen er wel meer.... maar nog steeds voelt dat aan als een nutteloze uitgave. ja ik weet dat dat heel raar klinkt uit mijn mond (vingers) maar toch... het is minder tastbaar, minder tot de verbeelding sprekend dan een gitaar...

tja,dat is ieders eigen bepaling. ik krijg echter wel het idee dat jij meer voor de heb koopt dan wat anders. volgens mij heb jij de les paul verheven tot fetish. niet dat ik het niet begrijp hoor, een gibson les paul is de hoogste vorm die een boom ooit kan hopen te bereiken, maar ik probeer voor mezelf wel een beetje niet alleen maar te kopen om het kopen. dan wordt het een gebed zonder einde, en heb je straks een hele mooie collectie zonder enige meerwaarde.

waarom niet eens wat investeren in spullen waarmee je je muziek naar buiten kunt brengen, in plaats van straks alleen maar een slaapkamer vol dure gibsons te hebben?

grayfink
18 november 2006, 00:44
waarom niet eens wat investeren in spullen waarmee je je muziek naar buiten kunt brengen, in plaats van straks alleen maar een slaapkamer vol dure gibsons te hebben?

Misschien eerst nog leren spelen?


Sorry, flauwe opmerking. Geen idee van je spelniveau. Kan en mag er niet over oordelen. Maar voor een slaapkamergitarist heb je merkwaardige opvattingen. Met een Squier kun je ook goed leren spelen, een bandje beginnen. Als dat loopt komt vanzelf de drang naar betere en dus duurdere instrumenten. Zo gaat dat meestal. Jij begint direkt met jaloersmakende gear, en het spelen komt op het tweede plan lijkt het.

Veekeren
18 november 2006, 00:53
Als die kerel er nou van houdt om mooie dure gitaren te hebben... Ben er zelf ook niet vies van. Al koop ik ze wel met in het achterhoofd dat mocht ik het geld nodig hebben, ik ze voor hetzelfde geld makkelijk kan verkopen, das misschien een verschil.

Maar nog steeds... Als hij nou graag veel Gibson Les Pauls wil hebben, sommigen vinden het leuk verschillende auto's te hebben terwijl je er ook maar in 1 kan rijden. Ieder zn fetish, maar niks mis met fetish's (fetishen?) toch...

Punt
18 november 2006, 01:17
Wat een decadente vraag.
Verkoop de hele boel en koop een goede (CS) LP.
Daarna gewoon gaan spelen.

grayfink
18 november 2006, 01:25
Als die kerel er nou van houdt om mooie dure gitaren te hebben... Ben er zelf ook niet vies van. Al koop ik ze wel met in het achterhoofd dat mocht ik het geld nodig hebben, ik ze voor hetzelfde geld makkelijk kan verkopen, das misschien een verschil.

Maar nog steeds... Als hij nou graag veel Gibson Les Pauls wil hebben, sommigen vinden het leuk verschillende auto's te hebben terwijl je er ook maar in 1 kan rijden. Ieder zn fetish, maar niks mis met fetish's (fetishen?) toch...

Ik geef het toe, ik ben gewoon jaloers ;)

Www.vandale.nl (http://www.vandale.nl):

fe·ti·sjis·me (het ~) 1 verering van fetisjen 2 seksuele aanleg waarbij lustgevoelens alleen worden opgewekt door voorwerpen die met het seksuele niet of slechts indirect in verband staan

strat58
18 november 2006, 10:36
Hoi nou ik zou zeggen probeer eens een Gibson Custom Shop les paul ik heb nu een Light burst 1958 en al mijn les Paul die ik heb gehad verbleken bij de toon van deze gitaar. Heb nu mijn Standaard die ik het beste vond te koop staan, echt de kwaliteit van het geluid en spelen is geweldig.
Heb met Max een leuke deal kunnen sluiten en deze zat ook bij de deal :)
Probeer ze maar eens zijn wel wat duurder maar man wat een sound.
ZZ Top, Jimmy Page, Paul Kossof net zo makkelijk, voor mij is dit mijn ultime Les Paul en de kleur is precies zoals ik graag een Les Paul had willen hebben.
Peace Strat58

http://img224.imageshack.us/img224/7688/image0004626xl2.th.jpg (http://img224.imageshack.us/my.php?image=image0004626xl2.jpg)

orreltak
18 november 2006, 19:45
zo`n special new century?

