PDA

View Full Version : Olie Finish



AvU
13 november 2006, 17:20
hallo,
Misschien heb je het wel gelezen maar ik ben bezig met mijn SG bass body en heb een vraagje:
Omdat ik niet de mogelijkheid heb om het te spuiten wil ik het graag olien, mijn vraag: hoe doen julie het. Toen ik bij Baileys was heb ik hem ook geolied op de volgende manier: 1e laag; opwrijven, daarna weer afschrobben, 2 uur laten drogen;
2e laag; heel licht schuren, opwrijven, daarna weer afschrobben, 8 uur laten drogen;
3e laag; heel licht schuren opwrijven, daarna weer afschrobben en laten drogen.

hoe doen julie het?

Grt. Arjan

G.G.
13 november 2006, 18:14
Heb 2 geoliede strats. Ik doe het zonder nadenken en zonder systeem. Gewoon schuren , en dan olie erop smeren, en inwrijven, meer erop en inwrijven etc...... totdat ik hem mooi vind.

daarna regelmatig naar het hout kijken en eventueel een beetje bijsmeren (in mijn geval (ongeveer 1 x in de 3 maanden)

Zal ongetwijfeld wel op een bepaalde manier moeten, maar dat vind ik te ingewikkeld om allemaal uit te zoeken.

Ohja.. ik gebruik gewoon Kiwi vloeibare bijenwas en Pledge meubelolie :seriousf: werkt prima.

AvU
13 november 2006, 18:19
waarvoor gebruik je de bijenwas?

G.G.
13 november 2006, 18:56
waarvoor gebruik je de bijenwas?

Vind ik fijn aanvoelen.

piezo
13 november 2006, 20:46
Ik vind bijenwas ook heerlijk aanvoelen. Het is dat ik kleurtjes ook wel leuk vindt, anders zou ik van al mijn gitaren de lak afschuren en ze met bijenwas en olie afwerken. Bij een aantal halzen zou dat nog wel eens kunnen gebeuren ook.

Bij de vorige zelfbouw wilde ik het hout zo blank mogelijk houden, dus ik heb zuivere witte bijenwas gebruikt en gezuiverde lijnolie. Eerst bijenwas, daarna 2 tot 3 keer inoliën met wat tijd ertussen.

En de gitaar die nu in aanbouw is krijgt zeker een was-en-olie hals.

AvU
13 november 2006, 22:47
wat zijn de voordelen van bijenwas? alleen feel of ook kleur?
En hoe olie jij dan, Piezo?

Grt. Arjan

piezo
14 november 2006, 00:27
Ik heb witte bijenwas dus dat kleurt niet.
Bijenwas is er van wit via diverse tinten geel en bruin tot bijna zwart. Doorgaans is donkerder ook ouder, maar bijenwas kan ook gezuiverd zijn waardoor het weer lichter wordt, maar wat minder mooi van kleur (zegt een kleurenblinde, haha).
Echte bijenwas geeft aan hout een glad en zacht "perzikhuid" gevoel en een satijnen "gloed", beter kan ik het niet omschrijven.

Olieën kan met een kwast of zachte doek. Met een kwast heb je wat sneller hoeveelheidsverschillen (vooral oppassen voor "zakkers"), maar het werkt wel gemakkelijker. Je moet sowieso de plekken die langer nat blijven droogdeppen, anders kan het hout wel eens minder egaal getint worden.

Een nadeel van was-en-olie afwerking is: je ziet iedere afwijking in het hout of in je voorbewerking twee keer zo goed! Als je van natuurlijk houdt is dat niet erg en gaandeweg worden de verschillen minder opvallend. Houtkunstenaars vinden dat mooi - zolang het niet aan gebrekkige voorbewerking ligt tenminste.