PDA

View Full Version : Wat betekent 'strak'?



The Underdog
14 november 2006, 18:26
Ik kan mij er dus niets bij voorstellen. Hetzelfde geldt voor enkele andere termen om geluid te beschrijven, al kan ik van sommige ongeveer raden wat ze betekenen:

-modderig
-warm
-romig
-korrelig
-glasachtig
-...

sickpunk
14 november 2006, 18:30
strak, het tegen overgestelde van modderig...
of hoe je zelf speelt, dus goed in de maat, op de tel.
of een ander woord voor 'vet', 'stoer', 'mans' enz enz

maar de bovenste is het meest van toepassing op je vraag denk ik

AgileGhost
14 november 2006, 18:50
Strak... het betekent als het ware dat het geluid echt uit je speakers gepompt wordt. Hard, gedefinieerd... weet ik veel. Zet een gemiddelde metallica-plaat op en dat geluid dus.

Tho
14 november 2006, 18:56
Zet een plaat van Nirvana op en je hoort 'korrelig' en soms ook 'modderig'. Deze termen hoeven niet negatief te zijn.

Als je clapton unplugged hoort, zouden velen dat als 'warm' omschrijven



En een plaat van Cream is 'romig' :D

Luke-wannabe
14 november 2006, 19:40
Je kan het inderdaad ook over strak qua timing hebben, maar ook over strak qua geluid. Een 'Net' geluid noem ik altijd strak. Bijvoorbeeld Petrucci. Heeft een heel strak geluid, vind ik. Echt super 'Net'. Het is allemaal even goed aanwezig zeg maar.

Das Schaap
14 november 2006, 19:56
Hij heeft alleen absoluut geen twang in z´n geluid. 8-)

Danny Drug
14 november 2006, 20:02
strak = James Hetfield

:dance:


sorry moest ff :)

Arch_Evil
14 november 2006, 20:07
"Strak" betekent voor mij "foutloos, naadloos". Solo's van iemand als John Petrucci klinken inderdaad vaak retestrak, maar iemand als Slash bijvoorbeeld weer niet.

Luister bijvoorbeeld eens naar Iced Earth - Dante's Inferno (live, van het album Alive in Athens) en dan vanaf 6:02, dat galoppeer stukje, zoiets versta IK onder "strak": geen overbodige noten hoor je, snaren klinken niet door, je hoort enkel en alleen een (ook nog eens perfect getimed) galoppeer deuntje. :)

"Strak" hoeft ook niet per se te betekenen dat het mooier/beter is. Ik vind bijvoorbeeld de chaos in de solo's van Slash juist geweldig! ;)

Tho
14 november 2006, 20:09
"Strak" betekent voor mij "foutloos, naadloos". Solo's van iemand als John Petrucci klinken inderdaad vaak retestrak, maar iemand als Slash bijvoorbeeld weer niet.

Luister bijvoorbeeld eens naar Iced Earth - Dante's Inferno (live, van het album Alive in Athens) en dan vanaf 6:02, dat galoppeer stukje, zoiets versta IK onder "strak": geen overbodige noten hoor je, snaren klinken niet door, je hoort enkel en alleen een (ook nog eens perfect getimed) galoppeer deuntje. :)

"Strak" hoeft ook niet per se te betekenen dat het mooier/beter is. Ik vind bijvoorbeeld de chaos in de solo's van Slash juist geweldig! ;)

Zeer juist! Het hoeft inderdaad niet altijd strak te zijn. Als iemand als James Hetfield opeens minder strak speelde, zou hij zich zorgen moeten maken, maar als iemand als Slash opeens WEL strak begon te spelen, zou hij zich óók zorgen moeten maken :p

Rude Perception
14 november 2006, 20:33
hmm, over het algemeen ervaar ik een neck-pickup als minder strak dan een brugpickup. Zeker als we aan de akkoorden gaan.... Een neck-pickup klinkt veel 'losser'. Ik denk dat dat komt doordat de snaren een grotere amplitude hebben bij de neck.

nopster
15 november 2006, 12:32
Strak geluid en strak spel: Status Quo. ;)

iwamoto
15 november 2006, 12:55
is dit dan strak? http://www.youtube.com/watch?v=lAZPGCACBEo van de ene kant vind ik van wel, maar hij laat het allemaal wel doorvloeien, is het nou strak of niet?

nvang
15 november 2006, 13:23
strak = pantera :) (of eigenlijk dime)

Aimé
15 november 2006, 13:26
is dit dan strak? http://www.youtube.com/watch?v=lAZPGCACBEo van de ene kant vind ik van wel, maar hij laat het allemaal wel doorvloeien, is het nou strak of niet?


