PDA

View Full Version : Gestolen Nummers



Pagina's : [1] 2

DaFonz
15 november 2006, 15:15
Na een half jaar alleen maar lezen toch eindelijk ook maar eens de moeite genomen om aan te melden.

Na aanleiding van het Peppers Pikken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76309) tread leek het mij wel leuk om hier een lijst met “gejatte” akkoordenreeksen, licks, melodie lijnen en zo te maken. Dan bedoel ik dus geen covers of parodieën waarbij alleen de tekst anders is of zoals the Rutles (alhoewel dat ook wel leuk is :p).

In het Peppers Pikken (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76309) tread kwamen al naar voren:

Red Hot Chili Peppers – Dani California <-> Tom Petty - Last Dance with Mary Jane
En een deel van de solo lijkt wel heel veel op Jimi Hendrix’ Purple Haze

Anouk - R U Kiddin Me <-> The Police - So Lonely

Eentje die ik er aan toe wil voegen is:

Cream – Sunshine of Your Love <-> Blue Moon – door vele gedaan, het begin van de gitaarsolo in Sunshine of Your Love is de melodielijn van Blue Moon

Zo zijn er vast nog veel meer…

Bins
15 november 2006, 17:33
Het refrein van "war machine" van mn eigen band is precies hetzelfde als "the mercenary" van Maiden. :)

Wisten we niet toen we het schreven, dus fakket:p

Rude Perception
15 november 2006, 18:17
ik hoorde laatst ook precies een akkoordenschema wat ook in een eigen nummer van ons zit. Ik hoorde het gespeeld door een punkband. Zegt m'n broer dat t origineel van de Rolling Stones is....

Ook puur toeval trouwens.

Realeigo
15 november 2006, 20:38
wtf Maakt T Nou Uit Of Je Een Akkoordenschema Jat! Als Je Er Gvd Maar Je Eigen Draai Aan Geeft!

hendrix_appendix
15 november 2006, 21:09
Last van aambeien?

kiem
15 november 2006, 23:10
tijd geleden was dr 1 of andere pianist op tv, die liet ff horen hoeveel moderne nummers er wel niet direct zijn gejat van klassieke muziek, maar ze hadden alleen het tempo verandert om zo hun eigen nummer te maken, nootwijs waren ze identiek, was best grappig om te zien, hoe hij eersts tukje klassiek speelt, en t daarna sneller speelde en dat t dan 1 of ander bekent nummer was. kan em evrder neitmeer herinneren welke nummers, maardat standaart deuntje van james bond zat er ok bij

Spitfire
16 november 2006, 15:38
in 99% van de gevallen is dut totale bullshit, er is de afgelopen decennia zoveel muziek gemaakt dat het best kan gebeuren dat bepaald werk 'gejat' lijkt.

ohja, vind ik

sjoerd5
16 november 2006, 21:25
Deep Purple-Child In Time <-> It's a Beaufiful Day-Bombay Calling

hendrix2
16 november 2006, 22:01
Last Resort van Papa Roach is één of andere Iron Maiden riff (maar weet ff niet meer welke)

Noid
16 november 2006, 23:29
"Direct" gejat: het reeds genoemde "last resort" (ik geloof dat het van Children of the Damned van Maiden is) en wat Puff Diddy deed met come again (led zep rip off), bijvoorbeeld.

Allemaal hetzelfde schematje (hoogstens een andere toonhoogte):
Go your own way: fleetwood Mac - refrein
Sultans of Swing: Dire Straits - refrein
So hard: Anouk - 1e deel couplet en refrein
Speel ze allemaal maar eens in de volgorde Dm C A# C

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Herman Brood was daar ook heel goed in: Never be clever: geschreven in de tijd dat Thin Lizzy Jailbreak met Cowboy song uit had:
deel v/h couplet van Cowboy song: A Em F#m D
deel v/h couplet Never be clever: A Em F#m D
Herman deed overigens ook niet geheimzinnig over zijn jatwerk: hij pikte wat hem beviel en gaf hier zijn eigen draai aan. En op het podium had hij ook gewoon een Thin Lizzy t-shirt aan :)

crazylay
17 november 2006, 00:28
ik heb het ook met de band hoor..

als we zeggen van heujj wel gaan eens een cover doen.....
dan spelen we hem eerst origineel en later gooien we er ons eigen idee in en soms andere teksten.

SO WHAT!?!

tis mischien wel express so gedaan dan maar toch eigen ideeen in een eigen nr maken.

"Creative'

Arch_Evil
22 november 2006, 18:21
Ik heb laatst deze gevonden (stukjes uit de solo's):

http://media.putfile.com/Metallica-vs-Maiden

Metallica - The Four Horsemen vs Iron Maiden - The Trooper

Beide albums zijn in hetzelfde jaar gereleased.

"Piece of Mind is the fourth studio album by British heavy metal band Iron Maiden Released May 16, 1983
Kill 'Em All is Metallica's first album, released July 25, 1983 on Megaforce Records"

Dus lijkt het me sterk dat ze het van elkaar gestolen hebben.

Dit stukje heb ik ook laten horen op een Amerikaans forum. Daar zei iemand dat beide bands veel invloeden van Black Sabbath gebruiken, en dat diezelfde bend waarschijnlijk wel in een Sabbath nummer terug te vinden is. Als iemand mij kan vertellen uit welk nummer die bend komt, zou ik zeer op prijs stellen ;)

The_W85
25 november 2006, 13:38
Ik was van de week FlatOut2 aan het spelen, daar zit een nummer in van Audioslave - Your time has come, als je deze nu vergelijkt met Bad Seed van Metallica dan is bij mij de overeenkomst aardig groot

Fenndangoband
29 november 2006, 16:50
Who bloody f*cking cares :dance: ... rock&roll/ metal zit vol van plagiaat... om maar te zwijgen over blues. Zolang het allemaal maar lekker klinkt. Maak mij niet wijs dat alle akkoordenprogressies exclusief moeten zijn... dan zouden er een stuk minder CD'tjes in onze collectie staan. :roll:

DaFonz
30 november 2006, 10:20
Who bloody f*cking cares :dance: ... rock&roll/ metal zit vol van plagiaat... om maar te zwijgen over blues. Zolang het allemaal maar lekker klinkt. Maak mij niet wijs dat alle akkoordenprogressies exclusief moeten zijn... dan zouden er een stuk minder CD'tjes in onze collectie staan. :roll:

Daar ging het me ook niet direct om. Exclusieve akkoordenprogressies zijn een illusie lijkt mij, zo’n beetje alles is al wel gedaan denk ik, het is de manier waarop het gedaan wordt wat het verschil maakt. Door te zeggen dat Rock ‘n’ Roll/Metal vol plagiaat zit en om over Blues nog maar te zwijgen doe je eigenlijk alle andere genres te kort. Al zie ik het bij Blues vaak meer als clichés waar je om de zoveel tijd niet onderuit kunt.

Ik vind het wel leuke wetenswaardigheden, grote hits die hun schema’s/riff’s/licks geleend hebben van nummers uit het verleden. Ik veroordeel het niet, in tegendeel, ik zelf maak me er natuurlijk ook wel eens “schuldig” aan. Neem een akkoordenreeks en begin eens halverwege of zo. De akkoordenprogressie blijft hetzelfde, maar het klinkt toch anders. Plagiaat? Nee hoor, als je het goed invult niet. Het is net wat je er zelf van maakt.

vox
30 november 2006, 17:00
razorlight - in the morning

zeker weten doe ik het niet maar lijkt/ heeft vergelijkingen met ac/dc's - little lover

in ieder geval het begin..

edit: het is niet in the morning weet ff niet meer welke maar goed.. iedereen leent weleens wat of speelt een akkoorden schema van een ander zo dacht ik dat ik een nieuw nummer had, tot ik het voorspeelde aan de band en iemand herkende er veel in van i wanna be sedated en verdomd stond zonder dat ik het wist i wanna be sedated te spelen..

Einzeln
1 december 2006, 11:22
Accoordprogressie leren we elkaar aan. Het is cultuur. Vinden we prettig. We willen allemaal bij het laatste accoord thuis zijn. Anders klopt het niet. Het is geen jatten, we houden ons aan de regels!

harrie-beton
6 december 2006, 10:35
Dat schema's op elkaar lijken is niet zo erg.

Maar jatwerk is bijvoorbeeld:

Eric Clapton - let it grow vs Led Zeppelin - Stairway to heaven
Trouwens, Tribute van Tenacious D lijkt ook erg op Stairway to heaven. Dat hebben ze met een knip oog gedaan.

Ook een duidelijke:
Anouk - fallen sun vs One van U2
Borsato - Rood - VS Crime of century - Supertramp

henkr
6 december 2006, 12:11
[ ... ] Borsato - Rood - VS Crime of century - Supertramp
Grappig; daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Niettemin, een afschuwelijk nummer.

vox
2 januari 2007, 07:33
La Bamba - Twist & Shout (beatles)

ExRxIxC
2 januari 2007, 12:31
http://youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM
leuk stukje over een klassiek akkoorden schema

Johannes
2 januari 2007, 13:28
Wat een held...

vox
2 januari 2007, 23:47
het is altijd wel grappig als mensen, zeggen dat er iets origineels is van een bepaalde artiest maar de melodie gewoon geleend/gestolen heeft

zo hoorde ik eens een nummer van jannes en die had de melodie van een nummer van de beatles gebruikt voor een nummer.. zal eens gaan opzoeken welk nummer dat was..

Speeddemon
5 januari 2007, 14:57
"Direct" gejat: het reeds genoemde "last resort" (ik geloof dat het van Children of the Damned van Maiden is)
Nee, volgens mij is die main riff uit 'Infinite Dreams'.

Ook een leuke, de gitaarsolo uit Judas Priest's "Exciter" effe leggen naast Donna Summer's "I will survive".

vox
5 januari 2007, 15:31
Nee, volgens mij is die main riff uit 'Infinite Dreams'.

Ook een leuke, de gitaarsolo uit Judas Priest's "Exciter" effe leggen naast Donna Summer's "I will survive".

heeft verwijzingen inderdaad..

Valentijn V
9 januari 2007, 18:38
Het intro van Stairway to Heaven-Led Zeppelin en Taurus-Spirit

tabmaniac
9 januari 2007, 20:22
Last van aambeien?

nee hij jat ook nummers:D

DaFonz
17 januari 2007, 14:11
Nog eentje:

Eric Claptons gitaar solo in de Cream-hit "Strange Brew" is een letterlijke cover van Albert Kings' solo van z'n Stax Records-hit "Pretty Woman".

Valoosj
17 januari 2007, 14:29
Queen met under pressure komt gewoon exact terug in vanilla ice zijn ice baby gezeik :mad:

vox
18 januari 2007, 21:24
jep beetje jammer..

harrie-beton
8 maart 2007, 15:54
Tijdens Scrubs gebruikten ze een melodie en toen ineens..
Ik weet er nog 1:

All unsaid van Krezip = Summernight city van ABBA

vox
8 maart 2007, 18:26
Queen met under pressure komt gewoon exact terug in vanilla ice zijn ice baby gezeik :mad:

hoorde van de week op VH1 dat het gebruikt werd zonder toestemming van Queen dus een rechtzaak vs Vanilla Ice/Management.. verloren dat wel. maar de manager of producer wist te vertellen dat het niet hetzelfde was maar wel degelijk anders was.. :S

als iedereen het toch herkend als queen en ik nog steeds denk dat als ik het intro van vanilla ice hoor dat under pressure begint, dan is het het zelfde....

rjong999
8 maart 2007, 18:36
Nog een aardige dan: Steve Vai speelde in The Aching Hunger een stuk dat ook als thema in de rock-opera Chess voorkomt. Volgens Vai was de muziek ooit eens op zijn bureau terecht gekomen, had hij het een keer opgenomen, niet meer over nagedacht en jaren later gewoon alsof het van hemzelf was verder uitgewerkt, hij was 'vergeten' dat het orgineel niet van hem is.

sandra-kane
26 maart 2007, 19:00
hoi,
daar kun je niks aan doen dat ze het doen.
gebeurt toch.
en wat maken wij er ons zorgen over.
van sandra

fretboardtoash
26 maart 2007, 19:43
in 99% van de gevallen is dut totale bullshit, er is de afgelopen decennia zoveel muziek gemaakt dat het best kan gebeuren dat bepaald werk 'gejat' lijkt.

ohja, vind ik

helemaal gelijk, tis onontkoombaar.

maar als iemand als john fruschiaseinatnen(ik heb echt geen idee hoe je dat schrijft sorry hoor)niet de purple haze solo kan herkennen als ie'm speelt is er toch wel iets heel grondig mis.

CommanderKeen
28 maart 2007, 12:25
Ook een leuke: de melodie en de akkoordenprogressie van I Saw Her Standing There van de Beatles is nagenoeg gelijk aan die van When The Saints Go Marching In.

