PDA

View Full Version : 8-sporenopnames op pc



avalanche
15 november 2006, 14:36
Ik ben de gelukkige eigenaar van een nieuwe pc (P5B deluxe, P4 3,2 GHz, 1 GB RAM, 300 GB HD) en wil hier mijn eigen gitaarspinsels, maar ook de rest van de band (zang, bas, drum) mee opnemen. Vroeger werkte ik veel met Guitar Tracks Pro om via mijn GT-6 en de line in van mijn pc eenvoudige gitaaropnames te maken.

Om tegelijk 8 sporen op te nemen heb ik de keuze uit (met dank aan de zoekfunctie):
aparte geluidskaart zoals Terratec phase 88 met een losse preamp zoals de Behringer Xenyx 2442 (andere voorstellen welkom)
OF
geluidskaart met firewire en ingebouwde preamps zoals de Alesis multimix 16 FW of Presonus Firepod (andere voorstellen welkom)

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Firepod. Iemand met gebruikerservaringen? Uiteraard ben ik geen professional, een riant budget heb ik niet. Met 800 euro moet ik het zien te redden (exclusief mic's, software,...).

Ik heb demoversies van Audition en Guitar Rig gedownload - lijken zo op het eerste zicht degelijke programma's - maar ik heb last van latency. Asio for all installeren helpt niet. Moet ik nu nog een aparte geluidskaart kopen (Terratec Phase 22) of biedt de Firepod ook hier de oplossing? Gewoon via firewire aansluiten, drivers installeren en klaar is kees?

Harry
15 november 2006, 15:30
er is een apparaat van Yamaha uit dat je daarvoor kunt gebruiken. Is een geluidskaart met een ingebouwde mixer. Misschien kun je het op google vinden?

avalanche
15 november 2006, 16:43
Bedoel je die Yamaha GO-46 audio interface? Ziet er wel leuk uit, maar die heeft maar 4 audio-ingangen...

Ic3gl0vE
15 november 2006, 16:50
voor 800 euro heb je zo'n yamaha AW1644 ofzo (naam klopt geloof ik niet helemaal) dat is een 8 sporen recorder met harde schijf. Hoef je ook geen software meer te kopen.

avalanche
15 november 2006, 17:21
De Yamaha AW1600 bedoel je. Ik heb een Boss BR-864, zo'n 8-sporenapparaatje, maar daar ben ik al volledig op uitgekeken. En het duurt een eeuwigheid om die sporen op je pc te zetten, evenlang als het afspelen van elke spoor apart... Ik vrees dat die AW1600 te beperkt is in mogelijkheden en niet zo uitbreidbaar of aanpasbaar is als een pc met randapparatuur.

Ik heb gezien dat bij die Alesis of Firepod ook al software zit: cubase LE. Ik veronderstel dat ik daarmee ongeveer hetzelfde kan doen als audition. Wat mij dan alvast de kosten van de software bespaart.

bert k
15 november 2006, 18:58
Als je die Firepod kan betalen zou ik het doen. Ziet er goed uit, ACHT mic inputs, firewire, lekker snel. (Inderdaad, geen aparte geluidskaart nodig, geen latency.) Mooi spul.

Een Xenix van Behrelul heb je niks aan, je moet een tafel hebben met minimaal acht direct outs voor naar de kaart.
Die Firepod zou je zonder mengtafel kunnen draaien, dat zit ook in de software.

El Capitain
15 november 2006, 19:32
Ik denk dat hij ook wel de Yamaha 01X (http://www.feedback.nl/?id=55&b=C01X)kan bedoelen...

Ik heb hiervan alleen de geluidskaart (de i88x) en ik was voor ongeveer 500 euro klaar. Alleen dan heb je maar twee mic-pre-amps. De resterende 6 ingangen zijn line-ingangen.

guitartheo
15 november 2006, 19:45
hallo , ik heb net een demo gemaakt met een korg d888 (8 sporen digitaal)
Dit werkt wel goed (16 bits). Heb de bestanden daarna in cubase geiimporteerd (met een usb aansluiting word de recorder herkent als extra station)om het af te maken (zang en extra gitaar) en eidmix .Voordeel van computer vind ik het betere overzicht meer effecten en sporen (en 24 bits)
Als ik een extra computer in de oefenruimte zou hebben zou ik mischien een firewire mixer gebruiken (als ik die had) .

harrie-beton
15 november 2006, 20:20
die terratec is een hele goede 8 sporen kaart, pci versie is 339 euro hier.
Je hebt dan nog wel een mengtafel nodig die 8 direct outs heeft of een insert punt, minimaal 8. Je kunt ook 2 kleine mengtafeltjes kopen van 40 euro. Die hebben LINKS, RECHTS en AUX1 als onafhankelijke output. Je hebt dan voor 70 euro ofzo 6 sporen direct out voor microfoons.

Wat is de reden in firewire de voorkeur te geven? Is ook erg goed maar duurder dus. Audition kan goed omgaan met beide types geluidskaarten.

avalanche
15 november 2006, 23:34
@harry: ik denk dat je de Yamaha MW12 bedoelt, een nieuwe analoge mixer van Yamaha met een USB interface. Ziet er voor dat geld - 329 euro in de nieuwe catalogus van musicstore - zeker niet slecht uit.

