PDA

View Full Version : Wanneer heb je genoeg?



G.G.
13 november 2006, 19:46
Vandaag keek ik naar mijn collectie en bedacht me dat ik er eigenlijk wel genoeg heb.

Ik ben een kortzichtig persoon en vind eigenlijk alleen stratjes lekker spelen.

Maar,..... daar heb ik er eigenlijk wel genoeg van (6 stuks) en over sommige ben ik zo tevreden dat ik me moeilijk iets beters zou kunnen voorstellen dat ik zou kunnen bouwen.

Kent iemand dat gevoel? Hoe hou je je bouwmotivatie lekker op pijl?

AvU
13 november 2006, 19:49
Kent iemand dat gevoel? Hoe hou je je bouwmotivatie lekker op pijl?

Heel simpel, voor mij een gitaar bouwen :p !!!

robostrat
13 november 2006, 20:04
misschien zorgen dat je genoeg vrije tijd overhoud / hebt...... :???: ;)

hassent
13 november 2006, 22:09
Ik ben een kortzichtig persoon

:seriousf: :seriousf: van waar deze depressieve post??? Heeft meneer de bouwblues? Ben je uitgeschoten met je bovenfrees ofzo?? Schei uit man, je bent met een schitterend project bezig en daarna zijn er nog zo veel mooie dingen te bouwen!

Bouw een 3 hals in stervorm ofzo, ben je weer ff van de straat :D .

Als je d'r over wilt praten ben ik er voor je hoor ;) .

Malle Eppie
13 november 2006, 22:14
Genoeg gitaren?! Nou, ikke niet hoor!

Wil nog een Les Paul Zakk Wylde, een dikke BC Rich, een Jackson Kelly of Rhoads, een ESP Page Hamilton, een Stratocaster als Geno Lenardo en een Telecaster van Richard Patrick.

En het liefst maak ik ze allemaal zelf! En dan net ff anders dan het origineel.

Maar eerst maar eens uitvogelen hoe dat allemaal in z'n werk gaat....

B_2_the_a
13 november 2006, 22:19
tjah

ik heb nooit genoeg

ik heb genoeg zodra m'n huis vol zit of dat ik maandelijks niet m'n setjes snaren kan betalen!!


mijn plannen:
Esquire
Tele Thinline
Red Special
LP DC


zucht :)

Mattia
13 november 2006, 22:24
Mjah...ik ben toch meer bouwer dan speler, merk ik; ik heb genoeg leuke ideen die ik best ook zelf zou willen houden, maar ik vind het nu juist leuk en uitdagend om voor anderen te bouwen. Eigenlijk gewoon voor vrienden, verdienen doe ik er niet aan, als ik maar quitte speel denk ik dan maar :-)

B_2_the_a
13 november 2006, 22:31
dat heb ik nou ook

Ik geniet meer van bouwen/verbouwen van (bas)gitaar(effecten) dan van spelen zelf... optreden is weer ander verhaal

ik moet me echt meer bezig houden met bouwen van gitaren... en niet zozeer met effectpedalen :P

fred dons
14 november 2006, 07:16
genoeg ???????????????????????????????
ben je gek geworden ?, lak je misschien zonder masker ?? :D :D

het enige wat mij tegen houd is ruimte gebrek maar er is nog zoveel te ontdekken bij het bouwen, er zijn nog zoveel hout combinaties en hardware mogelijkheden mogelijk (zelfs binnen het stratgenre) dat ik nog wel een tijdje door kan gaan

no 1 hops
14 november 2006, 07:54
al is het gewoon om een paar andere pups uit te proberen.
het blijft leuk

zonniewiw
14 november 2006, 07:59
Voor mijn vriendin heb ik al jaren genoeg gitaren

Voor mezelf daarintegen ...

Wanneer heb je genoeg gitaren ? Daar is 1 levenduur te kort voor

B_2_the_a
14 november 2006, 08:56
al is het gewoon om een paar andere pups uit te proberen.
het blijft leuk


dan kan je beter een test gitaar kopen :P

simpel pickguards wisselen met andere pups erin :P

Enra
14 november 2006, 09:36
Genoeg gitaren??? Ja!!! En nee!!! Ik ken periodes dat ik zeer tevreden ben met wat ik heb. Maar ergens komt dat moment dat de wens naar de ultieme gitaar weer begint te knagen. Ook nu weer!!! Ik heb geen bouwopdrachten op dit moment, dus het mag. En steeds meer begint zich een bouwplan te ontvouwen in mijn brein.

