PDA

View Full Version : Home Studio Monitors



Wimvds
15 november 2006, 22:00
Active Home Studio Monitors

Met onze band gaan we in december een aantal songs opnemen. We hebben voor twee weken de beschikking over de volgende apparatuur:

Recorder: Roland VS-2480 digital 24-track, 17" TFT Screen, Qwerty keyboard, Mouse, Plextor 12/10/32S external CD Writer

Mics: Audio Technica AT4033 Large Capacitor with spider mounted pop-shield, Rode NT4 Stereo Capacitor, AKG D112 , AKG C 430, Audio Technica ATM23HE Snare/Tom Mic.

Misc: Mindprint Envoice Tube Channel strip., Behringer Powerplay Pro HA4400 Headphone Distribution Amp, SE Electronics Reflexion Filter, Sony en Senneiser Headphones.

plus onze eigen spullen ( http://www.wendy-friends.be ).

Hetgene wat we niet hebben zijn studio monitors. Ik dacht er een paar aan te kopen maar het budget is beperkt :(

Na een beetje rondkijken kwam ik op deze drie uit:

Tannoy Reveal Active
Yamaha MSP-3
Nady SM-250A

Iemand ervaring met deze monitors? Het mixen zal gebeuren op de comuter met Cubase (Apple G4). ik zoek een neutrale klank dat op elke installatie goed overkomt. We gaan ervan uit dat we de basictracks samen inspelen en daarna een aantal partijen opnieuw doen (plus overdubs). Onze muziek is niet zo hard dus ik wil ook dynamiek horen. Meer info over de band op http://www.wendy-friends.be

bert k
15 november 2006, 22:38
De Tannoy's ken ik wel. Hele fijne boxjes, misschien was dun in het laag, dan zou je de subwoofer erbij moeten hebben. Zorg dat je echt de beste monitors hebt die je kan vinden/betalen/lenen. Monitors is het belangrijkste voor een geslaagde opname en mix.

Kim Wilson
15 november 2006, 22:42
Mee eens. Ik ken ook alleen de Tannoy's, en ik ken ze als eerlijke speakers. Niet veel bas idd (wel genoeg IMO), maar dat vind ik ook niet zo nodig. Als je het maar weet.

bert k
15 november 2006, 22:58
Nou ja, als je er rekening mee houdt is het niet erg. Maar je loopt het risico dat je een prima mix maakt die op andere boxen (thuis) veel te veel laag heeft.

Kim Wilson
15 november 2006, 23:12
Ja, dat klopt. Maar je neemt toch ook een referentie-cd mee als je gaat afmixen?

harrie-beton
15 november 2006, 23:26
In dit forum zijn nearfield monitors vaker langs gekomen. Zoek maar eens op de diverse merken.

In het algemeen zijn studio monitoren niet beter dan een goede hifi set. Een studio monitor van 69 euro is meer marketing dan luisterkwaliteit.
In essentie is elke goede top hifi set net zo goed als een monitor set. Na een proefmix is het ook fijn om de "autoradio test" te doen.

Luister de mix af en toe op andere speakers, bv computerboxjes van 10 euro.

mesadude
16 november 2006, 12:02
In het algemeen zijn studio monitoren niet beter dan een goede hifi set. Een studio monitor van 69 euro is meer marketing dan luisterkwaliteit.
In essentie is elke goede top hifi set net zo goed als een monitor set. Na een proefmix is het ook fijn om de "autoradio test" te doen.


mixen op een goede hifi-set is niet aan te raden hoor.. maar evenmin is mixen op "studio????"monitors van 69€ aan te raden..
dat zijn immers geen studiomonitors, maar omhooggevallen actieve speakers die ze willen propageren voor't home-recording aspect.. crap in een fancy behuizing zeg maar..

Je monitors zijn idd cruciaal als't aankomt op een mix..
als je niet aan deftige monitors kan geraken, dan laat je het mss beter mixen..

ontopic: die tannoy's zijn idd eerlijke monitors.. waar voor hun geld.

Jimi Hendrix
16 november 2006, 12:05
'k zou een beetje vooruit kijken en wat duurdere monitors aanschaffen.
Zelf heb ik al een aantal jaren de Mackie 624's, ben er nog steeds erg te spreken over, ook omdat ik inmiddels weet hoe ze klinken. (daar gaat best wat tijd overheen).

taylor
16 november 2006, 12:57
mixen op een goede hifi-set is niet aan te raden hoor.. maar evenmin is mixen op "studio????"monitors van 69€ aan te raden..
dat zijn immers geen studiomonitors, maar omhooggevallen actieve speakers die ze willen propageren voor't home-recording aspect.. crap in een fancy behuizing zeg maar..



ik geloof dat bob clearmountain wel een zijn eindmixen checkt op standaard oude mac boxjes.die dingen hebben geneens waarde dus.. ja een paar cent ofzo :)

bert k
16 november 2006, 23:00
Nee, dat is omgekeerd. Je maakt een opname op de beste boxen die je hebt, dan maak je de mix op zoveel mogelijk verschillende speakers om te checken of de mix overal lekker op kklinkt. Maar voor je basisgeluid wil je goeie boxen.


