PDA

View Full Version : Fender Bassman 10



Hoef
15 november 2006, 16:05
Ik hoop dat iemand iets over deze versterker weet.
Is €500 een redelijk bedrag voor een Bassman 10 uit de jaren 1974-1978?
Zijn er peciale zaken waar ik op moet letten bij aankoop?
Wordt de Bassman 10 ook wel, net als de 59 Reissue, voor mondharmonica gebruikt?
Is deze versterker goed te blackfacen?

jacky
15 november 2006, 18:13
Hij is volgens mij minder geschikt voor harmonica maar dat is persoonlijk ik houd meer van de bassman ri (oudjes met blauwe speakers) voor harmonica.

Deze is gesloten van achteren en weegt een ton dus niet echt portable

Blackfacen >>>>>>een bassman 10 was er niet in blackface uitvoering je kan hem wel naar bf specs van een gewone bassman laten ombouwen

Als het puur voor bluesharp is even verder zoeken/sparen

Chris Winsemius
15 november 2006, 18:26
Ik hoop dat iemand iets over deze versterker weet.
Is €500 een redelijk bedrag voor een Bassman 10 uit de jaren 1974-1978?
Zijn er peciale zaken waar ik op moet letten bij aankoop?
Wordt de Bassman 10 ook wel, net als de 59 Reissue, voor mondharmonica gebruikt?
Is deze versterker goed te blackfacen?

Ik ken wel wat harp-spelers met 'n Bassman 10 hoewel de '59 reïssue wat populairder schijnt te zijn.

Pre 70 Watt versies (pre '77/'78) zijn goed te blackfacen als de tech ze behandelt als blackface Bandmasters/Concerts zonder tremelo. Latere versies vereisen wat meer werk en onderdelen maar zijn zeker tof voor harp op die manier en/of met wat extra "tweaks".

Opletten: brom, extreem roodgloeiende eindbuizen, gekraak en gehiss.

Succes!

jacky
15 november 2006, 19:05
harmonica amps zijn geen gitaar amps dus de "tweaks" zijn anders dingen als gain ed zijn duidelijk verschillend het ding heeft ook geen gelijkricht buis iets wat in mijn ogen iets belangrijks is voor de harp sound

Tweed amps zijn ruwer en losser dan de black /silverface broeders en daardoor beter geschikt voor harp.

Chris Winsemius
15 november 2006, 20:39
harmonica amps zijn geen gitaar amps dus de "tweaks" zijn anders dingen als gain ed zijn duidelijk verschillend het ding heeft ook geen gelijkricht buis iets wat in mijn ogen iets belangrijks is voor de harp sound

Tweed amps zijn ruwer en losser dan de black /silverface broeders en daardoor beter geschikt voor harp.

?

Hoeft niet, heb diverse bf/sf gemod voor harp-spelers gemod met goed gevolg, met elk type rectifier...

Inderdaad zeer anders dan gitaar-amps :)

Hoef
15 november 2006, 21:43
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat de meningen nogal uiteen lopen. Misschien toch wel de moeite waard om deze versterker eens te gaan proberen.
Bij dezelfde verkoper staat ook een Silver Face Vibrolux Reverb uit dezelfde periode, ook voor €500. Wat denken jullie daar van? Ik dacht dat deze ook voor harp wrd gebruikt.

Chris Winsemius
15 november 2006, 21:50
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat de meningen nogal uiteen lopen. Misschien toch wel de moeite waard om deze versterker eens te gaan proberen.
Bij dezelfde verkoper staat ook een Silver Face Vibrolux Reverb uit dezelfde periode, ook voor €500. Wat denken jullie daar van? Ik dacht dat deze ook voor harp wrd gebruikt.

500 voor zo'n amp is 'n koopje (!) en standaard wat meer geschikt voor harp.

jacky
15 november 2006, 22:36
hier verschillen we niet van mening een leuke amp voor harp en voor een prikkie laat die bassman maar links liggen en grijp je kans.

Hoef
15 november 2006, 22:59
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden en ga in ieder geval even luisteren.