PDA

View Full Version : Zijkanten op maat zagen vlgs Cumpiano



Dootch
14 november 2006, 22:32
Jow de mannen (en vrouwen)

Ik ben al een aardig eindje opgeschoten met de zelfbouw van een klassieke gitaar met het boek van Cumpiano. Ik ben nu op het punt om de geplooide zijkanten op maat te zagen. De bovenkant van de zijkant moet in de spleten van het nekblok en op maat getrimd worden, dat is me vrij duidelijk.
Maar over de onderkant zegt Cumpiano 2 verschillende dingen:
ten eerste:Op blz 197 step 2 trimming the sides to the template schrijft hij: "...On the classical the lower bouts can be trimmed to the marking lines, but the upper bouts should be trimmed back 1/8 inch farther from the ends."
Tot hiertoe is het eenduidig en dat van die 1/8 inch aan de bovenkant begrijp ik ook in de rest van de context.
ten tweede: Het probleem begint op blz198 in step 4 Finish trimming: "...then using 1 or 2 clamps align the lower bout to the outline, letting its end overlap the tailblock. Make a mark about 1/8 inch shy of the soundboard centerline... trim back to this line". Bedoelt hij nu opeens dat de zijkant onderaan 3 mm te lang moet zijn of te kort en hoe rijmt dat met wat in mijn "ten eerste" staat? :???:
Hopelijk kan hier nog iemand aan uit :confused:

ernieman
14 november 2006, 22:49
Hey,


Ik ken dat boek niet, en zonder plaatjes is die uitleg erg vaag vind ik. Bouw je op de "spaanse" manier? Dan moet je normaal gezien je zijkanten op je bovenblad zetten op je afgetekende contour. Je zijkanten zullen eerst te lang zijn en dus voorbij de aslijn op je achterblok komen. De bedoeling is wel dat ze in het midden van het achterblok samenkomen (al dan niet met een inleg) Dus als je zijkant gebogen is mag je het volgens mij afwerken (trimmen) tot op de centerlijn.
Misschien dat Cumpanio een inleg voorziet van 6mm en hij nu alvast de zijkanten afkort (iedere kant 3mm). Maar zoals ik al zei, ik ken dat boek niet.

Kun je de pagina's even inscannen en doormailen (posten hier mag niet ivm copyright...)