PDA

View Full Version : Topkam



MxPx_Jos
15 december 2002, 18:54
Kan een andere topkammetje veel verschil maken in het geluid. Er zit nu een plastic kammetje op, maar ik heb gehoord dat als je die vervangt door messing ofzo dat het dan een stuk beter klinkt. Een soort upgrade voor je bas bijvoorbeeld. Is het echt een verschil en kan je het ook zelf doen om moet je dat laten doen???

Mijn oom vertelde me net ook dat ik mijn snaren te hoog had staan. Ik dus ff verlaagd en ik wist niet wat ik meemaakte. Het speelt nu zo lekker. Nooit gedacht dat dat zo'n verschil kon uitmaken... En het klinkt ook anders. Vooral slappen klinkt nu veel beter.

AllodoX
16 december 2002, 13:27
topkammetje maakt alleen verschil met open noten.. 't mooiste resultaat krijg je als je topkam gemaakt is van hetzelfde resultaat als je brug en frets. je kunt hem makkelijk zelf vervangen, alleen moet je wel een topkammetje hebben dat goed afgestelt is.

Als je op de 3e fret de snaar indrukt mag de snaar niet de 1e en 2e fret raken. doet ie dit wel dan is je topkam verkeerd afgestelt of versleten.

AllodoX
16 december 2002, 13:28
zelf doen doe je b.t.w. als volgt :

- snaren eraf
- oude " nut " lospeuteren ( meestal is een paar keer wiebelen al genoeg )
- lijmrestjes weghalen van de nek
- druppeltje (!) secondenlijm op de nieuwe " nut ".
- goed aandrukken
- kwartiertje laten rusten
- snaren erop

MxPx_Jos
16 december 2002, 18:01
Thnx,

Ik zal binnenkort eens proberen een nieuw kammetje te kopen.

AllodoX
17 december 2002, 09:12
als je slim bent haal je eerst de oude eraf en kijkt dan of de nieuwe even groot is.

beetje lastig als je een kammetje koopt van 44 mm als je nek 47mm is :wink: