PDA

View Full Version : Beautie of Beast ?



Elan
15 november 2006, 15:47
Hoi iedereen,

Ik ga vooral proberen om niet te spammen, en géén reclame te maken.
Dus ga ik het verhaal van de gitaar niet vertellen, ik ga niemand doodvervelen met de tech specs of prijs, en ik ga niet vertellen dat we Mauro Pawlowski er eentje bezorgt hebben (oeps)

Eigenlijk heb ik gewoon een vraagje ...

Is dit de lelijkste gitaar die jullie ooit gezien hebben ?

En dan nog in het achterhoofd dat het géén metal-monster maar een jazzy-blues-bak is.

Persoonlijk vond ik haar aartslelijk, maar blijkbaar vind niet iedereen dat.

http://www.jtguitars.be/Aanbod/pictures/doriantruebluesbody.JPG

DeadStar
15 november 2006, 15:48
vind hem vet

almarvk
15 november 2006, 15:52
Ik vind 'm überlelijk :)

marter544
15 november 2006, 15:52
Met recht de lelijkste gitaar die ik ooit heb gezien!

episua
15 november 2006, 16:16
bah! 3456789

Hector_Tsolodimos
15 november 2006, 16:19
aauuu aauuu wat een lelijk beest

Philippe
15 november 2006, 16:20
Met recht de lelijkste gitaar die ik ooit heb gezien!
................

Spitfire
15 november 2006, 16:21
gefiguurzaagd door een kleuter?

knoppen zitten trouwens op een compleet foute plek (alleen op de achterkant van de headstock is fouter)

koennie
15 november 2006, 16:22
nee mooi is ie niet, maar de kleuren vind ik wel zeer oke. de hals lijk een zeer brede en dat icm die kleine dots vind ik wel mooi. de kop vin ik ook wel geinig.
de body is wel echt niet mooi, zeker met die knoppen achter de brug en dieschakelaar in t midden.
Ik denk niet dat dit design het gaat maken op de markt

Aron Maiden
15 november 2006, 16:24
Wel handig voor de linkse gitarist:)

future2future
15 november 2006, 16:24
Ik vind het niet de lelijkste gitaar op aarde maar Ik zou niet tot aanschaf overgaan, dat dan weer wel...

rocker_71
15 november 2006, 16:28
Niet mijn ding...:D

Elan
15 november 2006, 16:28
Jammer hé ? ... dat ze zo lelijk zijn bedoel ik.

Ik zeg het echt met pijn in het hart (omdat ik die dingen dus ook zo lelijk vind)

Maar dit ... ding ... is de beste gitaar die we ooit in de shop gehad hebben.
dus idd. eerlijk is eerlijk, beter dan PRS, Gib, Heritage,...

Ze komen van een Belgische ontwerpster, en zijn dus echt rete-goed.

We helpen haar omdat ze zo goed zijn maar proberen de vorm uit haar hoofd te krijgen... helaas ze wilt niet wijken.

Ik weet niet of dit iemand iets zegt, maar de zuivere productie-kost van zo'n ding is 1900 euro !
Dat is dus echt super veel !
En dat zit puur in materiaal... om maar iets te noemen... de Body is uit 35jaar lucht-gedroogde citro pomelee mahonie !

rocker_71
15 november 2006, 16:32
Zo zie je maar: vorm zegt niet alles.

Maar ik denk dat het voor de meesten wel degelijk (zwaar) meeweegt voor de aanschaf van een gitaar. En niet ten onrechte: zie je BB King al op deze splelen? :p

Danny Drug
15 november 2006, 16:49
wel lelijk .. niet de lelijkste

Treeb
15 november 2006, 17:00
Jammer hé ? ... dat ze zo lelijk zijn bedoel ik.

Ik zeg het echt met pijn in het hart (omdat ik die dingen dus ook zo lelijk vind)

Maar dit ... ding ... is de beste gitaar die we ooit in de shop gehad hebben.
dus idd. eerlijk is eerlijk, beter dan PRS, Gib, Heritage,...

Ze komen van een Belgische ontwerpster, en zijn dus echt rete-goed.

We helpen haar omdat ze zo goed zijn maar proberen de vorm uit haar hoofd te krijgen... helaas ze wilt niet wijken.

Ik weet niet of dit iemand iets zegt, maar de zuivere productie-kost van zo'n ding is 1900 euro !
Dat is dus echt super veel !
En dat zit puur in materiaal... om maar iets te noemen... de Body is uit 35jaar lucht-gedroogde citro pomelee mahonie !

Waarschijnlijk is ze een goede bouwer, maar ze zou het ontwerpen beter aan iemand over kunnen laten die het wel kan. Dit ademt amateuristisch ontwerp uit, alsof iemand voor het eerst autocad geopend heeft.

schizo910
15 november 2006, 17:02
té lelijk voor woorden. Ik zou er nog niet dood mee gevonden willen worden!

