PDA

View Full Version : Nieuwe demo !



Mitch
16 november 2006, 13:34
Met onze 'eigen werk' band Cantrip (live te aanschouwen op het Grote Gitaarnet Festival volgend jaar) hebben we vorige maand een paar nummers opgenomen zoals ons aller Han S het graag heeft: allemaal tegelijk ! :p
Via via konden we terecht in een grote loods in de Rotterdamse havens, gear mee, geluidsman mee en recorden maar ! We waren helaas niet bepaald in bloedvorm, maar da's het risico van alles tegelijk. Het kan dus ook minder goed uitpakken.
Deze week de boel gemixt bij ons aller Frits van Mourik van studio Het Pand. Al met al viel de 'schade' van het slechte spel nog mee. Van één nummer, dat nog niet 100% af was maar wat we graag wilden opnemen hebben we de laatste partijen ingespeeld, maar ook dat was steeds 1 take, dus de live-feel blijft aanwezig ;)

Hier het bewuste nummer (het eerste nummer dat opgenomen wordt waar ik aan geschreven heb, dus enige persoonlijke trots is aanwezig). Gitaar links = moi.

Everlasting (http://home.kabelfoon.nl/~sjem/Everlasting.mp3)

Ik zal meer nummers uploaden zodra de boel netjes gehost is !

Edit/update:
volg deze link (http://music.podshow.com/music/listeners/searchResults.php?SearchString=cantrip), scroll naar beneden en luister naar Love and Luck, Everlasting, Can I Touch You en Idolize.

Squier4ever
16 november 2006, 14:35
gitaar rechts klinkt af en toe enigzins vals, klinkt verder wel erg lekker, zeker voor een 1 take song

new deep
17 november 2006, 18:36
ik vind vooral de zangeres goed, gitaar staat idd lichtelijk uit het lood naar mijn idee.

Mitch
17 november 2006, 19:43
We hebben wel constant staan stemmen met zijn allen, maar ik zal eens kijken naar zijn intonatie. Afgezien van de stemmingsproblemen zou ik wel iets meer feedback willen over de muziek etc. :p

bartow
18 november 2006, 18:22
het wringen van de 1ste coupletjes spreken me aan, is cool. Kan voor sommigen wellicht wat kaal overkomen. overgang naar 2de coupletjes kloppen. 1ste deel van de brug heeft coole partijen maar valt qua volume/ruimtelijkheid/dikte wat terug. refreintjes zijn redelijk catchy.

maar dat is alles natuurlijk maar een persoonlijke mening.
op z'n d'Ancona's: vooral doorgaan

Han S
18 november 2006, 20:52
Ja man, helemaal top! Zo moet je dat doen. Dat wil niet zeggen dat het niet nog een stuk beter kan hoor, maar het gevoel is er wel helemaal. Ik heb ook absoluut geen kritiek op de mix.

Wat ik wel zou willen weten is welke microfoons je waar voor hebt gebruikt. Wat ik wel hoor is dat jullie niet gewend zijn om op deze manier opnamen te maken.

Je moet gewoon alles uit de kast halen en helemaal op de rand van de afgrond durven lopen, gaat het dan fout, dan moet het gewoon opnieuw en hoe moeilijk kan het zijn om een nummer van vier minuten nog een keer te doen.

Vorige week nam ik een band op, 15 nummers in 6.5 uur, helemaal klaar met alle vocalen. Die gasten vonden het geweldig en stonden dezelfde bewegingen te doen als bij een optreden. Een bak overspraak op de overheads waar je u tegen zegt en dat geeft nou dat mooie live geluid. Als het maar goed klinkt, daar gaat het om.

Music first, de rest is minder belangrijk. En vooral doorgaan (Barry Stevens).

gerrekat
19 november 2006, 08:24
klinkt echt goed, netje gedaan hoor!

hendrix2
19 november 2006, 13:30
klinkt geweldig vind ik.
Complimenten voor de zangeres ook, heel mooie stem!

Tho
19 november 2006, 19:17
Ja lekker nummer! Alleen die gitaar inderdaad..

sregor
19 november 2006, 21:36
Hey dat is Ilse he.... ja ja ja toch?? ;) Lekker nummer!!


