PDA

View Full Version : Rivera Chubster 40



Chroxy
14 november 2006, 13:07
Ik heb nu al een aantal maanden een H&K Trilogy. Nu kan ik deze inruilen tegen een nieuwe Rivera Chubster 40 (met footswitch en 2 jaar garantie).

Ik ben al tijden benieuwd naar de Rivera. Ik heb de search al gebruikt, maar zoveel wordt niet verteld over de Chubster.

Mijn vraag is dan ook: wat zijn jullie ervaringen met deze Rivera? Ik zoek een Guns n Roses / Pearl jam achtig geluid, en soms net wat meer gain (ik hoop dit te halen door de boost op het drive kanaal).

OF is een andere rivera (clubster?) beter ?

BartL
14 november 2006, 13:20
Komt zeker dichter in de buurt van de de Marshall die je al hebt, alleen wat beter denk ik.

Ik heb de R55 gehad, de voorloper van de Chubster. ERG lekker (toen er nieuwe preamp buisjes in zaten), heerlijk geluid. Alleen erg jammer dat de boost niet af te stellen is.

Ga zeker eens proberen.


Oow jah...prijstechnisch gezien zou ik het sowieso doen. Zeker als je nog garantie krijgt op die Rivera:
http://www.thomann.de/de/rivera_chubster_40_black_gitarrencombo.htm
http://www.thomann.de/de/hugheskettner_trilogy.htm

Als je hem hebt kom ik weer eens langs :D

Chroxy
14 november 2006, 13:23
je mag zeker weer eens langskomen :). Wati k wel raar vind is dat een 3 maanden geleden een Chubster voor 600 op marktplaats stond en nu eentje voor 800 (wel allemaal 2ehands). Maja, als ik mijn |H&K kan inruilen zou dat perfect zijn natuurlijk!

Tristan
14 november 2006, 13:42
Volgens mij heeft Mitch ook nog zo'n soort Rivera te koop staan voor niet te veel geld (600 euro?), dat is volgens mij zo'n Clubster...
Als het goed is heeft de Chubster wat meer mogelijkheden en een wat hoger vermogen dan de Clubster, het is zeg maar het model boven de Clubster...
Dit is zo ongeveer de Range:
Pubster (zou ik niet doen, heeft volgens mij een 10" speaker)
Clubster
Chubster

De Chubster heb ik weleens getest en toen vond ik het een zeer lastige versterker om in te stellen, met name ook door al die pullfunctie knoppen enzo, het ene moment heb je een lekker geluid en het andere moment klinkt het echt compleet ruk...
Ik vond die pullknoppen niet zo handig, omdat deze je geluid zo erg veranderen dat je de hele eq weer om moet gooien en dat gaat je in een live situatie natuurlijk niet lukken...
De Clubster schijnt een iets simpeler werkend ding te zijn met wat minder pullknoppen, maar wel de basic functies van de Chubster, dus ik zou daar eens naar kijken...

marc_o
14 november 2006, 13:56
Ik zou het zeker overwegen. Het zal niet zo'n High-gainbak zijn als je H&K, dus al je dat zoekt, moet je niet eens proberen. Daarbij komt dat dit wel de onderkant van het Rivera-segment is hoor (is wel lekkerder dan de bovenkant van een hoop andere merken, vind ik dan weer)

Ik speel nu een aantal jaar Rivera (Fandango en de Knuckleheadreverb) en het zijn versterkers met een EQ die werkelijk wat doet. M.a.w., je moet er even voor gaan zitten en niet klakkeloos bas voluit, mids eruit, treble erin en gain opschroeven, want dat klinkt nergens naar. Zo klinken Rivera's met de gain op 10 nooit goed, daar zijn ze niet op ontworpen. Dat wil niet zeggen dat ze geen gain hebben hoor, maar het is maar wat je zoekt. Ik kan er alles mee en ze reageren ook prima op pedalen, wat erg fijn is.
Boostgain is niet in te stellen evenals het boostvolume, dus daar zit je aan vast.
Je kunt hiervoor uiteraard kunstgrepen op loslaten zoals boosters of volumepedaal in de effectloop of wat dan ook, maar hou hier rekening mee.
Verder vind ik de meeste Rivera's klassebakken met karakter...maar geen allemansvriendjes, je moet er iets voor doen.