Kortom, deze keer ga ik (ben ik) bezig met Master Grade Sitkaspar, bijna zwart Rio Palissander, Honduras voor de hals en een topkwaliteit Ebben toets. Een Parlourmodel, mijn favoriet. Shortscale, brede hals, twaalf frets tot de kast. Sober, subtiel en functioneel uitgevoerd.

Wordt dit het ultieme instrument?????!!!! Of bestaat het ultieme instrument niet??

En tja, deze nieuwbouw resulteert tzt weer in de verkoop van een eigen en ingespeeld (tweedehands) instrument.

Van Dattum
14 november 2006, 10:02
The torture never stops.....

Mattia
14 november 2006, 10:48
Genoeg gitaren??? Ja!!! En nee!!! Ik ken periodes dat ik zeer tevreden ben met wat ik heb. Maar ergens komt dat moment dat de wens naar de ultieme gitaar weer begint te knagen. Ook nu weer!!! Ik heb geen bouwopdrachten op dit moment, dus het mag. En steeds meer begint zich een bouwplan te ontvouwen in mijn brein.

Kortom, deze keer ga ik (ben ik) bezig met Master Grade Sitkaspar, bijna zwart Rio Palissander, Honduras voor de hals en een topkwaliteit Ebben toets. Een Parlourmodel, mijn favoriet. Shortscale, brede hals, twaalf frets tot de kast. Sober, subtiel en functioneel uitgevoerd.

Wordt dit het ultieme instrument?????!!!! Of bestaat het ultieme instrument niet??

En tja, deze nieuwbouw resulteert tzt weer in de verkoop van een eigen en ingespeeld (tweedehands) instrument.

Klinkt erg leuk...op m'n 'bouwlijst' staan een tweetal parlours (misschien zijn het 00's), rio palisander (3-delige sides, geen stukken die lang genoeg zijn, voor een spotprijs drie balkjes gekocht die gezaagd moeten worden), eentje krijgt dan een mooie Euro spruce top, en z'n broertje een Redwood topje. Verder wilde ik ze quasi-gelijk uitvoeren.

Maargoed, eerst maar eens met wat minder zeldzaam hout een aantal bouwen. Eerst eentje in kersen met een van jouw topjes. En die bearclaw, die komt op een quilt sapele of macassar eben kist. Denk ik. Ik weet het nog niet helemaal.

B_2_the_a
14 november 2006, 11:12
owjah

nog een paar dingenop m'n planbouwlijst iets :

elektrische oktaaf gitaar

elekt/akoustische klassieke gitaar (a la godin)

no 1 hops
14 november 2006, 11:25
dan kan je beter een test gitaar kopen :P

simpel pickguards wisselen met andere pups erin :Pbestaan die dan?
heb al een tijdje een idee voor de 'comparecaster' of 'swapcaster'
stel je voor, inplaats van een gitaar omruilen, je klikt het slapplaatgedeelte los, en schuift er een andere met anderepups weer in met de snaren op spanning.

sickpunk
14 november 2006, 11:56
ik weet wel dat gibson les pauls heeft, waar je de elementen uit kan halen en er andere op aankan sluiten.... was gewoon een body met grote blokken eruit, die weer opgevult werden door de pick-ups er acvn achter in te schuiven... zo kon je verschillende elementen uitproberen.

ik denk niet dat het moeilijk is om te maken, als alles toch op een slagplaat zit... enige waar je rekening mee moet houden is je output-jack... maar dat kan je maken met een simpele interface.

