PDA

View Full Version : Gitaren via Ebay uit Amerika halen...



Michael AE
14 november 2006, 18:23
Net een gitaar op Ebay gezien die ik heel graag wil hebben, maar van Ebay of gitaren tweedehands in het buitenland kopen heb ik weinig kaas gegeten...

Iemand hier die mij zou willen helpen? ;)

ACSlater
14 november 2006, 18:32
Begin eerst eens met de verkoper vragen of hij/zij de gitaar ook wil verzenden naar Europa. Dan valt meestal de helft al af. Lees de feedback van de verkoper goed door en met name de negatieve berichten zodat je later niet voor verassingen komt te staan. Zelf heb ik geen ervaring met de tarrieven voor importeren maar ik kan me voorstellen dat je een zo laag mogelijke waarde op de bon wil hebben voor de douane :)

Michael AE
14 november 2006, 18:36
Bedankt voor je reactie!

Ik heb hem een berichtje gestuurd. Bij de auction zelf staat dat hij ook naar Europa wil versturen. Hij heeft 100% feedback. Dat zit dus allemaal wel goed. Nu alleen nog de vraag welke betaalmiddelen hij accepteerd en of hij alles perse via Ebay wil laten lopen...

Laag bedrag op de bon maak ik me later wel zorgen over. Eerst maar eens kijken of hij uberhaupt wel aan me wil verkopen. ;)

Orpheo
14 november 2006, 18:40
welke gitaar?

AgileGhost
14 november 2006, 18:44
Ik heb zelf een aantal gitaren via ebay gekocht. Bij een van deze gitaren, die met het vliegtuig verzonden werd, kreeg ik een dikke 19% importtoeslag. Bij schiphol letten ze dus goed op. Probeer dus de langzame verzendvariant, die vaak ook nog goedkoper is.

Betaling: betalen via PayPal is het makkelijkst. Zeker als je van plan bent nog vaker dingen van Ebay te halen, is lidmaatschap aan te raden.

Tot slot: ga nog niet bieden. Reken uit wanneer de veiling afloopt, en bied op het allerlaatste moment (de laatste minuut dus) een paar dollar er overheen... anders drijf je je eigen prijs alleen maar op :)

robostrat
14 november 2006, 18:44
via e bay laten lopen lijkt mij wel het beste

betalen via een pay pal account is ook wel handig \ makkelijk

Mike McCready
14 november 2006, 18:52
Ik heb zelf een aantal gitaren via ebay gekocht. Bij een van deze gitaren, die met het vliegtuig verzonden werd, kreeg ik een dikke 19% importtoeslag. Bij schiphol letten ze dus goed op. Probeer dus de langzame verzendvariant, die vaak ook nog goedkoper is.

Betaling: betalen via PayPal is het makkelijkst. Zeker als je van plan bent nog vaker dingen van Ebay te halen, is lidmaatschap aan te raden.

Tot slot: ga nog niet bieden. Reken uit wanneer de veiling afloopt, en bied op het allerlaatste moment (de laatste minuut dus) een paar dollar er overheen... anders drijf je je eigen prijs alleen maar op :)
Ik betaal denk ik liever wat meer plus nog eens de kans op die 19% zodat mijn gitaar een nachtje in een vliegtuig ligt, dan dat ie 6 weken over zee aan het tuffen is.

AgileGhost
14 november 2006, 19:04
Ach, dan ben je nog blijer als je hem eenmaal hebt :) Had ik ook, was echt magisch (ik was dan ook 16 ofzo).

Quink
14 november 2006, 19:14
Zelf heb ik geen ervaring met de tarrieven voor importeren maar ik kan me voorstellen dat je een zo laag mogelijke waarde op de bon wil hebben voor de douane :)

Het zal niet om een gitaar van $200 dollar gaan. Dus neem aan dat je wil dat hij verzekerd wordt verzonden. Stel je hebt een gitaar van $2000. Voor de douane zet je $300 als waarde erop. Driemaal raden wat de verzekeringsmaatschappij dan zegt als er iets mis is...:cheerup:

(Nog afgezien van het feit dat de douane tegenwoordig goed oplet).

Verder: als via eBay zou ik ook betalen via PayPal. En ga er maar van uit dat er zeker 25-27% bovenop de prijs komt (invoerrechten, btw, zelfs over de verzendkosten!!).

AgileGhost
14 november 2006, 19:17
Ja, ziek he! Echte uitzuigers. Jammer, want importeren was altijd heel voordelig...

zeppo
14 november 2006, 19:29
En ga er maar van uit dat er zeker 25-27% bovenop de prijs komt (invoerrechten, btw, zelfs over de verzendkosten!!).
Klopt: bij de douane maken ze het volgende rekensommetje (als ik het me juist herinner, misschien heb ik het al te zeer verdrongen :()

Aankoopbedrag + verzekerde waarde + Transportkosten = totaal
Over dat totaal betaal je dus een aardig percentage ....

zjanke
14 november 2006, 20:53
De exacte formule: aankoopbedrag+transportkosten*19%=btw, aankoop*3,2% is invoerheffing.
Je betaalt dus 22,2% aan "belasting", vaak komt er nog een klein bedrag (meestal iets van 15-20 euro) bovenop wat de vervoerder berekent aan administratiekosten.

