PDA

View Full Version : Cursussen



Jens_vdw
13 november 2006, 21:40
Zijn der feitelijk ergens in België gewone cursussen, voor u daarmee in gang te zetten?

B_2_the_a
13 november 2006, 22:00
in puurs heb je een 1 daags iets

B_2_the_a
13 november 2006, 22:40
anders hebbie nog baileys in ierland ofzo


Bel gewoon met bouwers in je buurt ;)

AvU
13 november 2006, 22:45
nee dat is in schotland, als je de tijd en geld hebt, Doen!! heb ik ook gedaan, je leert er heel veel en een week lang lol, gezelligheid, en aan het einde een mooie gitaar. Beter kan haast niet. kijk op hier eens naar (http://www.baileyguitars.co.uk) en geniet!

Jens_vdw
13 november 2006, 23:07
Hmmm... Kvrees dat ik het toch zal moeten houden bij boekn lezen derover voorlopig, :( aangezien dat ik nog altijd op school zit. En om te reizen tot in Schotland lijkt me toch ff te ver, om eroveer iets bij te leren...

ernieman
13 november 2006, 23:09
Puurs, oftewel CMB, is een deeltijdsopleiding die 's avonds en in het weekend doorgaat (ik geloof ook overdag, maar weet het niet zeker). Meer info vind je op www.cmbpuurs.be (http://www.cmbpuurs.be)

Boom, oftewel ILSA, is een dagopleiding voltijds. Meer info op www.ilsa.nu (http://www.ilsa.nu)

Ergens in Gent of omgeving wordt door Kurt Decorte ook een bouwcursus georganiseerd ism syntra oid. Misschien vind je meer info op http://www.the-guitarworkshop.com of anders moet je hem even mailen

Van waar ben je precies?
Want sommige bouwers willen ook nog wel eens een handje toesteken (ikzelf heb bijvoorbeeld al 2 mensen "opgeleid").

AgileGhost
14 november 2006, 16:33
Ik ben van plan aanstaande zomer naar Mark Bailey te gaan, ik heb zijn site een tijdje terug bekeken, en een linkshandige neck-thru natural finish explorer met ken lawrence headstock en seymour duncans zal ik niet zomaar vinden, dus bouw ik hem zelf wel :)

Jens_vdw
14 november 2006, 18:22
Ben van Grimbergen dus das toch wel ni echt in de buurt van Hasselt.
dusja... Enfin miss moek het maar zo bezien kem nog tijd e ... Kpasseer vantjaar maar mijn 5de ASO.

Marcel2
15 november 2006, 08:08
Ik ben van plan aanstaande zomer naar Mark Bailey te gaan, ik heb zijn site een tijdje terug bekeken, en een linkshandige neck-thru natural finish explorer met ken lawrence headstock en seymour duncans zal ik niet zomaar vinden, dus bouw ik hem zelf wel :)

Ik ben drie keer bij Mark Bailey geweest, je zult er beslist geen spijt van krijgen!

B_2_the_a
15 november 2006, 08:16
3x?????? damn

ik loop al 3 jaar te plannen ;)

hoop van de zomer genoeg geld te hebben (de gitaar zelf is het probleem niet, de rest)

Javaca
15 november 2006, 22:10
Hallo, hier iemand die op de opleiding in Boom zit.
Het is hier het 5e tm 7e jaar BSO (3e graad). Het niveau van de opleiding en vooral medestudenten ligt echter wel wat hoger. (Met B_2_the_a als uitzondering die de regel bevestigt ;) )


voor meer informatie: www.ilsa.nu (http://www.ilsa.nu/)

B_2_the_a
15 november 2006, 22:33
HEEEEEEEEEY!!!


ik ben gestopt omdat ik toch meer toekomst wil hebben ;) en omdat ik erg lui was vorig jaar :)

Ik heb het idee, als ik het per september wel zou doen zou ik het wel redden.. Dit ook omdat ik nu een stuk handiger en geconcentreerder ben...


edit: diploma technisch is het tussen mbo en hbo in, maar je hebt er niet echt veel aan (daarom ben ik gestopt), je kan dan een gitaar bouwen/repareren... maar ik zag er zelf geen toekomst in

Jens_vdw
15 november 2006, 23:09
Ben voorlopig ook echt ni van mijn zin van mijn studies op te geven hoor. Tzou zo iets bijkomstig zijn, ma avondschool of cursussen zijn daarvoor schaars vermoed ik (terecht) daarmee de vraag
Tis zo eerder iet van "I have a dream" wete wel... Hoe vet zout ni zijn om op een eigen PRS modeleke of dergelijke te scheuren...