Persoonlijk mis ik in de refr. wat passie m.n. in de muziek. De zang is lekker layed back in de refr, maar daarom mag de muziek voor mij net iets meer spetteren
Iets meer bekkens bij de drum en wat meer gitaardynamiek ofso. Luister ik ben geen expert, maar geef alleen een persoonlijke mening.
Verders vind ik het eigenlijk een heel lekker nummer.

Mitch
20 november 2006, 19:11
Thanx gentlemen !

@Han: gebruikte mics: geen idee. Maar vooral mics die je meer voor live-werk gebruikt dan voor studio-opnames ;)
Dat je hoort dat we niet gewend zijn zo op te nemen klopt grotendeels. Enkelen van ons hebben juist ervaring met alles apart, maar de bassisite en ik hadden op deze manier al wel een keer opgenomen. De pure audio-kwaliteit daarvan was iets minder helaas (1e keer...) maar de drive zat er duidleijk beter in. Die band stónd muzikaal beter, moet ik tot mijn spijt bekennen.
Gewoon durven en het nummer vaak spelen en de band lekker laten lopen zat er niet in, het telkens opnieuw spelen leiide hier en daar tot ergernissen. :dontgeti:

@bartow: ik deel je mening. Bij het schrijven was ik ook bewust uitgegaan van dat wringen en heb het met opzet kaal gehouden om meer ruimte in de mix te reserveren voor de zang. In onze huisstijl tot nu toe werd er vaak wat meer dichtgesmeerd qua akkoorden, dat wilde ik eens anders aanpakken. Wat me bij de Peppers vaak aanspreekt: er gebeurt soms qua gitaarpartij erg weinig, maar 't is gewoon precies lekker. Dat was mijn streven !

@sregor: het was het laatste nummer van de middag en dat was qua dynamiek en ethousiasme wel te horen :D maar ja, we wilden 'm gewoon graag opnemen.

El Capitain
21 november 2006, 01:00
Vet nummer...vooral het begin vind ik erg sterk!

Cantrip wordt zo wel steeds beter....
Drums vind ik overigens wat ver weg gemixt....maar dat is mijn eigen smaak (ik ben ook teveel drummer :)).

Ik vind die 'nieuwe' drummer trouwens wel wat subtieler drummer dan die vorige. Subtieler als in: minder onnodige fills of misschien meer de juiste fills op het juiste moment... :)

B_2_the_a
23 november 2006, 16:30
cantrip nu aantal x in de hengst gezien
blijft altijd een feest :)

gaaf nummer :)
het valse vind ik wel mee vallen, valt samen met dat wringen!


drums wat verder naar de voorgrond en voila :)

BartL
27 november 2006, 23:04
Klinkt erg lekker mitch...

Lekker nummer. Niet te commercieel (probleem dat je ik heel vaak heb met minder bekende bands), maar rockt wel lekker :)

Chapeau!!! :cooler:

Mitch
28 november 2006, 17:58
Thanx, we doen ons best. Blijft lastig hoor: goed in het gehoor liggend, mag best ergens op lijken (we hebben geen "we zijn uniek"pretenties) maar het toch allemaal nog een beetje leuk te houden, muzikaal.... soms starten we wel eens met iets dat muzikaal echt waanzinnig is, maar dat je dan weer merkt dat je er geen liedje van kan maken :confused:
Maar goed, deze is leuk gelukt !

De andere nummers staan nu gehost, maar ik kan ze helaas niet direct linken. Voor degenen die niet te beroerd zijn een heel klein beetje te scrollen:
ga naar deze podcast site (http://music.podshow.com/music/listeners/searchResults.php?SearchString=cantrip) en scroll naar beneden.
Je vindt daar Love & Luck (knallen), Everlasting (die boven al gelinkt staat), Can I Touch You (akoestisch/elektrisch nummer) en Idolize (vet rammen).

gvink
28 november 2006, 20:07
Vooropgesteld dat ik niks 'slecht' vind! Vind het erg goed klinken over het geheel en zeker meer gegroeid sinds het vorige (eerste?) album...

Everlasting klinkt lekker maar moet zeggen dat ik de andere nummers lekkerder vind (klinken)..

Vind de zangeres wat weg hebben van Amanda Marshal (o.a. Beautiful Goodbye) bij Can I Touch You. Persoonlijk vind ik dat ze wat meer met d'r keel open mag zingen.. Lekker blèren.. :) Maar daar houd ik persoonlijk ook erg van.

