PDA

View Full Version : archtops



JellyRoll
13 november 2006, 23:50
Ola,
Ik ben nog steeds op zoek naar een beetje leuke jazz gitaar die ook acoustisch mooi klinkt. Ik speel eigenlijk vooral blues maar probeer nu ook wat meer jazz dingetjes in mijn spel te stoppen. Hier op de site staan een paar hofners en hoyers voor iets van 700 euro. Is dat wat? Of toch beter de epiphone emperor regent? Iemand een idee?

Jellyroll

fred dons
14 november 2006, 07:21
Ibbi heeft in zijn Artcore series een paar mooie jazzers voor rond de 700 euri, er is een versie met een floating pup die ook akoustisch goedklinkt

zoon van Piet
14 november 2006, 09:18
Hofner en Hoyer? Ik zie geen Hoyers op gitaarmarkt, helaas. Over het algemeen waren Hoyers duurdere en betere gitaren. Ze werden dan ook in veel kleinere oplagen geproduceerd, en hebben vaak handgestoken bovenbladen. Hofner had vergelijkbare gitaren, maar de meeste hofners komen toch uit het goedkopere segment. 700 Euro is een boel geld. Als je even een weekje Ebay.de in de gaten houdt weet je wat ongeveer de richtprijzen zijn. Bij beide merken kun je ruim onder dat budget terecht. Of -met wat geduld- kun je voor dat bedrag een schitterend topmodel als de Hoyer Solist op de kop tikken. Massief boven- en onderblad, schitterend hout fantastisch afgewerkt en klinkend als een klok - de reputatie van Duitse gitaren als stijf en stug klinkend geldt niet voor Hoyer. Zo'n ding is echt effe wat anders dan een Epiphone...

JellyRoll
14 november 2006, 09:38
Bedankt voor de info! Er staat een Hoyer bij The string voor 350 euro misschien moet ik die maar eens gaan bekijken.

groet

Jellyroll

zoon van Piet
14 november 2006, 13:38
da's een Hoyer Expo, typ 14 zo te zien. Niet bepaald het topmodel, maar voorzover te zien op dat kleine plaatje wel met een solid top. Deze is uit de fifties en heeft een niet-verstelbare pin in de hals. je moet geluk hebben, dat ie nog goed is. Voordeel van De Plug is dat je m kunttesten, nadeel is dat je voor 350 op ebay.de aanzienlijk betre kunt krijgen voor dit geld - maar die kan je dus niet testen...

Maar we staan hier in 'elektrische gitaren' te kletsen. ga je m elektrificeren?

JellyRoll
14 november 2006, 16:35
Het is inderdaad wel de bedoeling om iets te hebben met een element erop. Ik zag trouwens dat op ebay.de inderdaad veel hofners en hoyers te koop zijn voor veel minder. Ik heb een tijdje terug een epiphone emperor regent geprobeerd bij Dijkman. Acoustisch kwam er niet zoveel geluid uit. Ik had gehoord dat echte archtops met een grote kast gemaakt zijn om boven de bigband uit te komen. Dat gaat in ieder geval niet lukken met een epi. Maar goed met een element erop is dat geen probleem.

Eko
14 november 2006, 17:18
De jazzbakken met een hoog volume van zichzelf zijn de Selmers. Zoals Django Reinhardt ze gebruikte. Rosenberg Trio speelt er op.
De grote bakken zoals waar je nu over spreekt zijn semi-acousten die wel de klankkast hebben maar nauwelijks volume. De toon die er uit komt is warm/wollig te noemen. Denk maar aan een Epiphone Joe Pass.
Een ES model als de 335 zal minder volume kweken. Ze zijn echter wel beter bestand tegen rondzingen.

guitartub
14 november 2006, 18:29
zoals Fred Dons zei: Ibanez en dan specifiek de AF105F (met floating PU) klinkt zowel akoestisch als versterkt te gek. Kijk ook eens naar de Washburn J serie.

Luca P
14 november 2006, 18:37
De grote bakken zoals waar je nu over spreekt zijn semi-acousten die wel de klankkast hebben maar nauwelijks volume.

De dikke jazz gitaren noemen we hollow bodies.
De semi's zijn gitaren als de ES335 met een massief stuk hout midden in de body.
(En dus niet je Ibanez artwood 100 met pick-up)
Zo'n ES335 zal dan ook totaal niet als een acoustischegitaar klinken onversterkt.
Zelfs de dure Gibson ES175 (hollow body) klinkt onversterkt maar nietig.

wietse
14 november 2006, 20:33
De dikke jazz gitaren noemen we hollow bodies.
De semi's zijn gitaren als de ES335 met een massief stuk hout midden in de body.


sorry Luca P maar die definitie gaat niet altijd op, ook dunne gitaren kunnen geheel hol zijn, niet één van m'n es achtigen is een semi, zijn allemaal volledig hol, dus echte hollow body's.
akoestisch is het volume dan inderdaad niet hoog, bij die 2 dikkerds die ik heb hangen is dat wel weer goed.
de enige semi die ik heb is een tele thinline model.:D
dus ik deel het liever in in jazzbakken en es modellen.