Elan
15 november 2006, 17:04
De vorm heeft dus een reden.

Dat maakt ze uiteraard niet minder lelijk, maar mischien iets verantwoorder.


Ze zijn perfect symetrisch, en dus links/rechts bruikbaar.
Er zijn 2 riem aansluitingen, de hardware kan via een steekficheke worden omgedraaid, en de top kam kan uitgeklikt en door een linkse vervangen.

Ze zijn konstant in Balans valt dus nooit naar boven of beneden

Hoe je ook speelt, klassiek, over gekruist been, ander been, hoog, laag,...
Je hebt altijd dezelfde steun en ze ligt altijd lekker

Vrouwen hebben naar het schijnt nogal last met de gitaarriem, dat is bij deze ook opgelost

etc, etc, etc


Lelijk, maar wel doordacht

Helter Skelter
15 november 2006, 17:04
niet mooi....

schizo910
15 november 2006, 17:07
Lelijk, maar wel doordacht

't is net mijn buurmeisje van 3 maanden... :o

LELIJK!!!:o

bass blom
15 november 2006, 17:07
is dat de X factor?
het enige wat mij kan bekoren zijn de P90's :D
en volgens mij ben je toch aant spammen, maar wie zonder zonde is werpe...

schizo910
15 november 2006, 17:08
Spammen?! Dit is antireclame joh! Ik zou geen winkel in durven lopen met een gitaar aan de muur die zo fucking lelijk is :o

Joey Handsome
15 november 2006, 17:09
Vooral het 'gezichtje' onderin is vreselijk. Echt spuuglelijk.

Elan
15 november 2006, 17:11
Die dingen zijn nog niet eens op de markt en ik noem ze hier aartslelijk !

Hoe kan dat nu spam zijn ?

Ik leg toch enkel maar uit waarom Sophie (zo heet ze) haar gitaren zo gebouwd heeft.
Ik kan ze niet eens verkopen moest ik dat willen, dus kan ik bijgevolg toch ook niet spammen, right ?


By the way ... het zijn géén p90's ... het zijn McDermoths speciaal voor haar gemaakt.
Een p90 heeft iets van een 8000 horizontale wendingen, deze hebben er 14000 gekruist. Daardoor krijg je een even breed spectrum als een Hum, maar door een Single

future2future
15 november 2006, 17:15
Nee dit vind ik geen spam. Kijk gitaristen zijn een traditioneel volk, met zo'n ontwerp als dit zal je geen succes boeken, hoe goed het ook is

Elan
15 november 2006, 17:18
@future...

Precies wat haar ook proberen wijs te maken.
Maar ze wilt dus niet wijken.

En dat is echt jammer, want hier gaat een super goed Belgisch gitaarmerk ten onder... nu ja, om ten onder te gaan moet het eigenlijk eerst klimmen en dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

piezo
15 november 2006, 17:24
Kijk gitaristen zijn een traditioneel volk, met zo'n ontwerp als dit zal je geen succes boeken, hoe goed het ook isMee eens, kijk maar naar een originele Gibson eksplorer en Flying V uit de 50'er jaren. Die zou niemand hier willen hebben, toch?

Thunderbirds are GO.

(ik ben ook conservatief)

bass blom
15 november 2006, 17:28
heb het ding nog eens bekeken en blijf het een vreemd vaag verhaal vinden..
op zegt dat ie niet wil spammen, sterker nog hij wil ze niet verkopen, maar ik meen dat ie in z'n eerste post vertelt dat ie er 1 geleverd heeft.

dan, het is door een vrouw ontworpen, hoezee, prima.
maar dan, vrouwen zijn toch meer van de ronde vormen?
het is gewoon een dubbelcut lp model met rechte hoeken.
kan dan wel allemaal kwalitatief fantasties zijn, maar lelijk blijft ie.
en dat ie linkshandig geschikt is, tja boeiuh :D

Danny Drug
15 november 2006, 17:29
als plaatjes van gitaren posten al spammen is.......

www.gibson.com

SJECK GASTUH ALLEMAAL VETTE GITAARTJES@!!@@@!!!


WWW.FENDER.COM

WWW.PRSGUITARS.COM

WOOOOH

Elan
15 november 2006, 17:33
@bass blom

Godmiljaar, wat een moeilijk publiek


Maar goed ik zal verduidelijken...

Ze zijn nog niet te koop ... pre-productie



Iedereen kent veronderstel ik Mauro Pawlowski, dEUS

Die heeft er eentje ... als Endorsee ! ... niet gekocht



Dus niet te koop ! = no spam


Bekijk me nu eens 5 minuten niet als onbetrouwbare spammende handelaar, maar gewoon als gitarist die wou weten of iedereen dat ding even lelijk vind als ik.

En wat de vrouwen betreft ... volgens Sophie, niet volgens mij (ik heb nog nooit last gehad van een gitaarriem over mijn borsten) hebben vrouwen last van de positie die een gitaarriem bij hun vaak inneemt. Bij deze valt de riem dus tussen de tieten.

Leuk om te kijken, kan je ongegeneerd kijken en zeggen wat een knappe gitaarriem die heeft.

Elan
15 november 2006, 17:34
ik denk trouwens dat dit voorzichtige toppic heel mooi heeft geilustreerd waarom ik dus zelden iets post, en enkel maar lees

schizo910
15 november 2006, 17:37
Bij deze valt de riem dus tussen de tieten.

Leuk om te kijken, kan je ongegeneerd kijken en zeggen wat een knappe gitaarriem die heeft.


http://img468.imageshack.us/img468/6679/worthfe8.gif (http://imageshack.us)

rocker_71
15 november 2006, 17:37
ik denk trouwens dat dit voorzichtige toppic heel mooi heeft geilustreerd waarom ik dus zelden iets post, en enkel maar lees

Kom op joh, een korreltje zout doet wonderen.

future2future
15 november 2006, 17:40
Mee eens, kijk maar naar een originele Gibson eksplorer en Flying V uit de 50'er jaren. Die zou niemand hier willen hebben, toch?

Thunderbirds are GO.

(ik ben ook conservatief)

Ja maar Gibson heeft een bepaalde vibe waardoor die dingen cool worden.

rocker_71
15 november 2006, 17:43
http://img468.imageshack.us/img468/6679/worthfe8.gif (http://imageshack.us)

LMAO! Echt een grappig statement.

Keesz
15 november 2006, 18:17
you want ugly?

http://myspace-132.vo.llnwd.net/01349/23/17/1349487132_l.jpg

Hector_Tsolodimos
15 november 2006, 18:19
ERG ugly..

wietse
15 november 2006, 18:53
mooi van lelijkheid, die eerste ik hou er wel van vraag me alleen af wat voor kop er op zit want dat kan nogal een verschil maken. die 2e is gewoon lelijk.

Elan
15 november 2006, 18:53
ok... die is echt horrible !

Vergeleken met die is de Dorian een sweet beautie

sjoerd5
15 november 2006, 19:18
http://www.jtguitars.be/Aanbod/pictures/doriantruebluesbody.JPG Er zijn veel mensen die dit een lelijke gitaar noemen.

EN DAT IS VOLKOMEN TERECHT

Een gitaar kan nog goed zijn, met zo'n uiterlijk kom je niet erg ver.

(maar dat is mijn mening)

Negative K3 fan
15 november 2006, 19:22
ik vind hem werkelijk waar afzichtelijk en misselijkmakend, ik denk dat ik zelfs een gemiddelde BC rich mooier vind. Deze gitaar verdient echt een plek in mijn top10 lelijkste gitaren...

wat ik wel apart vind zijn de p90s want je verwacht inderdaad dat het gaat om een metalmonster.

en wat is er met de finish aan de hand? zijn dat allemaal vette vingers of bobbels ofzo?

Tho
15 november 2006, 19:27
Hij is bizar lelijk, maar toch ook mysterieus. Echt zo'n ding waar de een of andere Noorse veel te harde metalband op zou spelen

Dweezman
15 november 2006, 19:28
getver.

0123456789

Negative K3 fan
15 november 2006, 19:29
By the way ... het zijn géén p90's ... het zijn McDermoths speciaal voor haar gemaakt.
Een p90 heeft iets van een 8000 horizontale wendingen, deze hebben er 14000 gekruist. Daardoor krijg je een even breed spectrum als een Hum, maar door een Single


Wow!!! als ik het goed begrijp heb je dan de SOUND van een humbucker, maar dan mét HUM! wat een geweldig principe!!!!!!


mwehehe

:dance:

Helter Skelter
15 november 2006, 19:29
Hij is bizar lelijk, maar toch ook mysterieus. Echt zo'n ding waar de een of andere Noorse veel te harde metalband op zou spelen

Thor von Clemson :rockon:

Realeigo
15 november 2006, 19:32
In sunburst kleur en 1000 euro van de prijs en we praten verder..

Anders Destium
15 november 2006, 20:16
Ik heb er grote moeite mee om te geloven dat deze gitaar beter zou kunnen zijn dan een Gibson CS of PRS. De wens zal wel weer eens de vader der gedachte zijn, maar ook andersom bij mij natuurlijk ;)

Elan
15 november 2006, 21:32
@ anders...

Beter is ook weer zo'n vies woord he.

Persoonlijk zou ik de Dorian nooit verkiezen boven een Gib, en zeker niet boven eentje met wat leeftijd.
Een Gib heeft voor mij véél meer ziel.
Een PRS vind ik dan wel weer wat sterieler.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde met beter is eigenlijk de pure materiaal-keuze en theoretische beter-heid.
De pure productiekost van 1900 euro is echt wel superhoog (en dat hoor en voel je toch wel)

Zoals ik al zei, i'll take the Gib any day.
Maar klanktechnisch zitten ze gewoon super in elkaar.

ExRxIxC
15 november 2006, 22:34
wooow shit, UFO's bestaan echt! :o

Mitch
15 november 2006, 22:59
Tja, wat zal ik zeggen ? Ik ken 'm al langer dan vandaag.
Elan is vrij oppervlakkig gebleven, maar was correct in zijn beschrijving: het gaat om een madam die 't heeft ontworpen, ze heeft 'm niet gebouwd. ]Dat doet een vage bekende van me die de gitaar ook niet echt........"esthetisch verantwoord'' vond, maar opdracht is opdracht hè ? ;)
Het hout is echter, zoals gezegd, subliem, komt uit een erg mooie voorraad. Prachtig mahonie.

De theorie erachter is leuk, maar in de praktijk heb je dus een lelijke gitaar. Links- en rechtshandig te gebruiken. Leuk voor Michaelangelo Batio, maar die heeft al een endorser geloof ik, hahaha !

Mitch
15 november 2006, 23:12
Hoi iedereen,

Ik ga vooral proberen om niet te spammen, en géén reclame te maken.
Dus ga ik het verhaal van de gitaar niet vertellen, ik ga niemand doodvervelen met de tech specs of prijs, en ik ga niet vertellen dat we Mauro Pawlowski er eentje bezorgt hebben (oeps)


O ja, als je zó je topic opent is het juist wachten op reacties.... geen excuses bij voorbaat, gewoon zeggen wat je wil zeggen, werkt een stuk beter. Niet bang zijn na je vorige topic waar je gitaren te koop vroeg ;)

Negative K3 fan
15 november 2006, 23:45
Wow!!! als ik het goed begrijp heb je dan de SOUND van een humbucker, maar dan mét HUM! wat een geweldig principe!!!!!!


mwehehe

:dance:

commentaar?

Anders Destium
16 november 2006, 00:04
>Elan

Hoe kan materiaalkeuze nou theoretisch beter zijn? De een houdt van black limba, de volgende van ash, weer een ander meer van mahonie. En dan met of zonder maple top? Een quilt top is inferieur aan een flame maple top qua geluid, dat weet toch iedereen ;) En een bolt-on constructie is bagger, set neck is veel beter. Daarom zweren zoveel mensen bij een strat...



Tja, wat zal ik zeggen ? Ik ken 'm al langer dan vandaag.
Elan is vrij oppervlakkig gebleven, maar was correct in zijn beschrijving: het gaat om een madam die 't heeft ontworpen, ze heeft 'm niet gebouwd. ]Dat doet een vage bekende van me die de gitaar ook niet echt........"esthetisch verantwoord'' vond, maar opdracht is opdracht hè ? ;)
Het hout is echter, zoals gezegd, subliem, komt uit een erg mooie voorraad. Prachtig mahonie.

De theorie erachter is leuk, maar in de praktijk heb je dus een lelijke gitaar. Links- en rechtshandig te gebruiken. Leuk voor Michaelangelo Batio, maar die heeft al een endorser geloof ik, hahaha !

Dit werpt voor mij al wat ander licht op de zaak, er heeft dan tenminste iemand de gitaar gebouwd die verstand heeft van gitaren. Om een praktijkvoorbeeld te geven: Ik kan de mooiste spullen nog steeds bagger laten klinken, maar theoretisch zou het helemaal super moeten gaan :cheerup:

Slevin
16 november 2006, 01:42
Onwaarschijnlijk lelijk O_o

bass blom
16 november 2006, 01:46
het maakt in ieder geval iets los her en der :D

en verder, dat voordeel van linkshandig gebruik, tja, hebben we daar iets aan?
is meer een voordeel voor de producent.

en dan die pure 1900 euro kosten, hmm, als ik ergens 38 uur aan werk a 50 per uur hebben we dan 1900 euro kosten?

-robbert-
16 november 2006, 02:51
De vorm heeft dus een reden.

Ze zijn perfect symetrisch, en dus links/rechts bruikbaar.
Er zijn 2 riem aansluitingen, de hardware kan via een steekficheke worden omgedraaid, en de top kam kan uitgeklikt en door een linkse vervangen.



alsof een linkshandige gitarist hem plotseling rechtshandig wil gebruiken? En alsof een gitaar zo vernieuwend hoort te zijn? Dit is niet echt doordacht vind ik.

verder is de gitaar afschuwelijk lelijk. Wie hier 1900 euro voor betaalt is van het padje af. Koop dan een prachtige gibson!

robostrat
16 november 2006, 08:01
is deze niet een keer voorbij gekomen in the X Files :???:

ik vind hem gewoon leluuuk :eek:

B_2_the_a
16 november 2006, 08:55
Don't kill me for this,

Ik vind het ontwerp wel wat hebben... maar om alleen al 1900 euro voor de inkoop te betalen, wordt iets te (verkoop zal dan wel een 3 duizender worden)

Alleen hij is niet volledig symetrisch :P
Het plaatje onder zou dan een annagram moeten zijn!