Is geen (bewust) jatwerk van John en Paul, aangezien het een vrij standaard akkoordenschema is, maar toch.

drap
28 maart 2007, 15:59
helemaal gelijk, tis onontkoombaar.

maar als iemand als john fruschiaseinatnen(ik heb echt geen idee hoe je dat schrijft sorry hoor)niet de purple haze solo kan herkennen als ie'm speelt is er toch wel iets heel grondig mis.

Heb je wel eens gehoord van pentatonisch? Hoeveel pentatonische solo's wil je hebben wat dan kennelijk weer terug te voeren is op een reeds bestaande? Ik weet werkelijk niet op welk stukje jij doelt in de solo en ik ken echt beide, maar mocht het overeen komen, dan is dat dus helemaal niet zo vreemd en waarschijnlijk geen opzet.

hendrix2
28 maart 2007, 18:44
Heb je wel eens gehoord van pentatonisch? Hoeveel pentatonische solo's wil je hebben wat dan kennelijk weer terug te voeren is op een reeds bestaande? Ik weet werkelijk niet op welk stukje jij doelt in de solo en ik ken echt beide, maar mocht het overeen komen, dan is dat dus helemaal niet zo vreemd en waarschijnlijk geen opzet.
Ik ben het eens met Drap.
Ontleed 1000 solo's en 600 daarvan gaan enkel opgebouwd zijn uit de pentatonische schaal, als het er al niet meer zouden zijn.
Dus dan krijg je algauw iets wat op elkaar lijkt, dikwijls is dat onbewust.

En dan nog? is iets klein rippen dan zo erg? Hoeveel artiesten hebben niet de typische Chuck Berry intro geript? Het goed laten klinken is toch het voornaamste?
Ik verwoord het eigenlijk liever mooier: als je denkt dat iets geript is, bedenk dan eerst dat het misschien enkel maar beïnvloed is ;)

Jyuuga
28 maart 2007, 23:02
De intro van Sweet Child O' Mine (Guns N' Roses) en de outro van Punk Rock Classic (Red Hot Chili Peppers).

Harry
29 maart 2007, 11:21
helemaal gelijk, tis onontkoombaar.

maar als iemand als john fruschiaseinatnen(ik heb echt geen idee hoe je dat schrijft sorry hoor)niet de purple haze solo kan herkennen als ie'm speelt is er toch wel iets heel grondig mis.

misschien citeerde Frusciante Hendrix wel expres, kan natuurlijk ook nog. Is geen jatten.....

vox
2 april 2007, 01:47
ik vind old man van neil young wel wat weg hebben van cats in the cradle..
bijvoorbeeld dat banjo riedeltje in het begin..

filmpje Old Man (http://youtube.com/watch?v=HERAKRtZcyo)

filmpje Cats In The Cradle (http://youtube.com/watch?v=jLzMw5hKoVk)

(btw zo ff kut zonder inet, wat gemist??)

FNaRK
4 april 2007, 22:16
http://www.youtube.com/watch?v=-Zlf_17hecY

Killing Joke !!

en Nirvana heeft het creatief misbruikt !




Killing Joke also sued Nirvana (http://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana_%28band%29) during this phase, alleging that the riff for the latter's song "Come as You Are (http://en.wikipedia.org/wiki/Come_as_You_Are)" was copied from the riff for their song "Eighties (http://en.wikipedia.org/wiki/Eighties)". The lawsuit was dropped after the sudden death of Nirvana frontman Kurt Cobain (http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Cobain).

Hrodelbert
8 april 2007, 15:54
kent iemand the verve nog? van bittersweet symphony? als ik me niet vergis zijn die nog succesvol aangeklaagd door de rolling stones omdat stukken uit bittersweet symphony teveel leken op een liedje van the stones.

B_2_the_a
8 april 2007, 16:07
in de rap en trance is het standaard om te coveren...

Kirk van metallica gebruikt nog wel es jimi loopjes :P


geniaal filmpje trouwes!
ik mis alleen nog herman van veen - ik ben vandaag zo vrolijk (van die eend), maar dat zal die amerikaan niet kennen :P

pippydude
4 mei 2007, 17:37
Maar die klopt niet helemaal, de 2e zin van het couplet van Ik ben vandaag... is anders. En ja, dat heb ik om die reden uitgevogeld. :sssh:

B_2_the_a
4 mei 2007, 17:47
ach,
lijkt wel veel op elkaar :)

De Beer
5 mei 2007, 19:58
Het bass lijntje in "Dj Paul's - Rainbow in the sky", en die van "The Party Animals - Atomic", lijken ook verdacht veel op elkaar....:roll:

rooie richie
12 mei 2007, 11:26
Ik had in '95 een nummer geschreven en later komt Emenem doodleuk met eight miles. Exact de zelfde accoorden. Echt stomme toeval. Het scheelt, het staat op ons demobandje uit '96........

B_2_the_a
12 mei 2007, 14:56
mr eminem heeft dat volgens ook nog gejat :P

rooie richie
12 mei 2007, 17:37
En dat verwondert me ook niets............

vox
15 mei 2007, 23:34
Maar die klopt niet helemaal, de 2e zin van het couplet van Ik ben vandaag... is anders. En ja, dat heb ik om die reden uitgevogeld. :sssh:

van welk nummer heeft hij het dan???

Jeroensnake
16 mei 2007, 13:47
Ik vind gestolen en gejat zo negatief klinken als het over muziek gaat. Als anderen een stukje van mijn muziek (al dan niet gejat en aangepast) mooi vinden, en het zelf (HER!)gebruiken (niet MISbruiken) dan heb ik er weinig moeite mee, en voel me soms zelfs vereerd. Onder misbruiken versta ik weinig moeite er in steken en toch veel geld/eer er voor krijgen terwijl je het niet verdient. Just my point of view.

Dat ene loopje naar beneden (b.v. vanaf de A, als volgt: A G F E, repeat till the end) wordt vaak "gejat"
- hit the road jack (dunno)
- hitching a ride (greenday)
- feeling good (Nina Simone)
- ... many many more

Wat ook vaak "gejat" wordt : 12-bars-blues-schema.
En natuurlijk niet te vergeten de Amen Brother Break in electronische muziek....

Kunnen we jatten niet vervangen door "recyclen" of "lenen" ?

B_2_the_a
16 mei 2007, 15:14
je moet eens de akkoordenpartij van greensleeves naast de akkoorden van hit the roadjack houden :)

weet je alweer genoeg ;)

Jeroensnake
16 mei 2007, 22:22
Ja, maar die gebruikt wel een aparte toonladder/toonsoort :)

,schiet me nu te binnen ...

(sorry, even vergeten, weet in m'n eentje niet zo veel)

B_2_the_a
16 mei 2007, 22:25
akkoorden zijn precies hetzelfde ;)

Jeroensnake
16 mei 2007, 22:46
hm.
Joh,
....
Vooruit,
laten we stoppen met ons druk maken over wat nou wanneer en op welke manier van wie gejat is, al dan niet bewust ...


(
HEEEJ,
wacht 'ns even; is er niet een heel ander nummer wat erop lijkt ?!
Op greensleeves bedoel ik dan (had 'm zelf nog nooit gespeeld,
maar nu ik de akkoorden zie...... )
)

vox
18 mei 2007, 16:45
Ik vind gestolen en gejat zo negatief klinken als het over muziek gaat. Als anderen een stukje van mijn muziek (al dan niet gejat en aangepast) mooi vinden, en het zelf (HER!)gebruiken (niet MISbruiken) dan heb ik er weinig moeite mee, en voel me soms zelfs vereerd. Onder misbruiken versta ik weinig moeite er in steken en toch veel geld/eer er voor krijgen terwijl je het niet verdient. Just my point of view.

Dat ene loopje naar beneden (b.v. vanaf de A, als volgt: A G F E, repeat till the end) wordt vaak "gejat"
- hit the road jack (dunno)
- hitching a ride (greenday)
- feeling good (Nina Simone)
- ... many many more

Wat ook vaak "gejat" wordt : 12-bars-blues-schema.
En natuurlijk niet te vergeten de Amen Brother Break in electronische muziek....

Kunnen we jatten niet vervangen door "recyclen" of "lenen" ?

jep.. mee eens..

Blind Owl
28 juni 2007, 12:28
De beste dingen worden gebaseerd (dus soort van gejat) op bestaande dingen, en dat zal altijd zo blijven dus wat is nou het probleem?

"This Boy, Willie Wilson, had a little thing on his finger like a small medicine bottle and he was zinging with it, you know. I said, 'Jesus! Wonder what's that he's playing?' I knew that guitars hadn't usually been sounding like that. So I eases up close enough to look, and I see what he has on his finger. 'Sounds good!' I said. 'Jesus! I like that!' And from there, I got the idea and said, 'I believe I want to play one of them things.'"
- Son House

Zo gaat dat ook met muziek, "Boogie Chillen" van John Lee Hooker, daarop zijn heel veel "beats" op gebaseerd: La Grange van ZZ Top bijvoorbeeld.

AriaProII
28 juni 2007, 17:41
The Cure - the walk <=> New Order - Blue Monday

vox
28 juni 2007, 19:21
De beste dingen worden gebaseerd (dus soort van gejat) op bestaande dingen, en dat zal altijd zo blijven dus wat is nou het probleem?

"This Boy, Willie Wilson, had a little thing on his finger like a small medicine bottle and he was zinging with it, you know. I said, 'Jesus! Wonder what's that he's playing?' I knew that guitars hadn't usually been sounding like that. So I eases up close enough to look, and I see what he has on his finger. 'Sounds good!' I said. 'Jesus! I like that!' And from there, I got the idea and said, 'I believe I want to play one of them things.'"
- Son House

Zo gaat dat ook met muziek, "Boogie Chillen" van John Lee Hooker, daarop zijn heel veel "beats" op gebaseerd: La Grange van ZZ Top bijvoorbeeld.

het gebeurd altijd in de muziek.. bijvoorbeeld turks fruit en singing in the rain

Wickerman
29 juni 2007, 12:55
Lordi - Devil is a loser (laat de reacties maar komen) en enter sandman.

Lijkt harder op mekaar dan welke 2 nummers ook.

Thijssie06
13 december 2007, 21:57
Metallica - four horsemen - Megadeth - Mechanix

Volgens mij meegenomen door mustaine

harrie-beton
7 januari 2008, 16:42
het mooie stukje piano uit "Join me in death" van HIM is een paar jaar eerder gebruikt door Jay Z in "dead presidents II". Het lijkt me een sample. Jay Z zal het ook ergens vandaan gepikt hebben?

JimiDylan
8 januari 2008, 02:07
Ik vind gestolen en gejat zo negatief klinken als het over muziek gaat. Als anderen een stukje van mijn muziek (al dan niet gejat en aangepast) mooi vinden, en het zelf (HER!)gebruiken (niet MISbruiken) dan heb ik er weinig moeite mee, en voel me soms zelfs vereerd. Onder misbruiken versta ik weinig moeite er in steken en toch veel geld/eer er voor krijgen terwijl je het niet verdient. Just my point of view.

Dat ene loopje naar beneden (b.v. vanaf de A, als volgt: A G F E, repeat till the end) wordt vaak "gejat"
- hit the road jack (dunno)
- hitching a ride (greenday)
- feeling good (Nina Simone)
- ... many many more

Wat ook vaak "gejat" wordt : 12-bars-blues-schema.
En natuurlijk niet te vergeten de Amen Brother Break in electronische muziek....

Kunnen we jatten niet vervangen door "recyclen" of "lenen" ?ik heb het ook een keer geflikt, ik kwam er later pas achter, had het hele nummer nog nooit gehoord (schaam schaam)
http://www.youtube.com/watch?v=1kyrkXafLb8

Pepe
8 januari 2008, 02:44
origineel: outro Hi Hi Hi, P. Mccartney
plagiaat: outro Iceberg, 10 CC

origineel: Because, Beatles
plagiaat: A Wolf at the door, Radiohead

origineel: He's so fine, Chiffons
plagiaat: My sweet Lord, George Harisson

origineel: Taxman, Beatles
plagiaat: Sound affects, Jam

origineel: Run through the jungle, Creedence Clearwater
gejat: old man down the road, John Fogerty

Die laatste was grappig aangezien Fogerty ook het origineel geschreven had maar de rechten behoorden aan iemand anders.
De uitspraak was evenwel dat niemand zichzelf kan plagieeren.