B_2_the_a
14 november 2006, 12:07
bij voxhumana staat een strat

concept is redelijk makkelijk


je maakt de zijkant open... je freest dus de electronica ruimte open...

dan pas je de slagplaat aan zodat je schroefjes alleen klein tikje losser moet draaien dat de slagplaat los kan....... kan je zo schuiven


idee voor aarding van de brug: patch kabeltje (2 outputs op de slagplaat zelf, een voor aarding van de brug en de andere is signaal out)

sickpunk
14 november 2006, 12:24
patchkabeltje is makkelijk te maken met een mini-jack... de 2 inputs op de slagplaat monteren, en verder gewoon 2 mini-jacks die je daar in kan klikken(wel lang genoeg draad gebruiken)...
moeilijkste zal zijn om de slagplaat er netjes uit te krijgenen ervoor zorgen dat ie ook weer netjes erin kan... met frezen lijkt et mij dat je een erg groot gat overhoud, ook als de slagplaat erin zit

zonniewiw
14 november 2006, 12:24
Er heeft ooit jaren geleden , ik geloof dat het iets italiaans was

Een plexi glas gitaar bestaan (sg model) , waar je de elementen onder de snaren uit kon klikken en kon vervangen met door hun aangepaste andere elementen

De elementen hadden aan een zijkant een printplaatje(voetje met koperen kanalen die op die manier aangesloten werden op een vaste fiche in de uitgefreesde element holte in de body

Tis nooit geen sukses geworden ma kvond het wel een leuk gevonden id

sickpunk
14 november 2006, 12:32
zo zaten die gibson ook in elkaar, maar dan waren ze van hout...
ik vind het wel een grappig idee... en ook wel leuk om het te perfectioneren, zodat je ook echt in live situaties kan wisselen... fuck meerdere gitaren:P: lang leve meerdere slagplaten:P

charlotte
14 november 2006, 12:40
Hey Luitjes :)

Tja genoeg..., ik vindt spelen en bouwen beiden leuk.
Ben helemaal verknocht geraakt aan de LP,dus :
Wil voor mezelf nog een Lp met gesloten elementen bouwen en nek trough, en daarna nog een Lp florentine, dusz.......... .
En daarna ? we zien dan wel weer ..... .

groetjes Charlotte :hippie:

zonniewiw
14 november 2006, 12:43
zo zaten die gibson ook in elkaar, maar dan waren ze van hout...
ik vind het wel een grappig idee... en ook wel leuk om het te perfectioneren, zodat je ook echt in live situaties kan wisselen... fuck meerdere gitaren:P: lang leve meerdere slagplaten:P


Nuja , om eerlijk te zijn , een andere gitaar opt podium geeft toch iets extra ..

En als ge tussen 2 nummers moet beginnen wisselen van slagplaat - elementen , zal het toch een inginieus systeempje moeten worden vrees ik

B_2_the_a
14 november 2006, 13:21
patchkabeltje is makkelijk te maken met een mini-jack... de 2 inputs op de slagplaat monteren, en verder gewoon 2 mini-jacks die je daar in kan klikken(wel lang genoeg draad gebruiken)...
moeilijkste zal zijn om de slagplaat er netjes uit te krijgenen ervoor zorgen dat ie ook weer netjes erin kan... met frezen lijkt et mij dat je een erg groot gat overhoud, ook als de slagplaat erin zit


klopt, onderkant ligt gewoon open zegmaar, waar je been normaal zit

sickpunk
14 november 2006, 16:28
tuurlijk geeft 2 gitaren wat extra's... maar als project en sowieso qua handigheid lijkt het me een leuk iets...

zou dit een oplossing zijn? ruimte onder de slagplaat(aan de kant waar die heen word geschoven) zoveel mogelijk weg halen en/of schuin laten lopen en dan gewoon rustig omhoog schuiven? een compleet stuk uit je gitaar is natuurlijk wat apart :P

G.G.
14 november 2006, 17:21
Ben helemaal verknocht geraakt aan de LP,dus :
Wil voor mezelf nog een Lp met gesloten elementen bouwen en nek trough, en daarna nog een Lp florentine, dusz.......... .

Dat heb ik dus met strats, maar wat als je eigenlijk al genoeg strats hebt om alle soorten geluiden en klanken uit te halen?

Tsja, dan ga je iets anders bouwen waar je op voorhand al van weet dat je er helemaal niets mee gaat doen (mijn PRS)

B_2_the_a
14 november 2006, 17:41
Dat heb ik dus met strats, maar wat als je eigenlijk al genoeg strats hebt om alle soorten geluiden en klanken uit te halen?


je minder goede eruit gooien en betere bouwen ?


heb je al gedacht aan een strat met kamers, strat met bigsby, p90 strat, tele strat (strat contour met tele hardware), etc..
wat dacht je van kunstoffen?

of double neck strat?