B_2_the_a
16 november 2006, 00:48
Dan is boom sowiezo niks: alleen maar akoustisch/klassiek spul

ernieman
16 november 2006, 08:21
edit: diploma technisch is het tussen mbo en hbo in, maar je hebt er niet echt veel aan (daarom ben ik gestopt),

Ja, diploma technisch misschien wel, maar qua nivo niet. Dan bedoel ik het nivo van de "algemene vakken". Ikzelf ben na Boom door gaan studeren aan een HBO (HO-kort type, 3 jaar), in België, gewoon omdat ik wist dat er brood op de plank moest komen. Dat kon omdat ik dus een 7e jaar BSO had gehad. Maarrrrrrrr, rrrrr, rrrrr, jemig de pemig dat was zwaar hoor. Ik had voor Boom in Nederland HAVO gedaan, wat dus genoeg is om HBO te doen. Maar 3 jaar Boom had mijn algemene kennis drastisch omlaag gebracht. Ik heb het uiteindelijk wel gehaald (die HBO dus), maar het was aanpoten. zeker het terug leren "leren".


je kan dan een gitaar bouwen/repareren... maar ik zag er zelf geen toekomst in
Nu wil ik Boom ook niet onderuithalen (puurs ook niet, want dat komt op hetzelfde neer) maar. Als je zo'n opleiding gaat doen, moet je echt niet denken dat je na 3 jaar een volleerd gitaar/viool-bouwer bent. Het dient als aanzet. Na die drie jaar zou je ergens in de leer moeten gaan of het als "hobby" moeten beginnen (bijberoep). Niet nog eens verder gaan studeren in Italië of Engeland, want je leert daar misschien wel iets bij, maar het blijft nog steeds een opleiding die geen weerspiegeling is van de realiteit.
Als je gitaren wilt gaan bouwen moet je heel veel inzet en psychische uithoudingsvermogen hebben wanneer je er je brood mee wilt verdienen. Op een opleiding krijg je veel voorgeschoteld en lijkt het allemaal heel simpel, maar eens je er dan na 3 jaar alleen voor staat, is het wel iets anders. Plots is de mooie ruime werkplaats met duur materiaal allemaal weg en moet je het op je eigen kleine werkbankje doen, met maar 1 schaaf, een paar beitels, etc... En dan is het wel even slikken. Op zo'n momenten heb ik toch meer bewondering voor mensen die het zich helemaal zelf hebben geleerd. Doordat die alles zelf hebben moeten uitzoeken, met vallen en opstaan, weten ze (vind ik) beter hoe goed je je moet inzetten.

Maar goed, ik ben aant afdwalen, ik lijk wel een meimerende ouwe lul... djeez.:D

B_2_the_a
16 november 2006, 08:39
Ik heb het uiteindelijk wel gehaald, maar het was aanpoten. zeker het terug leren "leren".

Hier heb ik inderdaad ook veel last van, niet dat ik daar echt bezig was met de theorie... ik heb het meer als jaartje feest gezien :P

Theoretische kant is op zeer laag niveau (als ze heir nou wat aan zouden doen)...

Javaca
16 november 2006, 22:17
Het is heel simpel:
Als je akoestisch (klassiek) kunt bouwen is het bouwen van een electrische gitaar een peulenschil.

ernieman
16 november 2006, 22:31
Het is heel simpel:
Als je akoestisch (klassiek) kunt bouwen is het bouwen van een electrische gitaar een peulenschil.

NOT!

gaan we lekker een battle met de mods houden?

Javaca
16 november 2006, 23:07
Leuk idee ;)


Ik doel hier op een basic electrische (tele, strat e.d.)

B_2_the_a
16 november 2006, 23:08
Het is heel simpel:
Als je akoestisch (klassiek) kunt bouwen is het bouwen van een electrische gitaar een peulenschil.


sorry jan
hier kan ik je geen gelijk in geven...
het is misschien wel makkelijker
maar geen peulenschil

Mattia
17 november 2006, 09:39
sorry jan
hier kan ik je geen gelijk in geven...
het is misschien wel makkelijker
maar geen peulenschil

Het is eigenlijk gewoon vooral anders. De hals is grofweg hetzelfde, maar voor de rest denk ik dat je meer hebt aan een achtergrond in het snijden (carving) van hout, of in het bouwen van (akoestische) archtops als je iets wil maken dat net wat ingewikkelder is dan een telecaster of een strat.

Voor de rest zijn electrische gitaren toch eigenlijk best wel simpel. Lakken, fretten, setup is moeijker dan het bouwen zelf, IMO.