Waarom firewire? Die alesis multimix heb je bijvoorbeeld zowel in USB als firewire versie. Die Yamaha MW12 enkel maar in USB-versie. Wat ik ervan begrepen heb is dat je met de USB-versie enkel een stereo-opname kan maken op twee sporen van alle sporen samen. Wat ik wil is 8 onafhankelijke sporen in Audition of Cubase die ik daarna nog kan bewerken. Firewire stuurt alle 8 sporen apart door. USB enkel een stereospoor. Tenminste als ik het aan het rechte eind heb...

Als ik met een aparte geluidskaart en aparte preamp werk doet dat firewireverhaal uiteraard niets terzake. Gewoon inprikken in een vrij PCI-slot op mijn moederbord veronderstel ik.

Roman
16 november 2006, 08:23
Ik doe het al jaren met mijn Yamaha AW4416, die koste me toen bijna zo'n 10.000 GULDEN (incl wat extra stuff). 16 sporen digitaal opnemen. Overzetten naar PC gaat middels CD branden en op PC weer inlezen. Werkt allemaal erg fijn.
(mixen etc doe ik in Nuendo)

Ben nu ook meer aan het rondkijken voor een multitrack pre-amp firewire. De presonus ziet er goed uit en is betaalbaar (zo'n 600-700 euro). Focusrite heeft sinds kort ook 1tje uit welke er erg goed uit ziet. Voordeel is dat deze, in tegenstelling tot de presonus, de XLR aansluitingen aan de achterkant heeft.
http://www.focusrite.com/product/saffire_pro_26_i_o/

Verder zijn er diverse ADAT preamps te krijgen. (ipv firewire/usb)

harrie-beton
16 november 2006, 08:56
Onafhankelijke opname met jouw budget zijn redelijk wat keuzes. Ik heb zelf een interne 8 sporen kaart plus later 4 sporen bijgekocht en dat werkt prima. Ik heb ook een Podxt pro op USB (=2 sporen geluidskaart) en die geeft de meeste problemen en bij live opnames wel eens vastlopers.

Firewire is van Apple en USB 2.0 de Windows tegenhangen. De data transfer van firewire is 400 megabit per seconden en van USB 450. Genoeg voor 200 sporen audio. Firewire wordt in Windows ook IE1394 genoemd omdat Bill Gates niet de term firewire over zijn lippen krijgt.

Laat weten wat je aanschaft.

8 sporen opname van een band op 44,1 khz mono, dus 8 sporen op CD kwaliteit is 5 gig per uur.

guhlenn
16 november 2006, 09:50
ik hoor alleen maar goede dingen over de firepod. doe er je voordeel mee ;) als ik nog eens had kunenn kiezen, had ik die genomen (of de neiuwe 16 sporen versie... hehehe)

avalanche
16 november 2006, 12:42
Jawel, het is de Firepod geworden. Ik heb hem zonet besteld bij Musicstore. Ik zal deze topic nog eens omhoog schoppen met mijn ervaringen, maar dat zal maar pas binnen enkele weken zijn. Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

bert k
16 november 2006, 22:57
Ben erg benieuwd. Ik heb nu een oud (maar goed) Terratec 2-sporen kaartje, misschien is die Vuurdoos een leuke opvolger.

guhlenn
17 november 2006, 08:11
de clocking en converters zijn gemiddeld, maar iedereen roemt hoe goed die preamps zijn voor het geld. reken het uit.. per kanaal betaal je drie keer niks.

Harry
17 november 2006, 10:32
@harry: ik denk dat je de Yamaha MW12 bedoelt, een nieuwe analoge mixer van Yamaha met een USB interface. Ziet er voor dat geld - 329 euro in de nieuwe catalogus van musicstore - zeker niet slecht uit.

Waarom firewire? Die alesis multimix heb je bijvoorbeeld zowel in USB als firewire versie. Die Yamaha MW12 enkel maar in USB-versie. Wat ik ervan begrepen heb is dat je met de USB-versie enkel een stereo-opname kan maken op twee sporen van alle sporen samen. Wat ik wil is 8 onafhankelijke sporen in Audition of Cubase die ik daarna nog kan bewerken. Firewire stuurt alle 8 sporen apart door. USB enkel een stereospoor. Tenminste als ik het aan het rechte eind heb...

Als ik met een aparte geluidskaart en aparte preamp werk doet dat firewireverhaal uiteraard niets terzake. Gewoon inprikken in een vrij PCI-slot op mijn moederbord veronderstel ik.

die bedoelde ik inderdaad....

rjong999
17 november 2006, 12:42
Voor zo'n 250 euro koop je een ESI ESP1010, 10 kanaals PCI. Of voor 200 euro twee 4-kanaals Maya PCI kaartjes. Is dat wat ? Waarom zou ik voor een Firewire of USB 2 interface het dubbele betalen ?

harrie-beton
17 november 2006, 12:52
Die ESI 1010 heeft 8 analog inputs. 2 digtaal en samen dus 10. Aangezien hij zijn eigen band gaat opnemen heeft hij weinig aan die digitale kanalen.

Verder wil hij volgens mij de firewire kaart omdat deze pre amps heeft. Die ESI heeft dat niet op alle kanalen. Die ESI heeft 2 pre amps.
Verder wel een leuke kaart en niet duur. Ik heb een maya 44 in 1 van mijn systemen en die kaart klinkt erg lekker. 99 euro was die..

El Capitain
17 november 2006, 13:19
Voordeel van firewire/USB boven PCI vind ik dat het een stuk mobieler is en makkelijker uitwisselbaar op andere computers.