Jay75
14 november 2006, 14:56
Als het zo'n bordeaux rode is, die heb ik zelf een.
Als ie ooit kapot zou gaan dan zou ik zeker proberen deze opnieuw te kopen.

Er zit een super reverb in, heel vintage, en je hebt 2 kanalen die je los van elkaar kan instellen. EN je kan 4 keer overtrappen, dus iedere keer net iets harder zetten..Die push/pull gebruik ik nooit btw.

Enige nadeel is dat de reverb niet via de footswitch te regelen is, maar als ik zo lees waar je 'm voor wilt gebruiken dan zit je daar ook niet op te wachten.

Hij is 40 watt, maar ik kom gewoon mee tijdens de repetitie, dus laat je dat vooral niet afschrikken ennuh, je tilt je geen hernia, tis echt een handig klein ding.

Instellingen zijn inderdaad kwestie van wennen, effe mee spelen maar ik kan met al mijn gitaren ( Fender Jazz / Gibson Les Paul en Gretsch Hot Rod ) precies de karakteristieke geluiden uithalen met 1 amp, hij is dus erg veelzijdig.

Guns en Pearl Jam, kan je er bij benadering echt wel op spelen, ligt ook aan je gitaren uiteraard.

Hoop dat je er wat mee kan?

Chroxy
14 november 2006, 15:32
Bedankt voor alle nuttige reacties!

De H&K is een amp die voor mijn doen al veel te veel gain heeft, het ultra kanaal gebnruik ik puur voor lead, maar ik vind hem te compressed en zelfs met de gain op 2 nog TEveel gain hebben. Veel gain heb ik dus absoluut niet nodig.

Verder vind ik het jusit enorm fijn dat een versterker goed reageert op knoppen. De bedoeling is dat ik live niet teveel aan knoppen ga draaien/trekken, wanneer ik 1 fijne stand heb, blijft hij daar meestal op staan (althans zo is het bij mijn Marshall). De clubster is dus misschien interessant, maar ik vind het jammer dat deze net wat minder opties heeft (geen 2 boosts).

Ik heb zelf een 40 watt marshall, vandaar dat ik nu ook op zoek ben naar een leuke combo: niet zwaar en gaat al TE hard waar ik hem voor nodig heb. Reverb hm ik normaal ook aanstaan op een stand waar ik hem lekker vind en raak ik verder niet veel aan. Hoe zit het eigenlijk met de FXLoop? Is deze parallel of serieel? k zie hier niks oveR?

Zijn er in de Rivera - stal nog andere versterkers die misschien even leuk zijn.. of een ander merk? verder dan Koch Twintone (duurder) en Rivera kom ik eigenlijk niet..

Jay75
14 november 2006, 15:45
Die rivera CHUBSTER heeft dus wel die dubbele boost per kanaal

Chroxy
14 november 2006, 15:50
precies.. vandaar ook dat ik enorm naar de Rivera Chubster (die rode die jij dus ook hebt) neig ipv de Clubster of een Koch Twintone (3 'kanalen' maar)

Mitch
14 november 2006, 20:22
Ondanks mijn sig zal ik zo objectief mogelijk proberen te zijn, want ik heb ze allemaal bespeeld ;)