Love and Luck knalt inderdaad lekker! Veel meer dan Everlasting... Denk dat het voornamelijk aan de plaast van de drums in de mic te maken heeft. Staat bij L&L veel meer op de voorgrond... Over het geheel mag het van mij allemaal een stuk ruiger..! Zit er wel al in bij Idolize (proef daar wat van RHCP.. ;) ) al heb ik nog wel het idee dat de drummer zich teveel op de click moet concentreren en daardoor minder met passie speelt.. Af en toe zit het er lekker in en knalt iedereen samen, andere momenten houd de drums zich weer in.. (en hoor ik daar nou de DD-20?? :P)
Denk dat de meeste winst erin kan zitten als de drummer meer gaat 'beuken'.. Daarnaast mogen de gitaren af en toe wel in een andere speaker zitten maar dat is een beetje mierenn**ken... :)

Super dus en vooral doorgaan!

Mitch
29 november 2006, 11:11
Hai Gerard, dank voor je kritieken.
Drummer en click ???? Daar zeuren we al weken om, hahahaha ! Deed -ie 't maar, we zwabberen juist enorm qua tempo. Een iets te groot aantal opnames kon regelrecht de prullenbak in waardoor een heel nummer zelfs kwam te vervallen :( Maar goed, da's meer een interne discussie.

We hebben alles een beetje low budget/low profile gehouden, dus niet alles tot in de finesses gemixt: wat je zegt klopt volledig, maar het ging ons ook puur om een demo en niet zozeer om de meest briljante recording ever !

Idolize heeft in de break inderdaad de Twist-mode van de DD20 :cheerup:
L&L is ook één van onze favorieten en die zit er al wat langer in, da's goed te horen. Is ook een echt publieksnummer trouwens, erg leuk voor 'eigen werk' !
Everlasting is inderdaad nog niet helemaal uitgekristalliseerd, maar we wilden 'm er dolgraag op hebben. We zijn 'm nog verder aan het fine-tunen...

Dude
29 november 2006, 22:50
goed zeg, gaaf ! strak en netjes,

zangeres mag iets smeriger zingen, zou beter bij de muziek passen,


lekker man, ik zou jullie graag een keer live zien !

rickert
29 november 2006, 23:08
Echt supergaaf! Wat Dude zegt ben ik het wel mee eens, ik mis af en toe mooi geblehr van de zangeres. Intro van Idolize is erg goed vind ik. Everlasting vind ik het minst, door de redenen die andere al noemde, maar ook zeker NIEt slecht! Can I Touch You vond ik het begin wat minder, maar werd steeds lekkerder.
Het klinkt in het algemeen erg gaaf, echt knap.

Tristan
30 november 2006, 13:39
Harstikke goed man!

Ik had eindelijk even tijd om alle (nieuwe) nummers te luisteren...
Everlasting en Idolize vind ik persoonlijk de leukste nummers...

Love and Luck
Voor mijn gevoel het meeste standaard nummer, rockt wel lekker door, maar de stem van de zangeres vind ik hier minder uit de verf komen...
De solo, ik neem aan dat jij die gespeeld hebt, klinkt goed...
Ik kan horen dat je een goed muzikaal gehoor hebt, vanwege de noten die je aanpast aan de akkoorden, alleen vind ik het einde dan wel een beetje zonde, daar ga je iets te snel weer over in mineur pentatonisch en dat klinkt niet helemaal met het akkoord wat eronder ligt...
Het wringt wel weer lekker op dat (Brit)pop bandjes achtige niveau, dus het kan ook een keuze zijn, maar persoonlijk denk ik dat je er wat dat betreft nog net iets meer uit had kunnen halen, zeker omdat ik je dat op de andere akkoorden ook hoor doen...

Everlasting
Erg sterk nummer vind ik, sterke zanglijnen ook, hele sterke brug...
Het tweede gedeelte van de brug waar de drums stilvallen en de bas en de gitaar samenspelen vind ik (vooral harmonisch) een beetje vaag, volgens mij had je dit er ook uit kunnen laten en vanaf het punt van de breakdown direct door naar het refrein kunnen gaan...
De stem van de zangeres komt in dit nummer erg sterk over vind ik...

