PDA

View Full Version : Yamaha DG1000 preamp



alex1959
14 november 2006, 20:24
IK kan een Yamaha DG1000 preamp kopen, Iki wil eens weten wat voor ervaring jullie ermee hebben en weet iemand nog leuke presets?

Ik speel nu over een V-Twin 19" van Mesa i.c.m. met een Mesa 20/20
en dit gaat over 2 Mesa Thiele cabs

Het lijkt me een leuke uitbreiding omdat deze preamp volledig programmeerbaar is, echter is deze preamp een modeling versterker en ik wil weten wat ik aan geluid ga inleveren omdat er geen buizen in zitten?

Alex

BeeJee
14 november 2006, 20:37
Zo'n modeling preamp is vooral leuk en goed bruikbaar in de studio. Wat betreft live-gebruik ga je flink wat dynamiek en nuance inleveren met zo'n preamp. Het geheel klinkt dan veel vlakker. Dit voel en merk je vooral zelf met spelen. Sta je in het publiek, dan hoor je bij veel muziekstijlen (metal en middle-of-the-road coverwerk) het verschil tussen (goede) modeling en buizen veel minder.

maestro_nl
14 november 2006, 21:48
Ik denk dat het je tegen gaat vallen.
Wil je analoog dan is er maar 1 preamp die ik zou adviseren:
Tech 21 SansAmp PSA-1

rjong999
15 november 2006, 00:29
De DG1000 is een hele fijne modelling amp, met veel instel-mogelijkheden, en alles middels MIDI aan te sturen. Icm de V-Twin en de 20/20 krijg je een heel veelzijdige setup.
Veel plezier ermee!

dml
15 november 2006, 10:19
Zo'n modeling preamp is vooral leuk en goed bruikbaar in de studio. Wat betreft live-gebruik ga je flink wat dynamiek en nuance inleveren met zo'n preamp. Het geheel klinkt dan veel vlakker. Dit voel en merk je vooral zelf met spelen. Sta je in het publiek, dan hoor je bij veel muziekstijlen (metal en middle-of-the-road coverwerk) het verschil tussen (goede) modeling en buizen veel minder.

Bovenstaande is gebaseerd op ervaringen met een DG1000 of op ervaringen met modeling-preamps in het algemeen??

Ik ga zowel met Maestro als met Rjong mee. De DG1000 is een goedklinkende preamp, ook voor livetoepassingen. Enige nadeel kan de korte signaldrop zijn, als je van preset wisselt.
Vreemd genoeg hebben de combo- en topversies daar niet tot nauwelijks last van.

BeeJee
15 november 2006, 14:23
Dat is mijn ervaring (tot nu toe) met modelers in het algemeen, maar de Yamaha kan een uitzondering zijn natuurlijk. Ik ken hem niet, maar ik verwacht niet dat deze veel dynamischer is dan al het andere wat op de markt is. Ik zeg overigens ook niet dat modeling slecht klinkt. Het klinkt vaak zelfs behoorlijk overtuigend (lees goed).
Wel vind ik dat ik als gitarist (live) qua spelvreugde en -beleving inlever met modeling, vanwege de beperkte dynamiek en response van dergelijke apparaten. Daarom speel ik live nog altijd lekker met een buizen-setup; eigenlijk puur voor mezelf. Voor de gemiddelde luisteraar maakt het bij veel muziekstijlen geen bal uit of je nu over duizenden euro's aan fantastische buizenapparatuur speelt, of je speelt over een goed ingestelde modeller.
Ik gebruik (vooral thuis) ook naar alle tevredenheid modeling. Klinkt super! Bij (hobby)opnames in hobby-studio's durf ik zelfs de stelling aan dat je met modeling een fijner resultaat kunt bereiken dan met de meest dikke buizenversterkers.

rjong999
15 november 2006, 16:49
Als ik je goed begrijp, BeeJee, speel je thuis dus met ingeleverde speelvreugde maar wel met modelling, omdat dat veel beter klinkt ? Maar op het podium is het verschil dermate veel minder dat je toch liever voor buizen kiest ? Mag ik voorzichtig zeggen dat ik daar geen touw aan vast kan knopen ? ;-)