lagere waardes opgeven en verkeerde omschrijvingen werkt in principe niet, de douane vist er veel meer uit dan je denkt. Iedereen kent wel een neef van de buurman en daar de hond weer van, die heeft ooit tegen de struiken gepist van iemand die het dagelijks lukt om volle containers langs de douane te smokkelen, maar bij jou dus net niet.
ik werk voor een bedrijf wat dagelijks duizenden inklaringen verzorgt waar ook veel van dit soort spul tussenzit en neem maar van mij aan dat omschrijvingen als "gift" of "sample" juist als een rode lap op een stier werkt. Ook maakt de manier van transport niets uit in de belasting, wel een paar tientjes aan transportkosten.

Ga ervan uit dat je die 22% moet betalen. Schiet je ertussen door dan heb je een mazzeltje. De controles vanuit de US zijn behoorlijk streng (want terrorisme-controles) dus er gaat echt niet zoveel zonder heffing binnenkomen.

robostrat
14 november 2006, 21:26
Ga ervan uit dat je die 22% moet betalen. Schiet je ertussen door dan heb je een mazzeltje. De controles vanuit de US zijn behoorlijk streng (want terrorisme-controles) dus er gaat echt niet zoveel zonder heffing binnenkomen. :???:

geld dat ook voor andere landen ? thailand BV :D

imlikeajungle
14 november 2006, 22:15
Michael, in de laatste minuten bieden werkt niet, dat weet je zelf ook wel zeker...
Auctionsniping heet dat.
Gewoon 1x bod invullen met wat je er voor over hebt, eBay drijft toch gelijkmatig op met andere boden.

zeppo
14 november 2006, 22:20
Michael, in de laatste minuten bieden werkt niet, dat weet je zelf ook wel zeker...
Auctionsniping heet dat.
Gewoon 1x bod invullen met wat je er voor over hebt, eBay drijft toch gelijkmatig op met andere boden.
Heb eergisteren nog een gitaar op de kop getikt door in de laatste 30 seconden een hoogste bod in te vullen. Van een sniper win je het 99% van de keren niet, maar wel van handmatige bieders vaak wel.

De oogst:

http://www.xs4all.nl/~verhaag/gear/images/15.jpg

Vonk
14 november 2006, 22:26
Michael, in de laatste minuten bieden werkt niet, dat weet je zelf ook wel zeker...
Auctionsniping heet dat.
Gewoon 1x bod invullen met wat je er voor over hebt, eBay drijft toch gelijkmatig op met andere boden.

Theoretisch gezien heb je gelijk, ware het niet dat weinig mensen meteen het bedrag invullen wat ze uiteindelijk ervoor overhebben. Ik ben het in ieder geval zelden tegengekomen, kijk ook vooral naar biedingen van afgelopen veilingen. 7 van de 10 keer wint iemand in de laatste minuut.

zeppo
14 november 2006, 22:30
Theoretisch gezien heb je gelijk, ware het niet dat weinig mensen meteen het bedrag invullen wat ze uiteindelijk ervoor overhebben. Ik ben het in ieder geval zelden tegengekomen, kijk ook vooral naar biedingen van afgelopen veilingen. 7 van de 10 keer wint iemand in de laatste minuut.
Dat is ook mijn beleving. En het blijft spannennd natuurlijk :)

Dirkdewaard
14 november 2006, 22:47
Stel:

Je koop op ebay een gitaar van 10.000 euro incl verzenden.
De verkoper geeft op dat de gitaar 1000 euro waard is.
dan betaal je 250 euro invoer-rechten.

Dit lukt toch gewoon?

(Alleen de verzekering is dan een risico natuurlijk.)

ccc
14 november 2006, 23:10
Stel:

Je koop op ebay een gitaar van 10.000 euro incl verzenden.
De verkoper geeft op dat de gitaar 1000 euro waard is.
dan betaal je 250 euro invoer-rechten.

Dit lukt toch gewoon?

(Alleen de verzekering is dan een risico natuurlijk.)


Iemand die ik ken die werkt bij de douane, heeft als opdracht de Belgische kopers bij Ebay te screenen. Binnenkort volgen (forse ?) boetes voor wie de boel probeert te belazeren.

Michael AE
15 november 2006, 00:13
Bedankt voor de reacties, allemaal.

Ik was van plan om de "buy it now" optie te gebruiken. Het gaat om 2650$, geen kattepis, dus.

De verkoper wil het liefst alleen met money order werken. Ik weet niet in hoeveree hij bereid is naar Nederland te sturen, want hij reageert niet. Dat zou natuurlijk ook kunnen komen omdat hij niet iemand met 0% feedback uit Nederland vertrouwd.

Niemand met een Ebay account die een desperate iemand wil helpen?

Orpheo
15 november 2006, 00:31
Bedankt voor de reacties, allemaal.

Ik was van plan om de "buy it now" optie te gebruiken. Het gaat om 2650$, geen kattepis, dus.