Can I touch you
Kan ik niet echt veel aan op of aanmerken, het is gewoon een goed nummer...
Het geluid van de akoestische gitaar vind ik niet zo mooi, zeker niet met die chorus erover, maar dat is persoonlijke smaak...
Wederom komt de stem van de zangeres hier erg goed over...
Een klein puntje zou kunnen zijn dat je de twee laatste akkoorden (in de akoestische gitaar partij) van het couplet parallel lijkt op te schuiven, hiervoor had ik iets andere voicings gebruikt, want dit wringt een klein beetje, klinkt niet zo mooi in het geheel...

Idolize
Een lekker nummer, vette wah rifjes en heel creatief gebruik van je Ibanez DML of de Boss DD20... :)
De stem van de zangeres vind ik hier wel weer wat minder overkomen dan in Everlasting en Can I touch you...

Over het algemeen vind ik het heel goed klinken, leuke spontane nummers die heel natuurlijk verlopen en niet saai zijn...
Toch ook duidelijk wel een voorbeeld van de redenen waarom je een nummer met z'n allen tegelijk zou opnemen, ik vind het erg geslaagd...
Dat natuurlijke verloop zit hem echter niet alleen in het spelen, ook in de songwriting en dat vind ik ook zeer geslaagd...
Goede popmuziek, dat is wat het voor mijn idee is en dat beschouw ik als een compliment...

De zangeres vind ik erg goed, wel jammer dat haar stem naar mijn idee een beetje op de stem van Ilse DeLange lijkt...
De wat meer rockende stukken lijken haar op de opnames wat minder te liggen, maar ik weet niet hoe dat live is...

Wat betreft het gitaargeluid vind ik het geluid van de gitaar links overwegend wel net wat lekkerder klinken, rechts is het wat vlakker en soms wat doffer, net wat minder ballen...

De drummer klinkt goed, ook leuk dat gebruik van zijn China's in sommige nummers en ondanks dat het voor mijn gevoel een subtiele drummer is hakt hij ook lekker op z'n Brits mee in de heavier stukken...

Al met al een heel tof collectief waarin niemand opvalt omdat hij of zij uit de toon valt, maar juist door een creatieve opvulling van zijn of haar plek, erg goed...
De mix vind ik ook lekker klinken, je zou hier en daar wel kanttekeningen kunnen plaatsen, maar dat is mierengeneuk...
Het belangrijkste is dat het enthousiasme erg goed overkomt en daardoor is de mix eigenlijk ook minder belangrijk, niettemin is deze wat mij betreft toch prima te noemen...

gvink
30 november 2006, 15:25
Drummer en click ????

haha.. had juist het idee dat hij af en toe afzwakt om de click bij te houden, om constant te blijven..

Maar zoals eerder gezegd, alles klinkt gewoon errug lekker!

Negative K3 fan
30 november 2006, 17:19
hey mitch ik heb everlasting maar eens geluisterd en dat klinkt echt heel goed, de opname is natuurlijk niet 'alles' maar gezien de mogelijkheden mag het eindresultaat er zeker wezen!

ik vind jouw gitaarpartijen erg lijp, zoals de 'valse' stukken bij de coupletten en verder de hele speelstijl.

henkr
30 november 2006, 18:22
Goed gedaan. Alhoewel ik ook vind dat de 'Everlasting' passage zonder drums eruit kan.

amon
1 december 2006, 01:48
Klinkt wel leuk, wel een beetje 'kaal' hoewel alles er toch in zit, maar voor mij mist het iets. Misschien komt het ook omdat het lijkt alsof de hele band 50 meter in de verte staat te spelen, ipv recht voor mn neus. Althans zo klinkt het bij mij... VOoral de drums.

amon
1 december 2006, 02:09
Ik las net het topic door, die andere nummers kan ik niet beluisteren, net een nieuwe pc en nog niet alles goed ingesteld....


Dus nog maar een keer geluisterd naar Everlasting:
Ik kan de andere nummers dus niet beluisteren, misschien klinken die meer als hoe ik denk dat dit Everlasting nummer moet klinken. Ik denk namelijk dat dit nummer (mij persoonlijk) veel meer aan zou trekken als het wat voller en meer in your face is. Op tijden als 2:28 en verder (of toch zeker vanaf 3:30) mag die zangeres zou ik die zangeres graag los horen barsten en vanaf 2:54 de hele band ook. Maar wederom komt dit misschien door de opname/mix niet naar voren.
Ik denk dat die drums ook erg op de achtergrond liggen door de vele reverb erop en het missen van de hoge frequenties in de snare en hihat. Die reverb zit misschien in de opname doordat jullie dit in een grote loods hebben gedaan en dat frequentiebereik zou aan de mics (plaatsing) kunnen liggen, maar ik denk dat het ook in de mix zelf is.

