PDA

View Full Version : 2 speakers in 1 combo?



Johnny Ramone
13 november 2006, 15:20
Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om in 1 gitaarversterker-combo van 40 Watt 2 speakers te plaatsen van verschillende wattage (schrijf je dat zo?). Dus 1 speaker van 25/30 Watt en 1 van 50 Watt. Als het kan, wat is dan de consequentie voor het geluid?

Bedankt.

Tristan
13 november 2006, 15:31
Het enige dat ik heb horen zeggen is dat als je twee verschillende speakers combineert je deze het beste parallel kan aansluiten, als je ze serieel aanluit dan zouden ze namelijk een beetje frequentierespons weg kunnen eten van elkaar...
Bovendien is het zo dat de maximale belastbaarheid nog steeds maar twee keer de belastbaarheid van de minst belastbare speaker wordt...
2 x 25watt = 50 watt en 2 x 30watt = 60 watt...
Dat moet op zich dus geen probleem zijn met je amp...

Gaat het trouwens over je Fender Custom Shop '57 Twin Amp?

Wat het doet met je sound hangt ervan af welke speakers je wil combineren, ik ken zo snel uit mijn hoofd geen speaker die 50 watt belastbaar is, de Celestion G12M's zijn 20 tot 25 watt belastbaar en de Celestion G12H 30 watt...
Er zijn wel mensen die een combinatie van een Vintage 30 (60 watt) en een G12M of G12H in hun 2x12 kasten hebben zitten, sommigen zeggen dat het werkt, anderen vinden het helemaal niets, ik zou het echt niet weten...

Ik zou eerst eens bepalen wat je nu mist aan je sound en dan je amp proberen met een aantal verschillende kasten met verschillende speakers om erachter te komen wat je precies zoekt, misschien is het zowieso geen dom idee om gewoon naar een 2x12 kast te zoeken waar je je combo op kan zetten, die wel de juiste sound voor je geeft...

heavy-metal-thunder
13 november 2006, 15:52
Ik meen dat de impedantie het belangrijkste is.

Chris Winsemius
13 november 2006, 16:15
Impedantie is zeer belangrijk; voor 'n '57 tweed Twin reïssue 2 maal 8 ohm dus.
Als iedere speaker maar 20/25 Watt of meer is dan is het goed.

Johnny Ramone
15 november 2006, 23:10
Erg verwarrend:

De originele (bijgeleverde) manual zegt 2 speakers van 8Ohm, deze zijn aangesloten op een 4Ohm output.

De service manual (ontvangen via de mail van Fender) zegt 2 speakers van 4 Ohm, deze zijn aangesloten op wwn 4 Ohm output.

Als ik achter in mijn versteker kijk, dan zie ik 2 speakers zonder de nodige info in serie aangesloten op een 4 Ohm output.

Nu weet ik dus helemaal niets meer!

Tristan
15 november 2006, 23:27
Volgens mij kan de tweede optie helemaal niet...
2 speakers van 8 Ohm in parallel geeft 4 Ohm, dat klopt als het goed is...

Ervan uitgaande dat er voornamelijk speakers van 4 Ohm, 8 Ohm en 16 Ohm verkrijgbaar zijn is dat volgens mij het enige wat je kan doen om 4 Ohm uitgangsimpedantie te krijgen, want als je twee 4 Ohm speakers serieel aan elkaar schakelt kom je volgens mij al uit op 8 Ohm uitgangsimpedantie...

Hiervan uitgaande heb je dus twee 8 Ohm speakers nodig die je parallel aan elkaar schakelt...

Ben je nu overigens nog steeds bezig om nieuwe speakers in je amp te hangen?
Wat mis je nu in je geluid?

Johnny Ramone
15 november 2006, 23:39
Nogeens voor alle duidelijkheid ik heb in mij versterker 2 speakers in serie aangesloten, eerst een kabel naar de ene en dan van daaruit naar de andere speaker. De output van de versterker is 4 Ohm/40Watt. Hoeveel watt en hoeveel Ohm moeten de speakers volgens de muzikale natuurwetten zijn?

jacky
16 november 2006, 09:30
2 ohm 20W

serie is plus naar min en dan de ene plus naar de amp en van de ander de min naar de amp

parr is plussen zijn verbonden en minnen zijn verbonden als ze op deze laatste manier zitten heb je 8ohm min 20W nodig.

Gaat het om de twin dan zitten ze als het tweede voorbeeld

Johnny Ramone
16 november 2006, 11:48
2 ohm 20W

serie is plus naar min en dan de ene plus naar de amp en van de ander de min naar de amp

parr is plussen zijn verbonden en minnen zijn verbonden als ze op deze laatste manier zitten heb je 8ohm min 20W nodig.

Gaat het om de twin dan zitten ze als het tweede voorbeeld

Ik zal alles nogeens langslopen. Die Fender boys bij www.fender.co.uk weten echt niet wat ze verkopen, triest!