PDA

View Full Version : Randall -> Pantera geluid



Skizzy
14 november 2006, 22:09
Ik heb onlangs een nieuwe versterker gekocht.
Zat eerst met een Roland Cube 30, en ben nu overgeschakeld op een Randall RG50TC buizencombo. Nu vroeg ik me af of iemand me paar tips kan geven om dat lekkere "Pantera-geluid" te verkrijgen? Ik heb het dan voornamelijk op de cd "Far beyond driven" (1994).
Ik speel op een Ibanez RG321 btw.

Thx

Squier4ever
14 november 2006, 23:45
mid-scoop, dwz de middle dichtdraaien en je bass en treble lekker vol, naar smaak natuurlijk.
daarbij redelijk veel gain

gerrekat
15 november 2006, 07:12
Daar heb je een parametrische EQ voor nodig.

AART
15 november 2006, 07:18
mid-scoop, dwz de middle dichtdraaien en je bass en treble lekker vol, naar smaak natuurlijk.
daarbij redelijk veel gain

neeeeee


doe dat nooit bij andere amps dan mesa marks.
Anders kan je net zogoed je amp uitzetten, je hoort jezelf toch niet.
Mid op 3 a 4 houden bij dit soort amps, minimaal.

En gain moet je ook niet te veel doen, anders verzuipt alles in de gain.
Klinkt veel bruter met iets minder gain.

gerrekat
15 november 2006, 09:49
feit is dat Dimebag zjin amp wel degelijk midscoopte en gebruikte hij heel veel gain (met name uit de furman PQ-3 paratmetrische EQ), ook is het onzin om te zeggen adt je dat alleen bij Marks doet, daarbij werkt de toonregeling heel anders dan bij een normale amp.

Hoe raar het moge klinken een SS poweramp zal zeker helpen voor het "dime" geluid. en een BBE exciter.

<_-Tijs-_>
15 november 2006, 10:22
Mijn instellingen op de versterker zijn meestal dit

gain: tusssen 6 en 8
treble: tussen 7 en 9
middle: 5 en 6
bass: tussen 8 en 9

yhcmarc
15 november 2006, 11:47
goede gitarist en muzikant, maar ik vind/vond zijn geluid maar kut om eerlijk te zijn.

gerrekat
15 november 2006, 12:59
Maar apart was het zeker!

marc_o
15 november 2006, 13:22
Mijn instellingen op de versterker zijn meestal dit

gain: tusssen 6 en 8
treble: tussen 7 en 9
middle: 5 en 6
bass: tussen 8 en 9


Dat heeft geen enkele waarde als je het merk er niet bijzet.....

<_-Tijs-_>
15 november 2006, 13:24
Dat heeft geen enkele waarde als je het merk er niet bijzet.....

Fender frontman met een Digitech RP50, amp model: rectifier, geen reverb, geen chorus, geen delay. compressi: 7

Chroxy
15 november 2006, 14:06
dan nog heeft hij er niks aan: de topicstarter heeft een Randall Tube ... die is absoluut niet te vergelijken met een fender frontman.

Iedere versterker klinkt anders en je moet je eigen geluid vinden door gewoon zelf veel te draaien.

Voor een Dimebag geluid moet je echt in mijn ogen achterlijk veel gain erin duwen: ik ben ook geen fan van zijn geluid, wel zijn speelstijl.

marc_o
15 november 2006, 14:19
Fender frontman met een Digitech RP50, amp model: rectifier, geen reverb, geen chorus, geen delay. compressi: 7


Dan heeft het al helemaal geen waarde meer, je hebt een pre-amp waarvan je het rectifier model gebruikt en daarboven op stel je ook je combo nog af met een bepaald EQ instelling.

Slimebag had veel gain, weinig mids en veel bas en treble, inderdaad de midscoop. Zijn geluid heeft Randall geen windeieren gelegd en is het best te bereiken met een transisorversterker of een heel fexibele high-gain buizenbak. Met de meeste Engl-tops zul je ook een eind komen.