Om even over de prijs te beginnen: als je ergens voor 600E een 2ehands Chubster hebt zien staan is dat een bizar lage prijs. Ook 800 is aan de lage kant, want die is nieuw in NL rond de 1350E...
Maar goed: ik heb zelf de R55 en de M100 gehad. De M is eigenlijk de 'oudste, early nineties. Érg uitgebreid, maar overall toch wel erg gladjes en niet zo'n ontzettende door-de-band-prikker. De R is een stuk bijtender op drive, maar toch mooi rond op clean. Aardig ding, maar duidelijk een klasse minder dan de nieuwe generatie.
Ik heb zelf de Chubster40 en de Clubster45 naast elkaar gehad in de winkel en viel als een blok voor de Clubster. De reden was simpel: hij is gewoon een stuk dynamischer, vetter. Er zit een punch in die ontbreekt bij de wat gedistingeerdere Chubster. De Chubster smoelt niet alleen mooier en netter, hij ís ook wat braver. Misschien vind je dat wel helemaal te gek, maar ik vond het vergeleken met de Clubster flauwer.
Het cleane kanaal lijkt wat spartaans, zonder mid-regelaar en master volume, maar de mids zijn gewoon prima in orde van nature en het clean kanaal is héél mooi 'op het randje' te krijgen. Ik vond 'm zelf nog iets te hard gaan en heb er toen Yellow Jackets in gedaan, maar da's zeker geen noodzaak, puur persoonlijke voorkeur.
Het drive kanaal is ook echt anders dan de oude generatie, maar ook anders dan dat van de Chubster. Ronder van klank dan de R-serie maar net wat bruter dan de Chubster.
De boost is inderdaad niet schakelbaar, de reverb juist weer wel. 't Is ook altijd wat hè.... Afijn, zeker als je het drive kanaal gebruikt met de boost uit (en ik zie dat je juist wat minder gain wil) dan heb je een prima op pedaaltjes reagerend drive kanaal. Eén of twee bostertjes of drive pedaaltjes ervoor en je hebt een driekanaalsbak met solo-optie :D

Bottom line: ik ging met het vooroordeel "zal wel een gestripte versie zijn, die Clubster" naar de winkel en kwam er een paar dagen later mee naar huis. Hij mag nu weg door aanschaf van een CMW waar ik erg gelukkig mee ben, anders had ik 'm zeker niet weg gedaan. Ik hoop dat je wat aan de info hebt. Clips zijn er trouwens ook nog wel ergens te vinden. www.uncledig.com , dan naar Effects Gallery, daar Amps selecteren.

Jay75
14 november 2006, 23:04
haha, mooi verkooppraatje :P

Mijn chubster was inderdaad 1000 euro 2e hands

( Ben nu benieuwd naar je Rivera man! haha )

BLOK182
14 november 2006, 23:29
Ik heb een tijdlang een Chubster 55 gehad, erg fijne amp, en vooral modern vintage georienteerd. Voor GNR/Pearl Jam genoeg gain lijkt me, en ook een goed clean kanaal. De boostfuncties zijn ook erg handig!

Chroxy
15 november 2006, 01:06
Bedankt voor de reacties..

vooral dat modern vintage georienteerde trekt me gigantisch..!

Verder: Mithc bedankt voor de enorme review. Ik zat ook al naar andere (oudere rivera's) te kijken, maar als ik je goed begrijp kan ik het beste een Clubster of Chubster kopen voor mijn budget en geen oudere M/R serie?

Nu twijfel ik zelf enorm tussen de Chubster 40 en Clubster 45. Beiden passen ze principe in het budget: het enige voordeel is dat ik mijn H&K (die ik maar nie kwijtraak, kan ikruilen tegen de Chubster). Dit kan ik doen bij Sander de gier en hij heeft helaas geen Clubster staan om ze even te vergelijken.

Als ik zo kijk dnek ik wel dat ik meer neig naar de Chubster: ik speel met wat rackprocessortjes, ze zuigen wat toon maar in mijn ogen is het nog net acceptabel. Het wordt dus enorm vervelend als ik bij de Clubster 45 nog (dure) overdrive pedaaltjes ernaast moest gaan kopen. Ik heb nu '3 kanalen' bij mijn Marshall. Bij de clubster heb ik er dan 2 (1 is niet schakelbaar) en bij de Chubster '4' (zijn wel allemaal schakelbaar). Vooral die schakelbare boosts trekken me enorm om zo meer verschillende geluiden krijgen, bij de Marshall nu gebruik ik ze alle 3 echt veel (Clean/crunch/lead)

We zullen zien, ik wil eerst de Chubster eens gaan testen in hoeverre hij me bevalt en beter/niet beter klinkt dan mijn vertrouwde Marshall DSL.. en dan zien we verder

Chroxy
15 november 2006, 19:18
nog een kort vraagje:

Aangezien ik midi alles aanschakel zou ik dit ook graag bij een eventuele Rivera willen doen. Even uitgaand van de Chubster, daar heb je een 8? pins footswitch. Nu kan je hier iets voor kopen om dit midi te maken: kost alleen 250 euro.