Ik zou het echt een erg vet nummer vinden als ik het kon mixen naar mijn ideeen (welke e moet de puntjes erboven hebben?), maja, das logisch....

-=JEROEN=-
1 december 2006, 15:22
ik vind haar stem erg folk / country, vind 't daarom niet prettig om haar rock te horen zingen... speel can i touch you eens een stuk langzamer, dan zal je horen dat haar stem meer tot haar recht komt, en dan zonder al dat bombastiese, gewoon heel klein

haar stem spreekt me heel erg aan, de keuze van de muziek een stuk minder, veel te gehaast allemaal, maar das misschien een stukje volwassenheid ;)

opnamens e.d. vind ik prima, goed naar te luisteren

graag zou ik een heel erg breekbaar nummer horen, dus geen uithalen enzo, met alleen een akoesties gitaartje ofzo

dit is slechts mijn mening natuurlijk :hippie:

B_2_the_a
1 december 2006, 22:47
naast een goeie zangeres is ze nog geen eens een van de lelijkste :B

Mitch
5 december 2006, 19:13
Hoogste tijd voor een reactie !
Eerst in het algemeen: opvallend dat meerdere mensen het tweede stukje van de brug, waar de tokkel begint en de drum terugvalt, zouden willen laten vallen. We zullen het zeker eens proberen. We moeten sowieso nog een beetje stoeien met de structuur zoals ik al eerder zei.
Zowel de positieve als de negatieve kritiek op de zang kan ik me in vinden. Ze kan geweldig zingen, maar voor sommige nummers die we doen zou het iets rauwer kunnen. Echter, dat is gewoon niet haar stijl qua zang. Ze leeft zich verder ook nog wel solo uit, meer singer/songwriter muziek, wat fragieler en/of poppier, daar komt alles zeer goed tot zijn recht. Voor de geïnteresseerden: www.daisycools.com

@B2theA: je schreef dat je ons al eerder had gezien in 't Podium, was dat met de popprijs ? En ken ik je of niet ?

@NK3: leuk dat je precies de stukjes die ik zelf leuk vind, ook zo waardeer :) Als overgang naar het refrein had ik trouwens een stukje bedacht dat nog dissonanter was. Het paste prachtig (ik denk dat je dat ook zou waarderen), maar deze oplossing was een stuk soepeler....

@Tristan: dank voor je uitgebreide reactie en lovende woorden. Zoals gebruikelijk kan ik me behoorlijk vinden in je mening. Die chorus (nou ja, het is iets anders, soort pitch-shifter in wat reverb, lang verhaal) was ook zeker niet mijn idee, maar ja, de dag dat dit gemixt werd was ik er zelf niet bij en ik had ook niet gedacht dat degene die er wel was dat goed zou keuren :D
Over die solo zal ik ook nog eens nadenken, het einde is inderdaad wat simpeler, de stukken daarvóór melodieuzer.

Hopelijk zien we elkaar allemaal op het Festival, spelen we de zaal plat :satisfie:

B_2_the_a
5 december 2006, 21:16
ik heb jullie paar x zien spelen met popprijs volgens mij :)

jullie bassiste "ken" ik via voxhumana :P

henkr
6 december 2006, 10:51
[ ... ] spelen we de zaal plat :satisfie:
Succes en veel plezier!

-=JEROEN=-
7 december 2006, 18:02
OMG ik dacht al dat ik haar stem herkende, daisy ken ik wel, heeft een paar keer met vera opgetreden, en idd, haar solo werk komt ze beter tot haar recht, ik zou dus ipv haar harder te laten zingen, de band wat rustiger laten spelen ;)

rickert
1 januari 2007, 13:48
Ik heb geloof ik met jou vrouwke gewerkt gister Mitch :seriousf:

Mitch
2 januari 2007, 16:59
:???: Mijn vrouw heeft niet gewerkt hoor... je bedoelt mijn bandlid zeker :D