GunMetalBlue
16 november 2006, 12:44
beauty! die bij toch, dat andere is me net iets te anarchistisch

Danny Drug
16 november 2006, 13:31
beauty! die bij toch, dat andere is me net iets te anarchistisch

das dat andere topic volgens mij

Noid
17 november 2006, 09:55
Ach ja, smaken verschillen ... en veel hier lijken trouw aan de standaard strat en lp vormen. Niks mis natuurlijk met zelf gekozen beperkingen. De gitaar is voor mij vooral een gebruiksvoorwerp: primair moet ie gewoon goed zijn, daarna komen de looks pas. Dat zie je ook altijd in de topic's over headless gitaren, daar draait de discussie ook altijd om functionaliteit versus looks.

Ik snap alleen niet waarom je de foto van een deel van de gitaar heb geplaatst. Die foto doet de gitaar geen recht. Als ik de hele gitaar bekijk zie je de proporties beter en dan is het helemaal geen gekke gitaar! Ziet er gewoon goed uit. Ook in het blauw.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/samen.jpg

Gezien de prijs (rondom 3000E) zal hij/zij ondanks de kwaliteit tegen veel andere "pareltjes" op moet boksen, zodat er maar een selecte markt voor het ding zal zijn. Daarbij ben ik overigens zeer gecharmeerd van die symetrie, en de praktische voordelen die dit met zich meebrengt. Hadden alle gitaren dit maar, dan hadden linkshandigen ook meer keus. Ook dat vrouwvriendelijke is goed, al was het maar dat ik liever een schone dame gitaar zie spelen dan harige houthakkers alla Hetffield en Wylde :D

schizo910
17 november 2006, 10:33
Ik snap alleen niet waarom je de foto van een deel van de gitaar heb geplaatst. Die foto doet de gitaar geen recht. Als ik de hele gitaar bekijk zie je de proporties beter en dan is het helemaal geen gekke gitaar! Ziet er gewoon goed uit.

:seriousf::seriousf::seriousf:

Ik ben echt niet zo traditioneel als ik nu klink hoor, maar dit ontwerp zuigt apekloten.

Veekeren
17 november 2006, 11:05
Nu moet ik na de foto's van Noid toegeven dat ze er beter uit zien dan ik aanvankelijk dacht... Maar een warmer gevoel dan van de gemiddelde BC Rich krijg ik er niet van. Ik zou zelf mn geld anders besteden...

B_2_the_a
17 november 2006, 11:09
als er nou een nullletje afging :P dan zou het wel intressant worden

De Beer
17 november 2006, 13:30
Die blauwe komt véél beter uit de verf dan die rooie. De nerven brengen wat asymetrie terug.

Joey Handsome
17 november 2006, 14:16
Dat ding is gewoon te erg jaren tachtig en waarschijnlijk had men hem zelfs toen een ongelukkig misbaksel gevonden. Ik geloof er trouwens echt geen bal van dat het lekker zittend speelt met ding. Ik speel nog liever hier op:

http://www.davesguitar.com/product/96026.JPG

Elan
17 november 2006, 14:25
Te koop zijn ze voorlopig toch niet...

Dus hoop ik niet te spammen door het te vragen,

Wilt niemand eens eentje komen testen ?

Dan hebben we eens een echte mening.


Ik kan natuurlijk wel liggen verkondigen hoe goed die dingen zijn, maarja, wie ben ik ?

Eerlijk is eerlijk... ik ben zelfs niet eens een goed genoeg gitarist om mij uit te spreken over die gitaar. Alles wat ik vertel heb ik van horen zeggen (de ontwerpster, De reviewer, Mauro... )

Zo is er bijvoorbeeld géén timbre verschil tussen een open snaar en een ingedrukte ... klinkt great ! ... wat bedoelen ze in godsnaam ?


Anyway, als iemand bekwaam graag een mening wilt komen vormen... steeds welkom.

Het enige wat ik met zekerheid durf te stellen (als lowsy gitarist) is dat die McDermoth dP'90's heerlijk klinken.
Een basis telecaster-klank... uitgewerkt richting Les Paul.

En wat ik ook durf stellen, is dat ze echt wel comfortabel en geballanceerd aanvoelen in elke positie.