Een verschil tussen monitors en hifi is (in mijn ervaring) de positionering. Bij goeie monitors hoor je heel exact waar iets zit in je stereobeeld, maar je moet ook wel precies in het midden zitten. Bij goeie hifi is de klank prima, maar de stereoplaatsing wat vager, dat klinkt in de hele kamer wel stereo.

Han S
16 november 2006, 23:06
Bob Clearmountain is degene die de Yamaha NS10 beroemd maakte.

Je moet je monitoren leren kennen, dat is met elke monitor zo en als je denkt te kunnen mixen op bijv een Bose acoustimass dan kan ik je beloven dat het niet goed zal lukken.

Waarom? Omdat die dingen een stuk van het geluid weg laten, wat je dus niet zult horen.

De NS10 bijvoorbeeld is verre van recht, maar heeft iets wat moeilijk te benoemen is. Ik kan er prima mee werken alhoewel ik ze niet prettig vind klinken.

taylor
17 november 2006, 11:26
@bert k dat snap ik wel maar het ging mij meer om waarde van boxen dat het perse heel duur moet zijn voor thuis,of dat goedkopere niet goed zouden kunne zijn.

bob clearmountain checkt daar zijn eindmixen op maar heeft daarnaast ook het beste van het beste in zijn studio staan.(neem ik aan)+onzettend veel kennis en ervaring wat denk ik wel belangrijker is.

de ns-10 is nou ook geen superspeaker set toch was dat jaren lang de standaard in de studiowereld misschien nu iets minder maar...

zelf gebruik ik passieve dynaudio-set ,wel erg tevreden over,denk dat ze niet meer te koop zijn alles is nu actief..

mesadude
25 november 2006, 20:27
DE NS10 is nooit écht een standaard geweest hoor..
Je mixt altijd op zo goed mogelijk speakers, maar ééns de mix "AF" is, check je ook op crappy speakers, om te zien of je mix ook daar nog op recht blijft..
en DAARvoor werden die NS10's gebruikt..
om te zien hoe de mix overleeft op gemiddelde hifi-speakers..
het mixen zelf zal NOOIT op zo'n speakers gebeuren.. enkel de dubbelcheck.
Idem met die mac-speakertjes.

Han S
25 november 2006, 22:01
DE NS10 is nooit écht een standaard geweest hoor..
Je mixt altijd op zo goed mogelijk speakers, maar ééns de mix "AF" is, check je ook op crappy speakers, om te zien of je mix ook daar nog op recht blijft..
en DAARvoor werden die NS10's gebruikt..
om te zien hoe de mix overleeft op gemiddelde hifi-speakers..
het mixen zelf zal NOOIT op zo'n speakers gebeuren.. enkel de dubbelcheck.
Idem met die mac-speakertjes.

Dat ben ik toch echt niet met je eens, je moet met de NS10 gewoon je stinkende best doen om iets goed te laten klinken en dat kan absoluut. Er zijn producties als bijvoorbeeld die van Tool die ook op de NS10 fantastisch klinken.

Mijn best klinkende producties heb ik allemaal voornamelijk met de NS10 gemixed, waarbij af en toe naar de grote mains wordt geluisterd op een heel stevig volume om te controleren of het dan niet dichtloopt en om te horen wat het laag doet. Maar op de NS10 kun je fantastische mixen maken, als je ze maar eerst hebt leren kennen, want ze zijn bepaald niet vriendelijk of makkelijk.

Op monitoren als de Genelec klinkt het wat mij betreft al veel te gauw goed en als je dan op een wat matige hi fi afspeelt heb je niks meer.

De NS10 is erg goed in het bepalen van de onderlinge balans tussen de partijen en voor het ontdekken van de prut en bagger in een geluid.

Als je mix op een NS10 echt goed klinkt, heb je gewonnen en zal het overal een stuk beter op klinken. Je moet alleen het laag ergens anders op bepalen, of een goede sub bij de NS10 gebruiken.

Nee, ik ben het niet met je eens, de NS10 is nog steeds een heel belangrijke monitor voor heel veel engineers, ze zijn vermoeiend, niet plezierig om naar te luisteren, maar zeer geschikt om mee te mixen. Ik begin altijd eerst met de NS10 en als het daar goed op gaat en je luistert je mix dan af op een paar speakers als de IMF TLS80 of de RSPM, de meest gedetailleerd klinkende speakers die ik ken, dan ben verbaasd over je geluid.

Jij zegt dat mixen nooit worden gemaakt op de NS10, ik zeg dat ze vaak alleen maar op de NS10 worden gemaakt, met wat hulp van andere monitoren.

De NS10 is als hi fi speaker ongeschikt, hij heeft een piek van 7dB bij 1.5khz en onder de 80hz doet hij weinig, van 100 hz naar 50hz valt hij 10dB af.

Ik zou ze voor geen goud willen missen en ik kan je melden dat ik er ik weet niet hoeveel heb gehad, werden allemaal door leveranciers bij me gebracht om uit te proberen. KRK, Genelec, Mackies, Alesis monitor zoveel en zoveel, Tannoy, JBL, Urei, Westlake, PMC enz enz.

De NS10 is gebleven, de rest is weer retour gestuurd.