PDA

View Full Version : goedkope elektrische gitaar 'mooi' maken



meneerrobin
15 november 2006, 12:47
Hey daar,

Ik ben van plan een goedkoop elektrisch gitaartje (als tweede gitaar) te kopen, en zou die graag in een speciale kleur (egaal wel) willen verven, spuiten, heb er geen idee van wat werkt en wat niet.

Op welke manier pak ik dit het beste aan?
Ik hoorde al van 'volledig uit elkaar halen en op 200 graden in de oven steken'... maar dat lijkt me vrij riskant, niet?

Kan je met gewone verf aan de slag, met eventueel een vernislaag?
En op welke manier zou ik een matte kleur kunnen verkrijgen?

Is airbrush aan te raden?

Robin

fred dons
15 november 2006, 12:58
het gemakkelijkst is de originele lak laten zitten en deze alleen licht op te schuren zodat deze als grondlaag kan dienen

airbrush is niet zo geschikt voor een egale verflaag daar kun je beter een groter spuitpistool voor gebruiken

in jou geval zou ik gewoon langs een bedrijf gaan dat autolak in spuitbussen verkoopt en daar een mooie kleur uitzoeken, indien je metallic lakt moet je nog wel een vernislaag aanbrengen (het liefst van hetzelfde merk dat je gebruikt om de kleur laag te spuiten)
verder zie Lak faq

meneerrobin
15 november 2006, 13:05
en als ik voor een stukje de houtstructuur zou willen bewaren?
Ik ben gek van bruintinten, zonder sunburst...
Opschuren is gewoon met een standaard schuurmachine? lichte korrel waarschijnlijk?

robin

fred dons
16 november 2006, 07:25
als je de houtstructuur wilt bewaren is het een ander verhaal, dan ben ik bang dat je de totale laklaag moet verwijderen wil je het hout een andere tint geven, er zijn wel candy colours (o/a van Createx voor airbrush) om over bestaande lak je body een andere transaparante kleur te geven maar dan moet je body wel oorspronkelijk naturel gelakt zijn (moet nog wel afgelakt worden).
(Of je moet in staat zijn met een eigen spuitinstallatie zelf blanke lak te tinten)

ga je toch voor dekkend dan zou ik de orginele lak opschuren met zo'n 350-400 grit schuurpapier

meneerrobin
18 november 2006, 07:17
Ik ga dan voor die oplossing gaan.

Is het de bedoeling dat ik er alle verf afschuur, of enkel de lak.
En om het geheel zo mat mogelijk te houden, gebruik ik enkel matte autolak, of zoek ik ook nog ergens een vorm van vernis?

waar vind ik trouwens de lak faq? Ik heb ernaar gezocht maar vind hem niet.

robin

ernieman
18 november 2006, 08:45
de laq-faq staat op iedere pagina van het "zelfbouw"-gedeelte bovenaan. Het is een sticky dus blijft ie vanboven staan. Maar, oke, voor het gemak...
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489

meneerrobin
18 november 2006, 14:21
grappig... dat moet zowat de eerste post zijn die ik hier oooit las :) maar blijkbaar hem toch niet teruggevonden vorige week.

Ik heb nu mijn gitaartje (Farida STR, BK) en ik ben uiteraard aan het twijfelen geslaan. Het zwart zal nooit mijn favoriete kleur zijn, maar ik vrees dat als ik eraan ga prutsen dat de kans bestaat dat ik ze er niet beter op maak...

Eerst tijdje gewoon spelen denk ik.

robin