Is het mogelijk om een 8pins kabel uit elkaar te halen en met een midiswitcher en wat gesoldeer het voor elkaar te krijgen? ja toch?

Mitch
15 november 2006, 20:04
O, ik wil 'm er best even naast komen zetten bij Sander hoor :D

Om even verder op je posts in te gaan:
-midi: geen idee....
-de schakelbare boost van de Chubster (en de R-serie) is niet instelbaar, je zit wel vast aan de door Rivera bedachte hoeveelheid boost. Punt is dat die in principe vóór de pre amp zit. Bij veel ingestelde pre amp gain krijg je dus meer een gain boost, bij een lage pre amp en een hoger ingestelde master krijg je een behoorlijke volume boost. Afhankelijk van je instellingen is dit wel of niet handig. Op de R was het voor mij zo dat de boost op het drive kanaal wél handig was, die van clean gaf een te grote volume boost.

Ik begrijp dat je liever niet meer pedaaltjes wil omdat je al processors gebruikt, maar als je toch gaat kijken check dan zeker even de Catalinbread Sagrado Poblano en de Subdecay Liquid Sunshine. Zeer, zeer smakelijk.

Chroxy
14 december 2006, 00:51
zo, updateje!

de H&K is waarschijnljk verkocht! (jeej, he ik weer geld!)

Daarnaast was ik gisteren in de Feedback in Eindhoven en heb (had maar weinig de tijd) de Koch Twintone 2 getest.

Wat een klotebak! (mening!) Ik heb er 20 minuten gezeten en ik kreeg er maar geen geluid uit wat ik zocht. Hij heeft ook 2,5 kanaal, maar het verschl in gain wat te groot tussen de 2 kanalen. Stond lead goed, was crunch te weinig en andersom. Ook had ik hier weer een heel raar iets, heel moeilijk te beschrijven.. maar gewoon iets wat enorm vies klonk (net als bij de H&K). Solo's/lead klinkt hij super, maar wanneer je op lead gewoon een powerchord pakt.. dan bah.. bah .. bah! Liggen draaien en draaien -> ging niet weg!

Waarschijnlijk dus geen koch voor mij (Gain was ook VEEL te VEel op leadkanaal!)

Maare terug naar Rivera! Ik ga morgen een Rivera testen (chubster 40.. ) met oude buisjes erin en an lekker ingespeeld (niet nieuw dus) voor 800 euro!
Ik ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte! :)

Ik hoop ZO dat dit hem wordt!

BLOK182
14 december 2006, 11:05
Veel succes ermee! Ik kon mezelf ook niet vinden in de Koch sound, maar daarentegen wel weer helemaal in de Rivera-sound!

Mitch
14 december 2006, 11:16
Als je 'm te braaf vindt klinken, je weet me te vinden hè 8-)

stratokai
14 december 2006, 16:47
Ter info: Sander de Gier heeft de Rivera's al een tijdje in de aanbieding


De Chubster 40 staat op zijn site voor 1095euro te koop.

Chroxy
14 december 2006, 23:07
dat weet ik ja, ik zou eerst mijn H&K ruilen tegen zijn Rivera... Alleen nu kan ik de H&K verkopen voor 975 en heb ik een Rivera voor 800. Alleen maar beter dus!

Maja, 8 uur weggeweest: en ik heb hem! Boh! Ik heb hem nog lang nie goed kunnen uittesten, maar ik heb zoveel versterkers gehoord dat ik weet dat dit hem is. Clean klinkt zo enorm vol tegenover mijn Marshall en de boosts op clean is super, echt lekkere volle warme crunch krijg je dan..