Dirk W
14 november 2006, 18:02
ik heb altijd wel een lijst in mn hoofd met gitaren die ik nog wil, soms schrijf ik ze op, gewoon voor de grap als ik me verveel, om even te dromen. Het zijn altijd rond de 3 gitaren ofzo.
Als ik dezelfde lijst dan 3 maanden later bekijk staat er nog eentje op die ik nog wel wil en de rest hoef ik niet zo nodig meer.

En mocht ik ooit alle gitaren hebben die ik wil dan zou ik dat des te gaver vinden! Dan zou ik dingen gaan proberen. Zomaar een vorm nemen die in je opkomt en eens wat andere houtsoorten. Met de ervaring die je dan hebt kun je er altijd wel een mooie gitaar van maken.

Maar ik verwacht niet dat ik ooit zoveel gitaren zal bouwen ;)

no 1 hops
14 november 2006, 18:13
leg de gitaar in je gedachten plat neer, onderkant naar je toe.
stel je druk achterop, of voorop de body een klein drukknopje in en trekt dan een soort lade uit de gitaar.
de bovenkant van die lade is de slagplaat met nog een stuk hout van de onderkant.
je maakt twee koperen kleine geleiders die bij in en uitglijden van de lade contact maken met twee koperen stukjes waaraan de jack zit.
kun je eens werkelijk elementen proberen met dezelfde gitaar op hetzelfde tijdstip.

G.G.
14 november 2006, 18:41
je minder goede eruit gooien en betere bouwen ?


Dat heb ik de afgelopen jaren al gedaan, heb geen mindere meer om eruit te gooien. Deze 6 zijn gewoon goed!


heb je al gedacht aan

een strat met kamers,
strat met bigsby,
p90 strat,
tele strat (strat contour met tele hardware),
wat dacht je van kunstoffen?

of double neck strat?

Nee,
nee,
misschien,
nee,
nee,

nee.

B_2_the_a
14 november 2006, 19:24
hmm
je bent ook niet echt een experimenteel typ :P

Dirk W
14 november 2006, 20:34
een p90 strat zit al een tijdje in mn gedachten :P dat is zon idee die het nu al 8 maanden volhoudt. Ik ben al 2 keer bijna begonnen.

B_2_the_a
14 november 2006, 21:01
ik droom er al jaren van (bij wijze van spreke :P)

helaas heb ik niet de mogelijkheid om wat te bouwen

Dirk W
14 november 2006, 21:25
Een strat is altijd wel makkelijk, tenminste ik heb nu alle templates die ik nodig heb enzo, en ik denk dat een strat body wel te maken is in zo'n 10 uur. Essen kan ik van mn werk meenemen.
Maar het is het verven waar ik altijd zo bang voor ben :S

oknarb180
14 november 2006, 23:32
Hey G.G.

Chin up!!
Hoe meer gitaren hoe meer vreugd!!!
Misschien als volgende uitdaging eens een gitaar voor iemand anders helemaal naar zijn eigen wens bouwen. Dan zul je bepaalde dingen denk ik toch uit een andere hoek moeten bekijken dan je eigen hoek zeg maar.

Gewoon lekker blijven bouwen, dubbel neck strat misschien?
Strat met nylonsnaren?

Verzin het maar en bouw het gewoon.

vr.gr.

Branko

G.G.
15 november 2006, 08:10
Misschien als volgende uitdaging eens een gitaar voor iemand anders helemaal naar zijn eigen wens bouwen. Dan zul je bepaalde dingen denk ik toch uit een andere hoek moeten bekijken dan je eigen hoek zeg maar.


Ja, dat lijkt me dus wel heel leuk, maar de meeste mensen schrikken van de materiaalkosten en beseffen niet dat een handgebouwde meer moet kosten dan een squier ofzo.