Mr.Bluesbreaker
18 november 2006, 23:40
Orpheo, ik heb ook een aantal jaren gekocht, gekocht, gekocht, gemod, gekocht, sporadisch verkocht, gekocht. Geldt zowel voor amps als gitaren.

Uiteidelijk blijf ik bij elektrische gitaren toch aan een max. van 4 zeer diverse instrumenten zitten. Ik ben fulltime muzikant en over 4 jaar nog iets meer.
Je verkoopt alle zooi waar je toch niet echt een band mee hebt, en nooit 100% een topinstrument is of zal worden.

Met al je ervaring kies je dan later voor een kleiner aantal werkpaarden die altijd helemaal je-van-het zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je niet genoeg hebt aan 4 (zeer diverse) gitaren. Akoestisch niet meegeteld. En er vanuit gaan dat je ook nog eens 3 leuke amps hebt:D

Zoals iemand hier eerder zei: ik zou zelf ook gewoon de minste LP uit je verzameling verkopen, het geld wat je nu spaart daarmee combineren en een top of the bill (LP of iets anders laat ik ff in het midden) gitaar kopen.
Je hebt vast wel 1 LP waar je een haat-liefde relatie mee hebt.

Orpheo
19 november 2006, 00:50
Je hebt vast wel 1 LP waar je een haat-liefde relatie mee hebt.

nee, heb ik niet :) al die haat-liefde gitaren heb ik namelijk allang de deur uit gedaan.

Mr.Bluesbreaker
19 november 2006, 10:23
Dan heb je bij deze een excuus om nog een aan te schaffen:D:D

Ben je een beetje into de rockabilly gitaren? Ik zou bijvoorbeeld een Duesenberg of een Gretsch overwegen. Een (semi) hollowbody laat je heel anders spelen en voegt zeker wat toe aan je collectie. ES 335 misschien.

terrasbeest
19 november 2006, 10:56
Een vriend van mij wilt ook een les paul kopen. Hij heeft niet zo een groot budget. Is het beter om een Richwood les paul te kopen en die helemaal te upgraden (nieuwe elementen en elecktronica, stemechanieken en de brug+tailpiece misschien?) of een standaard Epiphone les paul zonder upgrades?

Volgens mij gooi je geld weg, beter met een echte 2de hands.

DaveItUp
19 november 2006, 11:05
Wat is t nut van een hele zooi LP's. Koop een tele of een sg, een hollowbody of iets mafs(een mosrite ofzo).

strat58
19 november 2006, 11:07
nee, heb ik niet :) al die haat-liefde gitaren heb ik namelijk allang de deur uit gedaan.

Hoi ik weet precies wat Orpheo bedoelt mijn dierbare gitaren zijn ook al lang weg, weg gedaan wegens geldgebrek. Nu met een baan verdien ik veel meer als toen ik wekelijks op het podium stond. Heb pas geleden nog 6 gitaren verkocht + een Vibroverb en Champ maar heb wel erg leuke spullen terug.
Collectie nu:

Gibson Les Paul Light Burst Custom Shop
Gibson Les Paul Junior '57 Custom Shop
Gibson Flying V '67 Custom Shop
Gibson Explorer 76 Limited Edition
Gibson ES 335 Cherry Red
Gibson Les Paul Standaard 1982
Fender vintage reissue 1962 sunburst
Fender vintage reissue 1957 sunburst
Fender vintage reissue Telecaster 52
Fender Stratocaster 1973
Squire Stratocaster 1990
Daneltro DC 59
Martin D18 1971
Yamaha Folk 1977