Soundsamples in rap is natuurlijk geen plagiaat. Daar worden doorgaans gewoon de rechten over samples betaald.

fiercevictor
12 januari 2008, 12:40
Citaat:
Origineel gepost door drap
Heb je wel eens gehoord van pentatonisch? Hoeveel pentatonische solo's wil je hebben wat dan kennelijk weer terug te voeren is op een reeds bestaande? Ik weet werkelijk niet op welk stukje jij doelt in de solo en ik ken echt beide, maar mocht het overeen komen, dan is dat dus helemaal niet zo vreemd en waarschijnlijk geen opzet.


Ik ben het eens met Drap.
Ontleed 1000 solo's en 600 daarvan gaan enkel opgebouwd zijn uit de pentatonische schaal, als het er al niet meer zouden zijn.
Dus dan krijg je algauw iets wat op elkaar lijkt, dikwijls is dat onbewust.

En dan nog? is iets klein rippen dan zo erg? Hoeveel artiesten hebben niet de typische Chuck Berry intro geript? Het goed laten klinken is toch het voornaamste?
Ik verwoord het eigenlijk liever mooier: als je denkt dat iets geript is, bedenk dan eerst dat het misschien enkel maar beïnvloed is ;)

maar de intro van purple haze is echt hetzelfde als die steeds terugkerende 4 noten in de solo van dani california ;) niet dat dat verder uitmaakt, ik vind dat tof; subtiele verwijzingen naar andere goede muziek.
en chuck berry heeft ook 100 keer zijn eigen intro's geript, haha elk nummer begint hetzelfde, echt grappig als je een cd luistert!

Brent Ray Vaughan
12 januari 2008, 13:39
Misschien niet gejat maar bij 'Sick sick sick' van Queens Of The Stone Age heb ik altijd de neiging om 'All My Life' van de Foo Fighters mee te brullen.

Maar ik vind het volkomen logisch dat er nummers op elkaar lijken (in elk geval stukken van nummers). Maar het mag niet overdreven zijn.

Ik meen me ook nog iets te herinneren van een lief van Madonna dat ze gewoon heeft overgenomen van één of andere Belgische band. Die gelijkenissen waren er gewoon over. Iemand een idee van welk liedje?

vox
14 januari 2008, 23:25
Citaat:
Origineel gepost door drap
Heb je wel eens gehoord van pentatonisch? Hoeveel pentatonische solo's wil je hebben wat dan kennelijk weer terug te voeren is op een reeds bestaande? Ik weet werkelijk niet op welk stukje jij doelt in de solo en ik ken echt beide, maar mocht het overeen komen, dan is dat dus helemaal niet zo vreemd en waarschijnlijk geen opzet.



maar de intro van purple haze is echt hetzelfde als die steeds terugkerende 4 noten in de solo van dani california ;) niet dat dat verder uitmaakt, ik vind dat tof; subtiele verwijzingen naar andere goede muziek.
en chuck berry heeft ook 100 keer zijn eigen intro's geript, haha elk nummer begint hetzelfde, echt grappig als je een cd luistert!

jep, chuck speelt het steeds hetzelfde riffje alleen de ene keer wat hoger dan bij bijvoorbeeld johnny b. goode. zijn akkoorden zijn ook hetzelfde, net als little richard met rip it up and long tall sally..

het rifje van chuck b is ook "geleend/gejat" door de beach boys voor "fun fun fun" en de beach boys verwerke ook teksten van the who in nummers van hun zelf.

dejohan
15 januari 2008, 16:11
Ik denk dat ongeveer 99.99% van de akkoordenschema's in de popmuziek als eens gebruikt zijn.

Een van de meest gebruikte is I-V-vi-IV (bijvoorbeeld E B Cm# A). Daar zijn al ettelijke dikke wereldhits mee geschreven:

Country roads (John Denver - Chorus)
Let it Be - Beatles
With or Without you - U2
So lonely (police)
Green Day - Basket Case
Glycerine - Bush
No Women no cry - Bob Marley
Skater Boy - Avril Lavigne
Torn - Nathalie Imbruglia
Under the Bridge (Peppers, Chorus).
Going Nowhere - Therapy
No one else - Weezer
Big City Life - Mattafix

Enzovoort, enzovoort


Je kunt daar zelfs stand up comedy mee maken (uitkijken tot het einde!):

http://nl.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

Syradodo
15 januari 2008, 21:51
Papa Roach zijn de grootste Iron maiden fans die er zijn.
Ze hebben het riffje uit Infite dreams gekopieerd naar Last Resort.
En ze hebben het riffje uit Prowler gekopieerd naar Between Angels and insects.

Arvoitus
16 januari 2008, 13:49
Om maar even iets van een ander forum te pikken, het is dus in het engels, maar dat zal wel te lezen zijn.

Dit zijn "gejatte" dingen van Children of Bodom:

Warheart (Hatebreeder): Lyrics: "I am an outcast on the path of rebound" - those lyrics are the exact same of a Manowar song written before this one (Black Wind, Fire and Steel)

Hatebreeder (Hatebreeder): at 2:45 has a solo identical to a Rendition of a Soprano line in a Mozart Piece.

I told you of the children of bodom title song and yngwie, yngwie's song is called "Evil Eye", listen to it - and the sreaming in that song (Unripe Vengence) is pretty much the same as a Stone song "Sweet Dreams".

Riff at 2:01 in Bodom After Midnight was taken from the soundtrack of the movie The Rock.

The speech in the song "Taste of My Scythe" was also in a Necrophagia song.

"Hate Me" at 0:50-1:00 is a riff in a Manowar song "Voilence and Bloodshed".

Opening riffs in "Sixpounder" are much like the Pantera song "A New Level", drum part shortly after is almost identical.

Chokehold intro just like the Annihilator song ''King of the Kill''

Bodom Beach Terror opening drum solo and main theme is almost the same as the Carcass song "Corporal Jigsore Quandray".

Main riff in Angels Don't Kill just like "Tubbs and Valerie" from Jan Hammer.

Triple Corpse Hammerblow keyboard intro just like soundtrack of "Dead Poets Society".

The lyrics in "You're Better Off Dead" are from the W.A.S.P. song "Blind in Texas",

Lil Bloodred Ridin Hood's verse riff is the same as the Dissection song "Unhallowed", and the melody in the chorus is the same as Dissection song "Night's Blood".

Hate Crew Deathroll lyrics very similar to those of the Panter song "Rise", some lyrics also taken from the Skid Row song "Youth Gone Wild".

Trashed, Lost and Strungout...sound familiar? hint, look Zakk Wylde.

Knuckleduster riff's are just like Sepultura's "Roots Bloody Roots",

Living Dead Yet riffs just like Peter Tagtgren's solo project "Rain".

Punch Me I Bleed starts the same as Pantera's "Hard Lines, Sunken Cheeks".

In Your Face opening riff is just like Pantera song "Use My Third Arm".

Next in Line reuses riffs from Northern Comfort.

Red Light In My Eyes Part 1 starts with Bach,
Part 2 starts with Mozart and goes to a different Mozart riff later in the keyboards,

"The Nail" has Bach at about 2:00, (Hidden Keyboard solo at the end of Something Wild is from Miami Vice, just like 2 of their other major riffs in later albums)

Madcow
16 januari 2008, 20:39
Om maar even iets van een ander forum te pikken, het is dus in het engels, maar dat zal wel te lezen zijn.

Dit zijn "gejatte" dingen van Children of Bodom:

Warheart (Hatebreeder): Lyrics: "I am an outcast on the path of rebound" - those lyrics are the exact same of a Manowar song written before this one (Black Wind, Fire and Steel)

Hatebreeder (Hatebreeder): at 2:45 has a solo identical to a Rendition of a Soprano line in a Mozart Piece.

I told you of the children of bodom title song and yngwie, yngwie's song is called "Evil Eye", listen to it - and the sreaming in that song (Unripe Vengence) is pretty much the same as a Stone song "Sweet Dreams".

Riff at 2:01 in Bodom After Midnight was taken from the soundtrack of the movie The Rock.

The speech in the song "Taste of My Scythe" was also in a Necrophagia song.

"Hate Me" at 0:50-1:00 is a riff in a Manowar song "Voilence and Bloodshed".

Opening riffs in "Sixpounder" are much like the Pantera song "A New Level", drum part shortly after is almost identical.

Chokehold intro just like the Annihilator song ''King of the Kill''

Bodom Beach Terror opening drum solo and main theme is almost the same as the Carcass song "Corporal Jigsore Quandray".

Main riff in Angels Don't Kill just like "Tubbs and Valerie" from Jan Hammer.

Triple Corpse Hammerblow keyboard intro just like soundtrack of "Dead Poets Society".

The lyrics in "You're Better Off Dead" are from the W.A.S.P. song "Blind in Texas",

Lil Bloodred Ridin Hood's verse riff is the same as the Dissection song "Unhallowed", and the melody in the chorus is the same as Dissection song "Night's Blood".

Hate Crew Deathroll lyrics very similar to those of the Panter song "Rise", some lyrics also taken from the Skid Row song "Youth Gone Wild".

Trashed, Lost and Strungout...sound familiar? hint, look Zakk Wylde.

Knuckleduster riff's are just like Sepultura's "Roots Bloody Roots",

Living Dead Yet riffs just like Peter Tagtgren's solo project "Rain".

Punch Me I Bleed starts the same as Pantera's "Hard Lines, Sunken Cheeks".

In Your Face opening riff is just like Pantera song "Use My Third Arm".

Next in Line reuses riffs from Northern Comfort.

Red Light In My Eyes Part 1 starts with Bach,
Part 2 starts with Mozart and goes to a different Mozart riff later in the keyboards,

"The Nail" has Bach at about 2:00, (Hidden Keyboard solo at the end of Something Wild is from Miami Vice, just like 2 of their other major riffs in later albums)

Sorry maar hier klopt geen kut van, Dat ze dingen van mozart jatten, ja dat is ook zo, daar zijn ook alle nummers op gebaseert, maar zoals In your face en Use My Third Arm.... En dat ze 1 zinnetje gebruiken wat een andere band ook heeft, nou, dan word elk nummer wel gejat van iets anders, What comes around go's around word toch ook vaak gebruikt?

vox
17 januari 2008, 06:11
is dat nummer Millenium al genoemd van Robbie Williams??, ik geloof als solo/instrumentaal stuk i will survive..

Arvoitus
17 januari 2008, 10:43
Sorry maar hier klopt geen kut van, Dat ze dingen van mozart jatten, ja dat is ook zo, daar zijn ook alle nummers op gebaseert, maar zoals In your face en Use My Third Arm.... En dat ze 1 zinnetje gebruiken wat een andere band ook heeft, nou, dan word elk nummer wel gejat van iets anders, What comes around go's around word toch ook vaak gebruikt?
Ik heb het ook maar gekopieerd van iemand anders.

Use my third arm en In your Face klinken zeer gelijk.
Een paar zinnetjes kopieren vind ik zelf niet erg ;)

Verder is er een verschil tussen gebaseert en gekopieerd.
Sommige solo's/melodietjes zijn gewoon compleet gekopieerd, maar over het algemeen is het wel bekend dat CoB eerste album ENORM veel klassieke invloeden had.
Maar het is gewoon gaaf dat hij die viool/piano stukjes er op een gitaar uitspeelt en strak neer zet.

ACSlater
17 januari 2008, 18:00
is dat nummer Millenium al genoemd van Robbie Williams??, ik geloof als solo/instrumentaal stuk i will survive..

haha dat komt uit de Bond theme van You Only Live Twice van Nancy Sinatra :)

De Beer
17 januari 2008, 23:41
What comes around go's around word toch ook vaak gebruikt?Ja, maar meestal wel in de juiste volgorde.
Maarbij deze ligt het net effe anders. Want "What goes around, comes around." is een spreekwoord.
Sterker nog voor de gemiddelde boedist is het zijn levens visie.

TimmU
17 januari 2008, 23:53
Ik heb ook wel is iets een beetje 'gebruikt' .

Porcupine Tree - Open Car -> Sinister Delirium - Five songs, one story

Dat begin riffje waarin de zang meegaat. Dat ritme heb ik gebruikt. Gewoon omdat het tof is.
Ik heb er niets op tegen eigenlijk, zolang het niet al te erg opvalt.

vox
18 januari 2008, 13:00
haha dat komt uit de Bond theme van You Only Live Twice van Nancy Sinatra :)

ik zal het stukkie wat ik bedoel ff knippen en plakken hier..

EDIT:
ik heb me zo te zien vergist.. no hard feelings ???? :p ;)

ik meende dat er een nummer was die als solo/muzikaal stuk dat gebruikte en volgens mij was dat robbie williams, hoorde het eens op de radio.., kan het mis hebben afcourse

pgm10th
22 januari 2008, 12:11
De gitaar solo van Gary moore in "Still Got the Blues", dat is de melodie van "Hello" van LIONEL RICHIE

Speeddemon
22 januari 2008, 20:25
Melodie/akkoorden-progressie van dat "I will survive" stukje, dat Robbie Williams heeft 'gebruikt', komt ook min of meer voor in de 2e gitaarsolo van Judas Priest's "Exciter".

En deze is HEEL far-fetched, maar tevens ook toonbeeld van mijn verregaande 'deuntjes-geheugen' :cooler: ,

maar in Mika's "Big Girl" zit op een gegeven moment zo'n regeltje,
"'now a whole lot-ta woman, needs a whole, lot, more!"

en dat lijntje eronder (melodie, cadens, ritme, de hele mikmak) kwam me heel bekend voor. Ik wist al snel dat het van een film of tv-serie moest zijn, en iets met sci-fi, abnormale/paranormale zaken of aliens.

2 weken later wist ik het ineens!

Het zit ook in de tv-tune van "Around the twist", zo'n jeugdserie die een dikke 17 jaar geleden op de VARA was, ging over een vuurtoren ergens in Australië ofzo, waar allerlei gekke/spannende dingen gebeurden.

Die tune ging iets van
"Have you ever
ever felt like this?
How strange things happen,
when you're going around the twist."

En die 2e zin is NAGENOEG exact de melodie/ritme-combi van dat zinnetje uit Mika's "Big girl". Er zit namelijk zo'n heel opvallende blue note (kleine terts) in dat stuk, dat verder majeur is.

tot zover sprak Sherlock Holmes. :satisfie:

Blind Owl
23 januari 2008, 01:22
Led Zeppelin: Dazed & Confused, zit een stukje Heartbreaker in, ook van Led Zeppelin XD (solo)

pussyblaster
23 januari 2008, 15:02
ik was laatst amadeus aant kijkenen toen kwam er tussendoor ineens een voor mij heel bekend stukje langs van children of bodom. dus dat van mozart klopt wel.

ACSlater
23 januari 2008, 16:42
De gitaar solo van Gary moore in "Still Got the Blues", dat is de melodie van "Hello" van LIONEL RICHIE

Fuck! Je hebt gelijk! Het stuk waar Lionel zingt "cause I wonder where you are" enz. is het thema van Gary's nummer. Hello is toch al 6 jaar ouder dan Still Got The Blues.

ACSlater
23 januari 2008, 16:46
Het zit ook in de tv-tune van "Around the twist", zo'n jeugdserie die een dikke 17 jaar geleden op de VARA was, ging over een vuurtoren ergens in Australië ofzo, waar allerlei gekke/spannende dingen gebeurden.

Die tune ging iets van
"Have you ever
ever felt like this?
How strange things happen,
when you're going around the twist."

En die 2e zin is NAGENOEG exact de melodie/ritme-combi van dat zinnetje uit Mika's "Big girl". Er zit namelijk zo'n heel opvallende blue note (kleine terts) in dat stuk, dat verder majeur is.

tot zover sprak Sherlock Holmes. :satisfie:

Ik wist meteen welk stuk je bedoelde, toen je Round The Twist noemde maar ik vind de gelijkenis net niet groot genoeg om te denken dat Mika het heeft gepikt. Die serie vond ik als kind best vermakelijk overigens :)

ben vanhoof
25 januari 2008, 10:34
.

Ik meen me ook nog iets te herinneren van een lief van Madonna dat ze gewoon heeft overgenomen van één of andere Belgische band. Die gelijkenissen waren er gewoon over. Iemand een idee van welk liedje?
Frozen noemde dat liedje dacht ik. Was zogezegd van een waalse belg, en madonna zou het gestolen hebben toen ze hier eens opnames kwam maken fzo. Er is dacht ik een rechtzaak van gemaakt maar wat de uitslag was herrinner ik me niet.

Dirkstortion
25 januari 2008, 18:56
Volgens deze gast komt Pachelbel's Canon in D veel terug in pop en rock nummers: http://nl.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

Mr.Fingers
25 januari 2008, 18:58
Frozen noemde dat liedje dacht ik. Was zogezegd van een waalse belg, en madonna zou het gestolen hebben toen ze hier eens opnames kwam maken fzo. Er is dacht ik een rechtzaak van gemaakt maar wat de uitslag was herrinner ik me niet.

Vermeend plagiaat

Op 18 november 2005 besloot een Belgische rechter in Mons dat Madonna's nummer "Frozen" plagiaat was. Volgens de rechter is Frozen plagiaat, omdat 4 maten van het lied identiek zijn aan "Ma vie fout le camp" door Salvatore Acquaviva uit Moeskroen. De rechter besloot dat alle nog beschikbare cd's teruggehaald moesten worden en dat het lied niet langer gedraaid mocht worden op de Belgische TV en radio. Warner Music, EMI en Sony moesten de uitspraak bovendien binnen vijftien dagen verspreiden onder al haar afnemers, anders zou er een boete van €125.000 betaald moeten worden. Warner is in beroep gegaan tegen de uitspraak...

Tapirdier
25 januari 2008, 21:38
Children of Bodom gebruikt in Bed of Razors een stukje van de 4 seizoenen

CrudeSapphire
25 januari 2008, 22:43
Lordi - Devil is a loser (laat de reacties maar komen) en enter sandman.

Lijkt harder op mekaar dan welke 2 nummers ook.
Da's nu naar mijn mening écht iets verschillend, hoewel ze echt op elkaar trekken, hélemaal verschillend


Children of Bodom gebruikt in Bed of Razors een stukje van de 4 seizoenen
Alexi bedoel je, heel de band bestaat uit 1 man :D

humbucker
26 januari 2008, 21:03
The Doors - Spanish Caravan en Leyenda van Villa-Lobos (stuk voor op klassieke gitaar)


greetings

Humbucker

Arvoitus
27 januari 2008, 20:38
Alexi bedoel je, heel de band bestaat uit 1 man :D
En laat Bed of razors nou net een nummer zijn wat A.Laiho en A.Kuoppala geschreven is.

En over het baas gedoe van alexi, heeft ie laatst iets over gezegd in een interview:

"When I start writing I like to be alone, then whenever I come up with a riff I like to show it to the guys, and then I come up with another one and that's why actually everything is pretty much finished when we enter the studio, and then we can fuck around with the songs or whatever.

"It's our band definitely, I just happen to write the music, but you know the other guys contribute to that as well. I'm not like a fucking Hitler, it's just not like that, we are a group, you know and everybody's opinion counts. I think there needs to be one person who in the end calls the shots and that will be me but like I said...

;)

Arvoitus
10 mei 2008, 22:06
Dit vind ik grappig:

Pantera - Hard lines Sunken Cheeks ( 1994 ) (http://nl.youtube.com/watch?v=bBmdkTmOotY)
Slayer - Wicked ( 1998 ) (http://nl.youtube.com/watch?v=NfPORichN4Y)
Children of Bodom - Punch me i Bleed ( 2004 ) (http://nl.youtube.com/watch?v=f5czsHYII_E)

Ik weet dat sommige CoB riffs veel op pantera riffs lijken, maar 3 leidjes allemaal dezelfde intro?

kenx
10 mei 2008, 22:24
zijn niet dezelfde intro's... :satisfie: :sneaky:

panicchain
11 mei 2008, 01:57
Inderdaad gejat of geinspireerd door pantera.

Als je de overeenkomsten niet hoort kun je beter niet zelf muziek maken

Arjan12
11 mei 2008, 02:09
Andrew Lloyd Webber heeft gedeelten van Pink Floyd's Echoes gejat om de muziek voor The Phantom of the Opera in elkaar te flansen.

Volgens Roger Waters tenminste. Ik geloof hem trouwens.

Arjan12
11 mei 2008, 02:11
Waters' quote: "Yeah, the beginning of that bloody Phantom song is from Echoes. I couldn't believe it when I heard it. It's the same time signature - it's 12/8 - and it's the same structure and it's the same notes and it's the same everything. Bastard. It probably is actionable. It really is! But I think that life's too long to bother with suing Andrew fucking Lloyd Webber." (Note: The time signature is not 12/8, but it is the same).

http://www.youtube.com/watch?v=0S3fpgrZ9ys&feature=related

koentjo
11 mei 2008, 17:57
crazytown heeft een leuke melody rip van de rhcp.
pretty little dity (rhcp) - butterfly (crazytown)

Wiellem
11 mei 2008, 18:13
Halo Theme (Mjolnir mix) - > intro Evergrey - Unspeakable

Halo theme het tutututuu gedeelte
http://nl.youtube.com/watch?v=lceOdKYFzrw

Unspeakable
http://nl.youtube.com/watch?v=115rLi5JM14

Lijkt wel aardig vind ik

Mattijs
12 mei 2008, 00:16
het main riff van dani california van de peppers is ook gejat van piano lesson van porcupine tree
http://www.youtube.com/watch?v=9CvxoeasJ2E

Bram+
12 mei 2008, 10:34
kent iemand the verve nog? van bittersweet symphony? als ik me niet vergis zijn die nog succesvol aangeklaagd door de rolling stones omdat stukken uit bittersweet symphony teveel leken op een liedje van the stones.
De violen in dat nummer zijn gesampeld van een 'symfonische' versie van The Last Time.

Net zo leuk:
Coldplay die het melodietje uit Kraftwerks Computerliebe/Computer Love gebruiken voor 'Talk'
'Hush' (o.a. van Deep Purple) waarin een vocaal loopje van 'A Day in The Life' van The Beatles in zit. Ook hoor ik altijd het basloopje uit 'Hey Joe' in Hush terug, maar hoe dat nou zit, weet ik ook niet.

CortaxEV
12 mei 2008, 11:42
Goodnight Goodnight van Maroon 5 heeft een soort gelijkenis met Kryptonite van 3 Doors Down.

Daarnaast heeft Dani California ook wel wat weg van Sweet Home Alabama vind ik

Pepe
12 mei 2008, 11:47
het main riff van dani california van de peppers is ook gejat van piano lesson van porcupine tree
http://www.youtube.com/watch?v=9CvxoeasJ2E

Achzo.
Had Tom Petty het helemaal mis.

Luke-wannabe
12 mei 2008, 13:25
crazytown heeft een leuke melody rip van de rhcp.
pretty little dity (rhcp) - butterfly (crazytown)
Ja maar dat is gewoon een regelrechte sample, daar hebben ze waarschijnlijk flink voor betaald.

drap
12 mei 2008, 14:43
Achzo.
Had Tom Petty het helemaal mis.

Nou is het grappige dat nu juist Tom Petty beweert dat het stuk van de Peppers helemaal niet gejat is.

Dat nummer van Porcupine Tree slaat inderdaad al helemaal nergens op, het zijn niet eens dezelfde accoorden. Hooguit een beetje hetzelfde slagje, maar daar houdt het dan ook echt op.

Pepe
12 mei 2008, 14:48
Nou is het grappige dat nu juist Tom Petty beweert dat het stuk van de Peppers helemaal niet gejat is.


Dat staat er ook niet he.
Ik zeg dat Petty het er niet eens mee is dat het nummer op een PT nummer lijkt...

Deja vu. Volgens mij begon dit draadje hiermee

hansli
14 mei 2008, 17:59
dat ene hitje van nirvana, smell like teen spirit:

grotendeels gejat van the white room van cream.....

volgens mij hebben die nirvana's alles gejat, maar hadden ze dat wegens middelengebruik zelf niet in de gaten....

in feite vind ik dat imagine van john lennon nogal gejat is van let it be, vooral qua sfeer, het zijn dan ook allebei rotnummers :mad:

Arjan12
14 mei 2008, 18:08
dat ene hitje van nirvana, smell like teen spirit:

grotendeels gejat van the white room van cream.....

volgens mij hebben die nirvana's alles gejat, maar hadden ze dat wegens middelengebruik zelf niet in de gaten....

in feite vind ik dat imagine van john lennon nogal gejat is van let it be, vooral qua sfeer, het zijn dan ook allebei rotnummers :mad:

Ik zie de verbanden echt niet hoor. Met heeeeel creatief denken zie ik enige overeenkomst tussen het riff van White Room en Smells Like, maar Imagine en Let it be?

drap
15 mei 2008, 07:56
Hansli, jij hebt wel een héle brede fantasie :seriousf:

Luke-wannabe
15 mei 2008, 10:30
dat ene hitje van nirvana, smell like teen spirit:

grotendeels gejat van the white room van cream.....

volgens mij hebben die nirvana's alles gejat, maar hadden ze dat wegens middelengebruik zelf niet in de gaten....

in feite vind ik dat imagine van john lennon nogal gejat is van let it be, vooral qua sfeer, het zijn dan ook allebei rotnummers :mad:
:seriousf: Die komt zeker uit Twente!!

bassej
15 mei 2008, 17:22
mag k ffe zeggen dat k dit nutteloos gezeur vind...:D dat is toch best normaal bij alle kunstvormen!! mn tekenleraar wil altijd dat we voorbeeldplaatjes meenemen en niet zomaar wat nieuws verzinnen, ook al gaat hem om abstracte kunst( ja dat vind ik ook raar) .....
Wat ik erger vind is dat in de jaren 30 goede nummers van negers (van de plantage) door blanken werden gejat en uitgegeven hebben en veeelll geld mee hebben verdiend

Pepe
15 mei 2008, 21:33
Wat ik erger vind is dat in de jaren 30 goede nummers van negers (van de plantage) door blanken werden gejat en uitgegeven hebben en veeelll geld mee hebben verdiend

...tegenwoordig heet dat marketing. Nu de homies dit weer in eigen hand hebben leidt dit tot voornamelijk een terreur van geblindeerde terreinwagens, blinkende fietskettingen en ho'bitches op TMF.

