PDA

View Full Version : Solo's in andere schalen (niet majeur, mineur)



Guitarik
14 november 2006, 15:06
Hee,
Ik wil wat andere andere schalen gaan oefenen zoals dorisch, melodisch, frygisch, etc). Veel nummers gebruiken de majeur, mineur schalen, maar die ken ik nu wel.
Weet er iemand solo's waarin deze schalen voorkomen? En niet te snel, een paar stukjes 16e lukt me wel, maar niet teveel dus.

Pun
14 november 2006, 15:38
Pentatonisch? Zal wel zo'n beetje 80% van alle solo's in worden gespeeld.

Guitarik
14 november 2006, 20:26
Ja, dat klopt. Maar dat is een verkapte mineur. Solo's in andere schalen zoek ik dus.

-=JEROEN=-
14 november 2006, 21:33
satriani en vai spelen vaak in verschillende modi

waarom vraag je dit, als ik vragen mag :D

over blues schema's met een dominant7 kan je vaak myxolydian spelen

Das Schaap
14 november 2006, 21:36
Frygisch en Malmsteen gaan goed samen, maar je wilde niet teveel gerag. :seriousf:


Ik zou eigenlijk alleen maar zeggen kijk hier even goed rond omtrent modi en ga zelf spelen over wat dingen. Dorisch is in jazz prima te doen vaak, bijv. So What is een gemakkelijke "instap" jazz standard. Als je gewoon de materie achter de ladders (ladders ja geen schalen ;) ) kent en die dan gewoon gaat toepassen kom je denk ik verder dan om enkel solo´s na te spelen.

Guitarik
14 november 2006, 21:48
satriani en vai spelen vaak in verschillende modi

waarom vraag je dit, als ik vragen mag :D

over blues schema's met een dominant7 kan je vaak myxolydian spelen

Ik vraag dit om evt wat solo's te oefenen, maar vooral om te ontdekken wat de sound is van verschillende ladders als ze op een goede manier verwerkt zijn tot solo.

Van Satriani en Vai weet ik dat ze die ladders gebruiken, maar ik ben dus op zoek naar wat eenvoudiger materiaal.

Die ladders ken ik trouwens wel, maar een solo ermee maken is wat anders. Als ik een solo maak, ga ik namelijk vooral op de klank af en niet zo zeer op in wat voor een ladder ik dan zit. Daarom wil ik wat solo's horen die in een bepaalde ladder zijn om zo dus de sound of sfeer (weet niet eecht hoe het te omschrijven) van zo'n solo te ontdekken.

Dus wat ik graag zou willen horen zijn antwoorden in de trant van:

'Artiest' met het nummer 'lied', heeft een myxolydische (of zo) solo

-=JEROEN=-
14 november 2006, 23:07
aha, wel ik ben geen solo gitarist, meer een theorist

zo ben ik mn eigen schema's gaan uitwerken toen ik de verschillende modi wilde ontdekken

en zo kwam ik dus bijv op deze akkoorden, waar je heerlijk E-lydian over kan spelen:

079800
078600
076800
064300
042100
024300
022100

of F# phrygian:

3x4420
2x4020

Dirk_Hendrik
15 november 2006, 10:39
Jeroen,

't is een Nederlands forum. ;) Frigisch, Lydisch, Mixolydisch. enzovoorts. Zo heet het hier in de lage landen al sinds de Middeleeuwen.

taylor
15 november 2006, 11:17
Ja, dat klopt. Maar dat is een verkapte mineur. Solo's in andere schalen zoek ik dus.

al die ladders die jij opnoemt zijn ook onderdeel van majeur of mineur het tis maar dat je het weet dorisch is mineur, frygisch ook ,melodisch ook.

het zijn varianten op de standaard majeur of mineur.

je kunt het een vergelijken met akkoorden de mineur 3 klank(bv Amin) is niet de enigste mineur er zijn nog zoveel andere mineur akkoorden.

jaspie
15 november 2006, 20:38
en zo kwam ik dus bijv op deze akkoorden, waar je heerlijk E-lydian over kan spelen:

079800
078600
076800
064300
042100
024300
022100



ik vind dat modi pas tot hun recht komen als je over akkoorden soleert en niet over progressies want dat wat jij zeg kan net zo goed Bmajeur zijn(dat eerste stukje dan).

Ik bedoel dus dat je bv Als je een Amineur akkoord speelt en je wil er een beetje dorisch over klinken dat je vooral de F# benadrukt. Zo vind ik het wel leuk om over dominante akkoorden mixolydische dingen af te wisselen met pentatonische en dorische dingen(loopjes).

lees dit ook eens:
http://i9.tinypic.com/2yxj9tw.jpg
http://i15.tinypic.com/4dgvf9e.jpg
http://i15.tinypic.com/2wfjlza.jpg

-=JEROEN=-
16 november 2006, 00:20
de makkelijkste manier om modus te spelen en duidelijk hoorbaar te maken vind ik om de verschillende trappen over dezelfde basnoot te spelen... speel maar eens E majeur, D majeur, C majeur, B majeur, enz ladder over een open E-snaar

handig artikel trouwens, geeft gelijk een aantal voorbeelden van nummers waarin deze modi gebruikt worden, en dat was waar guitarik om vroeg ;)

Guitarik
16 november 2006, 21:34
Oke bedankt voor de vele reacties. Het klopt dat ik de dingen wat fout benoem (zoals majeur en mineur terwijl ik dorisch en aeolisch bedoel), maar ik had geen zin om op dat moment uit te zoeken hoe het nou allemaal zat en probeerde snel mijn vraag duidelijk te maken.

Dat is blijkbaar nog niet helemaal gelukt, want tot nu toe heb ik alleen nog maar een antwoord gekregen via dat artikel (wat wel de moeite waard is overigens), maar dus nog maar een keer:

Graag antwoorden in de vorm van
Artiest - Song (ionisch/dorisch/phrygisch/lydisch/mixolydisch/aeolisch/locrisch)*

* doorhalen wat niet van toepassing is

Dus lekker kort en bondig :-D

-=JEROEN=-
17 november 2006, 00:28
dan heb jij het nog niet begrepen

een hele solo staat zelden in 1 modus

modus verandert vaak zodra het akkoord verandert

speel C majeur toonladder over een begeleiding

begeleiding speelt Dm, dan speel jij dorisch

begeleiding speelt Em, dan speel jij frygisch

vat je em?

taylor
17 november 2006, 11:45
je moet niet kijken naar (individueele)modi maar naar toonsoort(en) van het stuk.

nog een 4e trap voorbeeld is always with me van satriani is best wel te doen voor mid gevorderden.

-=JEROEN=-
17 november 2006, 15:43
ik mis iets geloof ik

kiem
19 november 2006, 02:22
in de titel zeg je (niet mineur of majeur) maar is elke schaal niet mineur of majeur?? of begrijp ik dit verkeerd.

jaspie
19 november 2006, 13:49
hij bedoelt wss:niet ionisch of aeolisch

Guitarik
20 november 2006, 17:36
Precies, dat bedoel ik.