De verkoper wil het liefst alleen met money order werken. Ik weet niet in hoeveree hij bereid is naar Nederland te sturen, want hij reageert niet. Dat zou natuurlijk ook kunnen komen omdat hij niet iemand met 0% feedback uit Nederland vertrouwd.

Niemand met een Ebay account die een desperate iemand wil helpen?

Ik heb 100% positieve feedback... kan je wel helpen als je wilt. hoe heet de verkoper? welke gitaar is t? je kan me ook PMen als je wilt.

Michael AE
15 november 2006, 00:37
Ik heb 100% positieve feedback... kan je wel helpen als je wilt. hoe heet de verkoper? welke gitaar is t? je kan me ook PMen als je wilt.

Je hebt een PM!

Orpheo
15 november 2006, 01:04
Je hebt een PM!

en jij een nieuwe gitaar! congrats kerel! ;)

Michael AE
15 november 2006, 01:05
Thanks, man!

Je PMbox is trouwens vol, maar wat je zei klinkt me allemaal heel logisch in de oren.

Nogmaals heel erg bedankt voor de moeite!

Orpheo
15 november 2006, 01:17
Thanks, man!

Je PMbox is trouwens vol, maar wat je zei klinkt me allemaal heel logisch in de oren.

Nogmaals heel erg bedankt voor de moeite!

inbox is nu leger. je kan me ook mailen...

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen! :D

Michael AE
15 november 2006, 01:23
Anders ik wel! :D

Ik heb je ook aan MSN toegevoegd, dus je kan me altijd daar ook bereiken, mocht het nodig zijn.

Orpheo
15 november 2006, 01:32
Anders ik wel! :D

Ik heb je ook aan MSN toegevoegd, dus je kan me altijd daar ook bereiken, mocht het nodig zijn.

ah! dus dat ben jij! :D ben net online gekomen :P

Josdevos
15 november 2006, 08:22
En nu zijn we allemaal héél benieuwd! :dance:

zeppo
15 november 2006, 08:47
PICS !!! .....

DaveItUp
15 november 2006, 09:30
Ik zie dit nu pas. Ik had t nooit gedaan met een money order. Zeker niet zo'n bedrag. Probleem is dat je een bepaald stukje zekerheid niet hebt die je bij paypal wel hebt. Heb je de money order verstuurd, is deze geinnet en word er vervolgens niets opgestuurd dan ga je gewoon de boot in. Simple as that.

Zal wel loslopen denk ik, als de verkoper veel goede feedback heeft. Maar toch/

Dirk_Hendrik
15 november 2006, 10:36
Michael, in de laatste minuten bieden werkt niet, dat weet je zelf ook wel zeker...
Auctionsniping heet dat.
Gewoon 1x bod invullen met wat je er voor over hebt, eBay drijft toch gelijkmatig op met andere boden.


Sniping is geen garantie op het winnen van een item. Sniping is wel de grootste kans op een lagere prijs als je wint.

Vroeg je max bod neerzetten betekent nogal eens dat er zo'n kloothommel die denkt dat hij gedurende de listing de hoogste bieder moet zijn en dus na overboden te zijn met kleine bedragjes omhoog gaat bieden tot hij weerde hoogste is. Als ik m'n maxbod doe doe ik dat liever in de laatste 10 seconden. Heb ik tenminste geen last van een ander die met mijn geld zit te klooien. Laat hem gedurende de looptijd maar lekker laag hoogste bieder blijven.

zeppo
15 november 2006, 11:14
Sniping is geen garantie op het winnen van een item. Sniping is wel de grootste kans op een lagere prijs als je wint.
Heb jij / iemand anders hier gebruik gemaakt van een sniper?

Vroeg je max bod neerzetten betekent nogal eens dat er zo'n kloothommel die denkt dat hij gedurende de listing de hoogste bieder moet zijn en dus na overboden te zijn met kleine bedragjes omhoog gaat bieden tot hij weerde hoogste is. Als ik m'n maxbod doe doe ik dat liever in de laatste 10 seconden. Heb ik tenminste geen last van een ander die met mijn geld zit te klooien. Laat hem gedurende de looptijd maar lekker laag hoogste bieder blijven.
idd, vroeg de prijs opdrijven heeft geen enkele zin, dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Ik hanteer dezelfde 'tactiek'

Orpheo
15 november 2006, 11:37
ghehe, de gitaar is voorlopig nog van mij, dus ik mag denk ik wel zeggen wat t is geworden, of niet michael?

't is een anderson 7 string floyd geworden in metallic green. ja, zelfs IK vind 'm niet eens lelijk!

bud2003
15 november 2006, 11:48
Het zal niet om een gitaar van $200 dollar gaan. Dus neem aan dat je wil dat hij verzekerd wordt verzonden. Stel je hebt een gitaar van $2000. Voor de douane zet je $300 als waarde erop. Driemaal raden wat de verzekeringsmaatschappij dan zegt als er iets mis is...:cheerup:

(Nog afgezien van het feit dat de douane tegenwoordig goed oplet).

Verder: als via eBay zou ik ook betalen via PayPal. En ga er maar van uit dat er zeker 25-27% bovenop de prijs komt (invoerrechten, btw, zelfs over de verzendkosten!!).