En ik ook speel maar af en toe,en nu repeteren we elke week met de nieuwe blues Rock band Sasquatch (vanmiddag in het Slik in Bergen op Zoom optreden). Heel ironisch vroeger moest ik spullen verkopen om iets te kunnen kopen en nu kan het meeste houden. Zal binnen kort wel eens een foto plaatsen van de collectie :)
Peace Strat58

zeppo
19 november 2006, 12:13
ik vind zelf de Boneyard übergeil .....

Squier4ever
19 november 2006, 13:19
vooral met bigsby....

Orpheo
19 november 2006, 16:09
Dan heb je bij deze een excuus om nog een aan te schaffen:D:D

Ben je een beetje into de rockabilly gitaren? Ik zou bijvoorbeeld een Duesenberg of een Gretsch overwegen. Een (semi) hollowbody laat je heel anders spelen en voegt zeker wat toe aan je collectie. ES 335 misschien.

Ja, zit ik ook sterk aan te denken. een duesenberg trekt niet 'echt', maar een 6120 of de Hamer monacoIII weer wel. een es335 niet; ik heb nogal grote handen, en kom niet lekker in die cutout.

@ daveitup: ik heb van alles gehad, maar strats en tele's kunnen me echt niet (of: niet echt) bekoren. gretsches daarentegen weer wel!

Hector_Tsolodimos
20 november 2006, 22:05
oke oke
ik heb GAS
ik MOET een LP hebben, nu zit ik met het volgende probleem:
welke LP?
ik zit te denken aan een Epiphone Standard (450 euro)
er zijn ook Epi LP Customs, schijnen beter te zijn, 620 euro
maar hoe veel beter?, volgens mij maakt het namelijk niet zo heel veel uit
en hoe goed is zo´n Epi standard? Toch wel redelijk goed toch?
en nog een noob vraag (nee, ik heb NOG geen ervaring met HB):
als een Humbucker (HB) zo´n zilveren dekplaatje heeft, kun je deze er dan ook gewoon af halen?, zodat je de elementen die daar onder zitten kunt zien?

The Underdog
20 november 2006, 22:25
oke oke
ik heb GAS
ik MOET een LP hebben, nu zit ik met het volgende probleem:
welke LP?
ik zit te denken aan een Epiphone Standard (450 euro)
er zijn ook Epi LP Customs, schijnen beter te zijn, 620 euro
maar hoe veel beter?, volgens mij maakt het namelijk niet zo heel veel uit
en hoe goed is zo´n Epi standard? Toch wel redelijk goed toch?
en nog een noob vraag (nee, ik heb NOG geen ervaring met HB):
als een Humbucker (HB) zo´n zilveren dekplaatje heeft, kun je deze er dan ook gewoon af halen?, zodat je de elementen die daar onder zitten kunt zien?
Epi's zijn schitterende gitaartjes, maar ik zou de gitaar toch eerst testen. Standards en customs spelen en klinken hetzelfde, alleen de buitenkant verschilt. De cover van je element kun je ervan halen, maar het zit vastgesoldeerd aan 2 kanten. Dit moet je dus eerst lossmelten met een soldeerbout. Daarna zul je zien dat de spoelen onder was zitten (ziet er kaarsvet-achtig uit). Dit zul je moeten schoonmaken, lukt heel vlot met een platte schroevendraaier.

Hector_Tsolodimos
20 november 2006, 22:36
aah dankje.. mooi
maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat de Custom´s wel meer verschillen hebben (als je ze vergelijk met een Standard) als alleen het uiterlijk..
zeker weten dat hem em alleen in het uiterlijk zit?

Luke-wannabe
21 november 2006, 01:18
Jup. Maakt geen fuck uit. Dat is bij Gibson toch ook niet zo..?
Zelf heb ik een Epi Les Paul Standard, en dat is een superfijne gitaar. De stock elementen zijn ook echt goed!!