Joey Handsome
17 november 2006, 14:28
Ach ja, hoe goed ze ook mogen zijn, eigenlijk doet het er niet eens echt toe. Die dingen zijn gewoon te afzichtelijk om dood mee gevonden te worden.

omni
17 november 2006, 14:49
Juist hiervoor heb ik de term 'wiskunde-ontwerpen' bedacht. Dat is als je een volkomen onlogisch idee bedenkt, bijvoorbeeld; Deze gitaar wordt helemaal symetrisch! En dat idee dan heel erg miereneukererig gaat zitten doorvoeren zonder daar bij te letten op andere onzinnige aspecten als esthetiek, gebruiksgemak e.d. Helemaal vervelend wordt het dan als mensen dat dan ook nog heel koppig gaan zitten verdedigen. (Want ze geloven ergens in!) En dan heb je dus de allerbeste lelijkste gitaar gemaakt. Natuurlijk smaken verschillen, maar hiermee sla je natuurlijk je eigen -handgedroogde- plank mahonie mis.

robostrat
17 november 2006, 14:49
Ach ja, hoe goed ze ook mogen zijn, eigenlijk doet het er niet eens echt toe. Die dingen zijn gewoon te afzichtelijk om dood mee gevonden te worden.
:D :D

de complete foto geeft in iedergeval een ander beeld van de gitaar.....

maarja, lijkt nog steeds of tie uit "the X - files" Komt :D :D

Noid
17 november 2006, 14:55
Dat ding is gewoon te erg jaren tachtig en waarschijnlijk had men hem zelfs toen een ongelukkig misbaksel gevonden. Ik geloof er trouwens echt geen bal van dat het lekker zittend speelt met ding. Ik speel nog liever hier op:

http://www.davesguitar.com/product/96026.JPG

Waarom?

Op zich netjes afgewerkt die broodbak van Bo Didley, met die dubbele binding enzo. Ik mis hier echter een essentiele bodyvorm en het lijkt me een v/d meest onconfortabele gitaren, omdat hij zulke scherpe hoeken en randen heeft.

@Elan: goed aanbod: ik hoop dat zich snel iemand aanmeldt om eens te gaan testen.

Elan
17 november 2006, 15:06
Wat ik nu ga doen is eigenlijk kompleet uit den boze...

We hebben er eentje (de rode) laten reviewen voor een muziek magazine.

Iedereen weet dat reviews zelden eerlijk zijn.

Echter deze is gereviewd door een (erg conservatieve) jazz-leraar van bij ons om de hoek. Dus niet gebonden aan reclame en dergelijke.
Gewoon een bekwame gitarist en een lelijke gitaar.

Het artikel is nog niet verschenen... dus eigenlijk mag ik het natuurlijk niet posten... maarja


Dit is zijn mening :




Dorian Masterbuilt Guitars “The beauty in the beast”

Als ze mij vragen of ik zin heb om eens een prototype-gitaar onder handen te nemen, dan moeten ze me dat maar een keer vragen. De gitaar die ik nu op de testbank heb mogen leggen is echt wel iets speciaal, misschien een …sprookje?
Zoals alle sprookjes begint dit met “er was eens …”, namelijk er was eens een vrouw die parttime gitaarles geeft en industrieel vorm geeft. Iemand met een passie voor gitaar spelen, gitaren, maar ook voor vormgeving en efficiënte productiemethodes. En uit al die passies is iets moois ontstaan, alhoewel we daarover van mening kunnen verschillen.

Sophie Dockx heeft een duidelijke visie, en ze wil een super instrument dat geen kloon van (om maar eens de verplichte ijkpunten te noemen) een Les Paul of Strat is. Qua klank wil ze wel het beste uit beide werelden verenigen, zonder karakterloos te worden. Met haar hoofd vol plannen is ze naar Rikkers Gitaarbouw in Groningen getrokken, en samen zijn ze verantwoordelijk voor een aantal prototypes waarvan ik er nu een in handen heb. Ook de naam reflecteert de samenwerking, namelijk DOckx-RIkkers en ANderen, meer moeten we er niet achter zoeken – geen verwijzingen naar oude bouwstijlen, toonladder-modi of “dorian grey”.
Vooraleer we dieper op de visie ingaan, even de spec’s overlopen van deze Dorian True Blues die we op de testbank hebben liggen.
Eerste opvallende eigenschap: de gitaar is volledig spiegelsymmetrisch, ze is zelfs zo symmetrisch dat onder het elektronicaplaatje een extra topkam voorzien is die met klikpennen pasprecies op z’n plaats wordt geklikt. Ook de elektronica is dubbel bedraad zodat na ompolen de knoppen andersom draaien en toonknop volumeknop wordt en vice versa.
De pickups zijn single coil DNP 90’s (Definitly Not P 90’s) van Yves McDermott – kruiselings handgewikkelde elementen die wat hoger en breder zijn dan P 90’s maar wel binnen de standaardbehuizing passen. Met hun 9000 à 12000 windingen hebben ze een zeer hoge definitie.
Het prototype dat ik in handen heb is op Les Paul basis geschoeid wat betreft de keuze van het hout: een kersenrode mahonie body (private stock kwaliteit) en ook de hals die doorloopt door de body is van lekker stuk hard mahonie. De hoekige symmetrische body is pas bij de 22e fret aan de hals bevestigd wat een perfecte bereikbaarheid in de hogere regionen toelaat. Op de hals ligt een dikke (6 mm!) AAA ebbenhouten toets Voor de rest niet te veel toeters en bellen, geen bindingen, geen fraai inlegwerk, wel feilloos werkende stemmekanieken (Shallers?) en een string-through-body brug met rollers van ABM.
Op de brede hals met milde radius voelt zeer comfy aan voor een fingerpicker maar voor iemand die normaal een tele-hals in zijn/haar handen heeft is dit wel even wennen. De hals start als V, gaat dan naar D en eindigt als een M zodat de afstand tussen duim en vingers over de hele lengte constant is – als dat geen ergonomische vooruitgang is … over ergonomie gesproken: ook de bodyvorm is een mix van ergonomie (een body die onafhankelijk van speler/speelster, speelhouding, oriëntatie, … “past”) en slim design dat toelaat om harde toonhoutsoorten met een minimum aan bewerkingen te gebruiken.
Zijn er dan geen opmerkingen over de constructie? Natuurlijk wel – de aansluiting van hals en body, topzijde is wat slordig, het naamplaatje met Dorian dat in de top van de body is gezet, is er slecht in gefreesd. Ik geef het toe, dat zijn spijkers op laag water want deze puntjes zullen de klank niet beïnvloeden, maar als we het over een custom masterbuilt hebben, mogen we natuurlijk veeleisend zijn.

Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar niks is leuker dan erover te lullen. Iedereen die ik de gitaar laat zien vindt ze lelijk (X-factor wil hier echt iets anders zeggen) maar dit vooroordeel smelt als sneeuw in de zon zodra de Dorian wordt ingeplugd, want dan komt de beauty uit the beast!
De verschillende Dorians zijn ontworpen met een bepaalde gitarist in gedachten – de Dorian die voor Mauro is bedacht gaat zelfs mee naar dEUS! Deze True Blues is met Sophie’s eigen stijl in gedachten ontworpen – ideaal voor allerlei black music” (van jazz en blues over funk en soul tot echte Afro).
Elke vergelijking met de gekende referentieklanken doen de Dorian onrecht aan, veelzijdig is een understatement; twang zit er in, maar ook een lekkere bruine “grawl” het hele spectrum kun je er uit toveren zonder dat de gitaar haar eigen karakter verliest – nooit heb je het gevoel dat het een steriele veelzijdigheid is. De DNP-pickups zijn echt “grote oren” die alle nuances van snaren en hout oppikken. Zoals we thuis zeggen: je kan van een drol geen ijskreem maken, met andere woorden: wat er niet inzit krijg je er ook niet uit, hoe gevoelig de pickups ook zijn, maar geen klachten hier – heerlijke tonen met veel harmonischen en headroom.

Dan de echte lakmoesproef: de Dorian mag mee optreden met het jazztrio. Eerst spelen we enkele nummers tijdens een academische zitting, ideale omstandigheden want iedereen luistert aandachtig en de rijke klank komt mooi tot z’n recht, daarna is er een receptie waar we ons lounge-repertoire bovenhalen. Hier moeten we opboksen tegen het geroezemoes van de feestende meute en is het zeer opvallend dat de gitaar gemakkelijk door het lawaai geraakt en goed blijft klinken. M’n collega-gitarist schuift met plezier z’n ES335 of z’n Epi Joe Pass aan de kant om ook een testrit te maken (“nu ikke, nu ikke”). Alleen onze bassist heeft ethische bezwaren tegen de looks (zo puntig past niet bij z’n hondenhok).
Of je nu zit of staat, de balans van de gitaar is altijd optimaal. Naar het schijnt zou ook voor onze vrouwelijke collega’s gitaristen de plaats van de riem optimaal zijn (qua borsten dan) – dit heb ik zelf gelukkig niet uit kunnen proberen …
Wanneer je de Dorian in een gitaarstaander wil zetten is het wel effe uitkijken naar een modelletje dat geschikt is voor de hoekige vorm (of je laat de Dorian niet meer los – je blijft er op spelen).

Af en toe kom je een gitaar tegen die je lekker ligt, die beter klinkt of comfortabeler speelt. Heel af en toe kom je een instrument tegen dat je ook nog eens beter doet spelen, dat inspirerend werkt, dat je niet wil neerzetten, laat staan teruggeven – de Dorian hoort duidelijk in deze tweede categorie thuis. Het is zelfs zo dat je de intrinsiek lelijke body mooi gaat vinden als je er eens op aan het spelen bent.
Het was dan ook met spijt in het hart dat ik deze zalige gitaar terug inleverde bij J & T guitars. Met een prijs die om en bij de € 3000 zal schommelen zit je in het segment tussen de goeie fabrieksgitaren en de custom shop instrumenten, terwijl je kwalitatief duidelijk in de hoogste klasse meespeelt. Wellicht zal het niet zo eenvoudig zijn om de potentiele kopers tegen te komen, maar het zal zeker helpen dat Mauro een Dorian gaat gebruiken. Ook een alles-speler als Chris Peeters (o.a. De Laatsteshowband) zie ik nog uit de voeten komen met een veelzijdig instrument als dit – misschien een tip voor Sophie Dockx?