BeeJee
15 november 2006, 19:27
Nee, je begrijpt me verkeerd. Wat er speelt is dat dynamiek met opnames veel minder van belang is dan in een live-situatie. Sterker nog, bij een opname is heel veel dynamiek in het gitaargeluid zelfs niet eens zeer wenselijk. De geluidsbron wordt bijna altijd 'vlakker' gemaakt met een compressor/limiter. Een modeler klinkt (mits goed ingesteld) dan ook vrij snel heel goed met opnames, gewoon direct in, of via usb.
Wil je echter met een buizenversterker goede opnames maken, dan wordt het ineens veel lastiger.... Begint vaak al met volume, dan heb je te maken met de noodzaak aan een heel goede microfoon, daarna moet je die microfoon ook nog eens goed plaatsen, en moet je een ruimte hebben met een goede acoustiek. Zie dat alles op hogere volumes ook nog maar eens ruis- en bromvrij te krijgen in een huis-tuin-en-keukensituatie, en voila: De modeler is een uitkomst. Dat is een kwestie van inprikken en gaan met de banaan. Veel minder rompslomp dus, met opnemen, en veel minder parameters die je opname (negatief) kunnen beinvloeden. Vandaar dat ik de stelling neerleg dat met een fatsoenlijke modeler in een home-studio makkelijker een goede gitaarsound is op te nemen dan met een buizenbak.
Op het podium komt juist de zwakte van een modeler naar boven, voor jezelf althans. Het gebrek aan dynamiek valt dan heel erg op (voor mij). Ik zit qua stagemix stukken minder lekker in de mix en de modeler is gewoon te vlak en 'gladjes'. Voor jezelf is het dus een stuk minder lekker spelen, en je hoort dan echt veel verschil in sound.
Speel je echter over een P.A (99,9% van mijn gigs) dan hoort de gemiddelde luisteraar in de zaalmix echt niet of je nu over modeling speelt of over een goede buizenbak. Kortom, ik kies op het podium voor mijn eigen speelplezier en mijn (directe) beleving van mijn gitaarsound en dus voor een buizen set-up. Puur en alleen voor mezelf. Ik ben van mening dat veel mensen in de zaal het verschil niet horen.
Vergelijk het maar met autorijden. Met een oude Kadett kom je ook van A naar B, maar in een dikke Porsche kom je er een stuk lekkerder. Pure luxe dus.

alex1959
18 november 2006, 07:57
Ik heb de Yamaha gisteren opgehaald voor testen en aangesloten op mijn rack. mijn eerste indruk is zeer positief. je moet hem wel over een buizen eindversterker aansluiten maar dan zijn de geluiden indrukwekkend.
Ik weet nog niet hoe hij reageert op het podium maar nu denk ik er al over om hem te houden.
Er zitten 8 versterker typen in van lead tot clean die alle maal vrij programmeerbaar zijn tot 128 presets.
De dynamiek is verbluffend voor een modeling amp.

Ik heb destijds ook de Line 6 uitgeprobeert maar die kon mij niet overtuigen
Maar de Yamaqha DG1000 is een ondergewaarde preamp.
En dit is in de sound maar ook in de prijs. (75,=)

IK ga nog wat testen met een a/b switch tussen de Yamaha en de Mesa V-twin 19"

alex1959
20 november 2006, 07:45
Ik heb de Preamp in een loop zitten met mijn Mesa in kan de 2 versterkers willekeurig switchen.

De Yamaha is anders van karakter maar niet slechter
Je merkt wel dat de Mesa meer dynamiek heeft als de Yamaha.
De Yamaha is wel veel mooier clean
De vervorming van Mesa Rolt mooier en is ronder.

Maar mijn rack is nu veelzijdiger geworden.
Ik van 6 voicings naar 128 + 6 voicings gegaan
Met dit set moet ik het kunnen doen.

ateng
20 november 2006, 09:24
Ik heb de Yamaha gisteren opgehaald voor testen en aangesloten op mijn rack. mijn eerste indruk is zeer positief. je moet hem wel over een buizen eindversterker aansluiten maar dan zijn de geluiden indrukwekkend.
Ik weet nog niet hoe hij reageert op het podium maar nu denk ik er al over om hem te houden.
Er zitten 8 versterker typen in van lead tot clean die alle maal vrij programmeerbaar zijn tot 128 presets.
De dynamiek is verbluffend voor een modeling amp.

Ik heb destijds ook de Line 6 uitgeprobeert maar die kon mij niet overtuigen
Maar de Yamaqha DG1000 is een ondergewaarde preamp.
En dit is in de sound maar ook in de prijs. (75,=)

IK ga nog wat testen met een a/b switch tussen de Yamaha en de Mesa V-twin 19"

€75,- ? Gewoon doen joh! Wat niet tegenwoordig een goeie overdrive pedaaltje kost.

Josdevos
20 november 2006, 09:48
€75,- ? Gewoon doen joh! Wat niet tegenwoordig een goeie overdrive pedaaltje kost.

Damn, dat is geen geld, dat is toch die met gemotoriseerde pots hé?

alex1959
20 november 2006, 16:02
Ja, dat is de unit met de gemotoriseerde pots.

Dat is een leuk gezicht op je preamp en je kan in 1 oogopslag zien hoe de instellingen staan.
Ik ben toch een voorstander van draaiknoppen en niet van digitale uitlezingen omdat je daar geen goed gevoel op krijgt en ze zijn niet snel instelbaar.

Dit is autentiek en modern tegelijk.

SUPER!!!!!!!!!!

Josdevos
20 november 2006, 16:08
Inderdaad!

Heb die lang geleden eens getest met een buizenpoweramp en klinkt echt wel heel goed imo.

ateng
21 november 2006, 09:10
Ik heb ze ook gehad in combinatie met een Mesa 2:90 en klonk ook geweldig. Een paar versterker typen waren niet zo geweldig maar voor de rest echt niet slecht.