PDA

View Full Version : Aardproblemen (nee geen broeikaseffect)



Shannara
15 december 2002, 02:52
Hey allemaal!

Ik heb sinds vandaag een bas gekocht met een versterker. Tot zover alles ok, maar nou kom ik thuis en blijkt dat er in het hele huis maar 3!!! geaarde stopcontacten zijn!!! Eentje in de keuken, eentje in de douche en nog een in de schuur.

Nou wil ik lekker op zolder gaan bassen, maar daar is dus geen geaard stopcontact te vinden! En die versterker protesteerd hiertegen met een dikke brom :sad:

Nou is 't niet echt handig om vanuit de badkamer een verlengsnoer te leggen naar zolder toe, dus heeft iemand suggesties over hoe ik dit bromprobleem kan oplossen?

Alvast bedankt!!!
~Shannara

flearulez
15 december 2002, 10:37
hmmmmmmmmmm hadden we niet niet al een milion times gehad?

Je moet ff een ijzerdraad van de amp naar de radiator leiden. beiden moeten natuurlijk ijzeren gedeelts raken.
Dus heb je bv. een fan achter zitten in je amp, met zon roostertje ervoor bevestig met schroeven. kun je schroefje loshalen, ijzerdraadje ertussen, schroefje weer erin, dan naar radiator leiden, volla brom is weg!

Ik speel ook ongeaard, nooit brom????
Hoe kan dit dan?

Shannara
15 december 2002, 14:35
Dan heb je geen buizenversterker.

Bedankt voor je antwoord (hoewel ik geen radiator op zolder heb :wink: )! Ik had de zoekfunctie moeten gebruiken, sorry! Shame on me!

flearulez
15 december 2002, 15:00
neej een buizen pre-amp.

naja hopelijk vind je iets dat het stopt

Ruud
15 december 2002, 17:31
ik heb ook een hele tijd een 100% buizenamp gehad, die broemde ook nooit op ongeaarde stopcontacten hoor..Ik vraag me af of dat klopt...,

flearulez
15 december 2002, 18:12
heb je mischien tl buizen in de buurt?

Shannara
15 december 2002, 22:02
Nee, geen TL-buizen hier, wel een paar 125 Watt peertjes :wink:

Maar het probleem is al opgelost. Ik heb hier op zolder toch nog een geaard stopcontact gevonden (na lang zoeken, achter de boiler) en nu klinkt ie als een zonnetje!

Bedankt mensen!

AllodoX
16 december 2002, 13:32
Aarding is niet alleen belangrijk voor je geluid, maar ook voor de veiligheid.

Let ffkes goed op mensen.. je zit te spelen op metalen snaren die via de brug geaard zijn.. zit er een kortsluiting in je versterker en hij is niet geaard dan ben je dus zwaar de lul en krijg je een opflikker die aardig op kan lopen en zelfs al een aantal gitaristen en bassisten fataal is geweest.

flearulez
16 december 2002, 13:43
hmm beetje jackass dus wat ik doe, extreem bass playing

basswasp
16 december 2002, 13:46
Heej ik doe ook mee :grin:






Of :sad: ?

Shannara
16 december 2002, 22:33
Ja, Allodox, ik heb de verhalen gelezen. Maar die zijn van een aantal jaren geleden waarschijnlijk want er zit sowieso in de nieuwere huizen (ik woon in een nieuwbouwhuis) standaard een soort beveiliging die de 'terugkomende' stroom meet met de 'heengaande' en als ergens meer dan X stroom is weggelekt springt de stop. Dus je zult er vast wel wat van merken, maar waarschijnlijk overleef je 't wel.

Evengoed vind ik 't een veilig idee om geaard te spelen.

AntY
16 december 2002, 22:57
ja shannara wat jij beschrijft is idd de aardlekschakelaar....... pcies waar t hier over gaat. sinds 198x of 199x is het verplicht om bij huizen alle stopcontacten geaard te maken. Bij huizen die voor die tijd zijn gemaakt kan je dus stopcontacten tegenkomen die niet geaard zijn. Dus in de meeste huizen zijn een hoop stopcontacten niet geaard.

Shannara
16 december 2002, 23:00
Dat was mijn hele probleem dus :wink:

AntY
17 december 2002, 00:01
ik had t ook maar ben inmiddels verhuisd :smile:

frenske
17 december 2002, 09:38
Het hoeft niet meteen aan de aarding te liggen, het kan ook de gitaar liggen (isolatie van de electronica etc.).
Eerst had ik een Squier en die gaf me een ruis van jewelste of mijn ongeaarde Peavey. Nu heb ik een MTD en die geeft alleen ruis als ik beide treble's (bas+versterker) helemaal open gooit.

flearulez
17 december 2002, 19:34
welke buizen amp had je trouwens?
ff by the way

Shannara
17 december 2002, 22:56
Nee het ligt niet aan mijn gitaar, nu ik de versterker in een geaarde stopcontact heb gedaan klinkt ie als een zonnetje!

Ik heb een klein Reavey Minx 110 versterkertje (35 Watt geloof ik, maar dat is meer dan genoeg om de buren wakker te maken)
Ik weet trouwens niet 100% zeker of het een buizenversterker is, hij is er in ieder geval wel zwaar genoeg voor!