PDA

View Full Version : Gitaar laten afstellen



Spitfire
14 november 2006, 18:29
De gitaar die ik onlangs heb gekocht is mijn tweede gitaar en mijn eerste die ik helemaal zelf heb uitgezocht. Ik heb dus niet zo heel veel ervaring met gitaren kopen en in de winkel vroeg ik al of hij nog afgesteld moest worden, de verkoper antwoorde daar dus op dat alle gitaren die in de winkel hingen vanuit de fabriek al goed afgesteld waren. Nou speel ik in een winkel natuurlijk wat krampachtiger dan thuis, dus ik heb verder ook niet op de afstelling gelet. Nou kwam ik thuis en na een paar uurtjes spelen merkte ik wel dat de afstelling om te janken was: fretbuzz als een gek, intonatie klopte van geen kant en het leek alsof de zadels willekeurig waren afgesteld. Op het forum las ik later dat het normaal was dat de winkel nieuwe gitaren na aankoop afstelde, maar dat was bij mij dus niet het geval. Ik moest sowieso nog terug, omdat er een potmeter kapot was en toen heb ik ze meteen maar gevraagd of ze hem opnieuw wilden afstellen. Toen ik de gitaar weer terugkreeg en thuis bespeelde was de afstelling wel wat beter, maar ik had nog steeds erg veel last van fretbuzz. Nu heb ik zelf de zadels zo afgesteld dat de fretbuzz weg is (moest trouwens ook nog een beetje met de intonatie kloten), maar waarschijnlijk ligt het aan de kromming van de hals, aangezien ik de snaren nu te hoog op de hals vind staan (ongeveer 5mm bij fret 12). Zelf durf ik niet die halspin te aan te draaien en omdat ik hem echt zo perfect mogelijk zou willen hebben wil ik hem graag even goed hebben afgesteld. Nou hebben we nog een muziekzaak bij ons in de stad (in de andere heb ik niet meer zo'n vertrouwen), maar hoe gaat dat in zijn werk? En hoeveel zou dat gaan kosten? Of kan ik het beter zelf doen?

Over muziekhuis Westerhaven heb ik het hier trouwens, als het ik het goed heb is Don Hofstee hierbij aangesloten?

Eko
14 november 2006, 18:47
Spitfire,
Het is echt niet zo dat bij een kwartslag draaien de gehele gitaar uit elkaar valt. Hier op het forum kwam dit weekend al een topic voorbij inclusief foto`s over het verstellen van de halspen. Even zoeken dus.
Een afstelbeurt zal een paar tientjes kosten. Maar waarom betalen voor garantie?

Spitfire
14 november 2006, 19:14
Uhuh, maar daar vind ik ook dit


Tip: laat de winkel dat voor je doen als je niet zo ervaren bent in die dingen. Je kan er aardig wat mee kapot maken als je te veel draait.

Eko
14 november 2006, 19:57
Ze hebben gelijk als ze het hebben over mateloos draaien aan de halspen. Als je echter gewoon maar een klein beetje draait valt het mee.