PDA

View Full Version : Zo, een paar planken loof ceder gekocht...



Wouter J
15 november 2006, 17:54
Vandaag kregen we bij Knooren Voormalig bouwer van de sterren Anno Galama op bezoek. (Die onder andere voor Jan Akkerman en Lex Bolderijk gitaren heeft gebouwd) En de goede man had een aantal gitaren van zijn hand bij zich die van loof ceder waren. Licht als een veertje maar een geluid waar je U tegen zegt.

Galama doet al sind's 1986 niet meer aan bouwen maar onderhoudt wel de instrumenten van zijn hand en koopt ze weer op als iemand besluit zijn Galama gitaar weg te doen om ze zo weer zelf door te kunnen verkopen.

Galama was bij ons omdat hij zijn hout vooraad wilt weg doen. Hij had hele mooie planken Rio Pallisander van 30 jaar oud bij zich en nog mooiere planken loof ceder. Mijn maat Wim Mulders (de klanten van JP Stingray kennen die naam vast wel) en ondergetekende hebben samen drie planken gekocht waar we er een van door midden hebben gezaagd met het doel er een paar cederhouten Les Pauls uit te gaan maken.

Galama zelf daagde ons al uit om er een wedstrijd van te maken wie de mooiste gitaren uit dat hout kon halen. Zo ver is het gelukkig niet gekomen.

Ik ga hier enorm veel plezier aan beleven en ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen.

Anno, als je dit leest, je bent een toffe peer en bedankt.

G.G.
15 november 2006, 19:38
Vandaag kregen we bij Knooren Voormalig bouwer van de sterren Anno Galama op bezoek. (Die onder andere voor Jan Akkerman en Lex Bolderijk gitaren heeft gebouwd) En de goede man had een aantal gitaren van zijn hand bij zich die van loof ceder waren. Licht als een veertje maar een geluid waar je U tegen zegt.

Galama doet al sind's 1986 niet meer aan bouwen maar onderhoudt wel de instrumenten van zijn hand en koopt ze weer op als iemand besluit zijn Galama gitaar weg te doen om ze zo weer zelf door te kunnen verkopen.

Galama was bij ons omdat hij zijn hout vooraad wilt weg doen. Hij had hele mooie planken Rio Pallisander van 30 jaar oud bij zich en nog mooiere planken loof ceder. Mijn maat Wim Mulders (de klanten van JP Stingray kennen die naam vast wel) en ondergetekende hebben samen drie planken gekocht waar we er een van door midden hebben gezaagd met het doel er een paar cederhouten Les Pauls uit te gaan maken.

Galama zelf daagde ons al uit om er een wedstrijd van te maken wie de mooiste gitaren uit dat hout kon halen. Zo ver is het gelukkig niet gekomen.

Ik ga hier enorm veel plezier aan beleven en ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen.

Anno, als je dit leest, je bent een toffe peer en bedankt.

Some guys have all the luck

DarknessAwaits
15 november 2006, 20:25
Als je het maar niet durft af te raffelen! Met zulk hout móet je gewoon een prachtgitaar maken, kan niet anders.

oknarb180
15 november 2006, 21:52
Zo,....dat is nog eens spierballen-taal om een toppic te openen!
Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Ik blijf 'm volgen!!!

vr.gr.

Branko

ernieman
15 november 2006, 21:52
lol lol lol

Die man weet het te vertellen hè :dance:
Hij belde me een tijdje geleden op en met een hele omweg kwam het er eiegenlijk op neer dat hij zijn rio-palissander wilde verkopen. Setjes van 30 jaar oud, jaja. Startprijs 250 euro (voor de minder mooie setjes). Neen dank u, ik wordt liever normaal arm...

Loof ceder? Je bedoelt Loofhout Ceder, oftewel Cedrella odorata, het hout waar ze cigarenkistjes van maken. Is idd mooi hout, maar zover ik weet wordt het enkel gebruikt voor halzen van klassieke gitaren en soms ook kleine steelstrings. Het is naar mijn mening iets lichter en zachter dan mahonie.

Mag ik vragen wat je (ongeveer) betaald hebt? en wat je ervoor gekregen hebt? Het zal wel wat meer zijn dan bij de groothandel natuurlijk, maar je hebt nu wel goed gedroogd hout.

Ik ben benieuwd...

Javaca
15 november 2006, 22:00
Loofhoutceder is idd perfect spul.
Het laat zich snijden als boter en geeft een prachtige klank. Ook is het niet echt erg als een stuk niet helemaal kwartiers is.
Verder ruikt het heerlijk.

Nadeel is dat het verschrikkelijk smaakt...

AvU
15 november 2006, 22:23
sinds wanneer eet je hout dan? Tsjah sommige mensen nemen stof happen erg letterlijk over!:P

Javaca
15 november 2006, 23:04
Bijvoorbeeld:
Als je aan het schuren bent en houtstof in het rond vliegt....
Als je tussen de middag je boterhammen gaat eten en vergeet je handen te wassen....
Als je je mond afveegt en er zit nog houtstof aan je handen....

Enra
16 november 2006, 07:35
lol lol lol

Die man weet het te vertellen hè :dance:
Hij belde me een tijdje geleden op en met een hele omweg kwam het er eiegenlijk op neer dat hij zijn rio-palissander wilde verkopen. Setjes van 30 jaar oud, jaja. Startprijs 250 euro (voor de minder mooie setjes). Neen dank u, ik wordt liever normaal arm...