Orpheo
21 november 2006, 01:25
Jup. Maakt geen fuck uit. Dat is bij Gibson toch ook niet zo..?
Zelf heb ik een Epi Les Paul Standard, en dat is een superfijne gitaar. De stock elementen zijn ook echt goed!!

custom heeft een ebben toets. redelijk verschil. MIJN customs verschillen NOG meer van mijn standard overigens. ze hebben esdoorn halzen.

Luke-wannabe
21 november 2006, 01:27
Ja duhh.. Maar geen verschil in kwaliteit.
En volgens mij hebben Epi's geen ebben toets..

Edit:
Nee hoor kijk maar
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=47&CollectionID=6
Staat Fingerboard Rosewood :D

Orpheo
21 november 2006, 02:21
Ja duhh.. Maar geen verschil in kwaliteit.
En volgens mij hebben Epi's geen ebben toets..

Edit:
Nee hoor kijk maar
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=47&CollectionID=6
Staat Fingerboard Rosewood :D

nou? dat weet ik zo net nog niet. ik heb vaker een slechte standard dan een slehcte custom in handen gehad.

Chrizzz
21 november 2006, 03:37
nou? dat weet ik zo net nog niet. ik heb vaker een slechte standard dan een slehcte custom in handen gehad.

Maar die koop je dus niet, dus maakt dat verschil weinig uit. Het gaat om de exemplaren die wel goed zijn.

Luke-wannabe
21 november 2006, 08:31
nou? dat weet ik zo net nog niet. ik heb vaker een slechte standard dan een slehcte custom in handen gehad.
Het gaat toch om het principe. De Customs zijn niet bedoeld als betere gitaren, anders had er wel een ander prijskaartje aan gehangen.
Wíl je het nou niet snappen...?

Agent_Smith
21 november 2006, 08:40
Standards en customs spelen en klinken hetzelfde, alleen de buitenkant verschilt.

Wat zegt u? Een Standard en een Custom zijn twee compleet verschillende gitaren. Ze spelen anders en klinken nog verschillender. Ik raad je aan om ze eens 1-op-1 naast elkaar te vergelijken.

arjanb01
21 november 2006, 08:42
het verschil tussen de custom en de standard:

- behalve de uiterlijke verschillen, is het gewicht van de custom hoger !

- daarnaast heeft de custom 1 soort neck (de dikke 50), de standard heeft daarentegen een 50's en een 60's hals.

- de custom klinkt zwaarder dan de standard, het geluid heeft nog meer laag, door dus het grotere gewicht (en andere elementen)

- de prijs, de custom is wat duurder.

Luke-wannabe
21 november 2006, 08:47
Even voor de duidelijkheid

Ik had het over Epi's heh..? En die hebben gewoon het zelfde hout, elementen, en ongeveer de zelfde klank.

FruscianteFan
21 november 2006, 09:29
Even voor de duidelijkheid

Ik had het over Epi's heh..? En die hebben gewoon het zelfde hout, elementen, en ongeveer de zelfde klank.Ze voelen wél heel anders aan. Anders had ik misschien de Standard gekozen, die zijn een stuk goedkoper.

Orpheo
21 november 2006, 09:32
Het gaat toch om het principe. De Customs zijn niet bedoeld als betere gitaren, anders had er wel een ander prijskaartje aan gehangen.
Wíl je het nou niet snappen...?

zeg onderdeurtje, kap met die hooghartige toon. wil ik alleen maar iets constructiefs bijdragen, ga je weer eikelen. man, ga toch met die plumeaukop van je de spinneraggen van t plafond afbikken.

customs zijn toch wel zo bedoeld. ze zijn over het algemeen gewoon beter. de bedoeling was altijd al dat ze het paradepaardje waren van de gibsonstal. dat de standard immens populair werd is te wijten aan geschiedenis en populariteit van groepen, solo-artiesten en beschikbaarheid (op dat moment).

