PDA

View Full Version : Veiligheid : Houtstof



charlotte
12 november 2006, 23:33
Hey Allemaal

Even een serieus onderwerp.
Afgelopen week een lintzaag aangeschaft, en in de handleiding werd gesproken over de gevaren van houtstof.
Dat het niet gezond is om stof in de longen te krijgen weet iedereen wel, en ikzelf gebruik ook al langer stofmaskers,maar dat het ook kankerverwekkend is :eek:, en je er andere nare aandoeningen door kunt krijgen wist ik dus niet.:???:
Hierdoor ben ik op internet gaan googelen, en e.e.a. gevonden,en ik heb besloten om het aan mijn site toe te voegen onder een aparte pagina "veiligheid" ( 5e button van bovenaf )waar ik e.e.a op beschrijf en ook andere veiligheidsaspecten probeer te (gaan) belichten.

Moderators : misschien een faq draadje veiligheid maken op dit forum ? .

Doe jullie voordeel ermee tbv je eigen gezondheid.:dance:

groetjes Charlotte :hippie:

sickpunk
12 november 2006, 23:41
alles is kanker verwekkend.... en aan alles ga je dood...
en die goedkope stofkapjes die helpen echt helemaaaaaal niets. maar goed, toch ist wle slim om het in je achterhoofd te houden

kiem
12 november 2006, 23:51
ja mischien goed idee, ik dacht altijd dat er al een sticky was met hout toxic gedoe enzow, maar da bleek ander forum te zijn.


hierzo staat vanalles

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=18098

charlotte
13 november 2006, 00:16
Hey sickpunk,

Ga toch liever nog wat langer mee hoor ... .

Dat is het juist, als je mijn relaas op de veiligheid pagina van mijn site gelezen heb, raad ik dus ook die goedkope witte kapjes af, en raad juist aan om een goed stofmasker aan te schaffen.

groetjes Charlotte :hippie:

no 1 hops
13 november 2006, 06:21
niet alleen kanker, maar velen vergeten dat bepaalde houtsoorten je flinke ontstekingen aan neusholten en voorhoofdholten kan geven.
iroko is daar een goed voorbeeld van.

sjoerd5
13 november 2006, 07:31
Soms als mensen iets gezaagt hebben zie je ze het stof weg blazen.

FOUT



Tip:Niet blazen maar vegen

oknarb180
13 november 2006, 09:57
Hey allemaal,

leuke discussie!!
Ik wil even wat aanhalen: longbescherming!
Wie van ons allen roken er en gebruiken de beste stofkapjes om hun longen te beschermen? Best wel confronterende opmerking, toch!

Je moet gewoon denken aan je eigen veiligheid!!! Niet alleen met stof, maar ook met zagen, slijpen noem het maar op! Veiligheidsbrillen, stofkapjes, oordopjes en evt. handschoenen zijn de belangrijkste PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen). Als je deze combineert met een sprotje gezond verstand en oplettendheid, dan ben je heel goed bezig!!!

Knoop dit in je oren:
Hout en gereedschap zijn (ongeacht de prijs) ten allen tijde te vervangen!
Oren, ogen, vingers, handen zijn NIET te vervangen!

Denk er allemaal eens even goed over na!!!

vr.gr.

Branko

PS:
Wat dat roken betreft, dat heb ik 3 jaar geleden van de ene dag op de andere aan de kant gegooid, peuken op, gewoon niet meer kopen!!! Nothing personal to alle rokers hoor!!!

charlotte
13 november 2006, 11:31
+1

Gelukkig rook ik dus niet . :)


groetjes Charlotte. :hippie:

Dirk W
13 november 2006, 13:19
helemaal waar, houtstof is niet goed. Ik heb niet echt zin in mondkapjes enzo (is niet echt rock en roll he?), maar het is goed om mensen ervan bewust te maken.