Ook deze truc gaat niet altijd op. Afgelopen zomer een gitaar in USA gekocht. Moest eerst aankoopbewijzen opsturen waarop het aankoopbedrag stond voordat de gitaar thuis werd afgeleverd. Prints van het resultaat van de e-bay veiling en het paypal-bewijs volstonden. Natuurlijk kun je daar weer meer klooien, maar voor de douane is het vrij eenvoudig om via het nummer van de veiling het werkelijke aankoopbedrag te achterhalen. Dat durfde ik echter niet aan, dus heb ik maar het volle pond betaald. Gelukkig staat de dollar erg laag, zodat import nog steeds loont.

zeppo
15 november 2006, 12:11
ghehe, de gitaar is voorlopig nog van mij, dus ik mag denk ik wel zeggen wat t is geworden, of niet michael?

't is een anderson 7 string floyd geworden in metallic green. ja, zelfs IK vind 'm niet eens lelijk!
Effe opgezocht, en ik vind m ook 'wel aardig'
Wel een hoop geld, alles bij elkaar opgeteld ...

Orpheo
15 november 2006, 12:14
Effe opgezocht, en ik vind m ook 'wel aardig'
Wel een hoop geld, alles bij elkaar opgeteld ...

een anderson kost altijd wel 'wat'. daarnaast, de eigenaar vind 'm het geld waard. ik ben alleen een tussenstation :)

zeppo
15 november 2006, 12:44
een anderson kost altijd wel 'wat'. daarnaast, de eigenaar vind 'm het geld waard. ik ben alleen een tussenstation :)
Wel zorgen dattie betaalt, anders zit jij met negatieve feedback ;)
/edit: en jij bent toch nog de eigenaar?

Orpheo
15 november 2006, 12:52
Wel zorgen dattie betaalt, anders zit jij met negatieve feedback ;)
/edit: en jij bent toch nog de eigenaar?

NOG wel. ik betaal met paypal. als michaelae dus niet met t geld over de rug komt (lijkt me niet) dan zit ik met een 7 snaar anderson :nervous: en wat ik daarmee moet? maar goed, dat is een uiterst onwaarschijnlijk scenario.

Michael AE
15 november 2006, 13:47
Haha, ik wordt nu al als onbetrouwbare lulhannes gezien. Prachtig.

Maak je niet ongerust, ik wil deze gitaar al jaren hebben, dus ik zorg echt wel dat hij van mij wordt door Orpheo netjes zijn geld te geven. Het is natuurlijk super van hem dat hij dit voor me wil doen, dus nogmaals dank daarvoor.

Bovendien is hij het geld meer dan waard, want er zijn er van deze versie maar 2 gemaakt heb ik net vernomen.

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.

DaveItUp
15 november 2006, 13:58
Word er nu betaald met een money order?

Mattia
15 november 2006, 13:59
Mjah, kijk, die 19% aan BTW, die zou je hier ook gewoon moeten dokken, zo bij de muiziekzaak om de hoek. Da's gewoon zoals het is, punt uit. De extra toeslag vind ik vrij irritant, idem 'brokerage fees', en zou ook altijd een van de USPS (US Postal Service) verzendmethodes verkiezen boven FedEx, UPS, etc. DHL is wel weer goed, maar als de verzender geen business client is (lagere kosten), blijft het flink duurder.

Altijd verzekeren, altijd volle mep, het wordt gewoon dokken aan de deur. Ga daar maar vanuit. De hele enkele keer is dat bij mij niet gebeurd, maar toen ging het om per zee verscheepte spullen, geen instrumenten. Een gitaar, die wil ik toch echt wel goed verzekerd en redelijk vlot binnen hebben...

Orpheo
15 november 2006, 14:30
Word er nu betaald met een money order?
nee. paypal.

@ michael: oh ja, je bent echt een onbetrouwbaar stuk vreten ;)

gerrekat
15 november 2006, 15:03
Bedankt voor de reacties, allemaal.

Ik was van plan om de "buy it now" optie te gebruiken. Het gaat om 2650$, geen kattepis, dus.

De verkoper wil het liefst alleen met money order werken. Ik weet niet in hoeveree hij bereid is naar Nederland te sturen, want hij reageert niet. Dat zou natuurlijk ook kunnen komen omdat hij niet iemand met 0% feedback uit Nederland vertrouwd.

Niemand met een Ebay account die een desperate iemand wil helpen?


Money order kost je nog eens een dikke 10% extra.

Tristan
15 november 2006, 15:11
nee. paypal.

@ michael: oh ja, je bent echt een onbetrouwbaar stuk vreten ;)

Haha, Michael onbetrouwbaar?
Hij is wel Rock 'N' Roll, maar onbetrouwbaar is hij zeker niet...

Ik vind het wel spannend hoor, een gitaar over laten komen zonder hem eerst te proberen...
Aan de andere kant is het wel een Anderson en dat is dan ook echt de enige gitaar waarbij ik zoiets aan zou durven, die dingen worden zo consistent gebouwd en klinken zo open dat je daar moeilijk mis mee kan gaan denk ik...
Ik hoop het maar...