Dick Wolkendeck
21 november 2006, 10:20
zeg onderdeurtje (...) ga toch met die plumeaukop van je de spinneraggen van t plafond afbikken (...).

Een Gremlin?

almarvk
21 november 2006, 10:50
zeg onderdeurtje, kap met die hooghartige toon. wil ik alleen maar iets constructiefs bijdragen, ga je weer eikelen. man, ga toch met die plumeaukop van je de spinneraggen van t plafond afbikken.


Tis bijna sig-waardig, maar ik vind je nu toch wel te ver gaan Orpheo! Je hebt blijkbaar honger...

arjanb01
21 november 2006, 10:54
Luke-Wannebee is een mug ! Net zoals Wesley Sneijder van Ajax ! :p

SimonS
21 november 2006, 11:10
is orpheo ongesteld ofzo... pfff....

Dirkdewaard
21 november 2006, 11:27
Custom heeft geen maple top en klinkt daarom anders.

Dirk W
21 november 2006, 13:09
Jezus orph, doe normaal! Rustig aan, die jongen zegt gewoon wat hij ervan denkt zonder op je te zeiken ofzo, en jij begint em te bashen? Je maakt jezelf iig in mijn ogen belachlijk.

Harry
21 november 2006, 13:15
maar de Custom is wel bedoeld als een luxere uitvoering, dus....

BLOK182
21 november 2006, 14:05
Ik meende dat de Custom juist bedoeld was als solidbody jazzgitaar, vandaar ebben toets en geen maple top? Zowiezo iets luxer uitgerust (binding, vaak gouden hardware) dan de standard. En Orpheo stel je niet zo aan, de Les Paul kan goed voor zichzelf spreken en heeft geen propagandische voorvechter nodig, dat is al ruim 50 jaar goed gegaan:-)

fred dons
21 november 2006, 14:18
de custom was bedoelt als de meer luxere uitvoering van de standard, op zich waren de verschillende redelijk cosmetisch (tripple binding, gold hardware) maar daarnaast hadden (de originele niet de huidige) ze geen maple top (massief mahonie) en weer wel een ebben toets
er zijn hierdoor ook duidelijk klankverschillen, bij de epi uitvoering zijn die verschillen er niet en is het verschil alleen cosmetisch

hubert
21 november 2006, 14:54
orph is ook een beetje belachelijk. Hoort zichzelf graag praten en waarschijnlijk ook graag gitaarspelen.
Get a life....

ja ik weet het. Dit is ook niet aardig. Maar interessantdoenerij doe je maar bij mensen die wel tegen je op kijken.

Funkblaster
21 november 2006, 15:03
achja, voor de zoveelste keer: zulk soort opmerkingen zeggen zoveel meer over orph zelf dan over de persoon tegen wie ie het heeft...

Dick Wolkendeck
21 november 2006, 15:50
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd van het topic: een oude custom is massief mahonie dus zonder esdoorn top. Zou hij dan ook wat donkerder klinken?

fred dons
21 november 2006, 16:11
ja hij klinkt donkerder, ik heb een 54 custom gehad (de '72 reissue) en die had wel een alnico en een p90 dus niet geheel vergelijkbaar met de lp standard maar wanneer vergeleken met een deluxe uit die zelfde periode (70ties) was hij veel meer instant jazz

de norlin customs en zeker die na mid 70 hadden niet alleen een maple top maar ook een maple nek en dat is natuurlijk een compleet ander beest

Agent_Smith
21 november 2006, 16:22
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd van het topic: een oude custom is massief mahonie dus zonder esdoorn top. Zou hij dan ook wat donkerder klinken?