Maar maak alsjeblieft niet nog een sticky. Ik vind ze redelijk vervelend. Er staat nu nog een steeds een sticky van de dgbm en 3 stickys met faqs die samengevoegd zouden worden, maar dat komt er ook niet meer van.
Mijn punt is. Ja het is erg slecht voor je, maar om voor elk onderwerp een sticky te maken is een beetje overbodig, bovendien is gegooglede informatie niet altijd de betrouwbaarste, vaak wel waar, maar soms een beetje verbogen of een beetje overdreven, vooral als het om iets gaat als gezondheid.

sickpunk
13 november 2006, 13:53
van wat ik altijd heb begrepen zijn die stof kapjes helemaal niet zo'n succes... ze laten nog veel te veel door, ja ze beschermen wat, maar niet voldoende.

en tuurlijk wil iedereen langer leven en meegaan;) zou vreemd zijn als het niet zo was... maar dan kan je brood, pepernoten, gefrituurde en vette dingen en aardappelen ook weg doen(om een begin te maken)

en inderdaad stof kapjes gebruiken maar wel roken:P haha hoe vaak ik dat al niet heb gezien...

Mattia
13 november 2006, 14:12
Ik heb het echt vaak genoeg gezegd, hoor, dat houtstof ook lekker carcinogeen werkt (hoe erg het precies is is niet bekend, maar wel dat hobby houtbewerkers aanzienlijk meer KNO kankers krijgen dan niet-houtbewerkers; en da's toch redelijk makkelijk te voorkomen, denk ik zo). Ik blaas zelf ook soms eens wat hout weg bij het zagen (electrisch), maar in alle andere gevallen gaat de 3M masker erop, dust filtertje, prima. Lekker comfortabel, niet te duur, en genoeg vervangende onderdelen voor te vinden. Die papieren stofkapjes vind ik echt zwaar onzinnig, zitten niet fijn, het is het gewoon allemaal net niet.

En dan hebben we het niet eens over allergische/anafylactische reacties die menig exotisch houtsoortje met zich mee weet te brengen (grote boosdoeners: pau ferro, cocobolo, noten, cedrella, lijstje is best wel lang, en als het nu nog niet 'fout' gaat kan dat nog komen). Bij houtsoorten als Cocobolo en Pau Ferro werk ik zelfs met lange mouwen en handschoenen als ik stof maak.

Branko snapt 't helemaal: je lijft, daar kun je niet zo makkelijk wat aan vervangen als je het echt sloopt. Stukkie hout, da's makkelijk zat.

Tip van mijn kant: nonpaint.nl heeft goed spul, aardige prijzen. Ik zou idealiter een verseluchtmasker/systeem willen, maar 200 euro is me net wat aan de overdreven kant. Ik hou het op 3M in combinatie met stofzuigen/stofafzuiging (is besteld, komt nog).

Minda
13 november 2006, 16:21
Gewoon uit de kringloopwinkel een oude stofzuiger voor een tientje. Ik heb er diverse nozzles bij gemaakt en voila, bij bijna alles wat ik doe wordt het stof direct afgezogen. Simpel, toch?

Javaca
13 november 2006, 17:46
Een regel als je met fijnstof werkt: zo veel mogelijk adembescherming dragen.

Vooral zaagsel van Cocoblo is erg irriterend. Kan zelfs huiduitslag e.d. geven.

Wel een mooi nummer om een beetje te relativeren:

Cancer - Joe Jackson

Everything
Everything gives you cancer
Everything
Everything gives you cancer
Theres no cure, theres no answer
Everything gives you cancer

Dont touch that dial
Dont try to smile
Just take this pill
Its in your file

Dont work hard
Dont play hard
Dont plan for the graveyard
Remember -

Everything
Everything gives you cancer
Everything
Everything gives you cancer
Theres no cure, theres no answer
Everything gives you cancer

Dont work by night
Dont play by day
Youll feel all right
But you will pay

No caffeine
No protein
No booze or
Nicotine
Remember -

kiem
13 november 2006, 22:05
LOL, motiverend liedje om de hele dag in je bed te blijven liggen omdat je overal kanker van krijgt :D

ff beetje half on/off topic

ovangkol?? moet ik daar mee oppassen of it t giftig enzo? ik kan dr op internet niks van vinden (ik blijf zoeken)