De verkoper heeft hem toch niet uit de container bij Tom Anderson Guitarworks gevist? :seriousf:

Elan
15 november 2006, 16:13
-Zorg er zeker voor dat je niet met een ge-hackte account te maken hebt.
goede feedback is GEEN garantie !

-Zorg dat je de verkoper kan contacteren via ebay... niet via één of ander email adres dat in de aanbieding wordt gegeven.

-Wees zeker dat het géén fake is ! ... bij TA's nog niet zo'n gevaar ... bij Gib = beware !

-International money orders zijn soms erg traag, en owéé als ze de order kwijt doen.
Wij hebben het 2x meegemaakt, dan ben je je geld maaaaanden kwijt !

- Oftewel (ALS JE DE VERKOPER ECHT VERTROUWD) ga voor Western Union=zeer snel
- Oftewel laat je een bank-cheque sturen. Je gaat bijvoorbeeld naar jouw bank en vraagt hun vanuit een USA filiaal een bank cheque te sturen=véél beter, sneller en vertrouwbaarder dan de post

-PROBEER NIET ! om de douane te beduvelen.
Ze zijn hier véél strenger op geworden.
En ze zijn niet zo dom als je zou denken van een douanier... ziet die Tom Anderson eruit als een gitaar van 200 euro ... Voor hun ook niet!


Veel geluk !

Orpheo
15 november 2006, 16:36
Haha, Michael onbetrouwbaar?
Hij is wel Rock 'N' Roll, maar onbetrouwbaar is hij zeker niet...

Ik vind het wel spannend hoor, een gitaar over laten komen zonder hem eerst te proberen...
Aan de andere kant is het wel een Anderson en dat is dan ook echt de enige gitaar waarbij ik zoiets aan zou durven, die dingen worden zo consistent gebouwd en klinken zo open dat je daar moeilijk mis mee kan gaan denk ik...
Ik hoop het maar...

De verkoper heeft hem toch niet uit de container bij Tom Anderson Guitarworks gevist? :seriousf:

ik maakte maar een geintje :P ik heb michael al wel eens eerder gezien, geen problemen.

@ elan: ik heb wel eens eerder met ebay gewerkt, en ik heb totaal niet de intentie de douane te beduvelen. als 't zo uitpakt dat het pakker er doorheen glipt; leuk. anders jamme geweest. en ik doe t niet met moneyorder maar met paypal. vind ik stukken veiliger dan met welk systeem ook.

edit: paypal en visa.

Elan
15 november 2006, 16:38
@orpheo

Ik zal maar zeggen dat wij ook nooit foetelen zeker ?

Anyway... vroeger ging het, nu is het echt erg riskant om te doen.


En paypal vind ik zelf ook de beste !

Maar ik meen dat dat voor de gitaar in kwestie (lees post) niet mocht, die aanvaarde enkel money order meen ik.

ACSlater
15 november 2006, 18:37
Zelf heb ik mijn Gretsch uit de States laten komen die ik gekocht had op Ebay. Via een goeie vriend belastingvrij in NL gekregen. Dat was echt een mazzeltje.

Ik vind het echt jammer dat er zo'n partij toeslagen bij op komt. Als je de aanbiedingen bij Musicians Friend ziet; een SG Faded voor $580,- Da's maar +- 470 euro! Daar heb je hier nog geen Epi LP voor.

Veel succes met de veiling of is de BuyItNow al gedaan? Snipen is the way to go!

Tristan
15 november 2006, 19:51
ik maakte maar een geintje :P ik heb michael al wel eens eerder gezien, geen problemen.

@ elan: ik heb wel eens eerder met ebay gewerkt, en ik heb totaal niet de intentie de douane te beduvelen. als 't zo uitpakt dat het pakker er doorheen glipt; leuk. anders jamme geweest. en ik doe t niet met moneyorder maar met paypal. vind ik stukken veiliger dan met welk systeem ook.

edit: paypal en visa.

Ik maakte ook maar en geintje hoor, ik weet dat jullie elkaar weleens gezien hebben, ik was zelf alleen de smiley vergeten... :D

Sjongejonge, wat spannend zeg, ik ben echt benieuwd hoe de gitaar is!
Hebben jullie geen foto's ervan?

o1251
15 november 2006, 19:57
Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus ik weet niet of het al is gezegt.
Wat ik wil zeggen is dat als diegene die hem opstuurt op de verpakking schrijft: Present. Dan heb je geen invoerrechten of btw. Ik weet niet zeker welke van de twee maar in ieder geval handig.

Orpheo
15 november 2006, 20:03
Ik maakte ook maar en geintje hoor, ik weet dat jullie elkaar weleens gezien hebben, ik was zelf alleen de smiley vergeten... :D

Sjongejonge, wat spannend zeg, ik ben echt benieuwd hoe de gitaar is!
Hebben jullie geen foto's ervan?

jawel. maar even geen zin om te linken ;)

@ o1251: doen we dus niet. als de douane daarachter komt heb je grote problemen.

zjanke
15 november 2006, 20:40
Wat ik wil zeggen is dat als diegene die hem opstuurt op de verpakking schrijft: Present. Dan heb je geen invoerrechten of btw. Ik weet niet zeker welke van de twee maar in ieder geval handig.