Klopt. Van origine, dus vanaf 1954, was een Custom volledig van mahonie en had dus geen maple top. Ik weet echter niet exact tot wanneer dat was. Bij de reintroductie van de LP (single cut model dan) in 1968 had de Custom zover ik weet 'gewoon' een maple top (mijn '70 Custom iig wel) en dus alle reguliere Customs daarna ook.
De maple halzen waar orpheo het over had gelden niet alleen voor Customs, maar voor alle LPs vanaf '75/'76 tot in de vroege jaren 80.

Luke-wannabe
21 november 2006, 17:40
zeg onderdeurtje, kap met die hooghartige toon. wil ik alleen maar iets constructiefs bijdragen, ga je weer eikelen. man, ga toch met die plumeaukop van je de spinneraggen van t plafond afbikken.

customs zijn toch wel zo bedoeld. ze zijn over het algemeen gewoon beter. de bedoeling was altijd al dat ze het paradepaardje waren van de gibsonstal. dat de standard immens populair werd is te wijten aan geschiedenis en populariteit van groepen, solo-artiesten en beschikbaarheid (op dat moment).
Gast, whatever. Pleur maar lekker op

Luke-wannabe
21 november 2006, 17:43
bij de epi uitvoering zijn die verschillen er niet en is het verschil alleen cosmetisch
+1, daar had ik het in de eerste instantie ook over. Over Epiphone en niet over Gibson..

FruscianteFan
21 november 2006, 18:00
+1, daar had ik het in de eerste instantie ook over. Over Epiphone en niet over Gibson..Nogmaals, bij een 1 op 1 test voelde ik wel heel duidelijk het verschil tussen de twee Epi's. Dat het verschil slechts cosmetisch is is onzin.

Hector_Tsolodimos
21 november 2006, 18:27
bij de epi uitvoering zijn die verschillen er niet en is het verschil alleen cosmetisch
kijk..daar vroeg ik naar
naar de epi´s
ik heb er niks aan wat men zegt over de Gibson Standard/Gibson Custom, want daar kun je een Epi Custom en een Epi Standard niet mee vergelijken

Fred_Ons meent dus dat het bij epi´s niets uit maakt qua klank..
dus ik mag zeggen:

een Epi Standard Les Paul is een goede gitaar (daar ging het mij om, ik wil een goede, mooie, betaalbare Les Paul)

Hector_Tsolodimos
21 november 2006, 18:30
+1, daar had ik het in de eerste instantie ook over. Over Epiphone en niet over Gibson..
precies
+23131 tekens

Hector_Tsolodimos
21 november 2006, 18:30
Nogmaals, bij een 1 op 1 test voelde ik wel heel duidelijk het verschil tussen de twee Epi's. Dat het verschil slechts cosmetisch is is onzin.
maar toch menen velen van niet (ik ben neutraal, ik heb TOTAAL geen verstand van Epi´s..)

Harry
22 november 2006, 09:39
als ik nog even door mag zeiken; het gaat over Les Pauls, dus van Gibson. Als je het over Epiphone Les Pauls hebt gaat het over Les Paul-kopieen.

fred dons
22 november 2006, 10:20
sorry Harry niet mee eens, Les Paul is een endorser en geen model gitaar(ook al lijkt dat wel zo), een Epi of een Orville waar Les Paul zijn endorsement aan heeft geven (er zijn dus separate contracten met Les Paul voor deze gitaren)
is een Les Paul, tis weliswaar geen Gibson Les Paul maar wel een Les Paul

fred dons
22 november 2006, 10:25
en oh ja, het kan nog steeds dat je vind dat er verschillen zijn tussen de verschillende Epi's (custom en standard) omdat je er wel rekening mee moet houden dat gibson deze in verschillende fabrieken laat bouwen (korea en china) die onderling kleine afwijkingen hebben in het productie process
daarnaast kun je ook nog steeds 5 gibson les paul standards hebben die in de zelfde periode gemaakt zijn, dezelfde specs hebben maar waarvan er toch maar 1 is die je prettig vind spelen/klinken (een halve mm bijvoorbeeld in de nekdikte kan al een wereld van verschil uitmaken en dat verschil onstaat al snel wanneer de hals met de hand wordt geschuurd)
en het blijft uiteindelijk ook natuurlijk een natuurprodukt (hout)

