PDA

View Full Version : MXR EVH Phase 90 vs. MXR Phase 90



jimihattricks
13 november 2006, 09:35
Ey mensen,

Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke phaser voor een redelijke prijs. 1 geluid dat er zeker uit moet komen is de intro van 'Ain't talkin' bout love' van Van Halen. Nu zou je natuurlijk zeggen, dan kun je met de EVH Phase 90 niet verkeerd gaan. Precies, dat dacht ik ook. Maar toen dacht ik: Eddie gebruikte voor het opnemen van dat nummer toch gewoon een MXR Phase 90? Waarom zou ik die dan niet gewoon kopen, hij is een stuk goedkoper iig... ik weet niet of ik dat ding namelijk heel erg veel ga gebruiken, sjnappie?

wat denken jullie?

Josdevos
13 november 2006, 09:56
Die EVH Phaser kan switchen tussen script en block logo dacht ik... EVH gebruikte ouwe Script logo...

Dirk_Hendrik
13 november 2006, 10:05
Ik vond het verschil in klank tussen de twee settings het extra geld voor een "EVH" in elk geval niet waard.

jimihattricks
13 november 2006, 11:18
Ik vond het verschil in klank tussen de twee settings het extra geld voor een "EVH" in elk geval niet waard.

daar doelde ik een btje op, is het t extra geld waard..

ik kan een gewone phase 90 (de nieuwe, dat is dan een block logo, right?) testen in mn lokale gitaarshop, maar de EVH niet, dus dit is bruikbare info!

ik vind de samples van de EVH phaser op musiciansfriend.com wel erg overtuigend btw, maargoed, een btje sleutelen met de instellingen + een delay erbij en ik haal uit de gewone phase 90 ook 'Ain't talkin' 'bout love' zeggen jullie dus..?

zo ben ik het van plan: marshall guv'nor > mxr phase 90 > digitech digidelay (die laatste twee al dan niet in de fx-loop) > peavey valveking.. gaat wel lukken dus..?

en daarnaast lijkt die gewone phase 90 me meer geschikt voor het subtielere werk dan de EVH-setting op de EVH-phaser, dus ik zou m voor de rest toch weinig gebruiken dan..

Tristan
13 november 2006, 12:02
Er zijn nu drie uitvoeringen van de MXR Phase 90, van goedkoop naar duurder:
MXR Phase 90
MXR Phase 90 Custom Shop Script Logo
MXR Phase 90 EVH

De eerste is het gewone reissue model, maar deze is niet gelijk aan een oude, klinkt minder subtiel en heeft zonder aanpassingen ook een midhump welke (lelijk) kan oversturen...
Er zijn wel modificaties ontworpen waarmee je dit kan verbeteren

De tweede zou een echte remake moeten zijn van de oude Script Logo Phase 90 en deze zou dus subtieler moeten klinken, zonder die midhump en alles, beter geschikt voor EVH...

De laatste is volgens mij gewoon een model dat tussen de eerste twee sounds kan schakelen, maar aangezien de eerste sound niet echt wenselijk is, voor vele mensen niet, zou ik deze dan ook niet aanraden...

Een ander pedaal wat je zou kunnen proberen is de BYOC Phaser, dat is ook een Script Logo Phase 90 clone en die schijnt echt op de oude te lijken, is een zelfbouwpakketje dus ook niet duur...

Nog een tip:
Zet de Phaser voor je distortion of overdrive pedaal om de echte EVH sound te krijgen, een Phaser heeft meer effect als je hem ervoor zet, zet hem ook niet in de fx loop van je amp of iets dergelijks, want dan hoor je helemaal weinig effect en de Phase 90 is van zichzelf al een heel subtiel effect...

Joey Handsome
13 november 2006, 12:52
Nog een tip:
Zet de Phaser voor je distortion of overdrive pedaal om de echte EVH sound te krijgen, een Phaser heeft meer effect als je hem ervoor zet, zet hem ook niet in de fx loop van je amp of iets dergelijks, want dan hoor je helemaal weinig effect en de Phase 90 is van zichzelf al een heel subtiel effect...

Ervoor?!?! Het kan aan mij liggen, maar bij mij is het toch echt andersom. Moet ik er wel bij zeggen dat ik geen Phase 90 heb, maar een Small Stone (een stuk dikker klinkende phaser). Vraag me af of het uitmaakt. Als ik hem voor mijn distortion parkeer dan krijg ik alleen een gaar soort distortion, plaats ik hem erna, dan krijg ik dat 'whoosh' effect als je begrijpt wat ik bedoel.