Dat is dus een internetwijsheid die hardnekkig in stand gehouden wordt maar niet klopt, als je dat er op zet dan wordt ie juist wel gecontroleerd (niet tegenstribbelen, ik heb dit voor mijn werk heeeeeel vaak gezien)

En als dit uberhaupt zou werken, dan werd er toch alleen maar als "present " verstuurd....;)

Orpheo
15 november 2006, 21:37
oh lache. de verkoper probeert bij FedEx de verzendkosten te bepalen met mijn postcode, maar fedex herkent mijn postcode niet :D dus nu gaat ie t proberen met UPS en USPS.

zeppo
15 november 2006, 22:30
oh lache. de verkoper probeert bij FedEx de verzendkosten te bepalen met mijn postcode, maar fedex herkent mijn postcode niet :D dus nu gaat ie t proberen met UPS en USPS.
USPS was in mijn geval veruit het goedkoopste: en de gitaar was er al na drie dagen.

fabrizio
16 november 2006, 11:01
stel ik koop een gretsch, Buy It Now 1600$. komt in het slechtste geval zoals jullie aangeven nog eens 25% van dat bedrag bij. maakt 2000$. dat is toch nog altijd maar 1560€? (1$ = 0,78€) wat toch nog steeds een ongelooflijke deal is voor ons in de Lage Landen?

zeppo
16 november 2006, 11:26
Ik zit nu even op de site van de belastingdienst / douane te kijken, maar de info die ik daar vind is echt bagger. Zo summier! Een jaar geleden was er veel meer te vinden...
Waar vind ik nu precies de berekeningen en percentages?

DaveItUp
16 november 2006, 12:04
Tis tussen de 3,2 en 3,7(lees verschillende dingen) % over het aankoopbedrag+verzendkosten en daar dan nog eens 19% over. Althans da's naar mijn weten.

Wacht zelf ook nog op een gitaar uit de US. Heb wel een iets lager bedrag laten neerzetten. Mocht t misgaan ga ik niet echt de boot in. Is verder niet echt heel duur en een enigzins gehavende gitaar van bijna 50 jaar oud kunnen ze moeilijk inschatten qua prijs denk ik. is ook maar wat de gek ervoor geeft.

zeppo
16 november 2006, 12:10
Tis tussen de 3,2 en 3,7(lees verschillende dingen) % over het aankoopbedrag+verzendkosten en daar dan nog eens 19% over. Althans da's naar mijn weten.

Wacht zelf ook nog op een gitaar uit de US. Heb wel een iets lager bedrag laten neerzetten. Mocht t misgaan ga ik niet echt de boot in. Is verder niet echt heel duur en een enigzins gehavende gitaar van bijna 50 jaar oud kunnen ze moeilijk inschatten qua prijs denk ik. is ook maar wat de gek ervoor geeft.
En waar vind ik of het 3,2 of 3,7 % is?
Niet dat ik van het verschil dood zal gaan, maar die info moet toch gewoon op de site staan?
Die stond er vroeger wel op.
En is het trouwens niet : tussen de 3,2 en 3,7(lees verschillende dingen) % over het (aankoopbedrag+verzekerd bedrag+verzendkosten) + 19% ???

DaveItUp
16 november 2006, 12:20
Het is 3,7 voor gitaren uit de vs heb ik net opgezocht.

Volgens mij word verzekerd bedrag niet meegenomen, althans dat lees ik nergens.

DaveItUp
16 november 2006, 12:24
Invoerkosten berekenen. Je kunt de codes zoeken.

http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/nl/tarhome.htm

de (taric)code voor elektrische gitaren is:

9207901000

zeppo
16 november 2006, 12:50
Het is 3,7 voor gitaren uit de vs heb ik net opgezocht.

Volgens mij word verzekerd bedrag niet meegenomen, althans dat lees ik nergens.
Hmm, zou ik getild zijn door de douane ??
Ik begreep dat ze dat deden om sjoemelen tegen te gaan.
Stel je koopt een PRS in Amerika, van zeg, $3500,-
Je zou dan kunnen faken dat ie $1000 kostte. Maar: zou je m ook voor maar $1000 latren verzekeren?

DaveItUp
16 november 2006, 12:59
Volgens mij is een gitaar automatisch verzekerd voor de aangegeven waarde. Daarom is een lager bedrag aangeven link. Ik weet niet precies hoe t zit met verzekeren, maar ik stel me voor dat het zo werkt.

Pin me r niet op vast. Misschien word t eens tijd voor een faq over dit onderwerp. Het hele traject van kopen in t buitenland tot aan je deur. Gaat toch wel over substantiele bedragen op dit forum.

zeppo
16 november 2006, 13:41
Misschien word t eens tijd voor een faq over dit onderwerp. Het hele traject van kopen in t buitenland tot aan je deur. Gaat toch wel over substantiele bedragen op dit forum.
Wilde ik net al als sticky voorstellen! Goed plan!