Loof ceder? Je bedoelt Loofhout Ceder, oftewel Cedrella odorata, het hout waar ze cigarenkistjes van maken. Is idd mooi hout, maar zover ik weet wordt het enkel gebruikt voor halzen van klassieke gitaren en soms ook kleine steelstrings. Het is naar mijn mening iets lichter en zachter dan mahonie.

Mag ik vragen wat je (ongeveer) betaald hebt? en wat je ervoor gekregen hebt? Het zal wel wat meer zijn dan bij de groothandel natuurlijk, maar je hebt nu wel goed gedroogd hout.

Ik ben benieuwd...

Mij belde hij ook. En ja, precies zo'n lang omweg verhaal; doorspekt met het nodige leed en aanduidingen rond zijn beroemdheid en uiteindelijk gruwelijke prijzen voor het spul dat hij kwijt wilde. Toen ik hem vroeg naar materiaal waar ik wel belangstelling voor had beweerde hij het allemaal te hebben, maar was het allemaal gereserveerd. Ik had echt het gevoel dat een half uur van mijn dag volkomen verspild was.

En ik ben ook zeer nieuwsgierig wat je voor dat loofhoutceder hebt moeten betalen!

G.G.
16 november 2006, 17:30
Het klonk als een fantastische deal, maar ik kirjg er nu wel een raar idee bij.

ben wel benieuwd wat het bouwproject precies moet gaan worden (een paar Lp's kan wel leuk zijn natuurlijk).

Enra
16 november 2006, 17:43
Even voor de helderheid. Het hoeft geen slechte deal te zijn hoor, met dat Cedrela Odorata. Ik neem aan dat je uitstekend hout hebt gekocht. Maar ik blijf nieuwschierig naar prijs/ kwaliteit / hoeveelheid verhouding.

Wouter J
16 november 2006, 20:34
100 euro voor een plank van 2 meter 50 bij veertig breed en een plank van de helft van die lengte.

Toen ik het vandaag met Jan er over had hoe jullie over die prijzen denken schudde hij zijn hoofd en zei: "Ze hebben geen flauw benul van hout prijzen."

Anno Galama is als het ware een hout goeroe, dat hebben Wim en ik wel gemerkt hoe hij sprak over de verbinding tussen de hals en body en hoe gedoseerd je moet werken met top hout (dat wil zeggen de dikte van een esdoorn top op je gitaar.)

Zoals ik al eerder zei, Anno had zeven gitaren bij zich: Drie Les Pauls, twee firebirds, een telecaster en een bas. Hij schudde me dankbaar de hand toen ik hem zei hoe inspirerend ik zijn instrumenten vond.

Het is wel goed duidelijk geworden dat Galama serieuze maar ook enthosiaste bouwers uitzoekt om zijn hout aan te verkopen.

ernieman
16 november 2006, 20:40
euhm, Wouter,

Ik hoop niet dat je je aangevallen voelt door onze posts.
Enra en ik hebben nu eenmaal een andere kijk erop wegens de gesprekken die we met hem gehad hebben. Natuurlijk probeert iedere verkoper zijn waar zo goed mogelijk aan te prijzen.
Je hebt geen slechte deal gedaan en dat wil ik ook niet zeggen, we vroegen ons alleen af wat je ervoor betaald had.

BTW, wie is "Jan" en op wie doelde hij met: "Ze hebben geen flauw benul van hout prijzen."



Het is wel goed duidelijk geworden dat Galama serieuze maar ook enthosiaste bouwers uitzoekt om zijn hout aan te verkopen.
Natuurlijk doet ie dat. Het zou wel zonde zijn om een stuk hout dat je jarenlang hebt bewaard om een mooie gitaar van te maken, te verkopen aan iemand die het verprutst.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar jouw resultaat. En met een mooi stuk hout ben je al een heel eind op weg.

Enra
16 november 2006, 20:44
Toen ik het vandaag met Jan er over had hoe jullie over die prijzen denken schudde hij zijn hoofd en zei: "Ze hebben geen flauw benul van hout prijzen."

Anno Galama is als het ware een hout goeroe, dat hebben Wim en ik wel gemerkt hoe hij sprak over de verbinding tussen de hals en body en hoe gedoseerd je moet werken met top hout (dat wil zeggen de dikte van een esdoorn top op je gitaar.)

Het is wel goed duidelijk geworden dat Galama serieuze maar ook enthosiaste bouwers uitzoekt om zijn hout aan te verkopen.

Hé Wouter,

Allereerst moet ik even kwijt dat ik je geenszins voor het hoofd wilde stoten ofzo! Ik denk dat je een redelijke prijs hebt betaald en hoop dat je er je ultieme instrument van kan maken.

Wat betreft Jan en zijn mening over houtprijzen... Tja, ik handel zelf in klankhout, ik weet echt wel waar ik over praat.

En verder zul je me niet horen zeggen dat Anno Galema geen gitaren kan of kon bouwen. Maar de wijze waarop hij mij zijn hout wilde verkopen - of juist niet - sprak me duidelijk niet aan.

Met vriendelijke groet,

Enra.

ernieman
16 november 2006, 20:52
Wat betreft Jan en zijn mening over houtprijzen... Tja, ik handel zelf in klankhout, ik weet echt wel waar ik over praat.

DITO (hoewel ik er niet echt in "handel")

Wouter J
16 november 2006, 20:55
Geen aanstoot genomen jongens. :)

"Jan" is Jan Knooren overigens.