Marshall-kanaal is ook super, meeer dan gain genoeg (ben ik blij mee!) En ook wanneer je je volumeknop terugdraait wordt het mooi clean (heb ik wel eens anders gehoord)..

ZOdra ik hem echt thuis heb staan met mn eigen gitaren (en nie op mn studentenkamer).. zal ik een betere review posten!

BLOK182
15 december 2006, 08:05
Congrats, is een hele prettige amp!!

Djiszi
15 december 2006, 12:57
Ik kan je alleen maar feliciteren met de Rivera. Ik speel ook op een Rivera amp.
Ik heb in de afgelopen jaren op diverse merken gespeeld maar voor mij is Rivera mijn sound. Ik heb de Rivera TBR 1 2x60watt rack-amp + de Rivera Rake 2x12(V30) speakercab. Maar is de Rivera Knucklehead niet iets voor jou als ik jouw verhaal zo lees.

Chroxy
22 december 2006, 16:46
Zo! Het was me nog een gesleep, laptoptas/klerentas/rivera is nie zo makkelijk te handelen in de trein! Veel vage blikken gehad en zelfs 1 man die vroeg welk merk het was! ... tjah.. het staat er ook zo klein op!

Maja, hij is thuis! IK heb alleen VEEL te weinig tijd om hem uitgebreid te testen.. (kerst/tentamens/optredens) en vandaag ( ja vandaag pas!) Heb ik hem echt aan de tand kunnen voelen.

Conclusie: Woaw! Eerst was het enorm wennen. Ik ben gewend master open te zetten, preamp volume laag en gain ook niet zo hoog. Dat gaat dus niet hier aangezien ik geen gain heb. Wanneer je de master open gooit dan krijg je niet genoeg gain: dus preamp flink open..

Eerst met mn fender: waar is de distortion heen? Hmm, toen de Les Paul: woaw, daar is hij! Ik ben de Marshall gewend waar er wel verschil is.. maar in principe kan ik gewoon mee met de Fender, hier niet! Verschil in gitaren is opeens enorm te horen.

De boosts zijn enorm handig, zo kan je iedere keer een trapje hoger gaan en alles klinkt ook lekker vol. Er zitten Philips en Solton?? Buisjes in.. die ik nog ga vervangen voor JJ's.. eens kijken of het verschil maakt.

Al met al: tot nu toe enorm tevreden, het is zoals ik zei evne wennen, maar hij heeft een grom in het laag wat super is (EL34..?).. Enige minpuntje bis jetzt is dat hij nogal schel klinkt/harsch.. en dat de knopjes nogal megagoed reageren, als je de mid opeens wat omhoog draait gaat het ding knetterhard!


Foto: (H&K zo goed als verkocht.. en dan blijft uit eindeiljk de Rivera of (in slechte geval:P) marshall over)

http://www.mouthful.nl/Plaatjes/rig1.jpg

BartL
22 december 2006, 17:49
Kicke Nick!

Soundfiles? :D

Mitch
22 december 2006, 18:09
Als die Philips goeie oude pre amp buizen zijn zou ik het niet eens in mijn hoofd halen daar muffe JJ's in te zetten :stop:
Dat de amp veel meer afhankelijk is van de output van je gitaar klopt. Daarom heb je ook twee ingangen, Low en High. Dit compenseert dat redelijk, als het goed is moet je met de Fender in de één en de LP in de ander op een redelijk gelijk volume uitkomen. Mate van oversturing blijft wel wat anders hoor en zo hoort dat ook op een dynamische amp !

Chroxy
28 december 2006, 01:57
Haha, nee, de Philips heb ik inderdaad mooi laten zitten, ik heb de Soltons even vervangen..

