PDA

View Full Version : Octaaf / fuzz



Vickman
14 november 2006, 00:12
Ik ben op zoek naar een goede octaaf / fuzz. Ik had een MXR Blue Box, maar dat vond ik helemaal niks. Heeft iemand suggesties?

joesman
14 november 2006, 00:38
probeer zeker de homebrew electronics UFO!

niet alleen kan je het octaaf aan-en uitschakelen, de fuzz alleen klinkt ook nog eens te gek! echt een aanrader!

future2future
14 november 2006, 09:57
Fulltone Octafuzz, staan regelmatig op marktplaats

DiscoFreq
14 november 2006, 10:27
Wat voor octaaf/fuzz wil je eigenlijk?

Want de Blue Box geeft 2 octaven lager dan wat je speelt, maar wat hier voorgesteld wordt geeft een octaaf hoger (zoals de meeste octave-fuzz pedalen).

Jorn69
14 november 2006, 17:30
roger mayer octavia all the way !

Vickman
14 november 2006, 23:25
DiscoFreq, op die site van jou staan nogal wat opties. Het probleem met die blue box is dat het geluid te zacht was, zeker in combinatie met andere effecten.
Ik heb niet heel veel verstand van fuzz en octave pedalen. Ik gebruik een OC-2 van Boss tussen mijn overdrive en Big Muff. Dat geeft wel een leuke fuzz.

DiscoFreq
15 november 2006, 10:30
Octave-downs zijn meestal nogal stil. Eventueel moet je op je OC-2 het direct signaal een beetje lager zetten en de output van de OC-2 een beetje boosten (evtl OC-2 + booster in aparte loop op een loopswitch zetten zodat je ze samen aan en uit kunt zetten).

Die octave-fuzz pedalen die de anderen voorstelden zijn octave up, ze spelen dus 1 octaaf hoger dan wat jij speelt, terwijl de Blue Box 1 octaaf lager (met die 2 vergiste ik me met een andere octave-down fuzz) speelt en de Boss OC-2 1 en 2 octaven lager. Die octave-ups zijn natuurlijk ook leuk, maar helemaal anders.

zoon van Piet
15 november 2006, 15:23
Blue Box is twee octaven lager - en doordrenkt in dikke fuzz. Ik vond eerst je woorden vreemd dat ie te zacht ging. Maar ik herinner me dat ik dat zelf ook weleens heb gehad met de mijne. Dat had volgens mij te maken met de ingangsgevoeligheid van het ding. als ie achter andere apparaten stond reageerde hij vreemd en verloor hij volume. Maar als de mijne een lekker duidelijk gitaarsignaal binnenkrijgt (hals-pu, tone dicht) dan gaat ie behoorlijk hard en klinkt ie zo dik als een ouwe Moog.
Bij mijn weten zijn er geen andere apparaten die deze fuzz-2-octave-down combinatie geven. De enige die ik ken is de Coron-kopie van heel vroeger.

DiscoFreq
15 november 2006, 15:56
Blue Box is twee octaven lager - en doordrenkt in dikke fuzz. Ik vond eerst je woorden vreemd dat ie te zacht ging. Maar ik herinner me dat ik dat zelf ook weleens heb gehad met de mijne. Dat had volgens mij te maken met de ingangsgevoeligheid van het ding. als ie achter andere apparaten stond reageerde hij vreemd en verloor hij volume. Maar als de mijne een lekker duidelijk gitaarsignaal binnenkrijgt (hals-pu, tone dicht) dan gaat ie behoorlijk hard en klinkt ie zo dik als een ouwe Moog.
Bij mijn weten zijn er geen andere apparaten die deze fuzz-2-octave-down combinatie geven. De enige die ik ken is de Coron-kopie van heel vroeger.
Damn, ik had dat een tijd geleden aangepast op m'n site omdat ik dacht dat -2 fout was voor die Blue Box :)

Ik heb zo'n paar Corons:
Coron Octaver 2 (http://filters.muziq.be/model/coron/first/octaver2)
Coron DC-811 Octaver (http://filters.muziq.be/model/coron/soundsystem/dc811) (wist niet dat deze bestond tot ik hem kocht ;))
Sanox 15SX Octaver (http://filters.muziq.be/model/sanox/15sx) (de oude versie, binnenin gelijk aan de Octaver 2)

zoon van Piet
16 november 2006, 16:03
Damn, ik had dat een tijd geleden aangepast op m'n site omdat ik dacht dat -2 fout was voor die Blue Box :)


Nee, het is echt twee hele naar beneden. Oppassen voor je speakers - je bent bijna blij dat ie -afhankelijk van de stand van de maan en het getij- niet lager trackt dan pakweg de D op je A snaar en meestal niet lager dan de G daarboven.
Ik moet zeggen dat ik de mijne (ouwe scriptlogo) altijd godsallemachtig vet vond klinken - en hij ging egwel hard zat. ik gebruikte m als special effect - een keer op de avond- en het hakte er altijd goed in.
De prijzen voor script-blueboxen zijn erg hoog. de reissue is vaak goed 2hands te vinden. Ik heb ze uitgebreid vergeleken en hoewel er idd een tikkie verschil inzat, was dat verwaarloosbaar, zeker in de orkaan van nauwelijks voorspelbare gonzende herrie die uit deze dingen komt. Weer zo'n 808tov9 en de rest verhaal, dus.
En die blauwe Coron klonk ook nagenoeg hetzelfde vond ik. Nooit zelf bespeeld maar vaak gehoord bij Peter Pan ( lang voordat hij Peter Pan werd).