Jeroen_TRC
16 mei 2008, 10:26
van negers (van de plantage) door blanken werden gejat en uitgegeven hebben en veeelll geld mee hebben verdiend

Dat is inderdaad veel erger dan het feit dat ze op die plantage moesten werken! ;)

Tubescreamer
16 mei 2008, 13:35
Ik heb nog een paar leuke "uncanny similarities":

Gejat: Rolling Stones - "Bitch" (van Sticky Fingers)
Lijkt op: "Get Ready" - Temptations
misschien beeetje ver gezocht en hij is nét omgedraaid, maar het deed me aan Bitch denken toen ik het hoorde.

Gejat: Guns n' Roses "Locomotive" (main riff) van UYI2.
Lijkt op: Aerosmith "Lord of the Thighs" (outro riff) van Get Your Wings.
Nu is het niet zo heel raar natuurlijk dat GNR iets van Aerosmith heeft geript.
Hebben ze wel meer, alleen deze valt wel heel erg op. Allebei wel dikke nummers trouwens.

Gejat: Cake "Love You Madly" (intro) van Comfort Eagle
Lijkt op: Led Zeppelin "Good Times Bad Times" (intro) van LZ1.
Maar ja dan gaan we het over Led Zeppelin en jatten hebben....

Vond het drumintro van Coldplay's "In My Place" ook wel wat weg hebben van John Bonham's intro van Zep's "When the Levee Breaks", wat een cover op zich is van Kansas Joe McCoy & Memphis Minnie uit 1927.

En nou kijk, nu zijn we via wat omwegen weer terug bij plantagenegers!! :D

bassej
16 mei 2008, 16:16
Dat is inderdaad veel erger dan het feit dat ze op die plantage moesten werken! ;)

hehe, idd , nouja veel niggas bleven op de plantage toen ze vrij waren maar mochten toen wel lekker muziek maken:D

Ik sta in je citaat!!!:)

vox
1 augustus 2008, 04:00
misschien al genoemd :roll:

all summer long - kid rock
lynard skynard - sweet home alabama

voor de hand liggend eigelijk....

Bram+
1 augustus 2008, 08:32
misschien al genoemd :roll:

all summer long - kid rock
lynard skynard - sweet home alabama

voor de hand liggend eigelijk....
http://kevinchiu.org/emote/facepalm.jpg


Dat van Kid Rock is ook wel zo'n ongelofelijk ruknummer. Als je zoiets wil horen, zet dan inderdaad het origineel op.

Kakihara
1 augustus 2008, 10:15
misschien al genoemd :roll:

all summer long - kid rock
lynard skynard - sweet home alabama

voor de hand liggend eigelijk....

En het pianootje van Werewolves of London van Warren Zevon ;)

AriaProII
1 augustus 2008, 10:41
"viva la vida" van Coldplay heeft veel weg van "if i could fly" van joe satriani:

http://nl.youtube.com/watch?v=1ofFw9DKu_I

JazzBass
1 augustus 2008, 17:31
zag ik laatst ook op youtube jah.. de dieven..

vox
2 augustus 2008, 14:08
http://kevinchiu.org/emote/facepalm.jpg


Dat van Kid Rock is ook wel zo'n ongelofelijk ruknummer. Als je zoiets wil horen, zet dan inderdaad het origineel op.

Of "De Hele Zomer Lang" :p

jasper159
21 augustus 2008, 22:12
http://www.youtube.com/watch?v=eUhFLiw6h6s :o

harrie-beton
22 augustus 2008, 13:06
Leuk idee - het lijkt op coldplay maar de melodie van beide nummers is gejat van "together we're strong" (Die zanger van Dallas ja) ergens uit 1981.

Leuk gecoverd door H Finkers.

Einzeln
22 augustus 2008, 13:38
http://www.youtube.com/watch?v=N2OPVQBDQoI

Arvoitus
5 september 2008, 13:51
Dit vind ik grappig:

Pantera - Hard lines Sunken Cheeks ( 1994 ) (http://nl.youtube.com/watch?v=bBmdkTmOotY)
Machine Head - A Thousand Lies ( 1994) (http://nl.youtube.com/watch?v=-EXk1YegYKU)
Slayer - Wicked ( 1998 ) (http://nl.youtube.com/watch?v=NfPORichN4Y)
Children of Bodom - Punch me i Bleed ( 2004 ) (http://nl.youtube.com/watch?v=f5czsHYII_E)

Dit is een aanvulling op een eerdere post. Je hoort dat ze hetzelfde zijn, en op elkaar lijken

Sinner
24 september 2008, 15:26
Metallica
Fade to black - Unforgiven

exact dezelfde accoordreeks

KoenB
24 september 2008, 16:49
Sum 41 - Hooch --- P.O.D. - Boom

Sum 41 - With me --- Yellowcard - Only once

Met name de refreinen van deze nummers

vox
26 september 2008, 03:13
de nozem en de non/ old dan tucker

Speeddemon
27 september 2008, 13:14
Orgelpartijtje uit couplet van "Snow" (van RHCP) en het couplet-thema van Frank Boeijen-"Kronenburg park".


EXACT HETZELFDE!

Pepe
27 september 2008, 14:40
Orgelpartijtje uit couplet van "Snow" (van RHCP) en het couplet-thema van Frank Boeijen-"Kronenburg park".


EXACT HETZELFDE!


Die jongens van RHCP jatten ook werkelijk van iedereen he
Nu Frank, straks de Dolly Dots?:seriousf:

vox
3 oktober 2008, 01:17
Die jongens van RHCP jatten ook werkelijk van iedereen he
Nu Frank, straks de Dolly Dots?:seriousf:

of Normaal :)

Badman
21 januari 2009, 19:42
Wat we hier hebben: iemand die van de Peppers pikt :p :

http://www.youtube.com/watch?v=QN8HwUxFouM

Die riff lijkt wel heel goed op 'can't stop'

Pepe
21 januari 2009, 20:18
Koekje van eigen deeg heet dat.

Il_Falco
21 januari 2009, 20:39
http://www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

hier een comediant die wel enkele dingen gevonden heeft ;)
het begint omstreeks 2.10

vond ik wel leuk gevonden. :)

EuroCinema
22 januari 2009, 12:36
Ook leuk: 4 chords, 36 songs

http://www.youtube.com/watch?v=i4_f6pfabQk

RikV
22 januari 2009, 13:28
Coldplay is succesvoller dan ooit. Hun single Viva La Vida behaalde de eerste plaats in de VS en het gelijknamige album doet het ook erg goed. Beide leverden de groep onlangs een 7-tal Grammy nominaties op.

Enfin, gitaar held Joe Satriani kwam een paar dagen geleden in het nieuws toen hij, net na de Grammy nominaties, Coldplay aanklaagde voor plagiaat. De single Viva La Vida zou te veel lijken op zijn instrumentale lied If I Could Fly van zijn 'Is There Love in Space?' album uit 2004.

http://nl.youtube.com/watch?v=UvB9Pj9Znsw&feature=related

Maar val vast in de herhaling XD

Il_Falco
22 januari 2009, 14:19
Ook leuk: 4 chords, 36 songs

http://www.youtube.com/watch?v=i4_f6pfabQk

tnx, heb nu eindelijk een titel en artiest gevonden bij een liedje die ik altijd neuride ;)

Tim..
22 januari 2009, 22:29
Coldplay is succesvoller dan ooit. Hun single Viva La Vida behaalde de eerste plaats in de VS en het gelijknamige album doet het ook erg goed. Beide leverden de groep onlangs een 7-tal Grammy nominaties op.

Enfin, gitaar held Joe Satriani kwam een paar dagen geleden in het nieuws toen hij, net na de Grammy nominaties, Coldplay aanklaagde voor plagiaat. De single Viva La Vida zou te veel lijken op zijn instrumentale lied If I Could Fly van zijn 'Is There Love in Space?' album uit 2004.

http://nl.youtube.com/watch?v=UvB9Pj9Znsw&feature=related

Maar val vast in de herhaling XD

nee hoor, er zijn pas een paar topics over volgelult :dance:

spar
10 februari 2009, 16:43
nee hoor, er zijn pas een paar topics over volgelult :dance:

Als die nog niet voorbij is geweest;

http://theopenend.com/2009/01/31/coldplay-vs-joe-satriani-who-owns-the-descending-melody/

Melodietje is al bijna 70 jaar oud, als het al niet ouder is.

EuroCinema
6 maart 2009, 12:10
:seriousf: Is dit nou nog samplen, of gewoon je eigen hoes om iemand anders z'n plaat heen doen?

Daft Punk - Robot Rock
http://www.youtube.com/watch?v=rBbasXXtrXw

Het origineel:

Breakwater - Release The Beast.
http://www.youtube.com/watch?v=-lxDZvX3OrI

soup
6 maart 2009, 12:31
Hoe kan dat, en die 2de groep vindt dat niet erg of weten er niet van?

EuroCinema
6 maart 2009, 13:58
Ze hebben volgens mij credits gekregen voor "gebruik van een sample", maar dit is eigenlijk natuurlijk gewoon een remix.

samthegreat4
10 maart 2009, 00:03
Oja: White room en Smells like teen spirit?.. komop zeg :| Das een belediging jegens Cream :D

the sure thing
11 maart 2009, 16:52
Eentje die ik er aan toe wil voegen is:

Cream – Sunshine of Your Love <-> Blue Moon – door vele gedaan, het begin van de gitaarsolo in Sunshine of Your Love is de melodielijn van Blue Moon

Dit is geen jatwerk, maar een bewuste keuze van Clapton. Hij drijft hier de spot met het nummer Blue Moon.

Bolder
30 mei 2009, 11:58
G - Em - C- D / C - Am - F - G

Guus Meeuwis/Andre Hazes - geef mij nu je angst
The Bangels - Eternal Flame
Happiness is a warm feeling - The Beatles
Sam Cooke - What a wonderfull world
Stand by Me - Ben E. King
Heart and Soul - Hoagy Carmichael
The Thin Ice - Pink Floyd
Earth Angel - The Penguins (in family guy, back to the future etc.)
Donna - Ritchie Valens
Duke of Earl - Gene Chandler
Every Breath You Take - The Police
The Living Daylights - a-Ha
Last Kiss
Those Magic Changes and Beauty School Dropout from Grease
Breaking up is hard to do - the carpenters

en nog veeele andere

JiJeWoW
3 juli 2009, 19:14
Iemand stuurde me laatst een link door...
http://www.youtube.com/watch?v=aQhFRyfWZUA&feature=fvst
Dat lijkt echt niet op de main riffvan crazy train ofzo :soinnocent: :seriousf:

Bluze
4 juli 2009, 01:13
De nieuwe single van Monique Smit doet mij heel erg denken aan I Kissed A Girl van Katy Perry.

http://www.youtube.com/watch?v=1P-VfE6WZp4

JiJeWoW
4 juli 2009, 16:04
De nieuwe single van Monique Smit doet mij heel erg denken aan I Kissed A Girl van Katy Perry.

http://www.youtube.com/watch?v=1P-VfE6WZp4

Wat een slecht nummer is dat trouwens :seriousf:

Pepe
4 juli 2009, 17:20
De nieuwe single van Monique Smit doet mij heel erg denken aan I Kissed A Girl van Katy Perry.

http://www.youtube.com/watch?v=1P-VfE6WZp4

Sooo, Monique heeft een groot budget voor een clippie bij de platenmij los weten te peuteren, d'r is iemand diep door de knieën gegaan...
Maarja, je kan dan wel een Janet Jackson dingetje opnemen maar straks zit Monique weer in een of ander lullig paneltje te raden naar het goede woord, of doet een reclame voor pindakaas want ja, pegels zijn pegels en dat is toch ligt Monique toch meer ben ik ban.
Of zoals mijn vader altijd zei in zijn beste Nederlands, "you can't polish a turt".