Oude Drummer
14 november 2006, 21:03
Kijk eens naar een Washburn HB15 zonder cutaway. Model van de oude Gibson ES125, maar een beter geluid en voor een tiende van de prijs. En het geluid wordt nog beter met dikke gladde Thomastik snaren. Akoestisch is ie veel luider dan een Ibanez Artcore en electrisch heeft hij een mooi 40'er jaren jazzgeluid. Nadeel is dat dat ie zwaar speelt. De afstelling is van huis uit slecht en mijn winkel bakte er ook niet veel van (fretbuzz). Dat wordt een beurt bij Vox Humana...

JellyRoll
14 november 2006, 21:37
Ja die washburn HB15. Heb ik goede reviews over gelezen. Klonk bijna 'too good to be true' voor die prijs. Heeft iemand trouwens ooit Crafter feg-700/n geprobeerd. Ik heb hem laatst getest en vond hem best soepel spelen, het geluid was een beetje dun maar volgens mij wel OK.

zoon van Piet
14 november 2006, 21:38
De grote bakken zoals waar je nu over spreekt zijn semi-acousten die wel de klankkast hebben maar nauwelijks volume. De toon die er uit komt is warm/wollig te noemen.

Sorry, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze:

http://img241.imageshack.us/img241/2149/img0072ih7.jpg

zeker zo hard gaat als deze:
http://img133.imageshack.us/img133/8708/img0028yc9.jpg

en door zijn snijdende knerpende sound komt lijkt ie zelfs harder te gaan.

en met deze:

http://img150.imageshack.us/img150/9905/hopfschlagbrettschallersu4.jpg

kan ie nog harder!

guitartub
15 november 2006, 08:24
Kijk eens naar een Washburn HB15 zonder cutaway. Model van de oude Gibson ES125, maar een beter geluid en voor een tiende van de prijs. En het geluid wordt nog beter met dikke gladde Thomastik snaren. Akoestisch is ie veel luider dan een Ibanez Artcore en electrisch heeft hij een mooi 40'er jaren jazzgeluid. Nadeel is dat dat ie zwaar speelt. De afstelling is van huis uit slecht en mijn winkel bakte er ook niet veel van (fretbuzz). Dat wordt een beurt bij Vox Humana...

Ik heb hem ook en kan je tekst bijna volledig onderschrijven. Speelt idd tamelijk zwaar, echter de mijne is wel goed afgesteld (Afkomstig van dezelfde shop-070??) Qua klank weet je niet wat je hoort voor hetgeen je ervoor betaald, en ik vind het een uitstekende studiegitaar.

Elan
15 november 2006, 16:48
Als je de kans hebt, zeker eens een Heritage testen !

guitartub
15 november 2006, 19:01
Heritage,
heb ik ook al eens getest, zijn zeker weten zeer mooie en goedklinkende jazzgitaren. Maar ook niet echt een budget gitaar.

frekie
15 november 2006, 21:02
(OK flame on :cheerup:)

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RE450%20007.jpg

Van de zomer voor zegge en schrijve 250 euri een splinternieuwe Richwood RE450 archtop besteld. Goed hij wordt wat ruw afgeleverd dus er zit wat werk aan om hem speelklaar te krijgen: fretjes polijsten, toets in de olie zetten, nieuw nokje vijlen vd A snaar in de brug (Liep niet over het element pooltje), slotjes in de topkam dieper invijlen, setje 012 jazz snaren erop, helemaal goed afstellen. Ik meteen weer klooien met elementen natuurlijk maar bij deze hoeft het misschien niet eens. Akoestisch gaat hij hard, vol en warm. Electrisch begint het nu te komen, ben ik kritisch op, een goed jazz geluid is nog niet zo simpel en helaas kan ik thuis geen lawaai maken dus moet ik mijn buizenbak eigenlijk te zacht zetten. Ik heb er nu GFS crunchy Pafs op maar ik blijf toch zoeken, SD Jazz, Benedetto misschien wel?
Ik heb ooit een Epiphone Joe Pass gehad, was beslist niet beter dan deze Richwood.

JellyRoll
16 november 2006, 21:41
Pffff wat een mooie gitaren. Na al jullie advies ben ik nu helemaal de weg kwijt. Voor het oudeweste jazz/blues geluid zou ik voor de washburn HB15 gaan, voor een echte solid top door zoeken naar een betaalbare hoyer, voor een wat meer veel zijdige gitaar misschien iets als de epi broadway of iets uit de artcore serie van ibanez. Ik heb inmiddels zelfs naar gretch gekeken. Mijn oog was in eerste instantie gevallen op de epi emperor regent maar ik vond hem niet zo lekker spelen (ziet er wel goed uit!). Dus nu weet ik het niet meer en moet geloof ik maar weer wat gaan uit proberen. Jullie horen het wel wat het geworden is.

coony
7 december 2006, 21:25
En, al een gitaar gekocht??