PDA

View Full Version : Polijsten van nitro-finish



Gitaarbouwer
12 november 2006, 19:34
Hoi,

Ik ben bezig met het polijsten van de nitro-finish van mijn (tweede) akoestische gitaar. Na gebruik van Commandant 4, zie ik helaas tóch nog hele fijne circelvormige krasjes in de lak zitten. Bij gewoon daglicht ziet het resiltaat er perfect uit, maar als ik er een gloeilamp op richt zie ik die krasjes als een soort spinneweb rondom de weerspiegeling van de gloeilamp zitten. Ik denk (en hoop) dat de krasjes veroorzaakt zijn door de Commandant zelf en niet door de voorgaande schuursessies van 180droog-240droog-400nat-800nat-1000nat.

Vraag 1: is het resultaat zoals ik dat hierboven beschreven heb gebruikelijk na gebruik van Commandant 4? Of had ik de voorgaande schuursessies beter moeten doen?

Vraag 2: was dit het best denkbare resultaat of kun je het resultaat zo krijgen dat je met het blote oog geen enkele circel meer ziet? Hoe leveren jśllie je gitaren af? M.a.w. wanneer zijn jśllie tevreden over het resultaat?

Op de site van Charlotte zag ik dat er ook nog een Commandant 5 bestaat. Dat zou ik nog eens kunnen proberen.

Marko

MartinL
12 november 2006, 20:11
hoi Marko,

ik kom regelmatig bij Aart Noest (artnos)
hij polijst het ongeveer op dezelfde manier, alleen oplopend tot grid 1200(nat), commandant nr4, daarna met een zachte doek napolijsten met turtle wax. ik hoop dat je hiermee geholpen bent

Mattia
12 november 2006, 21:50
Tip voor schuren: altijd in EEN richting schuren. Dan de volgende grit in een andere, haakse richting. Zo kun je duidelijk zien dat de krasjes van de vorige grit echt helemaal weg zijn. En zo door.

Verder heb je meestal oop een echte polish nodig na de polijstpasta's, iets a la 'showroom shine'.

Gitaarbouwer
13 november 2006, 08:48
Bedankt voor de tips.

Fred Dons had het in een van zijn postings over Johnson Speedshine. Via Google kan ik echter helemaal niets terugvinden over dit product. De enige zinnige hit is naar dit gitaarnetforum :)

Iemand die zeker weet waar ik dit spul kan kopen?

fred dons
13 november 2006, 09:16
is te koop bij Halfords, je zou ook commandand 5 kunnen nemen maar ik vind die vind de johnson polijstmiddelen net wat mooiere glans opleveren
(er zijn verschillende soorten van Johnson je hoeft niet perse speedshine te nemen)

het laatste stukje polijsten doe ik met watjes omdat die niet krassen maar ik begin altijd met een schuimpolijstkop op een boormachine gemonteerd en die haalt al het meest weg
zonder zo'n polijstkop is het gewoon wat langer polijsten

Gitaarbouwer
13 november 2006, 11:19
Bedankt Fred.

Zojuist bij de Praxis geweest. Ze hadden Commandant 3 t/m 7, maar geen 5 :(. Ook geen Johnson. Daarom heb ik op de gok Turtle wax Scratch Remover gekocht met een Bosch schuimpolijstkop. Thuisgekomen het goedje meteen uitgeprobeerd. En die vervelende krassen verdwenen bijna allemaal als sneeuw voor de zon! Het zaakje afgemaakt met de gewone Turtle wax zoals ik altijd al deed. Het resultaat is nu voor mij bevredigend.

fred dons
13 november 2006, 13:45
die werkt (zoals je al gemerkt hebt) ook goed, veel spuiters werken liever niet met een wax om dat re-finishen een stuk moeilijker wordt maar omdat ik er vanuit ga dat een nieuwe lak wel een tijdjeb blijf zitten is dat voor mij gene issue