Hahahaha, dank je, laat je me weer effe herinneren aan wat ik echt heel erg kut vind. Die zanger, kerel, haha

bert k
15 november 2006, 13:30
Gaat naar speeltechniek.

iwamoto
15 november 2006, 13:38
Hahahaha, dank je, laat je me weer effe herinneren aan wat ik echt heel erg kut vind. Die zanger, kerel, haha
zolang ik hem niet zie kan ik zn stem wel tollereren, MAAR IS HET NOU STRAK OF NIET!?

Arch_Evil
15 november 2006, 19:57
zolang ik hem niet zie kan ik zn stem wel tollereren, MAAR IS HET NOU STRAK OF NIET!?

Ik vind die solo vrij strak: je hoort geen fouten, geen noten die door elkaar heen klinken, dus wat mij betreft is dit strak.

http://www.youtube.com/watch?v=Jp2S9FuCpEA

Sla de eerste 1:39 maar over, tot hij ECHT begint gitaar te spelen. Dan zul je zien dat iemand die niet strak speelt, toch gewoon SUPER vet kan klinken :D

Bl44t44p
15 november 2006, 20:35
Gaat naar speeltechniek.

Voor zover ik er uit kan opmaken doelt de topicstarter op geluid en niet op speelwijze, alhoewel "strak" daar natuurlijk eerder in thuishoort.

jaspie
15 november 2006, 20:49
groot deel van strak spelen wordt ook bepaald denk ik door de kwaliteit van je vribrato en bends..

Tho
15 november 2006, 21:49
zolang ik hem niet zie kan ik zn stem wel tollereren, MAAR IS HET NOU STRAK OF NIET!?

Ik vind eerlijk gezegd het enige wat strak is zijn broek.. Ik vind het niks. Ik hoor ook een paar kleine foutjes

Spoar 5
23 november 2006, 14:45
ik heb toch een heel andere visie op strak.
Als een band, op elkaar in gespeelt is, alles goed op de maat doet, geen foutjes etc.. neem nou, satanic surfers.. is VET strak, puur omdat ze van die stopjes hebben waarbij de hele band precies tegelijk een halfe seconde stil is.. dat maakt het strak..
is mijn visie hoor... :punk:

Neals
26 november 2006, 18:00
Ik vind 'strak spelen' persoonlijk een van de meest loze kreten die je uit de mond van een gitarist kan horen, en vraag me al jaren af waar het precies op slaat, want gitaren die ritmisch goed spelen worden vanwege het gebruik van dynamiek in hun sound regelmatig met ONSTRAK bestempeld.

Met andere woorden, strakheid of coolheid is een onderdeel wat tussen de oren zit, dat kan je niet meten.

Bij een drummer echter wel, die is gewoon onstrak als hij niet helemaal maatvast is. :D

Spitfire
26 november 2006, 18:10
enige echt strakke band die ik ken is Immortal (klere-herrie overigens)

http://www.youtube.com/watch?v=7nyXYpJkMCM

hoor de drums als de zanger begint te krijsen

Trocar
26 november 2006, 19:09
enige echt strakke band die ik ken is Immortal (klere-herrie overigens)

http://www.youtube.com/watch?v=7nyXYpJkMCM

hoor de drums als de zanger begint te krijsen

Dit is niet strak, dit is rommelig. Bij vlagen zelfs schandalig rommelig.

gorgasm
26 november 2006, 22:16
strak lied = stil als het stil moet zijn. Geen té breed geluid bij de rifjes, dat klinkt alsof je een joint hebt gepaft.
strakke muziekant = live meezijn met de drummer, en in de studio geen 8 dagen aan 1 nr (moeten) zitten.

Spitfire
26 november 2006, 23:13
Dit is niet strak, dit is rommelig. Bij vlagen zelfs schandalig rommelig.
Rommelig? Ik hoor steeds precies dezelfde riffjes, ritmes en zang die ook elke keer precies hetzelfde klinken.

Trocar
26 november 2006, 23:22
Rommelig? Ik hoor steeds precies dezelfde riffjes, ritmes en zang die ook elke keer precies hetzelfde klinken.

Die drummer versnelt en vertraagt om gemiste slagen 'in te halen', de fills en breaks komen niet uit, extra basstikken om gaten op te vullen etc.. Dubbelbass aan het begin van het nummer loopt scheef.
De gitaarriffs (links-rechts) lopen regelmatig langs elkaar en er moet mee 'gesjoemeld' worden (niet helemaal afmaken en een wat 'soepele' telling op sommige stukken) om op de drumtrack te passen en uit te komen met de drums.
Dit alles wordt in eerste instantie gemaskeerd door de ruizigheid van de gitaren, maar het gaat opvallen na een paar keer luisteren.
En dan vind ik het 'rommelig'. :)