Wicked Willy
13 november 2006, 13:19
Ik heb mijn MXR Phase 90 EVH wel in mijn loop hangen......en dat klinkt te gek! Hangt denk ik gewoon af van een combinatie van factoren: welke amp? welke gitaar? en welke effecten? En het is natuurlijk ook een kwestie van experimenteren.....

jimihattricks
13 november 2006, 13:20
okay bedankt jongens! ik ga aan het einde v/d maand als mn salaris binnen is es wat verschillende phasers proberen dan (ook die van EH, en mss nog een paar andere die ik kan vinden)..

en de pedalenvolgorde daar kan ik nog altijd mee experimenteren natuurlijk, maar ik was me er al van bewust dat er nogal wat discussie bestaat over waar de phaser wordt geplaatst..

Don Olivier
13 november 2006, 14:27
Ik heb 4 Phasers gehad van MXR...

* Oude Blocklogo
* Re-issue Blocklogo (ge-mod)
* Orginele Phase 90 Script logo
* EVH

Degene die is gebleven is de EVH. Waarom? In 'Script' stand klinkt ie gewoon te gek...met mijn set up dan...

En ja ik heb alle mods gedaan bij de Blocklogo's ( C11 & C12 eruit, R28 eruit),
maar vond em toch niet smooth genoeg.

De EVH met de script switch is smooth en voor mij dus de beste.

Onthou ook; als je oude script logo's koopt kunnen heel wat componenten gewoon 'af' / versleten zijn zodat ie gewoon niet meer zo goed klinkt als vroeger. Voor een orgineel model moet je vaak heel wat munten neerleggen. Heb er zelf een gehad en na een dag al weer verkocht. Vond er niks aan. De re-issue block logo met de mods die ik heb gedaan klonk veel beter (eigenlijk net als de EVH, hoewel de laatste met mijn set upo beter werkte). Kwestie van smaak dus.

Ik zou zeggen; koop een EVH op tweede hands site. Zijn gemiddeld rond de 100 euro!

Tristan
13 november 2006, 14:45
@Don Olivier:
Heb je ook die MXR Phase 90 Custom Shop Script Logo weleens gehoord of gehad?
Het schijnt dat die dus alleen de Script stand zoasl op de EVH heeft, dat lijkt me dan wel een goede keuze voor de Topic Starter als hij een nieuwe zoekt...

@Iedereen:
Ik dacht dat het toch een algemeen feit was dat de Phase 90 voor je overdrive of distortion het beste werkt, maar kennelijk is dat niet zo, bij mij werkt het wel het beste en ik heb er meer mensen over gehoord, met name ook in verband met de EVH sound...

Don Olivier
13 november 2006, 14:48
Ik heb ergens gelezen dat die Custom Script dezelfde componenten gebruikt als de EVH....Commercie....denk ik dan ????

Zal best een goed ding zijn ook. Nee heb em niet gehoord. Ik heb die EVH als laatste aangeschaft en was toen klaar met de zoektocht.

Don Olivier
13 november 2006, 14:52
@Don Olivier:
Heb je ook die MXR Phase 90 Custom Shop Script Logo weleens gehoord of gehad?
Het schijnt dat die dus alleen de Script stand zoasl op de EVH heeft, dat lijkt me dan wel een goede keuze voor de Topic Starter als hij een nieuwe zoekt...

@Iedereen:
Ik dacht dat het toch een algemeen feit was dat de Phase 90 voor je overdrive of distortion het beste werkt, maar kennelijk is dat niet zo, bij mij werkt het wel het beste en ik heb er meer mensen over gehoord, met name ook in verband met de EVH sound...


En o ja....voor of na je distortion voor EVH sound...Poe....

Eddie van Halen gebruikte geen overdrive pedaal maar puur de overdrive van een Plexi die op 10 staat door een 4x12 kast met GM12 Blackbacks.
Dus tsja, hij gebruikte em dus meestal ervoor, maar soms ook ACHTER de versterker door zijn effect pedalen NA de versterker te zetten via een line out naar een andere versterker. Zodat de Plexi in feite een pre-amp was.
Klinkt ingewikkeld, en dat is het ook ;)

Maar ja, daar hebben ze nu een effects loop voor bedacht, maar dat klinkt toch anders zoals Van Halen dat ooit deed.

Ik zou zeggen eerste overdrive (als je een overdrive PEDAAL gebruikt) dan je Phaser.

Tristan
13 november 2006, 15:34
Ik heb ergens gelezen dat die Custom Script dezelfde componenten gebruikt als de EVH....Commercie....denk ik dan ????

Zal best een goed ding zijn ook. Nee heb em niet gehoord. Ik heb die EVH als laatste aangeschaft en was toen klaar met de zoektocht.

Ja, dat dacht ik ook al, dan zou het wel een goed ding zijn voor de Topic Starter, goedkoper dan de EVH en toch die sound...

Ervoor of erachter, tsja, het blijft een kwestie van experimenteren en hangt dus van je setup af...

stratestic
13 november 2006, 15:46
Nu het toch over phaser´s gaat. Ik vraag me af wat precies het verschil is tussen zegmaar de standaard phaser en phaser die je kunt instellen op 6 of 10/12 band. Ik zag namelijk dat Maxon er een heeft en ook een Moogerfooger kan je zo instellen.