B_2_the_a
15 november 2006, 08:15
ik wil wel een klant zijn :cheerup:

B_2_the_a
15 november 2006, 08:16
Een strat is altijd wel makkelijk, tenminste ik heb nu alle templates die ik nodig heb enzo, en ik denk dat een strat body wel te maken is in zo'n 10 uur. Essen kan ik van mn werk meenemen.
Maar het is het verven waar ik altijd zo bang voor ben :S


olie my friend

of pu mat lak (werkt zelfde als olie, maar dan uit een spuitbus.... 1 laag.. in laten te trekken...... laag 2... even later laag 3.... uit laten harden... laatste laag... 2 weken wachten en ff polijste)

Kim Wilson
15 november 2006, 08:43
Ja, dat lijkt me dus wel heel leuk, maar de meeste mensen schrikken van de materiaalkosten en beseffen niet dat een handgebouwde meer moet kosten dan een squier ofzo.
Daar hik ik ook tegenaan. Ik wil wel voor anderen cabinetjes bouwen. Maar als ze dan gaan informeren wat het kost, is het ze te duur. Ja hehe, moet ik ze dan voor niks in elkaar spijkeren? Het voordeel bij jou en mij is dat de klant een oplossing op maat krijgt. Niet dat je goedkoper bent.

Dirk W
15 november 2006, 08:47
ja olie is een oplossing idd. Ik ben zelf alleen niet echt fan van olie, het ziet er zo onprofessioneel uit, zo rauw. Dat heeft zn charme, maar ik heb vaak liever een beetje spiegel of juist veel spiegel.
Dat pu lak, hoe is het resultaat dan? Dat hij mat is maakt weinig uit toch? als je later polijst.

@oknarb dat lijkt me idd de meest logische volgende stap. Mattia doet het geloof ik al. Maar tegen de tijd dat ik op zo'n niveau zit zal ik eerst even wat gitaren voor mezelf bouwen :D.
Maar dan nog, een vriend van me heeft het er wel eens over, maar dan vraag wat ie wil, dan zegt ie: "naja een strat, een zwarte met een witte slagplaat".
Dat kun je ook gewoon in de winkel kopen.

Mattia
15 november 2006, 10:13
Olie finish vind ik ook alleen weggelegd voor een bepaalde soort look, zeg maar. Een quilt top gitaar met een zijdeglans olie finish is gewoon Fout, daar moet hoogglans op, en een strat (met slagplaat, dan) hoort ook een beetje te glanzen. Maar een beetje neck-through, of een bas, of iets met 'rauwe', niet al te wilde houtsoorten, dat mag best ge-olied worden. Bij akoestische gitaren vind ik een mooie glans ook wel wat hebben, maar een satin finish, zonder al teveel tierlanteinen, heeft toch ook wel echt z'n charme.

Enne, Dirk: het duurde bij mij zon'5-6 gitaren voordat ik dacht van 'nou, nu eens iets bouwen voor iemand anders, dat durf ik wel redelijk aan'. Die rooi PRS-achtige was wel een beetje erg grote stap voor een erg goede vriend, en ik prijs mezelf nogsteeds op 'onderdelen/kostendekkend' niveau. Heb nog genoeg te leren/te oefenen/te verbeteren. Meer dan genoeg. En dan hebben het alleen nog maar over de electrische gitaren, dat akoestisch wereldje, daar begin ik echt net aan...

Dirk W
15 november 2006, 13:24
Ja idd, dat over die olie finish vind ik ook. Soms kan het soms niet, ik wil dus iig ook in staat zijn een normale finish te maken, olie is een optie maar kan de gewone lakken niet vervangen.

Ik denk dat jij in principe wel goef genoeg bouwt om geld te rekenen. Maar misschien is het ook een principe kwestie. Als je er geld voor gaat vragen moet je ook een beetje garant staan voor kwaliteit en moet je er misschien ook vaart achter zetten, dan verlies je toch een deel "hobby"

Mattia
15 november 2006, 13:51
Ik denk dat jij in principe wel goef genoeg bouwt om geld te rekenen. Maar misschien is het ook een principe kwestie. Als je er geld voor gaat vragen moet je ook een beetje garant staan voor kwaliteit en moet je er misschien ook vaart achter zetten, dan verlies je toch een deel "hobby"

Dat is het ook zeker wel, ja. En dan nog mogelijk gehannes met de belastingdienst als je het echt helemaal netjes wil doen, zeg maar. Nee, dan vergaat me de pret al veel te snel. Ik beleef er genoeg lol aan dat ik het best wil bekostigen. Als ik maar neit te hard naadenk over hoeveel geld ik er al in heb gestopt....