Daarin zullen in ieder geval wat rekenvoorbeelden moeten staan (met het risico op verouderde data).
En, een boel links naar de 'kleine-letter-sites'

Ik denk dat zjanke, gelet op zijn eerdere posts, hiervoor een goede schrijver zou zijn :D

zeppo
16 november 2006, 14:27
Ik heb nog even opgezocht hoe het vorig jaar (Juni) bij mij is gegaan toen ik een gitaar heb gekocht in Amerika.

Ebay prijs : $ 325
Verzendkosten : $ 90

De verkoper heeft dit afgerond, zodat ik in totaal $ 400 heb betaald.

En nu komt 'ie: toen ik de gitaar op ging halen moest ik nog EUR 164,32 afrekenen!

Iemand een verklaring?

Josdevos
16 november 2006, 14:45
Ik heb nog even opgezocht hoe het vorig jaar (Juni) bij mij is gegaan toen ik een gitaar heb gekocht in Amerika.

Ebay prijs : $ 325
Verzendkosten : $ 90

De verkoper heeft dit afgerond, zodat ik in totaal $ 400 heb betaald.

En nu komt 'ie: toen ik de gitaar op ging halen moest ik nog EUR 164,32 afrekenen!

Iemand een verklaring?

Dat is wel heel veel. Onverklaarbaar... Heb je geen formulieertje met de berekening gekregen?

DaveItUp
16 november 2006, 14:49
+1

Ik heb vorig jaar een gitaar gekocht Die ongeveer 550 a 600 was en dat was een stuk minder wat ik moest dokken.

zeppo
16 november 2006, 14:53
+1

Ik heb vorig jaar een gitaar gekocht Die ongeveer 550 a 600 was en dat was een stuk minder wat ik moest dokken.
Kun je even toelichten?

DaveItUp
16 november 2006, 15:06
Ik weet niet meer exact hoeveel ik moest betalen, maar het was iniedergeval minder dan het bedrag wat jij moest betalen. Toch gek voor een hoger aanschafbedrag

bud2003
16 november 2006, 15:14
Dat is wel heel veel. Onverklaarbaar... Heb je geen formulieertje met de berekening gekregen?

Sommige bedrijven brengen ook nog inklaringskosten in rekening. Je betaalt dan de BTW en invoerbelasting, maar ook nog een bepaald bedrag aan de het bedrijf dat de douanehandelingen afhandelt. Dat is in ieder geval het geval bij BAX (zogenoemde door to airport-service). Ben ik een paar jaar geleden het schip mee ingegaan. Verschepen via BAX leek het goedkoopst ($ 90,-), alleen ik moest de gitaar op Schiphol bij BAX ophalen. Formeel was de $90 Euro alleen voor het verschepen vanuit USA tot aan de douane. Bij het afhalen bleek BAX ook nog zelf een rekening voor me te hebben liggen voor het inklaren van de gitaar, waardoor ik uiteindelijk weer hetzelfde heb betaald als bij verschepen via UPS of DHL.

DaveItUp
16 november 2006, 15:16
Heb even in m'n correspondentie teruggekeken.

Totale aankoop: 610 dollar(met case) inc verzendkosten. Ik moest betalen: +-120 euro.

De volgende berekening: 610 dollar+3,7%=$632,57+19%=$752,75

$752,75-$610(aankoop)=$142,75

conversie naar euro(wel met de koers vandaag de dag, maar scheelt niet enorm veel denk ik)

$142,75 = €111.438 + max €15 inklaring(of hoe dat ook heet).

Grandtotal: 126,45 afgerond. Zoiets was t ook. Klopt dus aardig.

zeppo
16 november 2006, 15:17
Sommige bedrijven brengen ook nog inklaringskosten in rekening. Je betaalt dan de BTW en invoerbelasting, maar ook nog een bepaald bedrag aan de het bedrijf dat de douanehandelingen afhandelt. Dat is in ieder geval het geval bij BAX (zogenoemde door to airport-service). Ben ik een paar jaar geleden het schip mee ingegaan. Verschepen via BAX leek het goedkoopst ($ 90,-), alleen ik moest de gitaar op Schiphol bij BAX ophalen. Formeel was de $90 Euro alleen voor het verschepen vanuit USA tot aan de douane. Bij het afhalen bleek BAX ook nog zelf een rekening voor me te hebben liggen voor het inklaren van de gitaar, waardoor ik uiteindelijk weer hetzelfde heb betaald als bij verschepen via UPS of DHL.

Uitermate vaag dus: ik koos destijds voor USPS omdat dat stukken goedkoper was dan FedEx of UPS.
Ik ben bang dat ik de specificatie niet meer heb ...

DaveItUp
16 november 2006, 15:18
Vreemd dus als je naar mijn berekeningen kijkt. Volgens mij mag die inklaring eigenlijk niet meer dan 15 euro kosten.

DaveItUp
16 november 2006, 15:22
Hier bij tpg zie je die kostentabel met 15 als max

http://www.tntpostpakketservice.nl/nl/consument/pakketontvangen/inklaringskosten/

zjanke
16 november 2006, 21:46
Hier bij tpg zie je die kostentabel met 15 als max

Dat geldt dus voor alleen voor wat via de "normale" post binnenkomt. Elke vervoerder mag zelf zijn tarieven voor dit soort activiteiten bepalen, dus het is niet zo dat voor elke vervoerder 15€ het maximale bedrag is.

