PDA

View Full Version : tele vs. jazzmaster



reitse
14 november 2006, 18:42
hey dudes

waar zouden jullie uit kiezen een fender telecaster of een fenderjazzmaster

G.G.
14 november 2006, 18:52
hey dudes

waar zouden jullie uit kiezen een fender telecaster of een fenderjazzmaster

Rare vraag. zijn namelijk nogal erg verschillend.

ik ga voor een tele als dat de keus is.

reitse
14 november 2006, 18:58
is een weddenshap met mijn broer

Dirkdewaard
14 november 2006, 19:06
Goede tele is nooit weg.... ookal is het een Fender ;)

bass blom
14 november 2006, 19:10
doe mij maar een jazzmaster, liever een jaguar, maar een tele vind ik nix, lelijk ding met misbakte kop :D

biels
14 november 2006, 19:11
kwestie van smaak. Ik heb liever een tele

reitse
14 november 2006, 19:12
doe mij maar een jazzmaster, liever een jaguar, maar een tele vind ik nix, lelijk ding met misbakte kop :D

juist mooi gesproken

zeppo
14 november 2006, 19:24
doe ze mij maar alletwee, ik ben slecht in kiezen.
(dat wordt nog wat 22 november)


is een weddenshap met mijn broer
Wat is trouwens de lol van zo'n weddenschap?

Spitfire
14 november 2006, 19:30
telecaster, no doubt

vulvasonic
14 november 2006, 20:51
Voor de veelzijdigheid ga ik voor de volle 100% voor de tele. Per definitie. Hoewel ik moet toegeven nooit een jazzmaster te hebben gehad en daardoor misschien niet een heel eerlijk oordeel kan geven. Ik heb ze echter wel regelmatig geprobeerd. Misschien telt dat ook.

De volgende vraag is, wat ga je ermee doen. Als je van zeer ritmisch spel houdt en je hebt toch geen behoefte om te soleren, dan zou de jazzmaster weldegelijk een hele goede keuze kunnen zijn.
Het toverwoord is 'sustain'. De meeste gitaristen zijn op zoek naar een eindeloze sustain. Zelf heb ik nogal een hekel aan sustain. En een jazzmaster staat bekend om z'n gebrek aan sustain. Wat je bij een jazzmaster dus krijgt is een duidelijke, harde, felle aanslag en een snel wegstervend beetje sustain. Alleen al om DIE reden zou ik graag ooit een keer een jazzmaster willen scoren.

Dus zoek je (of je broer :seriousf: ) een gitaar met een lekker clean en strak geluid, probeer dan vooral een keer de jazzmaster uit. :D

Spitfire
14 november 2006, 21:07
Voor de veelzijdigheid ga ik voor de volle 100% voor de tele. Per definitie. Hoewel ik moet toegeven nooit een jazzmaster te hebben gehad en daardoor misschien niet een heel eerlijk oordeel kan geven. Ik heb ze echter wel regelmatig geprobeerd. Misschien telt dat ook.

De volgende vraag is, wat ga je ermee doen. Als je van zeer ritmisch spel houdt en je hebt toch geen behoefte om te soleren, dan zou de jazzmaster weldegelijk een hele goede keuze kunnen zijn.
Het toverwoord is 'sustain'. De meeste gitaristen zijn op zoek naar een eindeloze sustain. Zelf heb ik nogal een hekel aan sustain. En een jazzmaster staat bekend om z'n gebrek aan sustain. Wat je bij een jazzmaster dus krijgt is een duidelijke, harde, felle aanslag en een snel wegstervend beetje sustain. Alleen al om DIE reden zou ik graag ooit een keer een jazzmaster willen scoren.

Dus zoek je (of je broer :seriousf: ) een gitaar met een lekker clean en strak geluid, probeer dan vooral een keer de jazzmaster uit. :D

eeeehm, het is een weddenschap zegt ie net....

vulvasonic
14 november 2006, 21:21
eeeehm, het is een weddenschap zegt ie net....

En ik ben een verslaafde gitaarfetisjist. Maak mij de pis niet lauw. :D

Spitfire
14 november 2006, 21:27
En ik ben een verslaafde gitaarfetisjist. Maak mij de pis niet lauw. :D
:seriousf:

je zat gewoon niet op te letten ;)

Luke-wannabe
14 november 2006, 23:40
Wat voor een weddenschap is het dan?

Mitch_mashinguard
14 november 2006, 23:51
Een weddenschap is geen weddenschap als er niet direct een krat bier bij betrokken is...Nu mag je 1 keer raden waar ze om wedden

Koekje
14 november 2006, 23:53
geef mij maar de tele,
met de jazzmaster kan ik niks aanvangen, omwille van dezelfde redenen die vulvasonic heeft opgemerkt, maar dan omgekeerd ... ooit stond ik op het punt er eentje te kopen, voor belachelijk weinig geld, goeie deal, maar toen ik hem vast had was mijn goesting snel over ...
lang leve de tele !

Wabbie
15 november 2006, 00:08
De volgende vraag is, wat ga je ermee doen. Als je van zeer ritmisch spel houdt en je hebt toch geen behoefte om te soleren, dan zou de jazzmaster weldegelijk een hele goede keuze kunnen zijn.
Het toverwoord is 'sustain'. De meeste gitaristen zijn op zoek naar een eindeloze sustain. Zelf heb ik nogal een hekel aan sustain. En een jazzmaster staat bekend om z'n gebrek aan sustain. Wat je bij een jazzmaster dus krijgt is een duidelijke, harde, felle aanslag en een snel wegstervend beetje sustain. Alleen al om DIE reden zou ik graag ooit een keer een jazzmaster willen scoren.