Joey Handsome
17 november 2006, 17:30
Waarom?


Uitstraling.

nielsduursma
17 november 2006, 17:36
Dat ding is gewoon te erg jaren tachtig en waarschijnlijk had men hem zelfs toen een ongelukkig misbaksel gevonden. Ik geloof er trouwens echt geen bal van dat het lekker zittend speelt met ding. Ik speel nog liever hier op:

http://www.davesguitar.com/product/96026.JPG

hup, actie wat hoger, 3 poten eronder en je hebt een leuke slide gitaar :D

Flipkoos
17 november 2006, 17:43
Ik vind het een stoer ontwerp. Ik ben inmiddels wel een beetje uitgekeken op al die strats en lp's.
Ik ben ook één van de weinigen die mijn eigen gitaar mooi blijft vinden (hoewel ik die nog redelijk dicht bij een stratmodel vind staan...)
http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/IMG00108.jpg

Joey Handsome
17 november 2006, 17:48
Vind ik ook niks, het zijn gewoon rare vormen waar je niks mee kunt. Maar goed, ik begrijp het wel hoor. Zelf heb ik immers een paar maandjes terug ook een leipo aangeschaft.

http://www.gitaarnet.nl/photos/30/7181.jpg

Flipkoos
17 november 2006, 17:52
Haha dat lijkt wel een botsautootje met die blauwe bumpers! Maar zoiets vind ik ook weer bijzonder geinig!

Timotio
17 november 2006, 18:17
hehe lollig wat een geinig ding. speelt dat nou lekker?

Joey Handsome
17 november 2006, 18:24
Hij speelt wel aardig. Niet bijzonder, maar daar koop je zo'n ding ook niet voor. Ik heb hem gekocht voor de klank en het uiterlijk. Deed me erg aan de gitaar van Ian Curtis denken. Ik wilde ook graag een leipe jaren zestig gitaar hebben.

Negative K3 fan
17 november 2006, 19:04
Wanneer je de Dorian in een gitaarstaander wil zetten is het wel effe uitkijken naar een modelletje dat geschikt is voor de hoekige vorm

is er zoveel over ergonomie enzo nagedacht en dan past hij niet in een gemiddelde standaard... ik had er zelf nog niet eens aan gedacht, maar zo'n IPO-er moet toch wel beter weten :D

Mitch
17 november 2006, 19:24
Ik zie nu pas dat het een beetje een kubistische impressie is van een kattenkop (letterlijk dan hè), ook de headstock heeft er iets van weg. 't Blijft een lelijke, dure gitaar. Moeilijk hoor.

Orpheo
17 november 2006, 19:25
hij heeft wel wat. hoe langer ik ernaar kijk, hoe leuker de gitaar wordt! wat ik wel graag zou zien is dat het doorvoeren van de symmetrie IETS minder extreem gebeurd. dus gewoon de knoppen ala PRS neerzetten. past veel mooier, en dat smoelt ook beter.

Tupelo
17 november 2006, 20:01
mooi van lelijkheid, die eerste ik hou er wel van vraag me alleen af wat voor kop er op zit want dat kan nogal een verschil maken. die 2e is gewoon lelijk.Ik wou net zeggen: "Dat lijkt me wel wat voor Wietse." Maar dus toch niet..? :confused:

Flipkoos
17 november 2006, 23:25
Hij speelt wel aardig. Niet bijzonder, maar daar koop je zo'n ding ook niet voor.

Daar koop je een Parker dan weer wel voor...jeumug wat speelt dat lekker

B_2_the_a
17 november 2006, 23:41
Daar koop je een Parker dan weer wel voor...jeumug wat speelt dat lekker


dat is smaak gebonden

had vandaag een epiphone lp std eb afgesteld, speelde ook heerlijk ;)

Flipkoos
18 november 2006, 00:28
Ja daar kan ik niet over oordelen...die heb ik nog nooit in handen gehad.

levi
20 november 2006, 12:30
vraagje komt die gitaar uit het stenen tijdperk???

JimiDylan
20 november 2006, 13:32
goh wat een verschrikkelijk enorme bijdrage levert die laatste post in dit topic zeg. zoek een hobby..... :harmony: :hippie:

Negative K3 fan
20 november 2006, 15:05
vraagje komt die gitaar uit het stenen tijdperk???

antwoordje nee, je moeder dan???

levi
21 november 2006, 22:07
umm hoe weet jij dat??

levi
21 november 2006, 22:08
nog een antwoord steek die gitaar maar lekker in je hol

drap
21 november 2006, 22:09
Ugly it is.