PDA

View Full Version : marshall 100 -> 50 watt



punkrockacademyfightsong
16 november 2006, 00:36
vraagje: als je uit een marshall versterker (in dit geval een JMP2203) 2 van de 4 eindbuizen trekt kan ie dan wel gewoon op 16 ohm draaien? ik heb wel eens gehoord dat als je 2 eindbuizen draait je altijd op 8 ohm moet draaien. dat lijkt me vrij apart aangezien je met een gewone 50 watter ook op 4 of 16 ohm kunt draaien...
iemand enig idee hoe dit zit?

Unicron
16 november 2006, 01:19
voor zover ik weet:

16 ohm uitgang wordt 32 ohm
8 ohm uitgang wordt 16 ohm
4 ohm uitgang wordt 8 ohm

je kan dus niet meer op 4 ohm draaien...

P.S.

Nico? Het is overigens prima bassen op zo'n 2203.... lekker strak en rond...

heavy-metal-thunder
16 november 2006, 10:08
als je bij een jcm 900 2*12 combo op low power zet (van pentode naar triode), verdubbelt dan ook de impedantie?

Hoe moet die dan staan als de combo 2 x 16 ohm speakers hebben en je hangt er een 8 ohm cab (2 * 16 speakers)?

Ik vermoed op high power en dan op 4 ohm?

Unicron
16 november 2006, 12:49
Hoe moet die dan staan als de combo 2 x 16 ohm speakers hebben en je hangt er een 8 ohm cab (2 * 16 speakers)?

Dat dacht ik vroeger ook, maar dat kan niet volgens mij. Je kan beter een boxje solderen, die de twee sets van speakers in serie zet, en dan de amp op 16 ohm zetten. Dat kan vrij makkelijk met drie jacks.

Ik heb ooit eens naar het schema gekeken, en daar kun je zien dat die 4 ohms 'tap' los hangt (en daarom stussen haakjes staat bij je switch?). Het is dus óf 8 of 16 ohm optie, óf 4 of 8 ohm optie. Volgens mij staat daarom die 4 tussen haakjes. Ik zou voor de zekerheid het schema opzoeken van jouw amp, en bij de power sectie kijken of wel alle drie (4/8/16) opties aanwezig zijn. Waarschijnlijk is 8 ohm de enige vaste optie, en moet je vervolgens hardwarematig kiezen of je een extra 4, of een extra 16 ohms tap wilt hebben. Met een beetje handig knutselen moet overigens wel iets te maken zijn dat wanneer je beide inputs gebruikt hij de 4 ohms tap neemt, en bij maar één input de 16 ohms. Die high/low schakeling doet volgens mij niets met de ohms instellingen. Dat kan je trouwens ook nazien in het schema.

Ik meen me daarnaast wel vagelijk te herinneren dat bij de combo's het 4/8 is, en bij de tops 8/16.

Ik heb zelf geen 900, maar een vriend mij heeft ooit twee 8 ohms boxen aangesloten, zette de switch op 16 (4) en toen werd de sound enorm blubberig, dus ik vermoedde te lage impedantie.

heavy-metal-thunder
16 november 2006, 16:01
bij de 50W combo staat de 16 ohm tussen haakjes (meen ik me te herinneren) en voor zover ik de handleiding begrijp, heeft de combo enkel 4 en 8 ohm, zoals u zelf stelt.

http://www.marshallamps.com/downloads/files/4100%20Hbk.pdf

Vergis ik me nu, maar mij lijkt het alsof er iets niet klopt:

2 speakers van 16 ohm geeft 8 ohm
daarbij een cab van 2*16 ohm speakers geeft ook 8 ohm.

Volgens de handleiding zou de 2de output socket een paralel zijn. Dan denk ik dat de amp op 16 ohm zou moeten? Maar een 50W combo heeft precies geen 16 ohm...

Unicron
16 november 2006, 16:18
Als de inputs parallel staan, dan wordt het totaal 4 ohm, dus dan zit je goed. Grappig dat bij de combo de 16 tussen haakjes staat, op de tops is het de 4.

heavy-metal-thunder
16 november 2006, 16:38
ja, maar de tops zijn 8 en 16 ohm output. Lijkt me gewoon een gierigheidje van Marshall, zodat ze dat paneeltje voor beide amps konden gebruiken.

Franc
16 november 2006, 18:51
voor zover ik weet:

16 ohm uitgang wordt 32 ohm
8 ohm uitgang wordt 16 ohm
4 ohm uitgang wordt 8 ohm

je kan dus niet meer op 4 ohm draaien...
.

Nee, andersom.

Als je 2 buizen trekt moet de gereflecteerde impedantie omhoog, verdubbeld.
Aangezien je dit met dezelfde cab wil doen moet je hem dus een tandje lager zetten. 16 ohm cab in 8ohm output/imp.schakelaar 1 tandje lager

heavy-metal-thunder
16 november 2006, 19:18
Franc

gebeurt hetzelfde met de impedantie als je vermogen halveert door van pentode naar triode te gaan?

Franc
16 november 2006, 19:23
Ben niet zo'n triodeschakelfan maar ik zou zeggen van niet. Je houdt hetzelfde aantal buizen met dezelfde interne impedantie.

Unicron
16 november 2006, 23:40
Nee, andersom.

Als je 2 buizen trekt moet de gereflecteerde impedantie omhoog, verdubbeld.
Aangezien je dit met dezelfde cab wil doen moet je hem dus een tandje lager zetten. 16 ohm cab in 8ohm output/imp.schakelaar 1 tandje lager

Dat is precies wat ik bedoel/zei, 16 ohm output wordt een output voor een 32 ohms cab etc. Dus je kan niet meer met een 4 ohms cab spelen, omdat je daarvoor een 2 ohms output zou moeten hebben.

pol
19 november 2006, 20:58
Ik ben niet zo een fan van buizen uittrekken, heb dit vroeg ook geprobeerd met mijn 2203, en het geluid werd er niet beter op met 2 buizen ipv 4. Ik vond de amp wat laag en punch verliezen, en echt veel stiller ging die er ook niet van.
Triodeschakeling vind ik ook maar een onzinnige functie, ik heb nog geen enkele amp gehoord die beter klonk op triode.

Unicron
20 november 2006, 10:42
Bij een Orange OR120 Overdrive die ik ooit had werkte het prima, de master volume kon bijna helemaal open, en de amp begon heerlijk te grommen zonder dat er overdadig veel druk vanaf kwam, wat met vier buizen nog wel het geval was.

punkrockacademyfightsong
21 november 2006, 01:16
bij deze 2203 was het ook echt nodig! hij begon pas lekker te klinken met de master boven 6 en dat was met 4 einbuizen echt niet te doen!

bedankt voor de reacties, voortaan op de 8 ohm stand dus!

(en jeroen: ik bas er niet over, maar wie weet wel leuk om een keer te proberen:))

Unicron
21 november 2006, 14:53
Dat klinkt tof hoor, mijn 2204 doet de bas ook heel goed, wel op de low sensitivity input, anders is het te dun.... En je moet er dan eigenlijk wel een oude box (Fender Dual Showman D-140 oid) onder hangen met een hoog rendement, op een moderne box zal het niet zo goed werken ben ik bang...

succes iig!