Verder is het nie mijn bedoeling om een gelijk niveau te krijgen met Lp/Strat.. daarvoro zijn het verschillende gitaren en dus verschillende sounds.. alles gaat dus (op dit moment) fijn de hi-gain ingang in

Complete Review!
Zoals ik al vaker gezegd heb: ik heb mijn Marshall DSL al jaren en vergelijk alle amps met deze.. vele (duurdere) versterkers heb ik al weggedaan omdat de DSL beter klonk.

Na de 1e keer adt ik aansloeg op de Rivera wist ik wel dat dit een kanshebber kan zijn, het geluid is precies in de richting waar ik in wil. Wat zoals ik al zei meteen opviel was het verschil in gitaren. Deze hoor ik op mijn Marshall, maar het verschil was vele malen groter geworden! Super, ik heb veel verschillende gitaren (LP, Strat, Tele, Tele met P90) dus nu heb ik echt meer verschillende sounds.

De rivera reageert enorm goed op de controls, iets wat ik niet gewend ben: als me treble niet bevalt geef ik hem een goeie draai, iets wat nu absoluut niet meer kan. Fijn begonnen meta lles in het midden zetten en tot mijn verbazing begon ik alles al omlaag te draaien.. normaal heb ik vrij extreme settings (1 en 8) hier is alles 3/4/5 :)..

De amp kocht ik vooral omdat ik opzoek was naar een beter geluid en meer geluiden: deze amp heeft dat! Iets wat ik miste bij de Marshall was een leuk crunch op clean kanaal.. ik had gewoon clean, volle (dikke ac/dc) crunch en lead.. ik zocht ene meer geluid zoals Incubus op hun A Crow Left .. crunchig clean geluid dus wat wel nog enorm open klinkt zoals clean hoort te klinken: en ja hoor! Instant!

Super dus, alle kanalen klinken enorm open, zijn ook niet dicht te slibben te krijgen! Wat me ook opviel is dat met een SD-1 als booster alles nog te boosten valt. De marshall heeft 2 kanalen (clean/OD) waarvan OD is opgesplists in OD1 en OD2. Wanneer ik hierover ene pure boost geef met de SD-1 verzadigd OD-2 en komt er niks van volume bij. Bij de Rivera wordt het volume nog eens goed getrapt en kotm er gain bij zonder verzadigd te raken! Super!

Waar sommige mensen misschien bang voor waren omdat de boosts niet in te stellen zijn was gelukkig onterecht.. In mijn ogen zijn ze perfect, na wat dagen testen etc heb ik nu ene lekker clean/clean met dikke rand/crunch/lead.. dus in principe precies wat ik zocht.

Clean is verder ongeloflijk lekker, ik speel niet veel clean, maar deze amp zorgt ervoor dat ik clean wil spelen! (normaal is clean bij mij een bodem voor veel effecten), samen met de boost op het clean kanaal krijg ik zo enorm lekkere geluiden waar ze in mijn band enorm blij mee waren!

Het 'marshall' kanaal is verder enorm marshall! De crunch iso ok heerlijk, leuk is dus dat ik echt het idee heb dat ik met de settings dingen kan veranderen. Bijd e Marshall kon ik aan de bass draaien en ja, je hoorde bass erbij komen / weggaan, maar hier horo je het op een of andere manier veel duidelijker.

AL met al ben ik tot nu toe dus enorm tevreden! Of het de echte vervanger gaat worden, ik roep altijd van wel en daarna valt hij tegen. Hier is het al andersom: viel eerst beetje tegen, maar nu k de marshall ernaast heb, ai!

Het enige kleine nadeel vind ik op het moment dat hij (nog steeds) wat schellig klinkt, ook klinkt hij vrij onstrak op het Marshall kanaal (fender kanaal ben ik eigenlijk meeeer dan t evreden over, heb nooit een echt fatsoenlijk clean kanaal gehad op welke amp dan ook).. Gelukkig heb ik nog wat buizen liggen om te proberen en heb ik verschillende speakers liggen. Hier ga i kme dus even lekker over buigen.

Ook moet ik hem nog eens ergens anders testen dan op deze kamer waar ik hem nu test: mijn Marshall klinkt meestal super, maar hier klonk hij ook enorm schel/dun!