JiJeWoW
4 juli 2009, 21:08
Of zoals mijn vader altijd zei in zijn beste Nederlands, "you can't polish a turt".
+ 10 tekens :ok:

harrie-beton
5 juli 2009, 09:58
belgiaans spreekwoord: "als je stront wilt verkopen moet je er een mooie strik om knopen"

Anti
5 juli 2009, 17:26
Nirvana's "come as you are" riff lijkt erg veel op een riff uit het nummer "Eighties" van de punkband Killing Joke

http://www.youtube.com/watch?v=d37THfx6r6Y

MarkMawkie
6 juli 2009, 12:16
belgiaans spreekwoord: "als je stront wilt verkopen moet je er een mooie strik om knopen"

Belgiaans? :):):)
Belgisch

Klinkt bijna alsof ze Afghaans zijn of zo :seriousf:

B4rt
6 juli 2009, 12:39
Coldplay - vivalavida is gejat van Joe satriani - ifi could fly

luister maar.
http://www.youtube.com/watch?v=UvB9Pj9Znsw

(kan best dat die al gezegt is maa heb niet alles gelzen XD)

Tim..
6 juli 2009, 20:13
Coldplay - vivalavida is gejat van Joe satriani - ifi could fly

luister maar.
http://www.youtube.com/watch?v=UvB9Pj9Znsw

(kan best dat die al gezegt is maa heb niet alles gelzen XD)

:seriousf:


hmm ja die is inderdaad al een enkele keer eerder voorbijgekomen:roll:

Bluze
6 juli 2009, 23:53
Coldplay - vivalavida is gejat van Joe satriani - ifi could fly

luister maar.
http://www.youtube.com/watch?v=UvB9Pj9Znsw

(kan best dat die al gezegt is maa heb niet alles gelzen XD)

http://farm1.static.flickr.com/23/24427597_0cba60d473_o.jpg

mesaman
7 juli 2009, 00:37
ik dacht(ik weet zeker) dat coldplay ook schandalig schaamteloos van kraftwerk heeft gejat.ik dacht eerst dat ze dat heel leuk gecoverd hebben maar ik kon er niets over vinden(heb niet lang gezocht),dus niks vette knipoog of een stiekeme(geen een van de tmf/mtv kijker kent kraftwerk)tribute,niks daar van!ik zag een clip met een robot.(ook krafwerk's intresse)tis exact hetzelfde loopje en opbouw.puur toeval dat ik het herkende omdat de tv aanstond op een vaag muziek zender iets(tmf?mtv?)en 1 van de highlights van de krautrock mn oren bereikte maar per direct zwaar teleurgesteld ik mn blik op de tv deed werpen en zag dat het bruusk gestolen bleek te zijn door een commercieel instituut welgenaamd coldplay.

dodeboboeror
7 juli 2009, 01:01
http://www.youtube.com/watch?v=C0rYO1GDyis

EuroCinema
12 augustus 2009, 11:17
Ook leuk: van jezelf jatten (http://www.paulspond.com/index.php?entry=21)!

Bram+
12 augustus 2009, 11:23
ik dacht(ik weet zeker) dat coldplay ook schandalig schaamteloos van kraftwerk heeft gejat.ik dacht eerst dat ze dat heel leuk gecoverd hebben maar ik kon er niets over vinden(heb niet lang gezocht),dus niks vette knipoog of een stiekeme(geen een van de tmf/mtv kijker kent kraftwerk)tribute,niks daar van!ik zag een clip met een robot.(ook krafwerk's intresse)tis exact hetzelfde loopje en opbouw.puur toeval dat ik het herkende omdat de tv aanstond op een vaag muziek zender iets(tmf?mtv?)en 1 van de highlights van de krautrock mn oren bereikte maar per direct zwaar teleurgesteld ik mn blik op de tv deed werpen en zag dat het bruusk gestolen bleek te zijn door een commercieel instituut welgenaamd coldplay.
In het geval van Talk heeft Coldplay gewoon toestemming gekregen van Kraftwerk om die riff te gebruiken, dus van echt jatten is geen sprake.

nickofzo
12 augustus 2009, 21:37
nouja we hebben altijd nog alle nummers die het 1 4 5 schema hebben:P

CowGuitar
20 augustus 2009, 15:31
Of het 1 b6 b3 b7 schema..

Speeddemon
20 augustus 2009, 15:41
Ook leuk: van jezelf jatten (http://www.paulspond.com/index.php?entry=21)!

Dan weet ik ook nog wel een leuke.
2 nummers van DEZELFDE plaat (="Third Stage") notabene!

Luister naar Boston-Amanda:
http://www.youtube.com/watch?v=EqBD_rmIU4A

Luister dan naar Boston-My Destination:
http://www.youtube.com/watch?v=yc4fnS8P-pw

maar goed, waarschijnlijk zal de uitleg zijn dat het zo bedoeld was... :soinnocent:

edje kadetje
20 augustus 2009, 16:27
Dan weet ik ook nog wel een leuke.
2 nummers van DEZELFDE plaat (="Third Stage") notabene!

Luister naar Boston-Amanda:
http://www.youtube.com/watch?v=EqBD_rmIU4A

Luister dan naar Boston-My Destination:
http://www.youtube.com/watch?v=yc4fnS8P-pw

maar goed, waarschijnlijk zal de uitleg zijn dat het zo bedoeld was... :soinnocent:

en wat te denken van Pink Floyd; die kunnen er wat van.
Shine on you crazy diamond aan het begin en aan het eind van dezelfde CD; en ze gebruiken nog eens dezelfde naam ook.
En op de volgende CD: zelfde geintje, pigs on the wing 1 en 2, ook aan het begin en op het eind.
En op the wall opnieuw: nota bene drie another brick in the wall. en 2 x in the flesh.

Zou ze dat nou niet opgevallen zijn?

Misty
21 augustus 2009, 14:04
Hebben "wij" niet alles gestolen :???:

fishie37
21 augustus 2009, 14:57
euh nee, wij spelen gewoon de liedjes na en veranderen er niks aan, als dat is wat je bedoeld :p ;)

sjoerd5
4 oktober 2009, 14:59
Het is niet helemaal hetzelfde,maar ik hoor wel overeenkomsten:

T.Rex:

http://www.youtube.com/watch?v=Ylww2dOW7fg

Muse:

http://www.youtube.com/watch?v=Xsp3_a-PMTw

darkrazer
7 oktober 2009, 13:30
Muse heeft er een beetje hun kenmerk van gemaakt om te jatten. Die laatste cd van hun staat helemaal vol met verwijzingen en complete overnames van niet alleen maar pop nummers, maar ook veel klassieke muziek.

Recept ala Muse: stop de complete muziek geschiedenis in de blender en zet die derrie op een cd. Het is overigens wel goed klinkende derrie...

Pepe
7 oktober 2009, 21:24
Toen ik Muse voor het eerst hoorde dacht ik, sjeez, wat een Radiohead rip-off... maar dat trok redelijk snel weer recht, niet in de laatste plaats omdat Radiohead natuurlijk compleet linksaf sloeg, en maar linksaf bleef slaan trouwens..

Ace 1.15.19
16 oktober 2009, 14:15
T.Rex:

http://www.youtube.com/watch?v=Ylww2dOW7fg
Deze is zo rete-vet. :rockon:

thijsman
17 oktober 2009, 22:53
Misschien al genoemd:???::
http://www.youtube.com/watch?v=qHBVnMf2t7w:rockon:

budje
18 oktober 2009, 09:03
Misschien al genoemd:???::
http://www.youtube.com/watch?v=qHBVnMf2t7w:rockon:

Geeft niet, dit kan niet vaak genoeg gepost worden!

Einzeln
31 oktober 2009, 22:18
http://www.youtube.com/watch?v=jLdmTyE4_sA
http://www.youtube.com/watch?v=4mX9-2xuyP8

Mathidal
3 november 2009, 21:14
Als je bewust jat vind ik dat niet kunnen, maar er zoveel muziek dat het perfect mogelijk is dat je een soortgelijk nummer als iemand anders hebt geschreven.
Als je bewust jat van anderen (leren van anderen is iets anders!!) vind ik het niet kunnen.

Maar er is tegenwoordig zoveel muziek dat het perfect mogelijk is dat je toevallig hetzelfde hebt als die andere artiest die je nog niet eens kende bij het schrijven van je liedje. Dan vind ik dat je het wel mag houden hoor.

Bovendien heeft geen enkel liedje een "uniek" akkoordenschema, dus wat is pikken?

Als ik perse iets moet melden:

De riff van More then a feeling, die in de jaren '70 was geschreven werd in Smells like teens spirit gedeeltelijk overgenomen begin jaren '90.

acousticmats
6 november 2009, 16:56
Toen ik Muse voor het eerst hoorde dacht ik, sjeez, wat een Radiohead rip-off... maar dat trok redelijk snel weer recht, niet in de laatste plaats omdat Radiohead natuurlijk compleet linksaf sloeg, en maar linksaf bleef slaan trouwens..

je hebt mensen die dat 'innoverend' noemen (':

Arjan12
6 november 2009, 18:03
je hebt mensen die dat 'innoverend' noemen (':

Als je linksaf blijft slaan maak je uiteindelijk een rondje... :seriousf:

Mathidal
7 november 2009, 01:48
Als je linksaf blijft slaan maak je uiteindelijk een rondje... :seriousf:

Is het plaatje dan niet compleet? :hippie:

harrie-beton
13 november 2009, 10:56
Kwam ineens voorbij in de top2000 op mijn ipod: Tom Tom club met Words, (september 1981). De drums is gelijk aan Billy Jean (december 1982). Ook tempo is gelijk en de beat, vooral het intro.

Mathidal
13 november 2009, 11:15
Kwam ineens voorbij in de top2000 op mijn ipod: Tom Tom club met Words, (september 1981). De drums is gelijk aan Billy Jean (december 1982). Ook tempo is gelijk en de beat, vooral het intro.

Heb je daar linkje van? Op youtube kan ik alvast niets vinden.

Steven Otto
14 november 2009, 00:54
Ah, leuk topic.

Gamma Ray vs. Iron Maiden (http://www.youtube.com/watch?v=rnvmGvY-Qsw)

Nog meer :p (http://www.youtube.com/watch?v=L5imPIKjWNc)

en nog meer (http://www.youtube.com/watch?v=8icXtmcNE1U)

Kai Hansen ript nog meer off. Ik wist niet dat hij zo erg was :o (http://www.youtube.com/watch?v=e0IKQOga42U&feature=video_response)

harrie-beton
14 november 2009, 18:55
billy jean
http://www.youtube.com/watch?v=3PAJqgeeJf4

tom tom club
http://www.youtube.com/watch?v=53V7lt7H6m8

1 jaar eerder

Steven Otto
14 november 2009, 21:38
laatst nog eentje ontdekt met een maat.

Savatage - Gutter Ballet (~1988 ) vs Sabaton - Cliffs af Gollipoli (~2008 )

Savatage (http://www.youtube.com/watch?v=zQN-UtIRIj4)

Sabaton (http://www.youtube.com/watch?v=2NKHju3VrSk)

wat vinden jullie?

spirit
15 november 2009, 21:09
De nieuwe Kane single, No Surrender schijnt "gejat" te zijn van een nummer van Keane. Wie weet welk nummer?

Woeter
7 december 2009, 12:21
Ik hoorde in de nieuwe single van Sonic Syndicate een riff die ik herkende uit een (jaja) Kelly Clarkson nummer.

Sonic Syndicate - Burn This City <-> Kelly Clarkson - I Do Not Hook Up

Sonic Syndicate (http://www.youtube.com/watch?v=_ha6Gvq72CU)

Kelly Clarkson (http://www.youtube.com/watch?v=kNh_pqYCc9E&feature=fvst)

Wat zeggen jullie? :P

CowGuitar
24 december 2009, 21:39
http://www.youtube.com/watch?v=Uk9wqaeGTV0

Arts
25 december 2009, 00:57
Hier 1 ding wat Queens Of The Stone Age heeft ''gejat.

http://www.myspace.com/kocaniorkestar
Dan luisteren naar het nummer L'orient est Rouge op 1:28
De echte QOTSA kenners moeten het horen.
Voor degene die het niet kennen:
http://www.youtube.com/watch?v=YemX76m1TIE Rond 3:30

Ook een dingetje van Them Crooked Vultures:

Blijkbaar een loopje uit de jaren '60
Weet iemand misschien waar dit origineel vandaan komt?
http://www.youtube.com/watch?v=R1UccrG4ba4

Intro is exact hetzelfde als Interlude With Ludes :
http://www.youtube.com/watch?v=qBp1RsFbBUE

Flipkoos
26 december 2009, 22:11
De pianoriff van Adele (Hometown Glory) en de David Crowder Band (All Around Me) lijken wel heel erg op elkaar...

