PDA

View Full Version : HSS configuratie en potmeter waarde?



telecastermaster
14 november 2006, 16:35
Ik heb een gitaar met HSS configuratie (en wel mijn fameuze hoofdloze peddel http://www.tabs.no/files/thumb3/131351.jpg). Ik heb hier Tom Andersen pickups in zitten, maar ben niet helemaal tevreden over de klank. Ik vind de singlecoils namelijk een beetje 'nasaal klinken', met te veel hoog. Ook is de output veel lager dan b.v. mijn strat. Ik heb er indertijd 500k potmeters in gezet. Is het beter om er 250k potmeters in te zetten of kan ik met een grotere condensator betere resultaten krijgen?

thx

peter

Helter Skelter
14 november 2006, 16:38
Peter,

wij kunnen hier alleen maar slap ouwehoeren, ik denk dat je dit beter in 'Elektrische Gitaren' kunt posten :D

hoofd
14 november 2006, 16:40
Ik heb het onderwerp even verplaatsd naar Electrische gitaren, daar zal je meer ontopic reacties krijgen dan in Offtopic ;)

Bassbitch
14 november 2006, 16:59
(piezo leeg je PMbox!!)

piezo
14 november 2006, 17:19
Als het nasaal klinkt heb je waarschijnlijk niet te veel hoog maar te weinig laag of teveel laagmidden (ergens tussen 250 tot 1000 Hz). Door 250 k pots te gebruiken wordt de resonantiefrequentie van het systeem alleen maar lager en het kost je ook nog eens output.

Of je hebt gewoon een faseprobleem natuurlijk, dat is ècht een nasaal geluid.

Het kan aan van alles liggen: de elementen zelf, het niet goed matchen van de natuurlijke resonanties van de gitaar en de elementen, de hoogte van je elementen, een te hoge capaciteit (tophoogverlies) ergens. Dat laatste kan in de pots zitten, in je afscherming, of in je gitaarkabel.

Het zal niet meevallen om uit te vogelen waar het aan ligt, maar verder dan het opnoemen van mogelijke oorzaken kom ik ook niet.