Ik vind het eigenlijk wel meevallen dat "gebrek"aan sustain wat een Jazzmaster zou moeten hebben. De mijne sustaint toch nog best wel fijn eigenlijk. Het is geen eindeloze les paul sustain( om maar even een dwarsstraat te noemen), maar waar heb je dat in godsnaam voor nodig eigenlijk?
Verder soleer ik juist graag op mijn jazzmaster. Dat felle opgefokte geluid snijdt heerlijk door de mix heen, en de body en de hals zijn gewoon heerlijk om op te soleren. Van al mijn gitaren nodigt mijn jazzmaster het meest uit om lekker snelle solo's te spelen.

FruscianteFan
15 november 2006, 07:43
Ik heb vannacht gedroomd dat ik een Jazzmaster kocht.

zeppo
15 november 2006, 08:53
Ik heb vannacht gedroomd dat ik een Jazzmaster kocht.
Natte droom gehad? :D

Kim Wilson
15 november 2006, 08:59
Natte droom gehad? :DNee, een nachtmerrie. :D

vulvasonic
15 november 2006, 09:46
Ik vind het eigenlijk wel meevallen dat "gebrek"aan sustain wat een Jazzmaster zou moeten hebben. De mijne sustaint toch nog best wel fijn eigenlijk. Het is geen eindeloze les paul sustain( om maar even een dwarsstraat te noemen), maar waar heb je dat in godsnaam voor nodig eigenlijk?
Verder soleer ik juist graag op mijn jazzmaster. Dat felle opgefokte geluid snijdt heerlijk door de mix heen, en de body en de hals zijn gewoon heerlijk om op te soleren. Van al mijn gitaren nodigt mijn jazzmaster het meest uit om lekker snelle solo's te spelen.

Natuurlijk. Ik beweer ook niet dat het niet kan. Het is alleen niet de meest voor de hand liggende keuze. In de dagen van de surfmuziek soleerde iedereen op een Jazzmaster. Het heeft een bepaald type geluid waar je van moet houden. Maar je krijgt geen eindeloze sustain. En ik ben het helemaal met je eens dat die sustain ook helemaal niet nodig is. Maar het maakt 'm daardoor wel iets beperkter, afgezet tegen de muziek van tegenwoordig.

Wabbie
15 november 2006, 22:08
Natuurlijk. Ik beweer ook niet dat het niet kan. Het is alleen niet de meest voor de hand liggende keuze. In de dagen van de surfmuziek soleerde iedereen op een Jazzmaster. Het heeft een bepaald type geluid waar je van moet houden. Maar je krijgt geen eindeloze sustain. En ik ben het helemaal met je eens dat die sustain ook helemaal niet nodig is. Maar het maakt 'm daardoor wel iets beperkter, afgezet tegen de muziek van tegenwoordig.

Mja, point taken :p. Het is inderdaad wel iets waar je van moet houden.

Joey Handsome
15 november 2006, 22:14
Ik vind een Tele een erg mooie klank hebben, maar niet mooi om te zien. Een Jazzmaster klinkt ook zeker niet verkeerd (iets minder dan een tele), maar is in tegenstelling tot een Tele a fine piece of ass. Zou ik toch voor de Jazzmaster gaan denk ik. Wat dat soleren betreft, wel eens van Dinosaur Jr. gehoord?

Squier4ever
15 november 2006, 23:04
Qua looks vind ik beide gitaren erg vet, tele heb ik zelf ook en klinkt geweldig.
jazzmaster helaas nooit zelf mogen proberen maar enkele nummers die op een jazz zijn gespeeld vind ik echter erg lekker klinken....


mijn eerste keus was echter een tele en dat is het denk ik nog steeds, hoewel ik erg graag een jazz wil

Mitch
15 november 2006, 23:09
Een Jazzmaster vind ik geweldig om te zien en de body is ontzettend comfortabel, allen de electronica, brug en hals zijn totaal niet mijn smaak. Teles ben ik steeds meer gaan waarderen. Vond ze vroeger erg lelijk, maar ik ben ze steeds mooier gaan vinden. Teles zijn wel een stuk praktischer, makkelijker goed klinkend te krijgen etc.
Dus als je stemmen aan het tellen bent voor je weddenschap: zet maar één stem voor de tele erbij ;)

schizo910
15 november 2006, 23:32
+1 voor de Tele!

up-guitarman
16 november 2006, 12:54
Goh, een tele heb ik en dat is een supergoeie gitaar !!!
Een jazzmaster heb ik niet, maar zou ik er zeker nog bij willen !!!

En die sustain, valt toch mee ... Idd niet superlang maar met een compressortje erbij voor de stukken dat dat echt nodig is is dat toch zo opgelost ...

jorrit
16 november 2006, 19:15
+1 tele...

Danny Drug
16 november 2006, 19:25
explor..

oh..


eeeuh..

okay.... ja een telecaster dan maar

Neals
16 november 2006, 22:48
Totaal verschillende gitaren, ook een moeilijk punt. Vind de Jazzmaster heerlijk grillig klinken, erg geschikt voor 90's grunge.