Joey Handsome
13 november 2006, 16:01
Zal wel met het bereik van doen hebben.

B_2_the_a
13 november 2006, 16:31
je kan zo een block phase 90 modden naar een evh variant

Tristan
13 november 2006, 16:41
Nu het toch over phaser´s gaat. Ik vraag me af wat precies het verschil is tussen zegmaar de standaard phaser en phaser die je kunt instellen op 6 of 10/12 band. Ik zag namelijk dat Maxon er een heeft en ook een Moogerfooger kan je zo instellen.

Meer bands schijnt een intenser effect te geven, ik heb het echter nog nooit zo gehoord, ik vind het meestal juist minder lekker klinken...

Tristan
13 november 2006, 17:03
je kan zo een block phase 90 modden naar een evh variant

Je bedoelt zo'n reissue?
Ik heb er zo eentje en ik heb de R28 eruit gehaald, de C11 en C12 nog niet, maar ik moet zeggen dat het toch niet klinkt als een echte oude hoor, hij heeft nog steeds een beetje een midhump en klinkt minder smooth...

B_2_the_a
13 november 2006, 17:23
http://diy.erikhansen.net/phase90.htm

dit goed volgen en je bent er


ik had het zelf ook, kwam erg in de buurt

dat is inprincipe het idee van de evh phaserrrrr

strat58
13 november 2006, 18:57
Hoi ik weet nog goed dat er vroeger zo'n klein potmetertje in zat en die kon hellemaal draaien en zo gebruikte ik een phase 90 als treble booster.
Zit dat potmetertje er nog steeds in ?
Peace Strat58

jimihattricks
14 november 2006, 23:01
lokale gitaarboer heeft aan t einde v/d maand een block logo phase 90 en een EVH phase 90 klaarliggen, dus ik ga s testen.. ik neig toch wel naar de EVH, al is t alleen maar vanwege de paintjob en die blauw LED ;)

:D

Don Olivier
15 november 2006, 00:02
Ja, het is een kwestie van smaak.

De EVH vind ik super.

B_2_the_a
15 november 2006, 08:23
Hoi ik weet nog goed dat er vroeger zo'n klein potmetertje in zat en die kon hellemaal draaien en zo gebruikte ik een phase 90 als treble booster.
Zit dat potmetertje er nog steeds in ?
Peace Strat58


het potje zit er nogsteeds in, teminste bij die van mij........ ik weet niet of het echt een treble booster is???


Daarnaast:
blauwe led is 2 sec werk,
die switch 5 min

wrm dan een phaser kopen die veeeeeeeeel duurder is?

Nellyrocks
15 november 2006, 11:56
En o ja....voor of na je distortion voor EVH sound...Poe....

Eddie van Halen gebruikte geen overdrive pedaal maar puur de overdrive van een Plexi die op 10 staat door een 4x12 kast met GM12 Blackbacks.
Dus tsja, hij gebruikte em dus meestal ervoor, maar soms ook ACHTER de versterker door zijn effect pedalen NA de versterker te zetten via een line out naar een andere versterker. Zodat de Plexi in feite een pre-amp was.
Klinkt ingewikkeld, en dat is het ook ;)

Maar ja, daar hebben ze nu een effects loop voor bedacht, maar dat klinkt toch anders zoals Van Halen dat ooit deed.

Ik zou zeggen eerste overdrive (als je een overdrive PEDAAL gebruikt) dan je Phaser.

Even inhaken over de volgorde. VH had zijn Faser voor de overdrive. Als je hem tussen twee plexi's hangt overstuur je met de ene toch de tweede. Als daar een faser tussen zit, zit die toch VOOR de echt oversturende plexi. Die eerste scheurt ook wel maar de echt oversturing zit er na.

In modernere versterkers zit de oversturing vaak in de voortrap (volgens mij) dus vandaar dat dat niet het zelfde klinkt als tussen twee plexi's. (even los van de klank van de versterkers dan)

Als je een nieuwe Bloklogo hebt, dus met die midhup, wordt die midhup alleen maar verterkt als je het na je scheur zet. Gevolg is ook een verschrikkelijke vollume boost. Zet je hem daar voor, heb ik er iig geen last van.

Don Olivier
15 november 2006, 20:12
Kan...

EVH was bekend om z'n trucjes van volgorde van pedalen e.d

Waty ik bedoel met NA de overdrive:

EVH gebruikte (volgens de bronnen op internet) zijn Phaser meestal VOOR de versterker. Dus VOOR de overdrive.

In de studio echter heeft ie een manier gevonden om de Plexi als een soort pre-amp te gebruiken , daarna de effecten, dat signaal in een CLEANE transistor eindtrap en dan naar 2 4x12 Marshalls (of 20 marshall kasten ;)

Ach wat maakt het uit, ook ervoor klinkt ie goed