En beide gejat met Phillip Glass en Yann Tiersen in hun achterhoofd denk ik:

http://www.youtube.com/watch?v=nL49yZNE4yk

http://www.youtube.com/watch?v=KJUmE6FLXPE&

dutch.idiot
28 december 2009, 02:44
Geen idee o iemand het al opgemerkt heeft maar dat Laura Jansen loopt te pronken met Use Somebody van Kings of Leon vind ik ook redelijk opmerkelijk, zeker omdat in Nederland vooral de cover van Laura Jansen ordt uitgezonden ipv het origineel.

Keevinkos
28 december 2009, 13:27
Ik vind dat het nieuwe lied van Di-rect (times are changing) veel lijkt op Kings of Leon - Use somebody. Bij het intro het 'ooo' etc. :chicken:dan komt er een rustig stukje wat ook nog eens in hetzelfde tempo is...

Fenderfan
19 januari 2010, 15:40
Hebben jullie er ooit over na gedacht hoeveel teksten er gejat worden ?
bijna 100% is cliche ripp-off bagger .
Iedere zanger,zangeres woont tegenwoordig toevallig "a 1000 miles" verwijderd van zijn lief. Bah!
Plaats daar op dezelfde manier nog 20 ripp-off zinnen achter en Voila.....een nieuwe tekst. Die overigens dan nergens meer over gaat.
Maar ja....wie luistert er nu naar teksten ?!

Fenderfan
19 januari 2010, 15:44
De nieuwe Kane single, No Surrender schijnt "gejat" te zijn van een nummer van Keane. Wie weet welk nummer?
kane is trouwens zo,n band die alles jat. Ook op het gebied van tekst en complete liedjes structuren.

Lykke
16 februari 2010, 17:53
Zullen we de hele discografie van Coldplay plaatsen?

movo.
17 februari 2010, 18:34
Geen idee o iemand het al opgemerkt heeft maar dat Laura Jansen loopt te pronken met Use Somebody van Kings of Leon vind ik ook redelijk opmerkelijk, zeker omdat in Nederland vooral de cover van Laura Jansen ordt uitgezonden ipv het origineel.

Ja inderdaad. Vind 'm trouwens ook schijtvervelend worden.. Draai 't origineel dan..

Nicks
18 februari 2010, 10:44
Zullen we de hele discografie van Coldplay plaatsen?

toe maar, ben wel benieuwd waar jij denkt dat ze nummers gejat hebben, op het twijfelachtige viva la vida na..kan niet echt zeggen dat Satriani nou zo super orgineel was met dat riffje.

budje
18 februari 2010, 11:38
Momenteel word dit zo gehyped (http://www.youtube.com/watch?v=q33j3qjjdTM)

Maar iedere keer als ik het refrein hoor, speelt in mijn achterhoofd het refreintje van dit klassiekertje zich af (http://www.youtube.com/watch?v=TIGwKUqbTGc)! Overdrijf ik nou?

Rakker
20 februari 2010, 01:10
Thanks! weer een reden erbij om het een kutnummer te vinden

spirit
21 februari 2010, 14:11
kane is trouwens zo,n band die alles jat. Ook op het gebied van tekst en complete liedjes structuren.

Noem eens wat voorbeelden, het is wel heel makkelijk iets te roepen, maar onderbouw je mening eens.

Tom19s
23 februari 2010, 14:48
http://www.youtube.com/watch?v=n3UfQx-dBa8 (http://www.youtube.com/watch?v=n3UfQx-dBa8) :john legend - save room
doet mij ook best erg denken aan:
http://www.youtube.com/watch?v=0UKCWOf0eOI (http://www.youtube.com/watch?v=0UKCWOf0eOI) :the meters - stormy

Daan_B
1 maart 2010, 19:05
Zullen we de hele discografie van Coldplay plaatsen?

Pfff, dat zijn toch wel de grootste ratten!
http://www.youtube.com/watch?v=4MFoMJhmeio

EuroCinema
2 maart 2010, 00:41
http://www.youtube.com/watch?v=n3UfQx-dBa8 (http://www.youtube.com/watch?v=n3UfQx-dBa8) :john legend - save room
doet mij ook best erg denken aan:
http://www.youtube.com/watch?v=0UKCWOf0eOI (http://www.youtube.com/watch?v=0UKCWOf0eOI) :the meters - stormy

Klopt maar het zit iets ingewikkelder. Stormy was een grote hit van Dennis Yost and Classic IV. Die is gecoverd als instrumental door de Meters, maar datzelfde jaar ook door Reuben Wilson (met Grant Green) en door gitarist Gabor Szabo. Die laatste z'versie is gesampled door John Legend. Stormy komt van een beetje easy listening-achtige LP, maar Szabo is wel een interessante gitarist om uit te checken, heel eigen stijl en sound met zigeuner, jazz en psychedelische invloeden.

Tom19s
3 maart 2010, 20:01
Klopt maar het zit iets ingewikkelder. Stormy was een grote hit van Dennis Yost and Classic IV. Die is gecoverd als instrumental door de Meters, maar datzelfde jaar ook door Reuben Wilson (met Grant Green) en door gitarist Gabor Szabo. Die laatste z'versie is gesampled door John Legend. Stormy komt van een beetje easy listening-achtige LP, maar Szabo is wel een interessante gitarist om uit te checken, heel eigen stijl en sound met zigeuner, jazz en psychedelische invloeden.die szabo maakt best lekkere muziek!!!!

Rakker
5 maart 2010, 17:04
Ik wist dat dat nummer van John Legend iets met the Meters te maken moest hebben, maar ik kon er nooit op komen!

Barloef
15 maart 2010, 10:36
Hebben jullie er ooit over na gedacht hoeveel teksten er gejat worden ?
bijna 100% is cliche ripp-off bagger .
Iedere zanger,zangeres woont tegenwoordig toevallig "a 1000 miles" verwijderd van zijn lief. Bah!
Plaats daar op dezelfde manier nog 20 ripp-off zinnen achter en Voila.....een nieuwe tekst. Die overigens dan nergens meer over gaat.
Maar ja....wie luistert er nu naar teksten ?!

Over ripp--off zinnen gesproken als iemand ooit nog durft om deze rijmelarij in een liedje op te nemen, sta ik niet voor mezelf in :
einde eerste zin / einde tweede zin :
I love you / always be true
all Alone/ by the telephone
hands in the air/ just dont care !

Dit getuigd m.i. van net zoveel orginaliteit als je sinterklaasgedicht beginnen met "Sint liep lang te denken wat hij ... zou gaan schenken "

Fenderfan
15 maart 2010, 18:32
Noem eens wat voorbeelden, het is wel heel makkelijk iets te roepen, maar onderbouw je mening eens.

Ik ben persoonlijk geen fan van Kane - was wel duidelijk denk ik - dus concrete titels kan ik je niet geven. Ik onthoud ze simpelweg niet. Wat ik van de hits de laatste jaren opmerkte is dat muzikale compositie direct afgeleid kan worden van 1) Dylan en/of 2) de beatles. Hun complete teksten zijn daarnaast verzamelingen van clichezinnen uit vergane tijden.

Martijn-w
15 maart 2010, 20:11
Elke keer als ik Heartbreak Warfare van John Mayer hoor moet ik aan Pure Shores van All Saints denken:

http://www.youtube.com/watch?v=Pro3bpx2SD4

http://www.youtube.com/watch?v=C_vEJpgRhZQ

Pepe
15 maart 2010, 22:16
Over ripp--off zinnen gesproken als iemand ooit nog durft om deze rijmelarij in een liedje op te nemen, sta ik niet voor mezelf in :
einde eerste zin / einde tweede zin :
I love you / always be true
all Alone/ by the telephone
hands in the air/ just dont care !

Dit getuigd m.i. van net zoveel orginaliteit als je sinterklaasgedicht beginnen met "Sint liep lang te denken wat hij ... zou gaan schenken "

Hmm sja... een goeie tekst heeft maar weinig met rijm te maken he, dat heeft meer te maken met een goed idee en die zijn schaars.
PJ Harvey schreef ooit eens een column over 10 thema's die je moet vermijden om niet in clichés te vervallen, geen natuurfenomeen als zee, zon en sterren, kleuren als rood en blauw enz.
Niettemin, rock'n roll is all about cliché, echte originaliteit trekt lastig volle zalen.

EuroCinema
17 maart 2010, 10:53
Het hangt ook erg van je referentiekader af. Heel veel mensen vinden de eerste jazz- of rockplaat die ze ooit hoorden fenomenaal goed. Logisch, want toen hadden ze nog geen kennis van het genre, alles klonk fris en nieuw en cliches herkenden ze nog niet als zodanig. Toen Nirvana kwam was dat voor sommige mensen een revolutie, voor anderen een leuk Pixies-achtig bandje. Voor mij waren de Pixies een revolutie, maar voor oudere vrienden was het een Husker Du-achtig bandje. En ga zo maar door.

Di Stefano
18 maart 2010, 21:17
Dit nummer van Michael Buble
http://www.youtube.com/watch?v=1AJmKkU5POA

lijkt voor mij verdacht veel op Love Song van Sarah Bareilles
http://www.youtube.com/watch?v=wGUe6eOUNag

EuroCinema
6 mei 2010, 16:00
Waar Page en Plant de mosterd haalden: sommige zijn vergezocht, sommige niet echt netjes, maar Dazed & Confused(2:40 in de eerste video) You need Love/Whole Lotta Love (begin 2e video) en Stairway to Heaven (begin 3e video) zijn echt even schrikken als je de "inspiratiebronnen" nog niet kende. Verder ook een leuk lesje muziekgeschiedenis... Led Zeppelin Plagarism Part 1,2 en 3.

http://www.youtube.com/watch?v=JyvLsutfI5M&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=zThdTAWQFAQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=K5uMQDlKn8g&feature=related

Nicks
6 mei 2010, 19:30
Pfff, dat zijn toch wel de grootste ratten!
http://www.youtube.com/watch?v=4MFoMJhmeio

gejank om niets, het was niet dat Joe daar een bijzonder origineel laddertje had gespeeld. Dat hij het plagiaat noemt snap ik maar dat was niet zozeer om een hetze tegen Coldplay te starten, dat moesten de fanboys zo nodig doen.

LaszloVersteeg
21 juni 2010, 01:04
Elke keer als ik Heartbreak Warfare van John Mayer hoor moet ik aan Pure Shores van All Saints denken:

http://www.youtube.com/watch?v=Pro3bpx2SD4

http://www.youtube.com/watch?v=C_vEJpgRhZQ

martijn, dat valt nog mee,
luister en huiver, ik vind dit echt slecht van john mayer:

http://www.youtube.com/watch?v=IyfaYHMNIuA

darkrazer
18 juli 2010, 22:16
Wat dachten jullie van de douwe egberts reclames?
Even toch die eerste paar noten van little wing...
http://www.youtube.com/watch?v=26rH-lAOOKg op ongeveer 20 sec...

Luca P
20 juli 2010, 00:17
...hé wat een leuk topic.
Zie ik nu pas.
Ok, iedereen weet het zeker all?
-Maria Mena All This Time redelijk gejat van mork and mindy theme.(na 45 seconden.)
-Laat mij in die waan Guus Meeuwis is een waltz van Chopin eh....ben de naam van die compositie kwijt.

KoenStradlin
22 juli 2010, 13:03
Self Esteem -The Offspring/Donut - Gary Schutt
lijken ook op elkaar

KoenStradlin
22 juli 2010, 13:06
Hier de links:

Donut: http://www.youtube.com/watch?v=sV_JCRwvGtg
Self Esteem http://www.youtube.com/watch?v=eeWjzBHUdsI

Luca P
23 juli 2010, 15:23
http://www.youtube.com/watch?v=5DM4pyWUUZ8

Watch this!

Nicks
28 juli 2010, 18:59
Wat dachten jullie van de douwe egberts reclames?
Even toch die eerste paar noten van little wing...
http://www.youtube.com/watch?v=26rH-lAOOKg op ongeveer 20 sec...

Dat doen ze opzettelijk om copyright te ontlopen. Of anders nemen ze een cover van een nobody bandje die ze goedkoop kunnen inzetten terwijl dat bandje opdraait voor de kosten.

darkrazer
30 juli 2010, 00:25
Ja net zoals het deuntje van nokia...

EuroCinema
3 augustus 2010, 17:00
Dat doen ze opzettelijk om copyright te ontlopen. Of anders nemen ze een cover van een nobody bandje die ze goedkoop kunnen inzetten terwijl dat bandje opdraait voor de kosten.

Er zijn hele bibliotheken met kant en klare rechtenvrije "soundalikes" van elke grote band die je bedenken kan. Best te begrijpen: om een bestaande classic te mogen gebruiken, ben je al snel 40.000 euro kwijt en dat is ook voor een groot bedrijf veel geld. Zo'n soundalike (bestaand of op maar gemaakt) kost een fractie.

