PDA

View Full Version : Vraagjes m.b.t. snaren



Arch_Evil
14 november 2006, 17:11
Kan het ook kwaad, als ik normale electrische gitaarsnaren op een semi acoustische gitaar zet?

Normaal zitten er van die goudkleurige snaren op
10 14 20 28 40 50
De electrische zijn een stukje dunner
10 13 17 26 36 46

Maakt dit nog verschil kwa geluid, zowel met als zonder versterker? En met de spanning op de hals?

Nog een andere vraag: Ik heb 1 van mijn electrische gitaren altijd in D-tuning staan, en gebruik hem ook voor dropped C. Omdat hij op die manier getuned is, worden de snaren een stuk slapper. Dus heb ik nu op die gitaar Power Slinkies zitten (11, 14, 18, 28, 38, 48 ) maar ik vind ze NOG niet dik genoeg. Nu ben ik van plan er nog dikkere op te zetten. (12, 16, 24, 32, 42, 52) Is dit een goed idee, of wordt het verschil in spanning op de hals dan ineens veel te hoog?

Alvast bedankt voor jullie advies :)

AgileGhost
14 november 2006, 17:15
Hoi,

Ik denk dat die electrische snaren op je akoestische slappe hap wordt.

Over de drop-c snaren: 0.012 is geen probleem. Zorg wel dat je eventuele spanningsveren aanpast (als je een tremolo/floyd brug hebt). Bij een vaste brug hoeft er niets te gebeuren.

Eko
14 november 2006, 17:21
De bronslegering die op acoustische zitten zijn er om trilling over te brengen op de brug. De stalen snaren zijn er om een magneet in trilling te brengen. Beiden kunne op een acoustische maar klinken verschillend.