Agent_Smith
22 november 2006, 11:41
sorry Harry niet mee eens, Les Paul is een endorser en geen model gitaar(ook al lijkt dat wel zo), een Epi of een Orville waar Les Paul zijn endorsement aan heeft geven (er zijn dus separate contracten met Les Paul voor deze gitaren)
is een Les Paul, tis weliswaar geen Gibson Les Paul maar wel een Les Paul

Als ik het over 'Les Paul' heb, dan heb ik het dus ook over 'GIbson'. Maar okee, Epi's en Orville's heten officieel ook 'Les Paul'. En de rest dus niet.

Harry
22 november 2006, 11:46
wat Fred zegt is zeker niet helemaal onlogisch, maar voor het gemak kunnen we toch stellen dat een 'echte' Les Paul van Gibson is, en dat de rest kopiieen zijn?

fred dons
22 november 2006, 11:53
mwah, dat zou niet helemaal recht doen aan Epi, tis een beetje net als Daewoo, nu Chevrolet. Een Daewoo is tegenwoordig een "echte" Chevrolet maar de meeste mensen bedoelen toch echt de US versie.

De term kopieen zou ik liever gebruiken voor de Tokai's,Burny's en Edwards en misschien moeten we daar weer liever de term replica's voor gebruiken (en kopieen voor de keipers, richwoods etc)
Kopie klinkt al snel goedkoop maar een Max les paul is een kopie (replica) maar is toch echt niet onder de 20.000 euri te vinden

Luke-wannabe
22 november 2006, 16:21
als ik nog even door mag zeiken; het gaat over Les Pauls, dus van Gibson. Als je het over Epiphone Les Pauls hebt gaat het over Les Paul-kopieen.
Whatever man...

1959SLP
22 november 2006, 16:38
mwah, dat zou niet helemaal recht doen aan Epi, tis een beetje net als Daewoo, nu Chevrolet. Een Daewoo is tegenwoordig een "echte" Chevrolet maar de meeste mensen bedoelen toch echt de US versie.

De term kopieen zou ik liever gebruiken voor de Tokai's,Burny's en Edwards en misschien moeten we daar weer liever de term replica's voor gebruiken (en kopieen voor de keipers, richwoods etc)
Kopie klinkt al snel goedkoop maar een Max les paul is een kopie (replica) maar is toch echt niet onder de 20.000 euri te vinden

je bedoeld vast surrogaten.

fred dons
22 november 2006, 17:18
nee want een surrogaat is iets wat iets anders 1 op 1 zou kunnen vervangen (zoetstof ipv suiker), de keiper bijvoorbeeld lijkt optisch op een gibson les paul maar daar is dan ook alles mee gezegt :D

Dirkdewaard
22 november 2006, 18:44
Een les paul is voor iedereen dus iets anders?
Voor mij is het de vorm van een gitaar.
Een keiper, epiphone of gibson.

(Maar eigenlijk is de les paul natuurlijk de gitaren die onder zijn naam zijn gemaakt tussen 1952 en 1960. De rest zijn kopien! :D )

Agent_Smith
22 november 2006, 18:54
Whatever man...

Ja zeker whatever ja.
Les Paul-wannabe zou willicht een geschikte naam zijn voor een epi.

Luke-wannabe
22 november 2006, 23:51
Ik snap je punt niet...

Dirk W
23 november 2006, 09:00
ach komop man, een epiphone les paul is nog steeds een les paul. Dit is echt grootse mierenneukerij

Agent_Smith
23 november 2006, 09:15
Okee, back on-topic

Wimvdb
23 november 2006, 12:18
Zeker de Nieuwe Les paul BFG , lijkt me echt een tof ding voor de prijs

Of mischien bij wijze van afwisseling een junior ?