Anyway: u kent Venus van Shocking Blue?
Deze was er eerder....
http://www.youtube.com/watch?v=WOVv43DJdrQ

Pepe
3 augustus 2010, 20:52
Oohhhh.... die Robbie toch...

maar nog een sue gehad he? da's dan weer raar...

EuroCinema
4 augustus 2010, 20:54
Leo Blokhuis heeft er een heel stuk over geschreven. De tekst van het "origineel" is dan weer een bewerking van een traditioneel folkliedje als ik me niet vergis, waardoor de auteursrechten niet zo helder liggen.

Rock Bottom
5 augustus 2010, 00:53
Leo Blokhuis heeft er een heel stuk over geschreven. De tekst van het "origineel" is dan weer een bewerking van een traditioneel folkliedje als ik me niet vergis, waardoor de auteursrechten niet zo helder liggen.

Dat komt zo vaak voor zie whiskey in the jar oud folksliedje -> thin lizzy -> metallica.

En dan hoefde metallica niks af te dragen aan thin lizzy ookal was het hun versie.

Rolling stones hebben ooit hetzelfde gedaan bij een artiest die een redelijk onbekend folksnr uit had gebracht en de stones er dus met zijn versie vandoor gingen.

Arjan12
5 augustus 2010, 00:59
House of the Rising Sun, zo'n beetje het zelfde verhaal.

EuroCinema
6 augustus 2010, 12:17
Yep, over Whiskey in the Jar en House of the Rising Sun heeft Blokhuis trouwens ook mooie stukken geschreven.

Eerlijk gezegd ben ik nog het meeste geschrokken van wat mijn jeugdhelden Led Zeppelin hebben uitgehaald op dat vlak. Zoiets als Dazed & Confused... onbegrijpelijk dat je dat doet en ermee wegkomt. (http://www.youtube.com/watch?v=pTsvs-pAGDc - dit nummer was er dus eerder en de artiest speelde in het voorprogramma van de Yardbirds toen Page daarbij speelde).

Pepe
6 augustus 2010, 20:06
Nou, niet zomaar een artiest he, Randy California.

EuroCinema
6 augustus 2010, 20:32
Ik had het over Jake Holmes en Dazed..., maar met Spirit en Stairway to Heaven is ook zoiets aan de hand idd.

The Unforgiven
11 augustus 2010, 14:13
Audioslave- Your Time Has Come
http://www.youtube.com/watch?v=AVS55EzWTMs


MetallicA- Bad Seed
http://www.youtube.com/watch?v=1rMfDcth0tY

Indiedennie
12 augustus 2010, 22:41
http://www.youtube.com/watch?v=tOuJyH5_Cvk

http://www.youtube.com/watch?v=limWD2yPGg4&feature=related

kamiel
26 augustus 2010, 19:34
kijk eens naar dit filmpje,:
4 chords song (http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I)

natuurlijk wordt er af en toe eens een acoordschematje 'gestolen', dat kan gewoon niet anders, maar wat boeit dat, als er dan een mooi lied van gemaakt wordt?:D

Fireburst
28 augustus 2010, 19:18
kijk eens naar dit filmpje,:
4 chords song (http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I)

natuurlijk wordt er af en toe eens een acoordschematje 'gestolen', dat kan gewoon niet anders, maar wat boeit dat, als er dan een mooi lied van gemaakt wordt?:D

Is wel lachen, en wat je zegt klopt ook uiteraard.

yordi-15
30 augustus 2010, 00:48
Crooked x - nightmare

Iron maiden - Wasted years

Intro is er echt uit gestolen en zelf akkoorden bijbedacht,

Don,t rip Iron maiden , orginele muziek moet orgineel blijven.

fender60
31 augustus 2010, 00:29
Bukka White is een van die echte ouwe Delta Blues-gitaristen. Hij bedacht 'Baby please don't go'. Tal van gitaristen namen het nummer over. De versie van Ted Nugent vind ik best goed. Maar hij vermeldt het wel bij de credits. Eigenlijk een goede zaak; zo speuren we eens terug naar het donkerbruine verleden van de muziek (blues)... want daar liggen de roots van de rockmuziek...

Renin
21 november 2010, 11:17
Geen idee of hij al langs is geweest, maar:

Gary Moore - Still got the blues

Wordt een duur geintje...

http://www.democraticunderground.com/discuss/duboard.php?az=view_all&address=105x8294556

origineel:

http://www.youtube.com/watch?v=Xe-uwEqTjd0

5:25

GitaarLAB
29 november 2010, 23:28
Echt, dat deze juist HIER niet genoemd is (volgens de zoekfunctie gezocht op 'axis' en 'amazing')


Dus, kijk maar eens naar 'Amazing 4 Chords' van 'Axis of Awesome'


Hier link op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I), sitback geluid omhoog en ff genieten. :soinnocent:
En nu voortaan niet meer 'n vette riff 'afschrijven' omdat ie ergens op lijkt maar gewoon 'jouw vette ding' doen. :punk:

kamiel
30 november 2010, 18:32
Echt, dat deze juist HIER niet genoemd is (volgens de zoekfunctie gezocht op 'axis' en 'amazing')


Dus, kijk maar eens naar 'Amazing 4 Chords' van 'Axis of Awesome'


Hier link op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I), sitback geluid omhoog en ff genieten. :soinnocent:
En nu voortaan niet meer 'n vette riff 'afschrijven' omdat ie ergens op lijkt maar gewoon 'jouw vette ding' doen. :punk:


ik wil nu niet zagen ofzo, maar 'dat deze nu juist hier niet is genoemd' is niet de meest juiste informatie die hier al verkocht is , heb het vorige pagina namelijk nog gepost:

kijk eens naar dit filmpje,:
4 chords song (http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I)

natuurlijk wordt er af en toe eens een acoordschematje 'gestolen', dat kan gewoon niet anders, maar wat boeit dat, als er dan een mooi lied van gemaakt wordt?:D
:blast:

GitaarLAB
30 november 2010, 20:13
Sorry EuroCinema namens MIJ (en Kamiel?) :makeup:

Jij hebt die inderdaad al 22 januari 2009 gepost !!!

Ook leuk: 4 chords, 36 songs

http://www.youtube.com/watch?v=i4_f6pfabQk

Echt sorry man, ik had dus wel echt nog gezocht alleen niet op het word Chords.


Dan doe ik als goedmaker '4 Chords, 65 Songs' van Mathyou9 (http://www.youtube.com/watch?v=OdVurJFMDUI) bij het lijstje!

:hippie:

kamiel
30 november 2010, 20:21
wacht, dus eigenlijk ben ik degene die hier het hartst gefailed is?:D ach wat, who cares,:D

Speeddemon
20 januari 2011, 13:19
Bruno Mars - Grenade (nu in de top 40):
http://www.youtube.com/watch?v=SR6iYWJxHqs&ob=av2em

vs. Kiss - "say yeah"
http://www.youtube.com/watch?v=WohYT9-SWhA

Het gaat om dat 'yeah-yeah-yeah' stukje; zelfde tekst, zelfde akkoordenprogressie...

En ik vind het Kiss nummer weer op een vreemde manier lijken op Joan Osborne's "What if God was one of us"
http://www.youtube.com/watch?v=B4CRkpBGQzU

showband
20 januari 2011, 14:24
in hoorde vanochtend een nummer (volgens mij "Acda en de Munnik" od iets dergelijks) Waarbij de band vrijwel identiek was aan "fool for your stockings" van ZZ-top.

Iemand een titel voor mij? ;)

FlameDude
8 februari 2011, 22:50
Hm interessant topic, al geeft het me nu wel een schuldgevoel dat als ik een riffje bedenk en het lijkt op een bestaand liedje. :dontgeti:

BibixMusic
9 februari 2011, 22:05
Is Bittersweet Symphony van The Verve al genoemd hier?

Volgens mij heeft The Verve toen alle rechten over het nummer verloren omdat er werd beweerd dat het loopje van The Rolling Stones was..

Pepe
9 februari 2011, 22:51
Ja, de Stones hebben meer advocaten dan Ashcroft basicly.
De Stones maakten een bewerking van een Staple Singers single, Oldham bewerkte de Stones versie en the Verve de Oldham versie.

De Stones hadden weer een hit nodig denk ik, voor het geld hoefden ze het niet te doen. Af en toe speelt Ashcroft het nummer "to pay the bill of those guys".

Richards commentaar was, I dont know about that, that is serious lawyer shit.

Daan_B
10 februari 2011, 19:48
Earth & Fire:
http://www.youtube.com/watch?v=0v4Gx9_0nq4

En The White Stripes:
http://www.youtube.com/watch?v=V596x9cwLYM
:sssh:

harrie-beton
17 februari 2011, 10:25
Hoorde deze recent: de main riff van stairway to heaven uit 1970 is een kopie van een riff van "taurus" de hippie groep "spirit".
beetje zelfde verhaal als Child in Time, de groep spirit speelde in voorprogramma van Led Zeppelin en ze hebben ongetwijfeld het nummer gehoord.

Clapton jatte deze riff in het nummer "let it grow".

Trouwens de plaat "12 dreams" van Spirit is een goede plaat. Heb ik op LP maar de piratenbaai heeft hem ook.

Pepe
17 februari 2011, 21:09
Spirit is wat mij betreft, een tamelijk ondergewaardeerde band. Nou ben ik fan dus dat zegt niets maar al die albums verouderen maar niet. Behalve dan het werk van na 80 toen zij ook niet ontkwamen aan de eighties produktie.

Mijn favoriet, Kahula Dream, wordt door de Spirit fan ook niet gewaardeerd but then again, ik ben ook een fan van psychedelische gitaren gemixed met moog tapijten doordrenkt met StarTrek monologs. Freaky. From the Time Coast.

harrie-beton
18 februari 2011, 10:34
Ik ken al die albums. Spirit, Moby Grape, Its a beautiful day en schitterend album "forever changes" van LOVE. Daarna beetje uitgekeken op de hippie tijd, ik beschouw Woodstock als het einde.

Heb zelf een keer een nummer gemaakt met een mooie melodie. Bleek jaren later dat hij een zeer goede kopie was van Walpurgis van Procol Harum uit 1967.


Nog een gejat nummer in 2011:
Nieuwe single van John Mayer - perfectly lonely = something inside so strong.

M Kactus
18 februari 2011, 11:16
En soms is het niet gestolen, maar lijkt het gewoon hard op elkaar. Zo hebben we hier The Customs die hier eerst al met "Rex"
http://www.youtube.com/watch?v=hu_ZQYyNx8k
een liedje hebben gemaakt dat ik vond lijken op Can't Live in a Living Room van Red Zebra

http://www.youtube.com/watch?v=YhCLwGt-mM4
Maar niet meer dan dat. Het leek er gewoon sterk op en doet me er altijd aan denken.

Maar onlangs hoorde ik een ander nummer van hen tijdens een optreden. En toen leken de strofes van Talk More Nonsense:

http://www.youtube.com/watch?v=dJLbzkqqY_k&feature=related
toch wel heel erg op het refrein van Deus - The Architect.

http://www.youtube.com/watch?v=k2CFDsG_oxg
Wat trouwens wel een fantastisch nummer is, toegegeven, maar al eens een keertje verbeterd is door CPEX. Maar dan als cover, en met credits ;).

http://www.youtube.com/watch?v=PlAlAL_EmyU

Originaliteit is sowieso een relatief begrip. Je bent uiteindelijk toch altijd een som van alles wat je ooit gehoord en gelezen hebt. Een deel van een kennisnetwerk, om het leuk te zeggen :)

nickofzo
28 februari 2011, 23:54
zojuist ondekt

even skippen naar 5:56

http://www.youtube.com/watch?v=AIHabvURnpk

en dan de mainriff van dit nummer luisteren

http://www.youtube.com/watch?v=OU-vs5YtH1Q

arnoldtims
5 maart 2011, 18:34
@Nog een gejat nummer in 2011:
Nieuwe single van John Mayer - perfectly lonely = something inside so strong.

Hoezo ik hoor het niet, alleen wat gedeelde akkoorden voor de rest niet te vergelijken vind ik.
en by the way Perfectly Lonely is uit 2009

Misery Signals
18 april 2011, 17:49
http://www.youtube.com/watch?v=uy_UmgjXGk8

Jullie Within Temptations "Faster" lijkt voor mij qua akkoordprogressie over de hele song en sfeer wel heel erg hard op:


http://www.youtube.com/watch?v=4WA2jBMk-Pk

Him's Wicked game...

Die dat natuurlijk legaal gecoverd hebben van Chris Isaak...

MS

UnDefined
18 april 2011, 21:01
gestolen weet ik niet maar dit is bijna 100% hetzelfde; maar welke is de originele:


http://www.youtube.com/watch?v=TYx5h97mA6E

en


http://www.youtube.com/watch?v=UO_84C3fpuI