Een kleine correctie in je berekening:
Totale aankoop: 610 dollar(met case) inc verzendkosten. Ik moest betalen: +-120 euro.
De volgende berekening: 610 dollar+3,7%=$632,57+19%=$752,75
$752,75-$610(aankoop)=$142,75
conversie naar euro(wel met de koers vandaag de dag, maar scheelt niet enorm veel denk ik)
$142,75 = €111.438 + max €15 inklaring(of hoe dat ook heet).

Je moet eerst 19% btw berekenen over aankoop+transportkosten.
Dan moet je 3.7% invoerrechten berekenen over de aankoopkosten (als de transportkosten niet apart vermeld zijn betaal je over het totale bedrag, dat schilt niet veel, maar elke euro is er een!)
Dan tel je aankoop+transport+btw+IR bij elkaar en daar bovenop komen de inklaringskosten. Als je BTW over je invoerrechten betaalt (belasting over belasting) dan wordt het wel erg zot.

Een aantal vervoerders werkt zelfstandig, een aantal werkt met partners. USPS levert niet zelf af, dit doet GLS. mijn ervaringen met dat soort constructies zijn niet echt goed: Er heeft ooit een pakket vastgestaan omdat ze 8 weken geprobeerd hebben om naar mijn telefoon te faxen dat ik BTW/IR moest betalen. Het pakket was niet te tracen en USPS wacht in dat gevallen iets van drie maanden voor ze uberhaupt aktie ondernemen en alleen als de afzender daarom vraagt. Als je koopt via ebay ben je dus afhankelijk van de mate waarin de verkoper wil meewerken.
UPS, DHL, fedex en TNT doen alles zelf, maar TNT is tegenwoordig de oude PTT en dus doen ze ook zaken voor buitenlandse "PTT's"
De grote vier hebben ook een perfecte mogelijkheid om via een vrachtbriefnummer je zending te kunnen tracken en ze zijn vaak veel sneller dan de doorgeefconstructies. Het kost wat, maar dan krijg je ook wat. Zeker als je >1000$ uitgeeft voor een gitaar zou ik geen 50$ besparen op de transportkosten.

Een sticky is niet nodig, er is voldoende over geschreven en er wil nog wel eens een regel veranderen. Internetwijsheid zorgt ervoor dat ik al een aantal keren gereageerd heb om te vertellen dat het wat anders in elkaar steekt, met name de omschrijving "gift" is erg vermakelijk.
[sukkel-mode]
Nee m'neer de douane, die atoombom is echt een kado van ome sadam, hij kan er toch niks meer mee doen. en ik had op internet gelezen dat ik over een kado geen BTW hoefde te betalen en dat jullie niks zouden controleren....
Krijg ik hem nog wel terug voor 31 december, ik had hem graag uitgeprobeerd met nieuwjaar, het schijnt heftig vuurwerk te geven.... :hippie: :o :rockon:
[/sukkel-mode]

Michael AE
17 november 2006, 04:07
Goed topic! Duidelijke info. Bedankt allemaal!

@Zjanke: Bedankt voor de info. Hoeveel schat jij dan dat ik kwijt ben voor dit instrument?

DaveItUp
17 november 2006, 14:16
Het ergste is echter nog het wachten tot je die gitaar in je knuisten hebt aaarrghhh

zjanke
18 november 2006, 08:51
Goed topic! Duidelijke info. Bedankt allemaal!

@Zjanke: Bedankt voor de info. Hoeveel schat jij dan dat ik kwijt ben voor dit instrument?

Met de huidige dollarkoers is de vuistregel dollars=euro's een goede.
Je hebt 2650 dollars betaald en daar maak je een op een euro's van: 2650 euro dus.

volgens de officiele berekening: (ik heb gerekend met dollar = 0.78 euro en transportkosten=100$, er kan daarom een verschil zijn. Ook ga ik ervan uit dat de transportkosten niet apart vermeld zijn, dat is namelijk meestal niet zo...)

gitaar: 2650$=2067€
transport: 100$=78€
btw= 2145*19%=407.55
ir=2145*3.7%=79.37 (het was 3.2, maar het is inderdaad veranderd naar 3.7%, I stand corrected)

2067+78+407.55+79.37=2631.91 en daarbovenop 15-20 euro inklaringskosten maakt een totaal van ongeveer 2650 euro :cheerup:

barfon
8 januari 2007, 22:32
Ik ben alle berichtjes aan het lezen over gitaren importeren uit de usa. Het valt idd wel tegen wat er allemaal bij komt aan kosten. Maar hoeveel ben je nu kwijt voor die Anderson 7-string Michael AE? Ik wil het namelijk zelf ook doen.

Orpheo
8 januari 2007, 22:38
Ik ben alle berichtjes aan het lezen over gitaren importeren uit de usa. Het valt idd wel tegen wat er allemaal bij komt aan kosten. Maar hoeveel ben je nu kwijt voor die Anderson 7-string Michael AE? Ik wil het namelijk zelf ook doen.

zie ind e post voor je. dat was ie kwijt. en soms is het 't waard. echt waar :)