PDA

View Full Version : knopjes



alcyoon
15 december 2002, 12:35
ik hben beginnend gitaarist en ik heb nog niet zo lang geleden een epi les pauls gekocht. nu, er staan er 4 draaiknopjes op maar welke dient waarvoor??? de eerste 2 zijn voor volume maar het heeft blijkbaar ook verschil als hij op treble staat of rythme of tussen de 2. die andere 2 weet ik zelfs niet waarvoor ze dienen.
kan iemand mij helpen?

alexgit
15 december 2002, 12:39
Aaah doe mij die ook, want ik dacht dat ik het wist maar ik heb ook een epi lp en ik denk dat er iets mis is met die knopjes...
Dus misschien als ik weet waar het voor dient dat het dan toch niet mis is ofzo...

Negative K3 fan
15 december 2002, 13:10
op een les paul zitten 4 knoppen, 2 volume en 2 toon. met de toon knoppen kun je de hoge tonen eruit draaien. Op tien heb je een helder geluid en op nunl een dof. Verder heeft ieder element zn eigen toon en zn eigen volume knop, maar ik weet niet hoe het zit als je ze allebei "tegelijk" gebruikt, want ik heb zelf geen les paul (gehad).

Swan
15 december 2002, 13:12
met die knopjes kan je het geluid modderig of nog modderiger maken

lars
15 december 2002, 13:16
als je de 3 way switch in et midedn zet (beide elementen dus) dan kun je de 2 volume knoopen gebruiken (voor elk element 1 knop en voor tone hetzelfde verhaal.
Als je alleen het voorste element gebruikt, zal ook maar 1 volume knop en 1 tone knop het doen, zelfde verhaal voor als je het brug element gebruikt.

Dude
15 december 2002, 13:24
inderdaad, en logischerwijs zijn de voorste 2 knoppen voor de voorste en de achterste twee knoppen voor het achterste element

Sjaak
15 december 2002, 21:51
Das niet waar iamyou, ik op mijn SG zijn de bovenste twee voor de hals element en de onderste twee voor de brug element. De twee dichtste bij de hals (links van boven) zijn de volume knoppen. Dit kan je makkelijk uitproberen door je switch control te gebruiken. Naar boven is hals, midden is beide, beneden is brug. Zet hem naar boven, sla de snaren aan draai aan de knopjes en je hoort het vanzelf

alexgit
16 december 2002, 11:23
Op mijn Epi lp std ook ja.

Fenisi
16 december 2002, 13:20
Sjaak heb gelijk

bebe
16 december 2002, 18:05
hoi ik had ook een vraagje over de toonknopjes.Bij mij lijken ze nooit wat te doen behalve hoor ik één verschil en dat is tussen dicht en open.Hoeveel ze open staan lijkt mij geen rol te spelen verschil hoor ik toch niet of ligt dit alles aan mij?

domie
16 december 2002, 20:35
nee

tone gebruik ik eigenlijk bijna nooit, als je ze helemaal dicht haalt haal je alle hoge tonen eruit en is het een heel dof geluid. En helemaal open is natuurlijk precies andersom. Ik heb ze altijd helemaal open. Volgens heeft iedereen dat